Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Super god læsning, bl.a om højtaler kable (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

flpdk:

Man kan jo godt føle og sanse noget uden at kunne beskrive det. Det kræver jo også at modtageren har lidt fantasi i behold. Alle ved hvordan en analog og rund lyd lyder.

Nu er jeg endelig med! Ordløs sansning, fornemmelse... dér, hvor jeg før så "woodoo" er der noget alle andre ved noget om!... Og dog er det noget udefinerbart - noget vi ikke kan tale om. Se dét kan jeg sgu godt forstå, at man bør betale en formue for. Tak, for hjælpen: Før var jeg blind og døv, men nu har jeg heller ingen fantasi. Tak 

Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Man kan da ikke have dårligere kvantitet - kvantitet er mængde ?? - hvor vil du hen 

Tjener, min øl smager af dårlig kvantitet - jo længere også en dør!

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

De gamle indspildninger er mange gange af bedre kvalitet, selvom de har dårligere kvantitet!

Må indrømme jeg heller ikke helt er med?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:

flpdk:

Man kan jo godt føle og sanse noget uden at kunne beskrive det. Det kræver jo også at modtageren har lidt fantasi i behold. Alle ved hvordan en analog og rund lyd lyder.

Nu er jeg endelig med! Ordløs sansning, fornemmelse... dér, hvor jeg før så "woodoo" er der noget alle andre ved noget om!... Og dog er det noget udefinerbart - noget vi ikke kan tale om. Se dét kan jeg sgu godt forstå, at man bør betale en formue for. Tak, for hjælpen: Før var jeg blind og døv, men nu har jeg heller ingen fantasi. Tak 

Det var så lidt, sku' det være en anden gang, vil jeg selvfølgelig altid gerne prøve at hjælpe. Ord er jo bare streger på et stykke papir, imens musik taler direkte til en af vores sanseorganer. Følelser kan ikke lagres på et stykke papir, men skal netop sanses.

Sanse (afsender) -> Papir (beskrivelse) -> Sanse (modtager), kan netop ikke lade sig gøre uden modtagerens indlevelsesevne og som før sagt fantasi. Det kræver selvfølgelig også at modtageren har en form for reference at forholde sig til, ellers bli'r det svært.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
NADali skrev:

flpdk:

Det var så lidt, sku' det være en anden gang, vil jeg selvfølgelig altid gerne prøve at hjælpe. Ord er jo bare streger på et stykke papir, imens musik taler direkte til en af vores sanseorganer. Følelser kan ikke lagres på et stykke papir, men skal netop sanses.

Sanse (afsender) -> Papir (beskrivelse) -> Sanse (modtager), kan netop ikke lade sig gøre uden modtagerens indlevelsesevne og som før sagt fantasi. Det kræver selvfølgelig også at modtageren har en form for reference at forholde sig til, ellers bli'r det svært.

HooDooWooDooYooDoo

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 04:07 | IP-adresse registreret  

Hvad nåede I så frem til?

A: Man kan godt høre forskel på kabler, men forbedringerne kan godt blive for dyrt betalte. Og ham den gamle "hifi-guru" har kun ret en smule hen ad vejen. Ret i at man hurtigt kan blive taget ved nummer 0!

B: Man kan ikke høre forskel på kabler (støbejern eller "superleder"), og alt over børsnoteringen for råkobber er for dyrt, ja nærmest kriminelt. Hvorfor? Fordi det siger en "hifi-guru" vi må og skal have tillid til; han er nemlig berømt, og måske slet ikke senil!?

Så er det jo bare om man bliver "bedraget" af sin perception (A) eller ved at godtage "ekspertenernes meninger" (B)?

Ligger sandheden et sted der imellem (som sædvane)?

Altså; lyt til de andre, men dan dig din EGEN mening!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
Mercury skrev:

De gamle indspildninger er mange gange af bedre kvalitet, selvom de har dårligere kvantitet!

Hej HH,

Forklaringen er givet troede jeg, lavere total frekvensomfang, højere støj, mere forvrængning er alle kvantitative elementer.

Perspektiv, mikrodynamik, "atmosfære" er alle kvalitative elementer.

Gamle indspildninger har ofte mere af det kvalitative end de nye har, selvom nye er kvantitativt overlegne.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Som jeg ser det nåede vi frem til følgende:

Ejere af specielle højtaler kabler er lige så glade for detes kabler nu, som før (hvilket er rigtigt godt) , men det er også åbenlyst at man ikke ønsker nogen som helst tale om at teste det i en direkte blind-AB test hvilket simpelt hen under mig.

HIFI brancher in Danmark (Butikker og leverandøre om helt sikkert har fulgt noget af denne tråd) har fuldstændigt holdt sig ude af diskutionen, og har har ikke villet biddrage, da man jo også frem over skal sælge masser af dyre kabler til den, på dette område, uviddende danske befolkning.

HIFI brancher in Danmark er ikke under nogen omstændighedder villige til at være med til at afsløre om man vitterlig kan høre forskeld på kabler, i en direkte blind-AB test.

Tænk over dette næste gang du handler i din nærmeste HIFI butik, og sælgeren prøver at presse et par ekstre 1000 kroners kabel eller en anden Voodoo dims ned i din indkøbs pose.

mvh

mtolesen

Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hattori Hanzo skrev:
Mercury skrev:

Hej HH,

Forklaringen er givet troede jeg, lavere total frekvensomfang, højere støj, mere forvrængning er alle kvantitative elementer.

Perspektiv, mikrodynamik, "atmosfære" er alle kvalitative elementer.

Gamle indspildninger har ofte mere af det kvalitative end de nye har, selvom nye er kvantitativt overlegne.

Igen - ikke for at være pedantisk - skal jeg forstå det som at nye indspilninger har lavere frekvensgang, højere støj, mere forvrængning da disse jævnfør det du skriver er kvantitative elementer og det netop er på dette område de nye indspilninger er de gamle overlegne ?

eller ville du gerne have skrevet at mængden af støj - begrænset frekvensområde (det kan altså ikke være en mængde) og mængden af forvrængning er lavere på nye udgivelser ??

Umiddelbart tror jeg ikke at kvatitet er et farbart udtryk hvis du vil søge at opnå forståelse for dine synspunkter omend jeg tror alle (bortset fra jysk sengetøj) vil give dig ret  i at kvalitet er at foretrække frem for kvantitet.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Vedr. strømforsyningskabler - der ikke indgår i signalvejen . men som folk gerne betaler formuer for vil jeg råde dem til i stedet at have en kraftigt dimensioneret UPS stående - fx. en Liebert - der er fuldt galvansik adskilt med et kraftigt batteri - typisk en af de modeller der kan trække et netværk på 20 computere - sådan en djævel koster ca. 20.000 kr. og beskytter jeres system for alt det netstøjsfiltre ikke kan klare - sender Dong 480 volt gennem ledningsnettet når det aldrig forbi UPSsen og strømmen UPSen leverer er konstant indenfor stramme tolerencer - længre levetid og bedre lyd og bedre beskyttelse. 

mtolesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Lige et sidste pip her fra mig, i kabel debatten, dette stammer fra FAQ sektionen på Nordost´s hjemmeside:

Question:
Are the cables directional?

Answer:
Nordost cables are not directional when they are manufactured. However once they have been used for 70 to 80 hours in one direction they will sound better when they are hooked up and used in the original direction of break in.

mit spørgsmål er så.....nej helt ærligt jeg stopper her, fred være med alle kabler..:)

mvh

mtolesen

Til top Vis mtolesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mtolesen

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

Lige et sidste pip her fra mig, i kabel debatten, dette stammer fra FAQ sektionen på Nordost´s hjemmeside:

Question:
Are the cables directional?

Answer:
Nordost cables are not directional when they are manufactured. However once they have been used for 70 to 80 hours in one direction they will sound better when they are hooked up and used in the original direction of break in.

mit spørgsmål er så.....nej helt ærligt jeg stopper her, fred være med alle kabler..:)

mvh

mtolesen

Et kabel skal tilspilles, ingen tvivl om det. Med nogle oplever man det mere tydeligt end med andre. Jeg købte engang noget Supra højttalerkabel og da jeg først sluttede det til var det en meget indelukket lyd. Først efter nogen tids tilspilning (jeg tror det var 1-2 uger) åbnede lyden op, og så var kablet pludselig alle pengene værd

Samme store effekt har jeg dog aldrig oplevet med et signalkabel, her var der kun tale om små ændringer med tiden.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

mtolesen skrev:

<SPAN =bigandbold>Question:</SPAN> Are the cables directional?

<SPAN =bigandbold>Answer:</SPAN> Nordost cables are not directional when they are manufactured. However once they have been used for 70 to 80 hours in one direction they will sound better when they are hooked up and used in the original direction of break in.

mvh

mtolesen

He he he he he

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Tilspilning eller tilvænning - hvor sker forandringen, i kablet eller hos brugeren? Lord knows...
Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Monkeyboy skrev:
Tilspilning eller tilvænning - hvor sker forandringen, i kablet eller hos brugeren? Lord knows...

Det kan testes uden det store besvær - et sæt kabler der er blevet spillet på i et lignede setup i 3 uger og et der er dug friskt - jeg tror at der i de fleste tilfælde er tale om tilvænning

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Et herligt citat - og sandt:
"The brain, moreover, has evolved to make snap judgments about causation, and will leap to conclusions well before logic can be applied"

http://www.nytimes.com/2007/01/23/health/psychology/23magic. html?pagewanted=1&ei=5090&en=980902a5129bebbb&ex =1327208400&partner=rssuserland&emc=rss

Mit yndlingsemne er, når der snakkes om direktionalitet i kabler, der bærer vekselstrøm! Elektronerne i vore signal-, højttaler- og netkabler flytter sig frem og tilbage frekvenssynkront, men der er jo altså ikke nogen resulterende nettoflux (hverken af ladning eller energi) i en kabelleder. Alligevel prøver disse varmluftballoner at bilde folk ind, at der er tale om direktionalitet. Det passer meget godt med ovenstående citat....

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"The brain, moreover, has evolved to make snap judgments about causation, and will leap to conclusions well before logic can be applied"

http://www.nytimes.com/2007/01/23/health/psychology/23magic. html?pagewanted=1&ei=5090&en=980902a5129bebbb&ex =1327208400&partner=rssuserland&emc=rss

Mit yndlingsemne er, når der snakkes om direktionalitet i kabler, der bærer vekselstrøm! Elektronerne i vore signal-, højttaler- og netkabler flytter sig frem og tilbage frekvenssynkront, men der er jo altså ikke nogen resulterende nettoflux (hverken af ladning eller energi) i en kabelleder. Alligevel prøver disse varmluftballoner at bilde folk ind, at der er tale om direktionalitet. Det passer meget godt med ovenstående citat....

Er det du siger med lægmands ord, at kablerne ikke forandrer sig fysisk af at blive brugt?

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Det er vist noget med, at elektronerne i NO kabler o.a. er særligt dygtige til at hoppe den ene vej når først man har lært dem det! Et par dygtige elektronpædagoger er Lasse & Mathilde: Et kabel der er spillet til med deres vidunderlige musik er klart bedre end et, der f.eks er spillet til med Gustav Winckler - et sådant kabel får betoninger i det øverste af det nederste frekvensområde.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

"Er det du siger med lægmands ord, at kablerne ikke forandrer sig fysisk af at blive brugt?"

Nej, Monkeyboy. Det tror jeg ikke, at de gør, men jeg vil ikke kunne afvise, at der sker en forandring med tiden.

Det, jeg siger, er at retningsbestemthed simpelthen er noget sludder i et vekselstrømskabel. Tænk på en energioverførsel, hvor du står med et tov viklet omkring et træ, og en ende af tovet i hver hånd. Hvis du trækker frem og tilbage i tovet, overfører du energi fra dine arme til træets bark. Men hvilken vej går kraften gennem tovet?? Begge veje på skift, selvfølgelig! Sådan er vekselstrøm, og derfor er Nordosts ovenstående påstand noget ævl.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Fin analogi med tovet, jazzman. 

Men billedligt talt sker der vel en energioverførsel fra forstærker til højttalerne, som i den forbindelse omsætter energien til lyd, så hvis man skal tegne et generelt billede af det der sker når musikken spiller, så går energi-retningen mod højttalerne.

Derfor synes jeg det giver fin mening at tale om at kabler skal spilles til og bliver retningsbestemte. Det er også som om nogle kabler ophober en form for magnetisme i sig - det kan man dog fjerne hvis man bruger Densen cd'en, hvorved musikken flyder mere frit og ubesværet igen.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes