Forfatter |
|
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mtolesen, næste gang du rækker hånden ud er jeg klar med naglerne!!
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali, du har rygrad og stærk karakter i forhold til en simpel vendekåbe som undertegnede, respekt 
mvh
mtolesen
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, hr. Hattori Hanzo.
Har jeg forklaret mig forkert?
Hvad skal vi så med det indlæg fra Poul Pladderhjerne? Hvem ud over R. Andrews taler om ekstra dB?
Min påstand (det er ikke helt det Poul taler om) er, at når først et signalkabel har siddet hvor det skal sidde, og ledt den slags signaler som det skal lede i fremtiden (rent frekvensmæssigt, for kan man tilspille med Jodle-Børge?) i rundt 50-100 timer (lidt mere for sølv), så vil det lyde dårligere, når man vender kablet en halv omgang. Til det er tilspillet igen. Måske tilspilningen hen over årene falder til 10-20 timer, men man kan ALDRIG blindteste det ved i en uendelighed at vende kablet først den ene, så den anden vej. Det vil lyde lige dårligt/godt!
Derfor kan man IKKE lave en A/B-test på de små marginaler imellem eksempelvis et sæt tilspillede DNM-Reson og et sæt Nordost entry-level, ditto tilspillet. (Sammenlignelig kabelgeometri, hvorimod eksemplet med Audioquest/Nordost var brugt for at anskue 2 kabler med usammenlignelig kabelgeometri!)
A. Einstein: Det målelige er ikke interessant, og det interessante er ikke måleligt! (Nah; frit fra leveren!)
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 26 Januar 2007 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
F. Christians, du skriver som en begavet mand. Kunne du så ikke reflektere lidt over det faktum, at kablet vil gennemstrømmes af de samme elektronstrømme, selvom man vender det?
|
Til top |
|
|
mtolesen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 361
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lovede bl.a NADali tidligere at jeg ville skrive til Rodger Russell, og takke for hans artikkel.
Det gjorde jeg, og fik faktisk svar fra ham inden for få timer, i kan se min email og hans svar for neden.
Han anbefaler en ny sammenligning, denne gang mellem forstærkere, og ikke kabler....dette er også interresant læsning.
mvh
mtolesen
Email korrespondance:
From: mtolesen
To: <rogerr4@earthlink.net>
Sent: Friday, January 26, 2007 2:21 PM
Subject: To Mr Russell from Denmark
Dear Mr Russell,
My name I Martin Olesen, and I write to you from Denmark.
I have always been keen on HIFI, and especially loudspeaker construction
has caught my interest, and especially in my teenage years, I loved to
experiment with various king of loudspeaker construction.
Today I have a busy job, and I do not have the time and energy, at
present time, to involve my spare time so much into the exciting world
of HIFI.
In the meantime I now and then surfer around the internet, looking
mostly for web pages about 1970-1980 brand names within international
hifi, and in one of these occasions, I came across you WEB page,
http://www.roger-russell.com <First">http://www.roger-russell.com/>
First of all I would like to complement you for a very interesting "walk
through" with regards to the history of McIntosh, for people like me
(and I think a lot others), it is actually very interesting to read
about how these high quality vintage products were actually created, see
the people behind the products, and also to hear what considerations,
that were behind the various designs.
On your web page, http://www.roger-russell.com
< http://www.roger-russell.com/> , you have a section called: Speaker
Wire.
As you would know more than anything else within HIFI, this issue can
light up a candle without a stick, in other words, there are a VERY
different opinions about this matter.
I read your article very carefully, and must admit that it so to say,
contributed to my own prediction about this matter, and as an extra
tribute to your webpage, I recommended people, on the Danish HIFI news
forum:
http://www.hifi4all.dk <http://www.hifi4all.dk/>
to see your WEB page, and especially read your article Speaker Wire.
That started of course the good old "war" between believers and non
believers of special loudspeaker cables, but all in all your article
inspired us all to have an opinion about this matter.
Therefore Mr Russell, thanks you for your exciting web page, and good
luck with your new project IDS-25 loudspeaker system (
http://www.ids25.com )
Best regards from Denmark,
Thank you, Martin.
If you get different opinions about speaker wire then you must get them about amplifiers as well. I just added a small section about these differences at
http://www.roger-russell.com/truth/truth.htm#listening
Roger
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magen til Brownnosing - fik du et sæt højtalere ud af det
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der andre end mig, der bemærker, at der er 24 enheder pr. side i de højtalere? 24 enheder - 24. december! Vi har både Gud, Poul og kabel-Judas (on and off) på vores side
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT, men jeg kunne ikke styre mig: Sådan en line source var da en oplagt DIY ide. Gad vide, hvordan han har wiret de enheder - kombineret serie/parallel?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 8 basser der sidder i mine revox er paraleltkoblede - til gengæld er hver enhed på 25 ohm
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Mhansen - du argumenterer godt for dine kabler og derfor er det også nemmere at respektere dig for dine meninger - havde den udmelding kommet noget tidligre i tråden (ikke en bebrejdelse!!) havde vi nok sparet nogle linier |
|
|
Hej r-l-b
Jeg er på ingen måde ude på at argumentere godt for mine kabler. Så hvis nogen tror dette har de misforstået mig totalt. Om folk har dyre eller billige kabler er mig ligegyldigt, og jeg vil og har aldrig prøvet at overbevise nogen om at de skal købe dyre kabler.
Grunden til at jeg har deltaget i denne tråd er udelukkene fordi jeg synes det er forkert at nogen prøver at overbevise folk med dyre kabler om at de er taget i røven. Mere er der ikke i det.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
r-l-b skrev:
Mhansen - du argumenterer godt for dine kabler og derfor er det også nemmere at respektere dig for dine meninger - havde den udmelding kommet noget tidligre i tråden (ikke en bebrejdelse!!) havde vi nok sparet nogle linier |
|
|
Hej r-l-b
Jeg er på ingen måde ude på at argumentere godt for mine kabler. Så hvis nogen tror dette har de misforstået mig totalt. Om folk har dyre eller billige kabler er mig ligegyldigt, og jeg vil og har aldrig prøvet at overbevise nogen om at de skal købe dyre kabler.
Grunden til at jeg har deltaget i denne tråd er udelukkene fordi jeg synes det er forkert at nogen prøver at overbevise folk med dyre kabler om at de er taget i røven. Mere er der ikke i det.
|
|
|
Jamen det er der jo ikke noget i vejen med - tvært i mod - der hvor jeg står af på dyre kabler er hvor sælger presser folk til at køber ledninger der er dyrere end det anlæg de skal forbinde ! Og der er alt for meget useriøst salgsgas i branchen! Du har en kuffert som folk kan låne med hjem og som jeg har forstået det bliver du ikek sur hvis folk ikke kan høre forskel og glad hvis de kan - og det synes jeg er fint. Jeg er godt klar over at du er branche medlem - og derfor underlagt visse "restriktioner" her på siderne men samtidig finder jeg det unarturligt hvis ikke I - branchemedlemmer " skulle have lov at være begejstrede for det i sælger. Det vidner da bare om noget engagement til forskel på kædeforretninger som ikke sælger ud fra viden men ud fra hvad sælgerne får besked på at komme af med i pågældende uge
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen r-b-l
Jeg takker for forfremmelsen. Men jeg er altså ikke branchemedlem, og har intet med dem at at gøre, andet end jeg er alm. kunde.
Ellers har du ret mht. at visse sælgere prøver at lokke en til at købe dyre kabler. Har selv oplevet det i en større kede herhjemme. Så set ud fra den vinkel er helt enige.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman; begavet eller ej (jeg er SQ-da la-la-ligeglad ) Jeg hævder jo bare, at kablet skal vænnes til en bestemt strømtræksretning (det er der ikke noget som hedder! ), og at det derfor lyder dårligere, når det bliver vendt en halv omgang, 10hver10fald i et stykke tid. Kabler opnår også en vis polarisering set i forhold til isoleringen hen over tid; de skal tilspilles, basta!
Det er godte-nok at vide lidt om spænding, strøm og modstand. Og jo; det er da bare musik og dermed nogle forskellige frekvenser samtidigt, og det kan da ikke være så sk*de kompliceret?! Men dem som interesserer sig for astro-/partikelfysik ved godt, at det ikke er helt så simpelt, det der med elektrisk strøm.
RLB; jeg er enig, omend jeg ikke tager det samme ord i min mund. NADali og M. Tolesen må da elske hr. Russell alt det de vil, og de må meget gerne have deres "forudfattede/lånte" mening, bare jeg må ytre mig om min!
Allervigtigst: Spil noget musik, og bliv glad! 
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jazzman; begavet eller ej (jeg er SQ-da la-la-ligeglad ) Jeg hævder jo bare, at kablet skal vænnes til en bestemt strømtræksretning (det er der ikke noget som hedder! ), og at det derfor lyder dårligere, når det bliver vendt en halv omgang, 10hver10fald i et stykke tid. Kabler opnår også en vis polarisering set i forhold til isoleringen hen over tid; de skal tilspilles, basta!
Det er godte-nok at vide lidt om spænding, strøm og modstand. Og jo; det er da bare musik og dermed nogle forskellige frekvenser samtidigt, og det kan da ikke være så sk*de kompliceret?! Men dem som interesserer sig for astro-/partikelfysik ved godt, at det ikke er helt så simpelt, det der med elektrisk strøm.
|
|
|
Nu ved jeg ikke om du er en af dem der interesere sig for astro-/partikelfysisk. Men siden du kan skrive basta, må du jo kunne give en forklaring på strømretningen, ved vekselspændning.
MVH
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man burde huske på, at der ofte står lidt DC på en forstærkerudgang. Gad nok vide???
Mht. at det lyder anderledes når man vender skidtet, kunne også være pga. at man motionerer stikkene.
Bare et forslag
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men så behøver man ikke vende kablet hvis man anvender rør.
MVH
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leg lidt med dennehersens, hvis du aldrig fatter en jalla af jævn vekselstrøm
Electricity, Magnets & Circuits -> Circuit Construction Kit (AC+DC)
Man behøver ikke det store astro-kørekort for at se, at den med retningsbestemthed er 
F.Christians: Du hører naturligt hjemme på vores hold med det navn - Vi har jo Gud og Poul med os! Se dog lyset __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen tilbage hr von Auspuff!
Retningen for strømtrækket skrev jeg!
Underordnet hvilken leder, som leder i det enkelte øjeblik, så er retningen for forbruget givetvis forsyner til forbruger. Også selvom elektronerne selvfølgelig fiser tilbage til forstærkeren igen.
NADali; vi har alle "Gud" med os, hvis vi altså vil. Poul er jeg ikke fan af; vi taler vel ikke om Povl Kjøller? Din avatar er dårligt valgt, når talen går på guder og helte! Dit link er vist mest til skoleelever, ikke den højere videnskab, men OK!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Nå men så behøver man ikke vende kablet hvis man anvender rør.
MVH |
|
|
Det lyder rimeligt.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
NADali; Din avatar er dårligt valgt, når talen går på guder og helte!
|
|
|
Den avatar har ikke noget at gøre med Guder og Helte - det er bare sådan man ser ud når man har lyttet til NAD og Dali i mere end 5 minutter  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|