| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en høj gulvhøjtaler skal du tæmme er de lodrette fra top til bund - ellers er der ikke noget at bekymre sig om, men det er altid godt med et internt arrangement af plader med huller i, de æder meget af den reflekterede lyd
Begrebet "stående bølger" er en noget forenklet betegnelse, og du undgår det ikke heller med skrå flader - fordelen ved asymmetriske eller buede flader er at du ændrer resonansmønstre i fladen, men det er meget teoretisk
Med hensyn til det meget beskedne og ellers flade hæv fra ca 1000hz - jeg har lige prøvet en sugekreds, og det gav da en beskeden forbedring, men jeg har ikke lyttet så grundigt endnu - det skal siges at min serie spole er på 0.3mH og at det er en 3vejs med 8" basser - problemet med den enhed er nok ikke det famøse hæv i mellemtonen, men nærmere lidt mangel på bas
Der tales konstant og flot om vigtigheden af målinger, og jeg har også haft mine højtalere udmålt med super korrekte delefiltre - det duede bare ikke, så nu bruger jeg ørerne i stedet, og lyden er nu så god at jeg er egentlig ligeglad med hvordan de måler - men man skal selvfølgelig stadig vide hvordan et delefilter realiseres
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
David > Bruger du måleudstyr, eller tager du bare udgangspunkt i kurven på tymphany.com? Jeg bruger slet ikke så stor en spole for at gøre den liniær. Jeg er lidt i chok over den store spole du nævner. Mener jeg ligger på omkring 1.2-1.5mH 3.ordens filter. Jeg har prøvet både 8530 og 8531 og begge er gode. Dog syntes jeg der er lidt for meget liv i 8531. Men det er smag og behag.
Jeg vil anbefale et 33liters basrefleks kabinet tunet til ca 30-35Hz. til basenheden.
|
|
|
Ja, jeg bruger måleudstyr. Lars har MLSSA og en Brühl & Kjær til mange penge, der kan måle til 40Khz. 2,8mH er ved regulær 2. ordens filter med en kondensator i parallel, hvis man bruger en modstand hen over spolen, skal spolen kun være på 1-1,5mH afhængig af delefrekvens.
Jeg arbejder kun med 2. ordens, så ved ikke hvordan den opfører sig, hvis man deler 3.ordens.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der findes faktisk en konstruktion der bruger din 4 ohms (18w4531)udgave i en slags TL
http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html
Det er dog en anden diskant der bruges her. Jeg har en prototype stående med samme forplade men i basrefleks, og det lyder da lovende selv om mellemtonen er lidt tilbagetrukket. I følge Tony der har konstrueret den, vil mellemtonen også få et "løft" fra TL'en.
VH
Kurt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rapport
Så blev sugekredsen monteret færdig 12uf - 8R2 - 0.05mH seriel sugekreds, paralelt over enheden
Virkningen er beskeden, men hørbar - som fra 95% perfekt til 96% perfekt
Lyden er superblød men også lidt "poleret", hvad nogle vil betegne som tab af lidt dynamic - sugekredsens 12uf bør muligvis øges en anelse
Den ekstra kreds indfører også lidt fasedrej, som jeg må få løst - måske den blive ændret lidt eller fjernet igen, eller andet ændret, det må tiden vise
David, jeg ville se at slippe af med den mostand over serie spolen - jeg ved godt at den virker lidt smart ved at den forsinker spolens virkning, men det må jo reelt være ved at modstanden slipper lidt signal igennem udenom spolen - det kan give fasedej og det kan næppe være godt at lytte igennem en ret stor effektmodstand, jeg har prøvet det og super godt bliver det aldrig med den metode
edit, sugekreds ER rettet
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan nu rapportere at med indførelsen af sugekreds på mellemtone er bassen som resultat strammet gevaldigt op - hvilket egentlig tyder på forbedret fase forhold, men jeg har også en sugekreds på bassen som der nu tilsyneladende kan hentes lidt mere på - det er da sjovt 
Yderligere små justeringer - sugekredsen får lov at blive mente det var fint før, men takker for at blive mindet om dette
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV, for en fejl 
Jeg må beklage jeg har skrevet forkert på sugekredsens spole, og modstand er justeret lidt
12uf -----8R2------0.05mH
Så skulle det passe, beklager og er rettet også i oprindeligt indlæg
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har besluttet mig for at starte med at rode lidt med kabinetvolumen på mine oprindelige højtalere først!! Hvis jeg forskyder enhederne så deres
akustiske center kommer til at være på line skal jeg så også vende fasen på de to bas/mellemtone enheder ?? lige nu sidder alle tre enheder på en
plan front!!
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå du har dobbelt bass/mellem
Det er nok et simpelt filter så diskanten skal formentlig fasevendes, men afhænger af filteret
|
| Til top |
|
| |
Nilsson Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et hurtigt spørgsmål!! Skal lednignerne fra delefilteret og til enhederne have samme længde???
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|