| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 Januar 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
400V? Mindre kan gøre det!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 24 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det må man sige. Men jeg har faktisk ikke kunnet finde nogen der var 1uF og MINDRE end 400V  Og så tænkte jeg "hvor galt ka' det gå ?". Det værste er om de kan være der (de måler 25 x 10mm). Men lige nu er jeg i gulvet med noget influenza skrammel, så jeg får ikke gjort mere ved det. Men de kommer med posten imorgen  Så jeg får forhåbentlig monteret dem i weekenden. Det værste er at nu skal jeg så skille hele afspilleren ad igen. Og jeg HADER de der hvide plastfiduser der holder printene på plads. Mere senere ! /Mirland NB: Nu har min CD3 været slukket i 2 uger. Det begynder at "bekymre" mig. Måske den skal videre i verden ?
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ARGH !
Komponenterne kom idag. Jeg pakkede dem glad ud for at montere dem men opdagede at de ingen +/- angivelser havde. Jeg tænkte at det nok ku' lade sig gøre alligevel og monterede dem i printet hvor de gamle havde siddet (C13 og C113). Men der kom kun ganske næsten u-hørlig lyd ud da jeg satte dem til mit anlæg her på arbejdsværelset. Hmm, tænkte jeg. Måske de er vendt forkert alligevel. Så jeg vendte dem. Ingen lyd. Æv. Så har jeg nok futtet dem af, var min næste tanke og jeg monterede de gamle igen (jeg havde taget et billede af det på forhånd som reference). Men nu gik det heeelt galt. Maskinen spinner op og bliver sgu ved med at spinne op i hastighed. Det lyder som om den er ved at lette ! Møg !
Er jeg så uheldig at jeg er kommet til at slå CDM9/44 ihjel ? Har jeg ganske enkelt dræbt æsken ? Den vil ikke andet nu. Og jeg kan ikke se forskellen fra før til nu. Andet end at komponenterne har været ude og i igen.
ÆV!
/Mirland
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Jeg kan ikke have placeret Cross Capsene forkert. De er bipolare. Nu fatter jeg jo så slet ingenting... /Mirland
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt så... Det her er en føljeton  Skilte hele skidtet ad igen. Fjernede gamle kondensatorer igen. Tændte. Den spandt som en sindssyg. Så begyndte jeg at "hive" i alt. Hvis nu noget var løst. Der var et firbenet stik oppe i nærheden af de fire store Rubycon kondensatorer der var løst - det var slet ikke loddet. Så det loddede jeg fast og monterede printet igen. Denne gang kom der nærmest et "klik" da jeg satte det ned og diverse stik. Og den spandt som en mis istedet for en F16. Wow. Jeg er ikke sikker på at det stik jeg efterloddede havde noget med det at gøre. Måske var jeg bare mere omhyggelig med at sætte printet i. Jeg ved det ikke. Nu har jeg loddet de to Cross Caps fra Jantzen Audio i og den spinder stadig fint. Har lige hurtigt haft det sat til mit setup her på arbejdsværelset (DIY tripath forstærker, eksternt M-audio lydkort, Tannoy Reveal, Black Rhodium S130 og Van den Hul The Bay). Første skive var Rage Against The Machine. WOW! Der er smæk på nu. Jeg sætter dyret til stue-systemet nu og vender tilbage med flere indtryk. Mine mods indtil videre er meget beskedne: 1. Dæmpning af alt hvad der kan dæmpes 2. Væk med muting transistorer 3. Erstatte de gamle dc blocker caps med nye fra Jantzen. 4. Andre fødder. Lige nu er det sorbothane fødder, men jeg vil have spikes istedet. /Mirland
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er glad for at høre, at du har fået den til at spinde igen!
Vender snart tilbage med billeder.
En interessant ting jeg har tænkt på: Hvad med en ekstern strømforsyning til analog/digital kredsløb? Maskinen er jo modul opbygget, så helt umuligt bør det vel ikke være?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den spiller bare lækkert nu  Det kan varmt anbefales at lave det mod ! Jeg har også tænkt tanken omkring eksterne strømforsyninger - ikke bare til dac'en men også flytte selve maskinens strøm ud for at skabe ro internt i kabinettet. Jeg er bare ikke sikker på at jeg har evnerne til det. EN anden tanke der er begyndt at rumle lidt handler om kabinettet. Man kunne forholdsvist nemt bygge et kabinet i træ og dæmpe det voldsomt. Det kunne godt være en ide... Nogen der ved hvor man får fat i nogle SORTE spikes? /Mirland
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der forresten nogen der har overvejet reservedele: http://www.donberg.ie/descript/c/cdm944.htm ? Pænt pebret... /Mirland
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 4 Rubycons er en del af strømforsyningen, som vist er fornuftigt opbygget med seperate viklinger på trafoen og lokalafkoblede kredsløb (også til Milu).
Inden man starter på ekstern forsyning, som jo stiller visse krav til strømfremførelsen, både med hensyn til stik og kabelafskærmning, så kunne det måske være interessant med en bedre lokalafkobling omkring de enkelte kredse, også ved laser-styringen. Måske lav-støjs spændingregulatorer også kan give lidt. Lynhurtige dioder i strømforsyningen?
Angående mutingkredsen? Hvad skal den? Holde linien lukket mellem tracks´ne? Transistorerne er vist BC547?!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
SOm jeg forstår det så gå mutingkredsene ind og muter ved f.eks start og sluk af maskinen af hensyn til evt. "pop" og det samme ved tryk på knapperne. Men jeg har ingen fornemmelse af problemer efter jeg har fjernet dem. Tværtimod. Det ændrede lyden markant fra den varme, lidt bløde og meget tilbagelænede lyd til en mere klar og skarp/hurtig lyd. Det samme skete igen da jeg skiftede "coupling" kondensatorerne. Mere saft og kraft og en meget bedre bund i lyden. Jeg synes at have læst noget et sted omkring dioder og 5+. Kan det passe de hed Schottky dioder? /Mirland
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Januar 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige akkurat hvad de hedder: Schottky-dioder!
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 27 Januar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg lidt billeder, både af den "rene vare" og så den modificerede. Først den rene 5+:
Her ses de to kondensatorer der kan skiftes til bedre typer, eller man kan helt kortslutte benene. Her ser man også de små sorte med blå kryds, disse kan fjernes.
Går man lidt tilbage støder man på de sidste opamps (blå kasse), i dette tilfælde NE5534. Ifølge KvK en glimrende opamp. Så den kunne jo blive siddende.
Et skridt mere tilbage er der igen et sæt opamps, OP27. Skulle ikke være en god en af slagsen. Bør måske skiftes?
Så til min modificerede 5+:
Først et billede af den LClock X03 der er knaldet i. Isat på siden af chasiet ovre ved traffo'en.
Her er den tilsluttet 5+ digi board.
Man har fjernede nogle komponenter for at integrere den, det ses her:
Og så lige et halvdårligt billede af mod. af analog delen på 5+. Her ses at der er brugt AD8065 + nogle brune kondensatorer på benene? Desuden kan man lige skimte til venstre, at der er isat små nye udgangs kondensatorer, jeg kan ikke aflæse noget "mærke" men de er lilla!
Bekagler de dårlige billeder, men har kun et skod digi kamera og blitzen du'er ikke!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Fede billeder - meget instruktive Har din LClock ikke separat strømforsyning ?/Mirland
|
|
|
Takker...
Jeg tror det er den røde ledning her på billedet:
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Den spiller bare lækkert nu Det kan varmt anbefales at lave det mod !Jeg har også tænkt tanken omkring eksterne strømforsyninger - ikke bare til dac'en men også flytte selve maskinens strøm ud for at skabe ro internt i kabinettet. Jeg er bare ikke sikker på at jeg har evnerne til det. EN anden tanke der er begyndt at rumle lidt handler om kabinettet. Man kunne forholdsvist nemt bygge et kabinet i træ og dæmpe det voldsomt. Det kunne godt være en ide...Nogen der ved hvor man får fat i nogle SORTE spikes?/Mirland
|
|
|
Angående spikes, så havde min "gamle" cd-spiller, Audio Aero Capitol Reference, "Black Diamond Racing Pyramid Cones", de skulle være ret gode!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
De 4 Rubycons er en del af strømforsyningen, som vist er fornuftigt opbygget med seperate viklinger på trafoen og lokalafkoblede kredsløb (også til Milu).
Inden man starter på ekstern forsyning, som jo stiller visse krav til strømfremførelsen, både med hensyn til stik og kabelafskærmning, så kunne det måske være interessant med en bedre lokalafkobling omkring de enkelte kredse, også ved laser-styringen. Måske lav-støjs spændingregulatorer også kan give lidt. Lynhurtige dioder i strømforsyningen?
Angående mutingkredsen? Hvad skal den? Holde linien lukket mellem tracks´ne? Transistorerne er vist BC547?! |
|
|
Ja der er brugt Rubycons over hele linien, det er vel ikke helt dårligt!
Angående dioder kunne de hersens Schottsky dioder vel være en mulighed? Gu' ved om det er alle de komponenter der er angivet med "D" i tech. manualen?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej; vi har ikke tech-manualen. men det vil vi meget gerne have, tak! 
De 4 dioder i strømforsyningen, eller brokoblingen, bør udskiftes med Schottky-dioder.
Rubicon er 10-4.
Den brune C240 ved 74-kredsen er en lokalafkoblingskondensator.
Ikke lige der, men ved SAA7220 og TDA´en kan en bedre kondensator, sammen med en mindre (1-10% af den stores værdi) hen over måske også give en smule, altså måske! (Måske TDA´en allerede har tilpas lokalafkobling, C101 og 102)
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ser fint ud. Det er fedt at du selv har mod på at lodde i den.
Jeg har dog lige et spørgsmål mht til din LClock. Er det ikke meningen at den skal sidde helt tæt på DAC'en? Den skal jo være så støjfri som muligt, så for mig ville det være logisk at sætte den helt tæt på modtagerkredsen. Tæt på en trafo lyder ikke ideelt i mit hoved.
Jeg fik engang sat et LClock2 i en Denon maskine. Der var det LC Audio der gjorde det, og de satte den helt tæt på modtageren.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Januar 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørt hr Præst, clock-benet lige ind i maven på recieveren. Så lidt mindre op i lommen med den lange "røde" vej fra spændingsregulator til clock! (Den har sin egen afkobling i den store kondensator på printet!)
Clock-lederen ser ud til at være af en skærmet type; skal den så jordes på 74-kredsen? Det ville jeg ikke gøre! Hvad er ben 9 på 74-kredsen? En nullet/bundet port?
|
| Til top |
|
| |