Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Energi-retningen" - ja, jeg ved godt, hvad du mener. Men forstærkeren "trækker" i det ene kabel, når den "skubber" i det andet, og da der er lige så meget arbejde for forstærkeren i at trække som i at skubbe, går der altså - lige som i tovet - lige meget strøm FRA højttaleren som TIL højttaleren! Det er rigtigt, at forstærkeren leverer energien - og det er nok det, der får dig og andre til at tro, at der er en "retning". Men det er der altså ikke. Dette er ikke et diskussionsemne, men et faktum, lige meget hvor værdirelativistisk og postmoderne, man vil føre sig frem.
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"Energi-retningen" - ja, jeg ved godt, hvad du mener. Men forstærkeren "trækker" i det ene kabel, når den "skubber" i det andet, og da der er lige så meget arbejde for forstærkeren i at trække som i at skubbe, går der altså - lige som i tovet - lige meget strøm FRA højttaleren som TIL højttaleren! Det er rigtigt, at forstærkeren leverer energien - og det er nok det, der får dig og andre til at tro, at der er en "retning". Men det er der altså ikke. Dette er ikke et diskussionsemne, men et faktum, lige meget hvor værdirelativistisk og postmoderne, man vil føre sig frem. |
|
|
Kæreste jazzman
Der er altså en retning på kabler uanset om du vil det eller ej. Gode kabler, vel at mærke, har jo pile på, der viser denne retning. At du ikke kan høre dét, viser blot, at du er blind og forstokket Som om kabelstorindustrien skulle være dumme og beregnende - tsk, tsk.
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
God forklaring med torvet. Synes nok jeg kunne huske noget om en + og - retning på vekselstrøm fra gymnasiet .
Klart at kobberkabler kan erodere med tiden, og det potentielt kan påvirke lyden, men her taler vi jo om en periode på 2-3 uger. Og en forbedring i positiv retning. Gad vide hvordan NO forklarer den indtrådte forbedring fysisk? - men det gør de måske ikke?
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyh denne tråd var lige ved at bukke under for persontilsvininger og ligegyldige beskyldninger, men det ser da ud til at den formåede at holde sig oven vande.
Disse diskutioner er, selvom jeg ikke har fornøden viden og erfaring til at blande mig, vældigt interessante at læse. Men det bliver en ren pinsel når det går over i "du er døv og gammel og grim og dum og nah nah nah". Så jeg vil bare lige opfordre til at holde diskutionen saglig og argumenterne reelle.
Og stop så med de farver! Citatfunktionen fungrerer fint som den er designet __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Pyh denne tråd var lige ved at bukke under for persontilsvininger og ligegyldige beskyldninger, men det ser da ud til at den formåede at holde sig oven vande. |
|
|
Sveske - det var sku ikke for at vælte tråden men jeg kunne simpelt hen ikke forstå hvad Mercury skrev - og kan stadig ikke - hans brug af ordet Kvantitet fungerer ikke i den sammenhæng - og da slet ikke senere i argumentationen hvor han tilsyneladende falder i og bruger det utilsigtet omvendt. Jeg blev ikke p***ed på at han kaldte mig en klaphat da han havde sat en smiley selvom jeg da er overbevist om at han synes jeg tilhører arten klaphatte  sammen med alle andre over 25 der har en mening om hifi __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu ikke møntet på dig, du var i hvert fald ikke den værste. Men jeg må hellere undlade at nævne navne.
EDIT: Og det er da fint at du ikke lod det gå dig på, men min kommentar var heller ikke ment for at beskytte nogen der måske kunne føle sig trådt på. Det ødelægger ganske enkelt en diskution med sådanne udtalelser. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman,
Tak for den uddybende forklaring.
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så undskylder jeg da gerne, sveske! Både farver, provokation, irritation, drilleri mv. Men tilsvininger?
Problemet med en sådan diskussion om kabler er nok, at enten har man set lyset (og mange penge forlade kontoen) eller også har man ikke forstand på det.
Men jeg beklager som sagt min andel i griseriet
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Problemet med en sådan diskussion om kabler er nok, at enten har man set lyset (og mange penge forlade kontoen) eller også har man ikke forstand på det.
|
|
|
Eller også er:.....problemet med sådan en diskussion at enten befinder man sig i virkeligheden (i lyset om man vil) eller også tror man på små eksotiske kabelnisser __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Jamen så undskylder jeg da gerne, sveske! Både farver, provokation, irritation, drilleri mv. Men tilsvininger?
|
|
|
Man behøver såmen ikke at bruge særlig mange penge på kabler for at få en forbedring (heldigvis). __________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Man behøver såmen ikke at bruge særlig mange penge på kabler for at få en forbedring (heldigvis)."
Næ, det mistænker jeg også. Men hvilke kabler? Jeg har tidligere efterlyst et godt højttalerkabel med lav modstand til 50-100kr/m, men der var rungende tavshed i forum. Det er nok lissom historien med parfumen, hvor salget fordobledes, da prisen fordobledes - billigt MÅ være lig med dårligt? Og signalkabler? Hvad er billigt for dig, flpdk?
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Men jeg beklager som sagt min andel i griseriet |
|
|
Hvis du ikke synes du har svinet nogen til har du nok ret
Det med farverne var mere fordi det blev enormt svært at finde rundt i efter et par citeringer. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyre, store og flotte kabler med lysdioder og dirverse dimser har mange tilhængere - jeg tror det er noget psykologisk? Man kan godt lide at det ser pænt eller råt ud. Hvis det giver lytteren ro til at koncentrere sig om musikken er det vel et formål i sig selv.
Jeg selv bruger ved et tilfælde 6mm2 kabel fra Brinck til 30 kr/m (det kunne komme i flexrør) - Spiller fint i biffen.
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
NADali skrev:
|
|
|
Hvis du ikke synes du har svinet nogen til har du nok ret Det med farverne var mere fordi det blev enormt svært at finde rundt i efter et par citeringer.  |
|
|
Nixen det har jeg ikke, men jeg har ironiseret over de ordvalg, der er kommet fra den retningsbestemte kabelfløj. Deres svar og reaktioner på en temmelig nede-på-jorden argumentation i artiklen og en række tilsvarende nede-på-jorden spørgsmål til deres særlige viden, er i de gunstigste tilfælde blevet til tågesnak og i de værste til... ja, hvad skal man kalde det
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Sveske skrev:
NADali skrev:
|
|
|
Hvis du ikke synes du har svinet nogen til har du nok ret Det med farverne var mere fordi det blev enormt svært at finde rundt i efter et par citeringer.  |
|
|
Nixen det har jeg ikke, men jeg har ironiseret over de ordvalg, der er kommet fra den retningsbestemte kabelfløj. Deres svar og reaktioner på en temmelig nede-på-jorden argumentation i artiklen og en række tilsvarende nede-på-jorden spørgsmål til deres særlige viden, er i de gunstigste tilfælde blevet til tågesnak og i de værste til... ja, hvad skal man kalde det
|
|
|
Så må jeg vist være en af dem du hentyder til, men jeg ta'r det ikke så tungt. Jeg vil til enhver tid holde fast i at der er forskel på kabler . Har selv erfaret det med både signal- og højttalerkabler.
__________________ Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Jeg vil til enhver tid holde fast i at der er forskel på kabler . Har selv erfaret det med både signal- og højttalerkabler.
|
|
|
Faktisk er en af pointerne i den artikel som oprindeligt var anledning til denne tråd netop at der ER forskel på kabler.
Bare ikke nødvendigvis af de årsager som nogen mener/tror.
(nu handler artiklen alene om højttalerkabler, men nogen af argumenterne kan uden tvivl også overføres på signalkabler)
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig tråd den her!
Lige for at kigge lidt nærmere på den der med, at der løber vekselstrøm ud til htén, så er det jo ganske korrekt, men det at den ene leder nogengange er + og derefter - er ikke rigtigt. + lederen - altså den røde terminal - veksler mellem at være positiv og negativ. Den sorte terminal er bare 0. Den er faktisk forbundet til forstærkerens stelpunkt og bærer ikke signal. Kun ballancerede og brokoblede udgangsforstærkere har signal på begge terminaler, og dem er der ikke mange af i denne verden. Så kan man så sætte sig ned og holde palaver om, hvor præcist den ene leder begynder og den anden ender. I princippet har et sluttet kredsløb jo ikke nogen endestation, men grundlæggende er der intet signal på den sorte. Prøv f.eks. at sætte et voltmeter på den, hvorefter du forbinder den til den højre leder i stikkontakten. Er det hele ordentligt lavet, så viser den 0 Volt. Eller du kunne måle til jord, også her bør resultatet være 0 V. Altså kommer der ikke noget ud af den leder. Omvendt forholder det sig med den røde. Den er der liv i. Men man bliver nødt til at tage det berømte synspunkt, at alt er relativt. Den røde er nemlig levende på den helt rigtige måde i forhold til den sorte leder, og ikke andet. Den sorte leder er med andre ord et referencepunkt, hvoromkring den røde enten er positiv eller negativ. Og det er grundlæggende den måde de fleste forstærkere arbejder på. Det kan overføres direkte til den mekaniske bevøgelse i højttalerenhederne, hvor chasisset sidder fast, og membaranen bevæger sig fra sin hvileposition (0) til en yderposition i hver retning omkring 0. Den ene leder svarer til chasisset og den anden til membranen.
Kommer snakken så ind på kabler, så har verden jo fostret de mest utrolige ting efterhånden. Kabler der koster det halve af en Toyota, fordi de er emballeret i class one FEP, som koster nada pr. ton, og lederne er poleret med nanopolermiddel og jeg skal komme efter dig. Bagefter er de toastede i den rigtige retning, for at du kan få båndbredde nok til audioområdet - ak ak. Verden vil bedrages. I mine øjne er der betydelige forskelle på højtalerkabler og i øvrigt også signal kabler, men årsagerne er en del mere lavteknologiske. L, C og R bærer langt det stærste ansvar for de forskelle man oplever. De parametre påvirker nemlig forstærkerne utroligt meget. Det kan også i visse sammenhænge sikkert være smart, at drive én bestemt parameter i en bestemt retning. F.eks. kunne man forestille sig, at R bør være meget lav, såfremt man benytter sig af store enheder med tunge membraner, der er hårdt belastet af en stor mængde luft - både for at få dem i gang, men også for at stoppe dem igen. Så der er sikkert mange bud på verdens bedste højttalerkabel, men polering af lederne, FEP, luft og andet fidus til snesevis af tusinder for at skaffe dig båndbredde i audioområdet, bør du nok tænke en ekstra gang over lødigheden af, før du kaster gysserne i grams. Kunne de penge ikke anvendes mere fornuftigt.
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det ville være passende om tråden ændrede navn til "Roger Russel er Gud"
Så man ligesom ved hvad den handler om inden man klikker sig ind. Så kunne man lige sparer 20 min. på en ældgammel diskussion der er blevet tærsket igennem i utallige tråde over 100vis af sider.
Fortsat god skrivelyst.
(her burde jeg så indsætte utallige links til til diverse mere eller mindre videnskablige artikler om hvorfor kabler gør en kæmpe forskel, men jeg gider ikke og det er blevet gjort mange gange før)
I øvrigt får jeg altid at vide jeg er uvildig. Hvad vil i med branchen? prøv engang selv at gætte på hvad vores holdning til kabler er? tror i mon vi er for eller imod?
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 24 Januar 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|