Emne: Tact 2.0 og extern dac ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke flechr!
Du har udvist tålmodighed, - og bliver nu belønnet på bedste vis!
TacT tager den tid som TacT skal tá.....
Nu kan du så begynde virkelig at trimme alle de små dataljer på plads + lave
forskellige Target-kurver til div. typer indspilninger. Det er rigtig sjov at lege med!
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=T2Madsen] Tillykke flechr! Du har udvist tålmodighed, - og bliver nu belønnet på bedste vis! TacT tager den tid som TacT skal tá..... Det må man absolut sige Nu kan du så begynde virkelig at trimme alle de små dataljer på plads + lave forskellige Target-kurver til div. typer indspilninger. Det er rigtig sjov at lege med! Det der med at lave forskellige taget curves til forskellige indspilninger virker ikke helt for mig.. Jeg er nemlig ikke ude på at manipolere med indspilningerne selvom det til tider kan være fristende. Mit formål med Tact er at fjerne lytterummet fra ligningen således at netop indspilningerne gode som dårlige giver sig til kende. Ligesom nogle gør ved at fylde deres rum op med dæmpepaneler, diffusorer og reflektorer ect.. Gamle indspilninger fra ADC begyndelse såvel som dårlige mic. optagelser har helt sikkert nogle mangler men de lyder som de lyder, og det kan man ikke eq sig ud af.__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil til dels give dig ret..... - og alligevel ikke!
Jeg har personligt oplevet at vi har siddet og lyttet til forskellig musik, og så siger en pludselig (og helt uventet ;-) -
- mangler der ikke lidt "krop/fylde" .... hvorpå jeg straks trykker på memo 9 (3dB mere bas) .... og alle siger ahhh, perfekt!!
Personligt er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan det engang har lydt i et eller andet lydstudio. Hvis jeg bedre kan
lide lyden med lidt mindre top, jamen så laver jeg bare lidt mindre top! Det er jo ikke sådan at "lydstudio-politiet"
kommer ræsende med blink, horn og håndjern!!
Hvorfor sidde og lytte til noget, hvor man f.eks. helst ville kunne sænke toppen lidt, - og så ikke gøre det, når nu muligheden er der??
Jeg er stødt på mange som har det ligesom dig, - og jeg må sige at jeg ikke helt forstår det?
Nå pyt, her på bjerget er det mig (og ikke et pladestudio) der bestemmer hvordan orkesteret skal lyde.
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 03:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=T2Madsen] Jeg vil til dels give dig ret..... - og alligevel ikke!
Jeg har personligt oplevet at vi har siddet og lyttet til forskellig musik, og så siger en pludselig (og helt uventet ;-) - - mangler der ikke lidt "krop/fylde" .... hvorpå jeg straks trykker på memo 9 (3dB mere bas) .... og alle siger ahhh, perfekt!! Det er da fint hvis det virker for dig.. Vi har jo alle forskellige prefærencer.
Personligt er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan det engang har lydt i et eller andet lydstudio. Hvis jeg bedre kan lide lyden med lidt mindre top, jamen så laver jeg bare lidt mindre top! Det er jo ikke sådan at "lydstudio-politiet" kommer ræsende med blink, horn og håndjern!! Nå ok.. Jammen så tør jeg også godt. Hvorfor sidde og lytte til noget, hvor man f.eks. helst ville kunne sænke toppen lidt, - og så ikke gøre det, når nu muligheden er der?? Jeg er stødt på mange som har det ligesom dig, - og jeg må sige at jeg ikke helt forstår det?
Problemet er bare at man ikke kan udvælge hvilke instrumenter eller stemmer man vil hæve/sænke.. Det er alt eller intet. Og det står altså ikke så skidt til med mine cd'er at denne slags overgreb nogensinde bliver nødvendig.. Jeg kan godt lytte til en gammel rock indspilning og konstatere at der er lidt for meget hvislen i forsangerens "s" udtalelser, men hvis jeg skal dæmpe for dette dæmper jeg også for en masse andre højere harmoniske som indeholder vigtig information om øvrige instrumenter og lokalet de spiller i. Endvidre vælter det også sammenhængen i lydbilledet samt dybeinformationen da disse dimensioner ændres når man eq'er. Mikrofonerne stod hvor de stod da inspilningerne blev lavet og det kan du ikke ændre på. Hvad angår bas gengivelse så er den ganske enkelt fremragende uanset hvilken skive jeg sætter på.
Nå pyt, her på bjerget er det mig (og ikke et pladestudio) der bestemmer hvordan orkesteret skal lyde.
Nuvel.. Ovenstående er nogle parametre som for mig er vigtigere end at regulere alle inspilningers klangbalance ind til det samme. Jeg syntes faktisk at der er noget charmerende ved de store forskelligheder som min skive samling er i besiddelse af.. På godt og ondt.
__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var næsten klar over at du ikke var til at rokke ud over kanten
Det er jo også ligegyldigt. Det vigtigste er da trods alt at du har fundet tråden med
din nye TacT 2.0. Det er jeg super glad for på din vegne.
Har du prøvet den af hos venner, som garanteret også har rumproblemer?
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min TacT RCS 2.0 AA har jeg hidtil kørt som ren rumkorrektion, og indsat på forstærkerens tape out - tape in. Dvs. taget det analoge signal ud af tape out, AD converteret det inde i RCS 2.0, udført rumkorrektion der, DA konverteret, og så ført signalet ind i tape in. Min CD spille er adskildt mellem drev og DAC, så jeg har jo kørt dobbelt AD og DA end nødvendigt. Vidste godt det ikke var optimalt, men har ikke orket at få bestilt RCA/BNC kabler, men nu er det sket:
Digitalt signal ud af cd drev, ind i TacT'en, rumkorrektion der, digitalt ud af den igen, og ind i min Numerik DAC, og derfra bare ind i aml. phonoindgang.
Resultatos: ja, der er bare kørt et par forholdsvis tykke gardiner væk fra foran højttalerne. Det hele er ret meget renere, dybde tydeligere, og toppen er blevet meget mere levende og unuanceret, ikke kraftigere. En klar forbedring!
Jeg bruger ikke TacT'ens DA konverter, og har lyttet den op imod Numerikken's evner, og jeg foretrækker den. Den er mere føjelig, bevægende og den virker mere mikrodynamisk. Forskellen er dog lille.
Når jeg spiller grammo, bruger jeg den gamle kobling: fra tape out ind i TacT'ens analoge indgang, rumkorrektion der, og analogt ud og ind i tape in - selvfølgelig.
Jeg ærgrer mig ikke over at der gik halve år inden jeg fik gjort det - jeg har jo nydt musik hele tiden, men kan klart anbefale andre TacT RCS ejere at gøre det samme, hvis de har seperat DAC. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har leget lidt mere med min TACT fordi jeg kunne ikke få pænt faldende/stigende kurver frem på target-kurverne. Små ønskede ændringer til den ønskede frekvensgang blev ikke saved, og ved reload var de der ikke. der var også knæk på kurveforløbet. Jeg kunne også kun lave afvigelser på hele dB. Svaret fra Yahoo-gruppen var korrekt: min PC er (vel som alle andre i dette land) sat til Dansk indstilling i Kontrolpanel, og Tact'en er programmeret i Visual Basic. Det er forskellen mellem . og , i tallene der går lidt ged i. Komma betyder . på USA-tal. Dvs. at min TACT hele tiden nedrundene mine ønskede dB-afvigelse til hele dB.
Så jeg ændrede først PC'en til Engelsk(US), og lavede så den/de target-kurver jeg vil ha', og saved/reload, og ændrer PC'en tilbage til Dansk. Nu kan jeg lave ændringer jeg vil have på f.eks. 1,7 dB, og jeg kan smoothe kurven jævnt ud. Jeg har valgt en kurve lidt mellem Brüel & Kjær's "ideal-kurve" og retlinet, og nu er den helt smooth. Jeg sir' jer - det kan høres. Lyden er langt mere gennemsigtig og virker en hel del mere velopløst OG dynamisk (?)
Jeg kan varmt anbefale at gøre det, hvis man her grej der gør det samme som min RCS 2.0 __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|