Forfatter |
|
1960-manden Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle.
Sikken en diskussion jeg fik sat i gang, med mit forsøg på at "procentuere" forskellen på lyd. Selvfølglelig kan man ikke opsætte "en formel" for bedre lyd. Det giver ikke rigtig mening, da "bedre lyd" jo er subjektivt.
Jeg kunne måske med fordel have sagt "væsentlig bedre" eller "afgørende bedre" om forskellen. Alt det med procenter er mest et forsøg på at operationalisere det hele lidt, så og sige.
Men gå selv til en demo snarest og oplev forskellen. Måske er det bedre med promiller(rødvin) end procenter.
Hilsen
Lars
|
Til top |
|
|
full blown Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket udstyr lavede han egentlig demo på?. altså udover Nordost . Jeg bliver imponeret hver gang over hvor meget god musik han altid kan hive op af sin kuffert som jeg aldrig har hørt før !!. Feeeedt.
Mvh F.B __________________
|
Til top |
|
|
1960-manden Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var Gammut CD og integreret forstærker. Ca. 80.000 samlet og et sæt Gammut ht. til vist 30-40.000 på tilbud. Gode sager...
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke kabler blev brugt i testen? Nordost vs ______?

|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
dennis nordjyll skrev:
Et anlæg er som udgangspunkt 100%. så forbedrer man det anslået 30%. Så spiller det 130% i forhold til før forbedringen. Ny 100% = gamle 130% Den nye 100% forbedrer man måske måneden efter. måske anslået til 10%. Så spiller det 110% bedre end før forbedringen. Ikke 130% + 10% = 140% =40% forbedring af før. men 10% af de nye 100% Man kan heller ikke bare plusse procenterne sammen, men kan sku ærlig talt ikke huske hvordan det regnes ud mere...
Så anden gang man forbedrer, bliver den jo kun forbedret i forhold til det nye der allerede er forbedret. Altså en forbedring anden gang på 10% =110%.
Håber det giver mening det her. |
|
|
... |
|
|
Mærkelig måde at sige at den forstod man ikke helt... Eller hvad... Er du uenig eller forstod du det bare ikke?
Jeg synes nu forklaringen gav udmærket mening. Hvordan man så vurderer om forbedringen er på 10 eller 20% er vel en personlig sag, men forklaringen om at når man har pillet ved anlægget og det har fået lov til at sidde lidt så er det 100% synes jeg er udmærket.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
købte engang et strømkabel der var rødt føj 10%
blåt arg 12%
sort 100%
hvad kan man lære af det ????
WOODOOOO |
|
|
Brilliant konklusion, jeg er målløs.
Drejede det sig om det nøjagtigt samme kabel, med nøjagtig samme opbygning og materialer? Uddyb venligst.
|
Til top |
|
|
1960-manden Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost vs. Nordost. Idéen er, at man skal lytte til Nordost-kabler, der bliver bedre og bedre og selvfølgelig dyrere og dyrere.
Lars
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Brian7500 skrev:
dennis nordjyll skrev:
Et anlæg er som udgangspunkt 100%. så forbedrer man det anslået 30%. Så spiller det 130% i forhold til før forbedringen. Ny 100% = gamle 130% Den nye 100% forbedrer man måske måneden efter. måske anslået til 10%. Så spiller det 110% bedre end før forbedringen. Ikke 130% + 10% = 140% =40% forbedring af før. men 10% af de nye 100% Man kan heller ikke bare plusse procenterne sammen, men kan sku ærlig talt ikke huske hvordan det regnes ud mere...
Så anden gang man forbedrer, bliver den jo kun forbedret i forhold til det nye der allerede er forbedret. Altså en forbedring anden gang på 10% =110%.
Håber det giver mening det her. |
|
|
... |
|
|
Mærkelig måde at sige at den forstod man ikke helt... Eller hvad... Er du uenig eller forstod du det bare ikke?
Jeg synes nu forklaringen gav udmærket mening. Hvordan man så vurderer om forbedringen er på 10 eller 20% er vel en personlig sag, men forklaringen om at når man har pillet ved anlægget og det har fået lov til at sidde lidt så er det 100% synes jeg er udmærket.
|
|
|
Det kan da godt være du synes det. Jeg synes bare ingen mening det giver overhoved.
For mig er en forbedring mere faktuel. Er det en forbedring? Ja eller nej. Hvis ja. Er det så en fuldkommen forbedring eller kun på visse områder. Er forbedringen fuldkommen, jamen så får den lov at blive. Er den kun delvis må man jo så vurdere om det er nok, om andre dele måske bliver værre på bekostning af den delvise forbedring osv.
Jeg kan ikke rigtig se, hvordan man kan anslå procentvise forbedringer på lyd. Men sådan er vi jo så forskellige. Hvis man allerede har et anlæg der er 100% (så må man da være lykkelig), hvorfor så lave om på det.
Jeg beklager hvis mit sprogvalg har generet dig eller andre. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
1960-manden skrev:
Nordost vs. Nordost. Idéen er, at man skal lytte til Nordost-kabler, der bliver bedre og bedre og selvfølgelig dyrere og dyrere.
Lars
|
|
|
ok, fair nok.
Valhalla er selvfølgelig kronen på værket her så!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Jeg kan ikke rigtig se, hvordan man kan anslå procentvise forbedringer på lyd. |
|
|
Der kan kun være tale om en tilsniget værdi, og den kommer nok fra ønsket om at formidle værdien af forbedringen.
Brian7500 skrev:
Men sådan er vi jo så forskellige. Hvis man allerede har et anlæg der er 100% (så må man da være lykkelig), hvorfor så lave om på det. |
|
|
De 100% er det man har for nuværende, ikke den potentielt højeste værdi man kan opnå. Når man så har foretaget ændringer, og disse forbliver i anlægget, så har værdien kortvarigt været højere, men for at genskabe en reference må man sætte den nyvundne klang til 100% igen.
Til sammenligning kører nogle tyske hifi-blade også med procentuel vurdering, og her er de også nødt til at revurdere fra tid til anden, nemlig når der allerede er et produkt med 100% og der kommer et der er bedre - så nedgraderes alle øvrige.
Brian7500 skrev:
Jeg beklager hvis mit sprogvalg har generet dig eller andre. |
|
|
Hvis ikke man er enig kan det formuleres på en pænere måde end "har du hul i hovedet" uden efterfølgende uddybning 
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
Hvis ikke man er enig kan det formuleres på en pænere måde end "har du hul i hovedet" uden efterfølgende uddybning 
|
|
|
Ja. Så tror jeg vi har jokket nok rundt i det
I øvrigt var det ikke det jeg skrev...... __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han laver den demo til udstillinger og jeg syntes da man skal prøve at deltage om muligheden er der.Det er da lidt sjov at opleve ikke negativ ment men at se/høre der sker noget.Spørgsmålet er bare hvorfor sker det???
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Kim Petersen skrev:
Brian7500 skrev:
|
|
Hvis ikke man er enig kan det formuleres på en pænere måde end "har du hul i hovedet" uden efterfølgende uddybning  |
|
|
Ja. Så tror jeg vi har jokket nok rundt i det |
|
|
Jep.
Brian7500 skrev:
I øvrigt var det ikke det jeg skrev...... |
|
|
Sorry, my bad - jeg beklager. Hukommelsen smuttede, men det var da hoved-relateret 
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Pedersen: TAKKER Det var da rart at der var nogen der forstod budskabet. det gør Andre, Usse og Brian 75 jo nok ikke må man jo nok antage. Men de kan jo bare komme med en bedre udregning hvis de tør?
__________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
Brian7500 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
Kim Pedersen: TAKKER Det var da rart at der var nogen der forstod budskabet. det gør Andre, Usse og Brian 75 jo nok ikke må man jo nok antage. Men de kan jo bare komme med en bedre udregning hvis de tør?
|
|
|
Jo. Jeg for mit vedkommende forstod godt budskabet. Jeg mener bare ikke at man kan gøre tingene op i procenter på den måde som du gør. Komme med en bedre udregning tør jeg godt. Men umiddelbart har jeg ingen anden måde at regne det ud på. Hifi handler for mig ikke om procenter. Men selvfølgelig er du mere end velkommen til at have en anden holdning end mig. __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan måske siges bedre jeg oplever at der kan opnåes en højre renhed og opløsning samt den fine dynamik øges.Det er muligt hvis man lige rammer det rigtige, det kan være kabler bedre stik og ikke mindst komponenter bla. i delefilter.
Har i tænkt over at det måske også er de bedre stik på de bedre kabler som også kan være noget af forklaringen på tingene.Man er tilbøjelig til KUN at kigge på kablet.
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
På nær mine Jorma JPC2.5 netkabler, anvender jeg udelukkende NO Heimdall kabler og de er bestemt gode i forhold til de mange andre kabler jeg har haft gennem tiden.
Det være sig: NLE, Mictor, AudioTruth, NO Blue Heaven, NO Red Dawn, PM Black Magic.
Det kan godt være, at mine øre ikke er så gode som så mange andre, men NO kan altså et eller andet med deres kabler.
Happy
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
|
|
|
Man kan ikke regne subjektive fænomener i procenter. Så på den baggrund, kan jeg naturligvis ikke give en bedre måde at beregne det på.
MVH
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ingen højere matematik, tak! Har du 3 meter imellem dine højttalere og skifter du netkablerne ud til Nordost´s entry-level eller lidt bedre, så får du et 1-2 meter breddere lydbillede (og jo, der sker endnu mere i dybden). Så hører procentudregningerne med til 7. klasses pensum. 
Generelt kan man sige, at Nordost´s produkter stiger 100 % for hver forbedring (næste level). Man finder hurtigt sit eget leje for hvad man vil og kan investere!
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Nu ingen højere matematik, tak! Har du 3 meter imellem dine højttalere og skifter du netkablerne ud til Nordost´s entry-level eller lidt bedre, så får du et 1-2 meter breddere lydbillede (og jo, der sker endnu mere i dybden). Så hører procentudregningerne med til 7. klasses pensum. 
Generelt kan man sige, at Nordost´s produkter stiger 100 % for hver forbedring (næste level). Man finder hurtigt sit eget leje for hvad man vil og kan investere!
|
|
|
Jeg har altid haft svært ved, at forstå hvorledes disse kabelproducenter, dog bar sig ad med at sælge dyre kabler. Tak F.Chrstians det forstår jeg bedre nu.
MVH
|
Til top |
|
|