Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Modificering af Arcam Alpha 5+ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Mirland; send PB ang. Delta 70.3!

Angående "din" liste: Alpha 5 plus står lidt længere nede som indeholdende en TDA1541A.

Eneste forskel på de to 5´ere er den "bedre" clock og 20 pund oveni prisen. (470-490 pund)

Audiogon´s blue book har oplistet alle modellerne, omend informationsniveauet ikke er så højt!

http://cgim.audiogon.com/cgi-bin/bb.pl?arcam&1&listm odls&3&4&zz&zz 

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/aaaa5_e.html 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af Jer der har en service manual liggende til en 5+, som kunne emailes til mig?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Milu; så er det nok ikke den "user handbook" som hørte med "spillen", men den store til værkstedet?

Hvis du mailer Arcam i England, så er de vældig flinke og behjælpsomme. Det har jeg prøvet flere gange!

På engelske Pink-fish kan man læse meget om Arcam´s CD-afspillere og modificeringer af disse.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg heller ikke har servicemanualen. Hvilket gør visse mods noget uoverskuelige.

/Mirland

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft gang i "copernic agent" og meget andet i løbet af natten for at finde en servicemanual. Der er ikke noget brugbart her til morgen, så jeg tror ikke der findes en såadan for 5+. I alle tilfælde ikke på nettet, så havde jeg fundet den...
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg har fået nogle mails fra England der antyder at den skulle findes. Jeg prøver lige at trykke vedkommende på maven. Jeg har faktisk også en liste over mods til Alpha 5+. En del af den må jeg vist ikke rigtig offentliggøre, men den anden del finder jeg lige frem og poster her. 

/Mirland

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Rolig nu drenge. Jeg har manualen et eller andet sted. Jeg skal lige have den gravet frem. Send en PM med mail adresse.

Hvad laver Avondale ved den ??

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Manualen har jeg også, men der findes en regulær srvicemanual med printet skrevet ud så man kan finde rundt.

Omkring Avondale så udskifter de en masse komponenter og laver nogle andre føringer mellem benene på tda1541 og andre komponenter.

Mere senere !

/Mirland

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Yep. Det er servicemanualen jeg har.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Halløj.

Så er der sådan en spille i huset!
Jeg vil lige fortælle lidt om mine første indtryk. Men det skal lige nævnes at der kun køres med noget knap så godt signal kabel og jeg vil prøve ikke at sammenligne med hvad jeg har haft før, men det er svært at undgå.
Min første indtryk er faktisk, at dynamikken er forbavsende god! Bassen ok med, igen, godt med slag i, ikke helt så dyb som jeg er vant til.
Toppen er her hvor jeg synes der kan gøres noget bedre. Maler med lidt grov pensel, lidt firkantet, lidt "plingeling".
Alt i alt synes jeg det er en yderst levende maskine med fin attack, men lidt grovkornet, specielt i toppen.

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Allerførst hr Milu; lad den stå permanent tændt (og i minimum 24 timer!) og lad den køre i en halv time, så er sløretheden og grovkornetheden væk, og den synger som ind i himlen, altså næsten!

En Alpha 5 skal bruges dag ud og dag ind, og den bliver ikke ringere af den megen brug, nærmest tværtom!

Giv den tid (og tæsk)!

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Alpha 5 ER permanent tændt. Den kan ikke slukkes.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Allerførst hr Milu; lad den stå permanent tændt (og i minimum 24 timer!) og lad den køre i en halv time, så er sløretheden og grovkornetheden væk, og den synger som ind i himlen, altså næsten!

En Alpha 5 skal bruges dag ud og dag ind, og den bliver ikke ringere af den megen brug, nærmest tværtom!

Giv den tid (og tæsk)!

Og det skal jeg da indrømme, at den ikke har fået!
Men jeg lader den stå i 24 timer og giver den et bedre kabel!

Men forbavsende der ikke er sket større ting for CD mediet i de mange år der er gået siden 5+.

Der var forøvrigt min første CD der lugtede lidt af HiFi tilbage i '96...Det ren nostalgi det her!

Mvh.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Giv den tid (og tæsk)!

...hæng den op i et par kroge i loftet og tag selv lidt lædertøj på: Det virker

Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:
Alpha 5 ER permanent tændt. Den kan ikke slukkes.

Det tror jeg helt forstod.
Hvad mener du?

Mvh.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det er strøm på de hele. Den holder bare alle processoren resat når du "slukker.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

En Arcam Alpha 5, 5+, 6 og 6+ med sit netstik sat i en tændt stikkontakt, har altid strøm på DAC´en. Også selvom on/off-knappen ikke er trykket ind (på CD-afspilleren)!

Den har dog også en standby-funktion (kun på remoten!); her slukker displayet (næsten, for man kan se nogle røde streger/prikker ganske svagt), og der er så stadig strøm på DAC´en og vist et par småting mere(?).

Men allersåbedst er det altså at lade dyret stå med fuld spænding på 24/7/365,25, så springer den i gang på under en halv time! Os med rør-forstærkere, venter gerne med at smide benene op, til det hele går op i en højere enhed. Arcam og NOS-rør er vejen!

Forbavsende lidt er sket med CD-afspillerne gennem de sidste 10-15-20 år!? Joh, men det har jeg jo påstået hele tiden. Men rent målemæssigt er det blevet en del bedre, såfremt lave talværdier er af det gode. Det er det 10hver10fald ikke til lønudbetaling, nej!

NADali; jeg springer over denne gang, ok? Jeg ifører mig ikke lædertøj, medmindre jeg skal på MC-tur, men hver sin lyst, jeg fordømmer ingen!

Nå-ja allersidst: Nu har I jo skruet priserne op på disse vidunderlige CD-afspillere; for 3 måneder siden kostede de kun 0-500 kroner, fy! (Og det er også prisen i udlandet, så ro på!) 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
F.Christians skrev:

Giv den tid (og tæsk)!

Og det skal jeg da indrømme, at den ikke har fået!
Men jeg lader den stå i 24 timer og giver den et bedre kabel!

Men forbavsende der ikke er sket større ting for CD mediet i de mange år der er gået siden 5+.

Der var forøvrigt min første CD der lugtede lidt af HiFi tilbage i '96...Det ren nostalgi det her!

Mvh.

Det var ligegodt pokkers!

Mvh.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg må jo med "skam" sige at jeg nu ikke har haft min CD3 tændt i noget der snart ligner en uge ! Det er virkelig overraskende.

Jeg har fået nogle ret interessante tilbagemeldinger omkring fjerning af de-emphasise transistorerne. Man kan godt sige at jeg er blevet frarådt det....  Istedet er jeg på det kraftigste blevet anbefalet følgende:

"One of the biggest things holding your machine back will be the coupling caps (C13/C113) Get some 1uF audio grade polypropylenes (the ones used in speaker crossovers) or teflon (expensive)."

Er der nogen der ved præcis hvad det er for nogle komponenter og hvor man kan bestille dem ?

/Mirland

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Mirland: Hvis det er de overføringskondensatorer som sidder lige inden phonobøsningerne, så er det en CE-ting af hensyn til støj. Vist et LC-led?! 

Ret beset burde man kunne luse dem over, i stedet for at købe audio-grade versioner.

Aarhus radiolager har måske noget: http://www.elfa.se/dk/ 

C13/C113? Det burde stå på printet!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes