Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musikhistoriske milepæle? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
Led Zeppelin og Black Sabbath var inspiration for mange senere heavy rock bands.........

Har de rigtig nok, Ozzy/Black Sabbath og Candlemass har både inspireret heavy og doom metal bands, bla de nyere som f.eks my dying bride som jeg selv er stor fan af..

Uha Candlemass... now we are talking. Det var en herlig tid... Gad vide om det er derfor man er mere eller mindre underlig idag? LOL

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvad med at smide nogle ord efter de enkelte skiver frem for bare at liste yndlingspladerne?

Da Sabbath og Zeppelin nu er nævnt, må jeg jo ty til Neil Young
En ener, ingen lyder som ham eller kan det han kan. Mange kommer momentant tæt på, men hans evne til igen og igen at få ganske enkle numre til at fremstå så helstøbte som de gør er unik. Og alligevel spiller han dem på mange forskellige måder.

Imbanlance skrev:

Den Blå Fisk skrev:
Led Zeppelin og Black Sabbath var inspiration for mange senere heavy rock bands.........
Har de rigtig nok, Ozzy/Black Sabbath og Candlemass har både inspireret heavy og doom metal bands, bla de nyere som f.eks my dying bride som jeg selv er stor fan af..

Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Hvad med at smide nogle ord efter de enkelte skiver frem for bare at liste yndlingspladerne?

Da Sabbath og Zeppelin nu er nævnt, må jeg jo ty til Neil Young
En ener, ingen lyder som ham eller kan det han kan. Mange kommer momentant tæt på, men hans evne til igen og igen at få ganske enkle numre til at fremstå så helstøbte som de gør er unik. Og alligevel spiller han dem på mange forskellige måder.

Imbanlance skrev:

Den Blå Fisk skrev:

Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen.

/vilmann

Hmm er det mon det samme band i snakker om? Den discograf på candlemass som jeg selv tænker på går fra 1986 til 1999

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

vilmann skrev:
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen. /vilmann

Hmm er det mon det samme band i snakker om? Den discograf på candlemass som jeg selv tænker på går fra 1986 til 1999

OK. Knap 20 år så. Den første Sabbath-skive er fra 1970. Candlemass (er der andre Candlemass'er end de svenske?) udgav Epicus Domicus Metallicus i 1986, men så vidt jeg kan se, kom der noget fra dem i 2005. Stadig meget Sabbath-agtigt iflg Allmusic.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Miles Davis: Kind of Blue - Det gøres ikke mere tilbagelænet
Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Fair nok vilmann ... trådens overskrift in mente, er det måske nok ikke yndlingsplader, deres status som milepæl fik mig til at undlade omtale, for det er svært at diske (!) op med nyt, der ikke allerede er sagt og skrevet om disse perler.

hmmm ... og et par indlæg kredser om inspiration for senere bands ... får mig til at spørge om det er det samme som at være milepæl? ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

Dave Brubeck: Time Out med nummeret Take Five somvar et eksperiment men som ændrede manges syn på "takt og tone" og som blev et af de støsrte kommercieller hits inden for Jazz'en.

af Dansk musik synes jeg at "Dødens Triumf" med Savage Rose bør nævnes og hold fast, Me and My med Dub-I-dub som banede vejen for en række af danske succesfulde dance-hits internationalt.

Rolling Stones "satisfaction" - David Bowie "svært at vælge en/et" - Lou Reed Transformer - J.J. Cale Cocaine - de skubbede alle til begræbet sex i/og musik på en anden måde end Livopool drengenes "she loves you yea yea etc.

Nogel af de engleske bands som fik foke-musik flettet ind med rock som fx. Jethro Tull og Gryphon uden at det blev klamt som får mig til at tænke på:

Lars Lilholt fordi han med sine koncerter med et fik defineret hvor hæslig kvalm en verden vi vil komme til at leve i hvis vi alle begynder at gå med fjälrøv-rygsække

Jeg vender til bage med flere -fedt emne

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 04:57 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
rattanhuset skrev:

vilmann skrev:
Imbanlance skrev:
Den Blå Fisk skrev:
Øhh... den første Candlemass er mere 20 år yngre end de Black Sabbath-skiver den trækker så heftigt på. Topfed, men der er nok ingen tvivl om inspirationen. /vilmann

OK. Knap 20 år så. Den første Sabbath-skive er fra 1970. Candlemass (er der andre Candlemass'er end de svenske?) udgav Epicus Domicus Metallicus i 1986, men så vidt jeg kan se, kom der noget fra dem i 2005. Stadig meget Sabbath-agtigt iflg Allmusic.

/vilmann

Oki det var jeg ikke klar over, men jeg har heller ikke en fuld diskografi med dem... stilen for mig har ligesom ændret sig, som jeg er blevet ældre... Det sidste jeg har fra dem er fra 99 og jeg viste ikke der var kommet nyt *S*

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Dave Brobeck: Time Out med nummeret Take Five somvar et eksperiment men som ændrede manges syn på "takt og tone" og som blev et af de støsrte kommercieller hits inden for Jazz'en.

af Dansk musik synes jeg at "Dødens Triumf" med Savage Rose bør nævnes og hold fast, Me and My med Dub-I-dub som banede vejen for en række af danske succesfulde dance-hits internationalt.

Rolling Stones "satisfaction" - David Bowie "svært at vælge en/et" - Lou Reed Transformer - J.J. Cale Cocaine - de skubbede alle til begræbet sex i/og musik på en anden måde end Livopool drengenes "she loves you yea yea etc.

Nogel af de engleske bands som fik foke-musik flettet ind med rock som fx. Jethro Tull og Gryphon uden at det blev klamt som får mig til at tænke på:

Lars Lilholt fordi han med sine koncerter med et fik defineret hvor hæslig kvalm en verden vi vil komme til at leve i hvis vi alle begynder at gå med fjälrøv-rygsække

Jeg vender til bage med flere -fedt emne

Enig r-l-b, fedt emne.

Men "Dub-i-dub" og musikhistoriske milepæle Jowjowda.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Enig r-l-b, fedt emne.

Men "Dub-i-dub" og musikhistoriske milepæle Jowjowda.

Haugaard

[/QUOTE]

det holdt også hårdt at få det skrevet - men det er da fascinerende at de fik så meget ud af ingenting

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
No doubt-what so ever!!

Jeg syntes at mange beatles plader viste (og viser) at musik kan gå i helt andre retninger end nogen på forhånd kan forestille sig. og at man som person kan opdage og genopdage musik som kan ændre ens måde at opfatte og opleve verden på. Ellers er der rigtigt mange navne jeg kunne tænke mig at nævne, f.ex Marley, Pink Floyd eller Smiths, men det er kun inden for de genrer jeg hører mest, jeg er sikker på alle genre har deres mønsterbrydere. Noget helt andet er, at nogle kunstnere og albums har haft stor politisk betydning udover den musikalske. VH Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

torben kbh. skrev:

quad skrev:
No doubt-what so ever!!

Jeg syntes at mange beatles plader viste (og viser) at musik kan gå i helt andre retninger end nogen på forhånd kan forestille sig. og at man som person kan opdage og genopdage musik som kan ændre ens måde at opfatte og opleve verden på. Ellers er der rigtigt mange navne jeg kunne tænke mig at nævne, f.ex Marley, Pink Floyd eller Smiths, men det er kun inden for de genrer jeg hører mest, jeg er sikker på alle genre har deres mønsterbrydere. Noget helt andet er, at nogle kunstnere og albums har haft stor politisk betydning udover den musikalske. VH Torben

Lige præsis.... Hvor ville vi være idag uden "Jomfru ane band" og "Røde mor"

m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

m.b.petersen skrev:
THE BEATLES - Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band

... er nævnt - se længere oppe i tråden

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Tja. Kraftwerk og Jean-Michel Jarre er allerede nævnt. Det er fedt når man hører et eller andet nyt band i radioen, og der så er strofer eller harmonier, der nærmest er taget ud af et Kraftwerk album  (og ikke kun Coldplay's X&Y).

Et andet band jeg synes at kunne spore indflydelse fra er Police. Deres halv-ska, halv-reggae rytmer har også virket verden over.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Dire Straits' albums: Dire Straits og Brothers in arms. må vel ret beset også høre til her.

Sidstnævnte også i kraft af at det var udgivelsen, der mere end nogen andre fik profileret CD mediet.

De skabte helt deres egen stil i pop/rocken. Mit personlige favoritnummer med dem er dog Telegraph Road fra albummet Love over Gold. Det gi'r mig stadig ståpels.

Eagles: Hotel California

Supertramp: Breakfast in America

Don McLean: American Pie

Oscar Peterson: Night Train

Jeg lægger lige hovedet i blød for at finde flere.

/Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2007 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Ariel Ramirez : Misa Criolla (ikke nødvendigvis den med José Carreras - gerne en af de tidlige indspilninger med Ramirez somdirigent og nogle mere grove og uskolede stemmer - Som musikværk havde det en enorm indflydelse på sin samtids (staart 1960erne) unge da det kombinerede musik og rytmer og religion med tradition og med moderne musik - et psuedoklassikværk fra latinamerika der solgte 8 millioner plader da det kom frem - kan anbefales - for fuld udblæsning 

m.b.petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Dark Side of the Moon  
Til top Vis m.b.petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m.b.petersen

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg ikke selv har albummet, kan man vist ikke komme uden om det. Michael jackson's "Thriller".

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Kom lige i tanke om den her:

Det var også noget af en bedrift, tilbage i '73. Fed, fed musik.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes