Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 17:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma HD70 vs. Sanyo z4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Zorglub skrev:
De der filtre, hvor kan man læse mere om dem og hvor køber i dem til en fornuftigt pris?

Jeg har købt mit filter her : http://www.cokin-online.co.uk/lst33.htm

Det kostede 155 kr. incl. forsendelse (P035).

Du kan læse mere om virkningen af filtre på www.cine4home.de under projektortuning.

Jeg har valgt mit filter ud fra denne test :

http://www.avbuzz.com/audio-video/200510/ae900-ckl/index.htm

81D filteret svarer til kombinationen af et 81A og et 81 B filter som anvendes i testen. Det er ikke korrekt at det svarer til 81 C som der står.

Tak du! det må jeg lige have pløjet igennem

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Z4 og vil gerne høre lidt mere om de filtre. Nu er jeg ikke lige god til tysk, så får ikke meget ud af cine4home.de. Én af mine største klager over Z4'eren er manglen på ordenlig sort. Måske er det bare ikke muligt for mig da jeg ser i min stue med hvide vægge? For mig ser det ud til at de filtre blot æder noget lysstyrke, men det er måske ikke tilfældet? Zorglub: kan du forklare effekten tak?

__________________
Min hjemmebio
Til top Vis per_zk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per_zk Besøg per_zk's Websted
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:
Zorglub: kan du forklare effekten tak?

Mon ikke vi skal bede nesdam om det  ... men når jeg lige får kigget det kan jeg da godt komme med en kommentar. Umiddelbart virker filtre vel ved at fjerne noget lys ved bestemte frekvenser, så jeg kan forestille mig at det er en form for selektiv dæmpning af lyset ud fra hvilken projektor man nu har. Jeg har ikke så stort et problem med sort nivau da HD70 er en DLP, men jeg kunne godt forestille mig at jeg kan få nogle mere naturlige farver ved at bruge et filter.

Nå! jeg må ha' den store tyske ordbog frem når jeg kommer hjem

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere forsøgt at forklare virkemåden af filteret så her er forklaringen fra et tidligere indlæg :

" 81D filteret dæmper stort set kun blåt lys som de fleste projektorlamper har et stort overskud af. Overskuddet af blåt lys ses når billedet er sort og giver en væsentlig forringelse af kontrasten. Ved at bruge filteret i stedet for LCD panelet til at dæmpe det blå lys kan der opnås en forøgelse af kontrasten på ca. 50 % og en forbedring af sortniveauet på 100%. Samtidig vil sort virke mere sort i stedet for blåt. Jeg har valgt 81D filteret fordi det stort set kun påvirker den blå farve, så det er nemmere at justere farvegengivelsen efter monteringen af filteret."

Pointen med filteret er at projektorens lysstyrke (med korrekte farver) er den samme som før. Til gengæld halveres sortniveauet, hvilket giver omkring den dobbelte kontrast. Det skal bemærkes at ANSI kontrasten også forbedres tilsvarende (hvilket den ikke gør ved brug af den dynamiske iris). Subjektivt svarer forbedringen til forskellen mellem et hvidt og et gråt lærred. Under alle omstændigheder er det en billig forbedring.

Grunden til at fabrikanterne (bortset fra Epson) ikke indbygger filteret i deres projektorer er nok at specifikationerne for den maksimale lysstyrke (med forkerte farver) bliver reduceret til omkring det halve. De fleste fabrikanter sælger jo projektorer efter specifikationer og ikke efter billedkvalitet. Det er også grunden til at den maksimale kontrast opgives for en indstilling hvor farverne er forkerte.

Jeg skal lige bemærke at man ikke kan opnå samme forbedring af kontrasten på en ny DLP projektor hvor korrektionen af farverne allerede er sket i form af et farvehjul med forskellige størrelse sektioner til hver farve.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hvad skal man så vælge af Z3 eller HD70?
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Hvad skal man så vælge af Z3 eller HD70?


Den der passer dig bedst naturligvis! vil du have en super projektor med mulighed for at placerer den meget frit pga. den smart lense shift baseret på LCD, eller vil du have en super projektor med lidt bedre sortniveau baseret på DLP. Jeg tror folk er nød til at komme ud af sofaen og få set dem in action, eller blot købe den ene af dem. Som jeg tidligere skrev, så går man ikke galt i byen ved at købe nogen af dem.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at det ikke kan lade sig gøre at montere filter på Z4/Z5 pga den automatiske luge der kører for linsen når man slukker maskinen?? Er jo lidt ufedt at man skal op og afmontere det hver gang..



__________________
I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
Til top Vis Filur999's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filur999
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Filur999 skrev:

Jeg går ud fra at det ikke kan lade sig gøre at montere filter på Z4/Z5 pga den automatiske luge der kører for linsen når man slukker maskinen?? Er jo lidt ufedt at man skal op og afmontere det hver gang..

Det filter jeg bruger er blot en tynd glasplade på ca. 8 x 8 cm. Der er alligevel ikke noget gevind til montering af filter på Z4/Z5. Filteret kan stå på kanten foran linsen (når projektoren ikke er loftsmonteret) og lågen kan åbne og lukke uden at filteret skal fjernes. Dermed er filteret også beskyttet mod støv når man ikke bruger projektoren. Jeg bruger et gummibånd til at fastholde filteret så det ikke vælter. Ved loftsmontering vil det være under alle omstændigheder være nødvendigt at fastgøre filteret. Da filteret er skjult når projektoren ikke er i brug behøver løsningen ikke at være så pæn at se på.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Filur999 skrev:

Jeg går ud fra at det ikke kan lade sig gøre at montere filter på Z4/Z5 pga den automatiske luge der kører for linsen når man slukker maskinen?? Er jo lidt ufedt at man skal op og afmontere det hver gang..

Det filter jeg bruger er blot en tynd glasplade på ca. 8 x 8 cm. Der er alligevel ikke noget gevind til montering af filter på Z4/Z5. Filteret kan stå på kanten foran linsen (når projektoren ikke er loftsmonteret) og lågen kan åbne og lukke uden at filteret skal fjernes. Dermed er filteret også beskyttet mod støv når man ikke bruger projektoren. Jeg bruger et gummibånd til at fastholde filteret så det ikke vælter. Ved loftsmontering vil det være under alle omstændigheder være nødvendigt at fastgøre filteret. Da filteret er skjult når projektoren ikke er i brug behøver løsningen ikke at være så pæn at se på.

Okay, så er det straks meget mere interessant.. Troede det var en ordentlig moppedreng der skulle monteres på linsen (skrues fast hvis projektoren har gevind) men det her må jeg lige læse mere om..



__________________
I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
Til top Vis Filur999's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filur999
 
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Torsten-K skrev:
Er der nogle der kan forklare mig hvordan den HD70 skal hænge? Skal den hænge ud for midten i lærredet både i midte og top?


Den skal hænge midt for og højden, altså fra loftet og ned, beregnes ud fra dens offset.

Tlilad mig at citere mig selv fra Optoma HD70 tråden

Zorglub skrev:

HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.

F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.

Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række




Okay jeg tror jeg er med. Men jeg har da set på nogle loftophæng at du vippe projektoren op og ned også kan du jo bare selv bestemme hvor billedet skal starte
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:

Okay jeg tror jeg er med. Men jeg har da set på nogle loftophæng at du vippe projektoren op og ned også kan du jo bare selv bestemme hvor billedet skal starte


Jeps, men så kommer du til at bruge digital keystroning, hvilket bestemt ikke er en særlig god ide da det går ud over billed kvaliteten. Nej skal du have frihed så køb en Z4 istedet med dens smarte lense shift hvor det ikke går ud over kvaliteten.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Torsten-K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:


Jeps, men så kommer du til at bruge digital keystroning, hvilket bestemt ikke er en særlig god ide da det går ud over billed kvaliteten. Nej skal du have frihed så køb en Z4 istedet med dens smarte lense shift hvor det ikke går ud over kvaliteten.


Digital keystroning? Det kender jeg ikke. Dvs den kan kun være et sted. Ikke at jeg tror placeringen ville være et problem, men det ville være bittert at købe den også, passer den ikke!

Kender du et sted man kan se HD70 i aktion?
Til top Vis Torsten-K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torsten-K
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Torsten-K skrev:
Zorglub skrev:


Jeps, men så kommer du til at bruge digital keystroning, hvilket bestemt ikke er en særlig god ide da det går ud over billed kvaliteten. Nej skal du have frihed så køb en Z4 istedet med dens smarte lense shift hvor det ikke går ud over kvaliteten.


Digital keystroning? Det kender jeg ikke. Dvs den kan kun være et sted. Ikke at jeg tror placeringen ville være et problem, men det ville være bittert at købe den også, passer den ikke!

Kender du et sted man kan se HD70 i aktion?


F.eks. her. Der kan du sikkert også få noget rådgivning omkring hvad der passer bedst hos dig mht. placering.



Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes