| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
| Led Zeppelin og Black Sabbath var inspiration for mange senere heavy rock bands......... |
|
|
Har de rigtig nok, Ozzy/Black Sabbath og Candlemass har både inspireret heavy og doom metal bands, bla de nyere som f.eks my dying bride som jeg selv er stor fan af..
|
|
|
Uha Candlemass... now we are talking. Det var en herlig tid... Gad vide om det er derfor man er mere eller mindre underlig idag?  
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at smide nogle ord efter de enkelte skiver frem for bare at liste yndlingspladerne?
Da Sabbath og Zeppelin nu er nævnt, må jeg jo ty til Neil Young
En ener, ingen lyder som ham eller kan det han kan. Mange kommer momentant tæt på, men hans evne til igen og igen at få ganske enkle numre til at fremstå så helstøbte som de gør er unik. Og alligevel spiller han dem på mange forskellige måder.
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
| Led Zeppelin og Black Sabbath var inspiration for mange senere heavy rock bands......... |
|
|
Har de rigtig nok, Ozzy/Black Sabbath og Candlemass har både inspireret heavy og doom metal bands, bla de nyere som f.eks my dying bride som jeg selv er stor fan af.. |
|
|
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Hvad med at smide nogle ord efter de enkelte skiver frem for bare at liste yndlingspladerne?
Da Sabbath og Zeppelin nu er nævnt, må jeg jo ty til Neil Young En ener, ingen lyder som ham eller kan det han kan. Mange kommer momentant tæt på, men hans evne til igen og igen at få ganske enkle numre til at fremstå så helstøbte som de gør er unik. Og alligevel spiller han dem på mange forskellige måder.
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
|
|
Har de rigtig nok, Ozzy/Black Sabbath og Candlemass har både inspireret heavy og doom metal bands, bla de nyere som f.eks my dying bride som jeg selv er stor fan af.. |
|
|
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen.
/vilmann |
|
|
Hmm er det mon det samme band i snakker om? Den discograf på candlemass som jeg selv tænker på går fra 1986 til 1999 
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
vilmann skrev:
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
|
|
|
|
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen. /vilmann |
|
|
Hmm er det mon det samme band i snakker om? Den discograf på candlemass som jeg selv tænker på går fra 1986 til 1999  |
|
|
OK. Knap 20 år så. Den første Sabbath-skive er fra 1970. Candlemass (er der andre Candlemass'er end de svenske?) udgav Epicus Domicus Metallicus i 1986, men så vidt jeg kan se, kom der noget fra dem i 2005. Stadig meget Sabbath-agtigt iflg Allmusic.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miles Davis: Kind of Blue - Det gøres ikke mere tilbagelænet
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
| Hvad med at smide nogle ord efter de enkelte skiver frem for bare at liste yndlingspladerne? |
|
|
Fair nok vilmann ... trådens
overskrift in mente, er det måske nok ikke yndlingsplader, deres status
som milepæl fik mig til at undlade omtale, for det er svært at diske
(!) op med nyt, der ikke allerede er sagt og skrevet om disse perler. hmmm ... og et par indlæg kredser om inspiration for senere bands ... får mig til at spørge om det er det samme som at være milepæl?  ...
__________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 04:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dave Brubeck: Time Out med nummeret Take Five somvar et eksperiment men som ændrede manges syn på "takt og tone" og som blev et af de støsrte kommercieller hits inden for Jazz'en.
af Dansk musik synes jeg at "Dødens Triumf" med Savage Rose bør nævnes og hold fast, Me and My med Dub-I-dub som banede vejen for en række af danske succesfulde dance-hits internationalt.
Rolling Stones "satisfaction" - David Bowie "svært at vælge en/et" - Lou Reed Transformer - J.J. Cale Cocaine - de skubbede alle til begræbet sex i/og musik på en anden måde end Livopool drengenes "she loves you yea yea etc.
Nogel af de engleske bands som fik foke-musik flettet ind med rock som fx. Jethro Tull og Gryphon uden at det blev klamt som får mig til at tænke på:
Lars Lilholt fordi han med sine koncerter med et fik defineret hvor hæslig kvalm en verden vi vil komme til at leve i hvis vi alle begynder at gå med fjälrøv-rygsække Jeg vender til bage med flere -fedt emne
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 04:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
rattanhuset skrev:
vilmann skrev:
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
|
|
|
|
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen. /vilmann |
|
|
Hmm er det mon det samme band i snakker om? Den discograf på candlemass som jeg selv tænker på går fra 1986 til 1999 
|
|
|
OK. Knap 20 år så. Den første Sabbath-skive er fra 1970. Candlemass (er der andre Candlemass'er end de svenske?) udgav Epicus Domicus Metallicus i 1986, men så vidt jeg kan se, kom der noget fra dem i 2005. Stadig meget Sabbath-agtigt iflg Allmusic.
/vilmann |
|
|
Oki det var jeg ikke klar over, men jeg har heller ikke en fuld diskografi med dem... stilen for mig har ligesom ændret sig, som jeg er blevet ældre... Det sidste jeg har fra dem er fra 99 og jeg viste ikke der var kommet nyt *S*
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Dave Brobeck: Time Out med nummeret Take Five somvar et eksperiment men som ændrede manges syn på "takt og tone" og som blev et af de støsrte kommercieller hits inden for Jazz'en.
af Dansk musik synes jeg at "Dødens Triumf" med Savage Rose bør nævnes og hold fast, Me and My med Dub-I-dub som banede vejen for en række af danske succesfulde dance-hits internationalt.
Rolling Stones "satisfaction" - David Bowie "svært at vælge en/et" - Lou Reed Transformer - J.J. Cale Cocaine - de skubbede alle til begræbet sex i/og musik på en anden måde end Livopool drengenes "she loves you yea yea etc.
Nogel af de engleske bands som fik foke-musik flettet ind med rock som fx. Jethro Tull og Gryphon uden at det blev klamt som får mig til at tænke på:
Lars Lilholt fordi han med sine koncerter med et fik defineret hvor hæslig kvalm en verden vi vil komme til at leve i hvis vi alle begynder at gå med fjälrøv-rygsække Jeg vender til bage med flere -fedt emne
|
|
|
Enig r-l-b, fedt emne.
Men "Dub-i-dub" og musikhistoriske milepæle Jowjowda.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig r-l-b, fedt emne.
Men "Dub-i-dub" og musikhistoriske milepæle Jowjowda.
Haugaard [/QUOTE] det holdt også hårdt at få det skrevet - men det er da fascinerende at de fik så meget ud af ingenting __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
No doubt-what so ever!!
 |
|
|

Jeg syntes at mange beatles plader viste (og viser) at musik kan gå i helt andre retninger end nogen på forhånd kan forestille sig. og at man som person kan opdage og genopdage musik som kan ændre ens måde at opfatte og opleve verden på. Ellers er der rigtigt mange navne jeg kunne tænke mig at nævne, f.ex Marley, Pink Floyd eller Smiths, men det er kun inden for de genrer jeg hører mest, jeg er sikker på alle genre har deres mønsterbrydere. Noget helt andet er, at nogle kunstnere og albums har haft stor politisk betydning udover den musikalske. VH Torben
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
torben kbh. skrev:
quad skrev:
No doubt-what so ever!!
 |
|
|

Jeg syntes at mange beatles plader viste (og viser) at musik kan gå i helt andre retninger end nogen på forhånd kan forestille sig. og at man som person kan opdage og genopdage musik som kan ændre ens måde at opfatte og opleve verden på. Ellers er der rigtigt mange navne jeg kunne tænke mig at nævne, f.ex Marley, Pink Floyd eller Smiths, men det er kun inden for de genrer jeg hører mest, jeg er sikker på alle genre har deres mønsterbrydere. Noget helt andet er, at nogle kunstnere og albums har haft stor politisk betydning udover den musikalske. VH Torben
|
|
|
Lige præsis.... Hvor ville vi være idag uden "Jomfru ane band" og "Røde mor" 
|
| Til top |
|
| |
m.b.petersen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 30 Januar 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
... er nævnt - se længere oppe i tråden __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja. Kraftwerk og Jean-Michel Jarre er allerede nævnt. Det er fedt når man hører et eller andet nyt band i radioen, og der så er strofer eller harmonier, der nærmest er taget ud af et Kraftwerk album (og ikke kun Coldplay's X&Y).
Et andet band jeg synes at kunne spore indflydelse fra er Police. Deres halv-ska, halv-reggae rytmer har også virket verden over.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dire Straits' albums: Dire Straits og Brothers in arms. må vel ret beset også høre til her.
Sidstnævnte også i kraft af at det var udgivelsen, der mere end nogen andre fik profileret CD mediet.
De skabte helt deres egen stil i pop/rocken. Mit personlige favoritnummer med dem er dog Telegraph Road fra albummet Love over Gold. Det gi'r mig stadig ståpels.
Eagles: Hotel California
Supertramp: Breakfast in America
Don McLean: American Pie
Oscar Peterson: Night Train
Jeg lægger lige hovedet i blød for at finde flere.
/Anders D.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ariel Ramirez : Misa Criolla (ikke nødvendigvis den med José Carreras - gerne en af de tidlige indspilninger med Ramirez somdirigent og nogle mere grove og uskolede stemmer - Som musikværk havde det en enorm indflydelse på sin samtids (staart 1960erne) unge da det kombinerede musik og rytmer og religion med tradition og med moderne musik - et psuedoklassikværk fra latinamerika der solgte 8 millioner plader da det kom frem - kan anbefales - for fuld udblæsning
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
m.b.petersen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dark Side of the Moon
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom jeg ikke selv har albummet, kan man vist ikke komme uden om det. Michael jackson's "Thriller".

__________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 01 Februar 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom lige i tanke om den her:

Det var også noget af en bedrift, tilbage i '73. Fed, fed musik.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |