Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvad er det for en tone arm ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hej Mellemhjulet.

Jeg kan forstå at Peter har sendt toppladerne afsted? Du har vel ikke modtaget din endnu?

Joh, den kom i denne uge. Nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal stille op med den

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke ved hvad du skal gøre med den kan du bare sende den til mig. Gerne med en plint under. Og en 12" og en 9"... Gerne Ortofon og SME.

Den kommer da til at fylde som et ondt år... Jeg har endnu ikke rigtig forstået den seperate motorplade - fjedre?

Du har vel set Ian's Donna Lenco? En lidt anderledes stil...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
[ Var det disse AT fødder du brugte?:

ja det var dem - men det var jo en tid hvor det skulle se lidt månebase alfa agtigt ud

r-l-b skrev:
og i tyskland og svejts står de til køb nu priser på 200 euro

Men du skal da heller ikke gå efter buy-it-now auktionerne på ePay. De er for dyre.

Det kunne jeg ikke drømme om men det er en meget god indikator for hvor markedet er påv ej hen

r-l-b skrev:
som sagt tidligere har Top Sound på østerbro OEM udg. af ortofon om 30 super til 895

OM 30 Super er en ret så blød PU og ikke det bedste match til min Rega. Desuden vil jeg hellere have en AT440MLa eller DL-160 under alle omstændigheder og de ligger i samme prisleje. Jeg var ikke klar over at der fandtes OEM udgaver af Ortofons PU'er.

Det er vist også noget de kalder det fordi de ligger 30 i en pakke og ikke i en fin box

r-l-b skrev:
sjovt de praler med strømforsyningen - det er den alle brokker sig over på L 120 aeren - jeg har dog ingen problemer

Jeg synes nok at jeg har læst noget om at L-120a'eren ikke kan lide 4 ohms højttalere (eller hvad)?

så er det god jeg har de Tannoys de er 8 ohm

r-l-b skrev:
HJKÆÆÆÆÆLP...

En PU's endelige output bestemmes af dens interne impedans og belastningsmodstanden. Man dividerer dens specificerede output med summen af den interne impedans + load impedance. Dette ganges så med load impedance.

Din Ortofon gennem L-120a: 0.2mV / 105 (5+100) x 100 = 0.190...mV.

DL-304 + Lux: 0.18mV / 140 (40+100) x 100 = 0.128...mV.

Med en step-up bliver det en anelse mere kompliceret. Der er en 3-siders artikel om emnet hos Vinyl Engine. MM indgangens modstand (som oftest 47k ohm) ændres afhængigt af hvor meget gain step-up'en har (se skemaet på side 2).

Lad os bruge en Denon DL-103 og Denon's dertil dedikerede AU-300LC step-up som eksempel:

Denon's SUT (step-up transformer) forstærker signalet 10 gange (1:10) hvilket svarer til 20dB (lydstyrken fordobles pr. hver 6dB). Så dividerer man belastningsmodstanden (47k ohm) med forstærkningsgraden i anden potens (10x10=100) hvilket giver 470 ohm. Det er så den reele belastningsmodstand. Mange foretrækker ca. 100 ohm til DL-103 så deres egen SUT er ikke nødvendigvis det ideele match (med mindre ens MM indgang har en load impedance på 10k ohm).

DL-103 har output på 0.3mV & egenimpedans på 40 ohm (se Cartridge Database for data).

Så: 0.3mV / 510 (40+470) x 470 = 0.276mV.

Denon SUT'en forstærker jo x 10 så det svarer til en PU med 2.76mV ind i MM indgangen.

Hvis man nu gerne vil opnå de "ideele" ca. 100 ohm med en SUT + DL-103 ind i en 47k ohm MM indgang? At regne baglæns: 47.000 / 100 (den ønskede endelige modstand) = 470. Kvadratroden af 470 = 21.679. Så en SUT med en forstærkningsgrad på 1:22 ville være passende. Det giver en load impedance på ca. 97 ohm.

0.3mV / 137 (40+97) x 97 = 0.212...mV.

0.212mV x 22 = 4.664mV. Så selvom forstærkningsgraden er mere end det dobbelte (22 kontra 10) er output'et det ikke (4.664mV vs. 2.76mV). Denon's MC'ere har høj egenimpedans. Ortofon's MC'ere har meget lav egenimpedans så deres endelige output påvirkes betydeligt mindre af load impedance (som tidligere nævnt).

Hvad man oplever som den ideele load impedance afhænger vel også af anlæggets klangbalance + personlig smag + hørelse. Vinyl Engine artikelen anbefaler et råderum der går fra producentens anbefalede minimum op til selvsamme + 10 x egenimpedans. For DL-103's vedkommende: 100 ohm til 500 ohm (100+(10x40)). Ortofon MC10SMkII: 10-60 (10+(10x5)). Det er så én mands holdning. Er load impedance for høj bliver lyden skarp & lys. Er den for lav bliver lyden lukket og kedelig.

Med visse MC PU'er kan det være svært både at opnå rette modstand + output når man bruger passiv SUT. Måske bliver signalet for lavt eller også risikerer man at overstyre MM indgangen. Her kan et aktivt apparat som en head-amp (hvor load impedance & gain ikke er afhængige af hinanden) være en mulighed ligesom man kan "tune" sin SUT med et par modstande af rette værdi. Man kunne selvfølgelig også bare investere i en fleksibel MC RIAA...

Nogle SUT'er (som f.eks. Ortofon T-30) har mere end én gain setting (20, 29 & 32dB eksempelvis). Desuden er det åbenbart også meget vigtigt at signalkablet der går fra SUT'en til MM indgangen er kort & har lav induktion.

Hold da helt kaje for en gang smørelse...

Ja det tøt siges - det skal nærlæses - forvent sprørgsmål - det vbar en trussel

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvis du ikke ved hvad du skal gøre med den kan du bare sende den til mig. Gerne med en plint under. Og en 12" og en 9"... Gerne Ortofon og SME.

Den kommer da til at fylde som et ondt år... Jeg har endnu ikke rigtig forstået den seperate motorplade - fjedre?

Du har vel set Ian's Donna Lenco? En lidt anderledes stil...

He-hee, uden motor og pladetallerken

Ok, den skal jo males, og så skal motoren jo ligesom sættes på. Den seperate motor del er så man kan skille motor fra den øvrige plint. Jeg har set Ian's Lenco, og lagt mærke til at han nøjes med fjedrevirkningen fra armen til mellemhjulet, lidt ligesom her: http://www.world-designs.co.uk/forum/showthread.php?s=074eb9 d5f42310e9c236bd354ee37fb1&t=2261&page=2

Mine hylder til pladespillere er 50 cm dybe, så det går lige, ellers tror jeg jeg lurepasser for at se hvad de andre får af smarte ideer. Jeg har alligevel travlt med at høre plader på min L70.

@ r-l-b Jeg har haft sådan en 321, og den er ganske kedelig i forhold til en Lenco med en tilsvarende arm. Men en SME arm er jo altid i en vis kvalitet.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

He-hee, uden motor og pladetallerken

Det er da kun rimeligt at jeg selv spæder til med lidt.

Mellemhjulet skrev:
Jeg har set Ian's Lenco, og lagt mærke til at han nøjes med fjedrevirkningen fra armen til mellemhjulet, lidt ligesom her: http://www.world-designs.co.uk/forum/showthread.php?s=074eb9 d5f42310e9c236bd354ee37fb1&t=2261&page=2

Det er da godt nok utroligt hvad folk giver sig til i deres fritid?:

Mellemhjulet skrev:
ellers tror jeg jeg lurepasser for at se hvad de andre får af smarte ideer.

Det må siges at være en god og udspekuleret plan. Der er mange kreative hoveder hos Lenco-Lovers. Den side er bare A-OK+ med x & slange.

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Nu når vi ved træ-pladespiller, tjek det her link

Center-lejet er ventil fra en Harley

http://www.altmann.haan.de/turntable/

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 03:45 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Der er mange kreative hoveder hos Lenco-Lovers. Den side er bare A-OK+ med x & slange.
UG med kryds og slange ! en serviceinformation fra dansk sprognævn

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Det er da godt nok utroligt hvad folk giver sig til i deres fritid?:

Hvad mener du med det????? Næh du, en eller anden dag sidder jeg med en forbedret version af en Schroeder træarm, men der er nok et stykke vej endnu........

Mellemhjulet skrev:
ellers tror jeg jeg lurepasser for at se hvad de andre får af smarte ideer.

Det må siges at være en god og udspekuleret plan. Der er mange kreative hoveder hos Lenco-Lovers. Den side er bare A-OK+ med x & slange.

Jah, jeg tænkte der nok var nogle der begyndte at overveje om det ikke lød bedre med motoren monteret uden fjedre, så kunne jeg gå videre derfra. Har du iøvrigt fikset fjedrene på din?
Ellers er jeg da begyndt at tænke på affjedringen. Det der jordskælvs isolerings pricip skal nok undersøges nærmere, hvis man kan få afstemningsfrekvensen meget langt ned f.eks 3 - 4 herz kan det være lidt interessant.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg er ikke kommet videre.

Først skal min Creek fikses. Så bestille en ny PU. Derefter kigger jeg på Lenco'en.

Hvordan lyder den Schroeder wanna-be så?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Nej, jeg er ikke kommet videre.

Først skal min Creek fikses. Så bestille en ny PU. Derefter kigger jeg på Lenco'en.

Hvordan lyder den Schroeder wanna-be så?

Doh, den er jo ikke så meget Schroeder endnu, men den lyder da ok. Det virker lidt som om træarme er lidt mere homogene i lyden, kontra kulfiber. Men det kan jo være så meget.

Tror du du når at få fikset Creek'en inden du bliver Tandberg hjernevasket?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Tror du du når at få fikset Creek'en inden du bliver Tandberg hjernevasket?

Men hvis jeg nu sælger Creek'en for at købe Tandberg skal den jo alligevel være i orden før end jeg kan få et pænt beløb for den.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er vist gået glip af noget - hvad er det for en Tandberg du er ved at kaste dig ud i ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er skam ikke ved at kaste mig ud i noget........ ENDNU.

Jeg skal et smut forbi Tante Berg og lytte til det der norske grej. Nogle mener så at der kunne være en overhængende fare/chance for at jeg bliver hjerneva.... (host!) - ..bliver så vild med lyden at jeg bare MÅ ha' Tandberg i stuen.

Det skal jeg da heller ikke afvise. I så fald: eBay.de - here I come!

Men jeg synes skam at min Creek er en fin lille integreret og jeg regner da ikke med at skille mig af med den lige med det samme...

Desværre vokser pengene heller ikke på træerne her hvor jeg bor.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
bliver så vild med lyden at jeg bare MÅ ha' Tandberg i stuen.

Det skal jeg da heller ikke afvise. I så fald: eBay.de - here I come!

Men jeg synes skam at min Creek er en fin lille integreret og jeg regner da ikke med at skille mig af med den lige med det samme...

??? Jeg gav da kun 200 kr. for min Huldra 10 i DBA, hvad skal du på ebay.de???

Du skal nok blive overrasket over Tandberg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

krenzler
[/QUOTE skrev:

Det er de satans klimaændringer

jeg har set TR 2075 gå til over 500USD på epay - har e

Det er de satans klimaændringer

jeg har set TR 2075 gå til over 500USD på epay - har en bette TR20 el TR200 men den har ikke det samme som de store! Det eneste negative jeg har at sige om Tandberg er ikke om lyden men om "DIN stik" argh grrr adb badf f... splat jeg ve ikke noget mere irreterende end "DIN stik"

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Nej det er da rigtigt at det er langt tid siden at eBay var det sted hvor man fandt de gode køb (hvis nogensinde).

TR200/220 kan findes billigt men de er for effektsvage. Jeg ville ikke have noget imod en TR2055 eller 2075 men de bliver nok svære at finde billigt nogen steder.

Mange nordmænd foretrækker jo åbenbart de helt gamle TR1000 & Huldra 10, men jo ældre des større er chancen vel også for problemer. Tante Berg er nok ikke enig men jeg synes da at man hører at det ikke nødvendigvis er de mest stabile apparater (???).

Tænk endelig på mig hvis du falder over en billig Huldra 10/TR1000 Mellemhjulet...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes