Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: iPod-dock og lydkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg går med overvejelser om at købe en iPod 80gb til at lægge meget af min musik ned på. Ligenu er ikke alle cd'er oppe at hænge men ligger istedet i en mappe. Det ville være dejligt nemt, at have dem liggende på en iPod i stedet og slutte den til anlægget vha en docking-station.

Mit problem ligger i, at jeg har mine tvivl angående lydkvaliteten. Jeg vil gerne gå lidt på kompromis med lyden for at opnår større funktionalitet - jeg kan jo stadig høre visse cd'er på cd-afspilleren. Er her nogen, der har nogle betragtninger ift. lydkvaliteten på en iPod via dock? Når der engang kommer en anordning hvor man kan lægge alle cd'er ned i tabsløst format og den så kan afspille det ordentligt, så er det jo dejligt. Dette er et midlertidigt alternativ, men jeg gider ikke bruge penge på det hvis den gode lyd ryger sig en tur.

Så igen: hvordan er lyden gennem en iPod-dock og er det værd at investere i hvis man vil gøre livet lettere?

Til alm. oplysning kan jeg sige, at mit anlæg består af Holfi Integra 8, og Holfi Xara DC samt Dali Grand Coupé. Så det er i den sammenhæng spørgsmålet skal ses.

Glæder mig til at læse betragtninger/erfaringer

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Come on boys...der må da være en eller to, der har prøvet en iPod dock

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

gunbox, sådan og så kan du tage det hele med til fest.

Her en ide til gør-det-selv folket.

Beosound1og ipod går fint sammen.

Wizdrake
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

peter pan -> hvilken løsning er det du forslår.. jeg kan ikke fange den .. 

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Dock + lydtilslutninger bygges på/ind i Beosound1, og lydkvalitet bliver i top. Beosound 1 afspiller CD'er til ipod og ipod gemmer dem.Vupti du har nu et bærebart kvalitete lyd system. Jeg har dog ikke selv lavet forsøget, men set det på Beoworld.

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Hehe...nu var det jo ikke meningen jeg skulle degradere til B&O

Meget af min bekymring går på selve lydkvaliteten fra iPod'en...og medfølgende kabel. Er det egnet til andet end transportabel lyd?

Men tak for forslaget - jeg tager imod det hele

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen, der har lyd-mæssige erfaringer?

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

->gunbox, for det første kan du fint gemme tabsløst i iPod, brug f.eks. Apple Lossless når du gemmer fra CD til iTunes. Det fylder selvfølgelig lidt mere, men det virker - og lyder godt.

Men da jeg forstår at du endnu ikke har investeret i iPod'en og det lyder ikke som om du egentlig har brug for det bærbare element i iPod'en, hvorfor så ikke kigge i retning af en Squeezebox? Dette vil give dig rigtig god lydkvalitet (fra diverse tabsfrie formater) og omkostning til Squeezebox (2.600) og en gammel PC (min består af stumper (Pentium II med 384MB RAM) samt en ny 200GB harddisk til 300,- på dba.dk samt en gratis linux lagt på) er nok mindre end den store iPod med dock.

Skriv, hvis du vil vide mere - det lyder i mine øjne som en meget bedre løsning i din situation end en iPod.

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu gerne også have muligheden for at transportere lyden, altså er iPod efter min mening en god løsning. Min eneste bekymring er angående kvaliteten på dock'en.

Jeg ved godt, at man kan lægge musikken ind i et tabsløst format, men det spiller jo også en rolle hvordan dette format bliver sendt videre til forstærkeren, og det er denne kvalitet der interesserer mig.

Men den anden løsning kunne også være interessant, dog ikke det jeg havde forestillet mig som udgangspunkt. Tak for svaret

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

gunbox skrev:

Jeg ville nu gerne også have muligheden for at transportere lyden, altså er iPod efter min mening en god løsning. Min eneste bekymring er angående kvaliteten på dock'en.

Jeg ved godt, at man kan lægge musikken ind i et tabsløst format, men det spiller jo også en rolle hvordan dette format bliver sendt videre til forstærkeren, og det er denne kvalitet der interesserer mig.

Men den anden løsning kunne også være interessant, dog ikke det jeg havde forestillet mig som udgangspunkt. Tak for svaret

Så vidt jeg ved så er lydkvaliteten den samme om du har den i en dock eller bare høre musikken på farten, så det er vel uvæsentligt at snakke om. det væsentlige er vel om man syntes/ved om kvaliteten D/A converteren levere er god!

Bare mit ydmyge inskud..

Ps. Jeg kan sagtens høre forksel mellem en CD og en afspillet fil i AAC 224 kbps gennem et M-audio fastrack lydkort. -men jeg finder mig i det, for mig er det vigtigere at høre musikken i en dårligere kvalitet end slet ikke at komme til at høre det, fordi det er for besværligt.

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvornår man spiller via en dock så er det lineout og går ikke via earphone-trinet så teoretisk lyder det lidt bedre men det kommer selvføleligt an på hvilke kabler og hvilken dock man anvender.

Jeg har Denons dock og det lyder bedtydligt bedre en jeg forventet mig, dette even med lydfiler i komprimeret format. Apple har gjort et godt stykke arbejde med lydet på den senaste genaration av iPod.

En Squeezebox lyder sansyndlig end bedre men er som sagt ikke serskild transportabel. :)
Selv bruger jeg en Media-PC og det lyder klart bedre æn via min iPod vare sig man kør analogt direkt til forforstærkere eller via min AV-receiver som DAC.

Lidt kuriose er at så vidt jeg ved er det en dansker der er lead på det team hos Apple der har designet analogdelen.

Mvh,
Johan

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

er jeg den eneste der har bøvl med at den ikke rigtigt kan finde ud af at lægge alle sangene over?
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ipod nano 8gb med dockingstation og remote. Lydkvaliteten på dette setup har ærligt talt ikke imponeret mig. Det lyder ok, men så heller ikke mere, der er kæmpe forskel på musikken gennem dette og så en almindelig cd IMO.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Har overvejet detsamme, så jeg følger spændt med her.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

rvu84 skrev:
Jeg har en ipod nano 8gb med dockingstation og remote. Lydkvaliteten på dette setup har ærligt talt ikke imponeret mig. Det lyder ok, men så heller ikke mere, der er kæmpe forskel på musikken gennem dette og så en almindelig cd IMO.

Hvilket format bruger du? Hvis komprimeret (f.eks. MP3) så er der en naturlig forklaring på den dårligere lydkvalitet, men hvis du bruger f.eks. Apple Lossless så burde forskellene til en CD være mindre eller ikke-eksisterende afhængig af din CD-spille.

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
rvu84 skrev:

Hvilket format bruger du? Hvis komprimeret (f.eks. MP3) så er der en naturlig forklaring på den dårligere lydkvalitet, men hvis du bruger f.eks. Apple Lossless så burde forskellene til en CD være mindre eller ikke-eksisterende afhængig af din CD-spille.

Det er klart at man skal sammenligne med CD-afspilleren. Jeg har svært ved at forestille mig, at lyden fra en iPod gennem en dock tilsvarer den på min Holfi Xara gennem et dyrt signalkabel. Men hvis lyden bare er så god som en billig cd-afspiller, så er det værd at overveje grundet praktiske fordele.

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

gunbox skrev:

greve skrev:
rvu84 skrev:

Det er klart at man skal sammenligne med CD-afspilleren. Jeg har svært ved at forestille mig, at lyden fra en iPod gennem en dock tilsvarer den på min Holfi Xara gennem et dyrt signalkabel. Men hvis lyden bare er så god som en billig cd-afspiller, så er det værd at overveje grundet praktiske fordele.

Det var jo netop derfor jeg skrev "afhængig af din CD-spille" - jeg ville aldrig prøve at påstå at en iPod kan lyde bedre end Holfi Xara eller lignende dyrt udstyr, men som du skriver, som erstatning for en almindelig forbruger CD-afspiller er en iPod normalt ganske udmærket. Men når nogen først tror og mener at MP3 er godt nok, så kan det hele jo næsten være ligemeget anyway...

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

greve skrev:
gunbox skrev:

greve skrev:
rvu84 skrev:

Det var jo netop derfor jeg skrev "afhængig af din CD-spille" - jeg ville aldrig prøve at påstå at en iPod kan lyde bedre end Holfi Xara eller lignende dyrt udstyr, men som du skriver, som erstatning for en almindelig forbruger CD-afspiller er en iPod normalt ganske udmærket. Men når nogen først tror og mener at MP3 er godt nok, så kan det hele jo næsten være ligemeget anyway...

Haha...der er vist en der har brug for trøst. Jeg er af den overbevisning at MP3 ikke er godt nok, men at det (i den rette opløsning) han være en rimelig erstatning.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hvis du jæmfør MP3 på en iPod med en CD afspilled på en CD-afspiller så skal det til en riktig dårlig CD-afspiller før at iPod:en skal lyde bedre, det er jo ikke merkligt.

Men med Apple Lossless-format på iPoden samt med en god dock og gode kabler så mener jeg at det kan lyde minst så godt som CD og det skal til en god CD-afspiller før det lyder bedre.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Det er mp3 jeg hører fra ipod'en dog i god kvalitet(256bit).

Det der generer mig mest, er at de europæiske ipods er begrænset til en maks volumen på 100db. Dette gør at lyden er meget lav, når den er tilsluttet til anlægget. På de gamler versioner af ipod kunne man har forskellige programmøre lavet programmmer, der kan fjerne denne begrænsning, det er dog endnu ikke lykkedes at lave et der kan fjerne denne begrænsning på de nye versioner såsom ipod nano 2g.

Men er dog ellers meget glad for min ipod, bliver bare endnu mere glad, når man engang kan fjerne denne lydbegrænsning.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes