Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvad ville i gøre ??? SS Diy !! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hvad ville I gøre hvis I havde et sæt D2905/970000:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=63

Og et sæt 18W/4531G00:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=84

Liggende og gerne ville have en stander højtaler ud af det ???

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:

Hvad ville I gøre hvis I havde et sæt D2905/970000:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=63

Og et sæt 18W/4531G00:

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=84

Liggende og gerne ville have en stander højtaler ud af det ???

Øhh bygge et kabinet evt

Hvad mener du konkredt?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville starte med at slibe min økse og derpå ville jeg smøre en madpakke før jeg drog ud i skoven... bla. bla...... pianolak.
Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er ude efter nogle gode forslag til om det skal være lukket eller bas refleks?? hvor mange liter?? Hvordan og efter hvilket princip skal delefilteret opbygges??

Jeg ved at der er en masse på dette forum med en masse gode ideer og erfaring som jeg godt kunne tænke mig at få del i !!!

Kabinettet havde jeg tænkt mig at lave at et glasfiber materiale hvor fibrene er lavet af basalt istedet for glas (15 % tungere end glasfiber) d.v.s formen er rimelig fri.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

hehe .. hvis du ikke vil bruge dem til noget .. så kan du bare sælge dem til mig ..

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

27 liter netto, port 5 x 12 cmm,  6 db filter

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
Jeg ville starte med at slibe min økse og derpå ville jeg smøre en madpakke før jeg drog ud i skoven... bla. bla...... pianolak.

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Kære Jakob5_10

Her er lidt inspiration: http://www.speakerbuilding.com/content/1105/

PS: Jeg ved godt du måske mangler lidt enheder

&nbs p;       Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Jakob5_10 skrev:
Kabinettet havde jeg tænkt mig at lave at et glasfiber materiale hvor fibrene er lavet af basalt istedet for glas (15 % tungere end glasfiber) d.v.s formen er rimelig fri.

...lidt inspiration til dig!

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville beholde diskanten, og finde en anden bas/mellemtone - de eneste der kan få den til at spille, er Gamut - alle andre højttalere med Revelator bas/mellemtoner har en lyd, der er mulm, oppustet, udynamisk og uhomogen.

Jeg har selv arbejdet en del med 18W8531-G00, men har droppet den, da jeg ikke kan få den til at spille. Det er ligegyldigt om den bliver delt 2.- eller 4. ordens, bliver korrigeret i hoved og røv, med impedanskorrektioner og sugekredse, så lyder den forfærdelig. Lyt til Sonus Faber Cremona, den er et skoleeksempel på hvordan jeg kun kan få den til at lyde... Hvordan Gamut får den til at lyde som i L7, er mig en gåde. Mit gæt er, at membranen er for blød, altså ikke stiv nok...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

Du manglede lige at nævne 6db filter  jeg vil vædde med at den vil spille med en ganske lille serie spole - de revelator enheder må ikke kvæles, de kan klare at spille frit

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Du manglede lige at nævne 6db filter  jeg vil vædde med at den vil spille med en ganske lille serie spole - de revelator enheder må ikke kvæles, de kan klare at spille frit

Nu er problemet med de fleste SS bas/mellemtoner, at frekvensgangen stiger fra ca. 700hz og op. Det kan man enten fjerne med en effektmodstand hen over seriespolen, eller ved at bruge en for stor spole. Jeg har prøvet begge dele, 1mH med modstand, samt en blød, bredt virkende parallelsugekreds, 1,5mH også med modstand og samme parallelkreds blot andre værdier, 2,2mH med og uden modstand, 2.8mH med 4,7uF parallelt med 2,2ohm i røven til stel og regulært 4. ordens.

Du kan ikke se forskel på frekvensgangen på de ovennævnte eksempler, og de lyder da også lidt forskellige, men generelt går de mulme, dovne, oppustede, udynamiske og uhomgene træk igen.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Man kunne da også prøve at se om Troels Gravesen har lavet noget med lige disse enheder!

m@dsen

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk spurgt Troels G. Han har lavet en højtale 3v. som han kalder Ekta http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htm hvor han bruger en 18W/
8531 som bas, en 12M/4631 og en
D2904/7000 Han har været så flink at komme med et forslag til et filter kredsløb så min D2905/970000 kan bruges.

Så nu tror jeg at jeg går igang med det!! Det bliver så godt nok ikke en stander hæjtaler men det går nok!!

Nu vil jeg så gå igang med at bygge en serie prøve kabinetter så det kan være der dukker nogle billeder op her på site'et

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Den stigning disse enheder har er helt uden betydning, det er en beskeden hævning over et bredt frekvens område - det må IKKE sammenlignes med et peak

Uanset er alle metoder lydmæssigt værre end at bare at lade det være

Jeg formoder at det måske kun går godt med en høj delefrekvens - deler du lavere får du korrekt nok noget som kan ligne en peak

Store spoler på mellemtonen bør undgås

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg bruger 8530G00, og har ingen problemmer med den. Mads Ilum var forbi sidste dag og havde samme enhed. Måske han kan give en kort beskrivelse af lyden? Vi lavede filteret på hyggelig lørdag.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Den stigning disse enheder har er helt uden betydning, det er en beskeden hævning over et bredt frekvens område - det må IKKE sammenlignes med et peak

Uanset er alle metoder lydmæssigt værre end at bare at lade det være

Jeg formoder at det måske kun går godt med en høj delefrekvens - deler du lavere får du korrekt nok noget som kan ligne en peak

Store spoler på mellemtonen bør undgås

Nu har de fleste 7" himalaya frekvensgang over 4000 hz, hvorfor man er nød til at dele dem lavere, typisk omkring 1500-3000hz, afhængigt af hvor god diskant man parrer med, samt hvor slem himalaya-tendensen er, for at få den til at følge referencekurverne (2. ordens LR) så langt som muligt, for mindst muligt fasedrej.

Man kan måske dele højere med fordel, hvor stigningen ikke ser så slem ud, men så er man nød til at dele 4. ordens.

Der jo ikke ligefremtale om en ubetydelig stigning, men en stigning på 5-6db som sker fra ca. 800hz til 1800hz.

Det er man nød til at gøre noget ved, eller endnu bedre, finde en anden enhed. Det er i hvert faldt ubrugeligt, hvis man som jeg søger at lave en noget nær lineær højttaler med en frekvensgang på +1/-3db.

Resultatet er, hvis man vælger ikke at gøre noget ved stigningen, at man får lavet en højttaler, de spiller 5-6 db højere fra 800hz og opefter, sagt på en anden måde, så spiller diskanten 5-6db højere end det regulære bas-output. Det er måske fint nok til nogen, men total ubrugeligt i min verden, sorry...

Med 18W8531G00 skal man helt op i en 2,8mH spole, hvis man skal have den til at trække i frekvensgangen fra 800hz, så kan man så sætte en modstand parallelt over spolen for at ophæve dens virkning igen ved en højere frekvens.

Jeg er helt enig i, at for store spoler bør undgås. Det er også derfor jeg nu griber problemet anderledes an. Jeg har droppet 18W8531G00, men har sammen med Lars fra Mito Nord forsøgt at få denne irriterende stigning fjernet på et andet sæt enheder, der opfører sig nogenlunde på samme måde.

Vi starter med at flå membranen ud af chassiset. Herefter fjernes spider, og der monteres træklodser på chassiset, både for at dæmpe chassiset, samt for at trådene til trådophænget kan blive længst mulige. Herefter øges membranens stivhed og egenvægt, så egenresonansen sænkes, men enheden rækker samtidig længere op, da den er blevet stivere, selvom membranvægten er fordoblet.

Operationen fjerner en masse unoder på enhedens rå output, samt giver en ekstra oktav i bunden. Vigtigst af alt, så er spolen nu halveret for samme delefrekvens, nu anvendes en 1,3mH for deling ved ca. 2500hz.

Eneste ulempe er, at enheden har fået lidt højere Qts, så der skal forsøges at sætte en ekstra magnet bagpå, ligesom vi skal prøvet at gøre membranen endnu tungere, for at finde ud af, hvor grænsen går... Jeg vil gerne under 0,5mH seriespole, hvis det er muligt... 

Jeg må tilstå, at jeg er meget spændt på, hvad vi finder ud af. P.t giver den anvendte 7" brugbart basoutput til ca. 32hz (-6db, 0,5 Qt) i et ca. 55L lukket system. Hvad nu hvis man kan få brugbart basoutput til 20-25hz, og den stadigvæk rækker op til 8-10Khz?

Når dette projekt er færdigt, vil jeg gerne forsøge noget tilsvarende med en 15" bas...

Delefiltermæssigt, er jeg fanget i midten: jeg vil have det så lineært som muligt, med så få komponenter som muligt, og parallelkomponenter specielt. Testhøjttaleren bliver delt 2. ordens akustisk, men det er realiseret med 4 komponenter totalt, en seriespole på bassen, og en modstand, en kondensator og en parallelspole på diskanten, det er en 1/3 i forhold til før. Min konklusion er, at der skal det "nødvendige" antal komponenter i filteret. Hvor mange det så er, er op til den enkeltes præferencer og de anvendte enheder.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Det er da spændende - jeg kan godt høre du har været i nordjylland nogen gange

Gamut bruger nok bare et andet delefilter   

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

David > Bruger du måleudstyr, eller tager du bare udgangspunkt i kurven på tymphany.com? Jeg bruger slet ikke så stor en spole for at gøre den liniær. Jeg er lidt i chok over den store spole du nævner. Mener jeg ligger på omkring 1.2-1.5mH 3.ordens filter. Jeg har prøvet både 8530 og 8531 og begge er gode. Dog syntes jeg der er lidt for meget liv i 8531. Men det er smag og behag.

Jeg vil anbefale et 33liters basrefleks kabinet tunet til ca 30-35Hz. til basenheden.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

lige et spørgsmål!! er det fy fy at lave sit kabinet som en parabel ??? det skulle være for at undgå stående bølger men jeg får jo et "brændpunkt" som jeg ikke helt kan gennemskue om giver problemer??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes