Emne: Super god læsning, bl.a om højtaler kable ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
De herrer
Min avatar er udelukkende en hyldest til den store og vise leder, der har vist vejen tilbage til de retfærdige korstog
F.Christians du har ret i, at linket er rettet mod skoleelever... et helt bevist valg i denne sammenhæng Det er det man kalder anskuelsesundervisning, hvor man kan bygge et simpelt kredsløb med vekselstrøm. Prøv det. Når du gør det kan du jo overveje i hvilken retning strømmen går __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min tese behöver da heller ikke at väre den höjeste sandhed.
Men jeg har over årene undret mig meget over kabler, og i särdeleshed kablers tilspilning. Samtidig har jeg läst lässevis af böger om metalurgi (er oprindeligt udlärt maskinarbejder), astro- og partikelfysik, ja mange andre delemner. Og de har bestyrket mig i min tro på, at kabler til overförsel af forskellige frekvenser (også samtidigt) er een ting, og hvordan det så lyder i virkeligheden, på et folke-hifi til high-endanläg; det er en helt anden ting.
Kurt von Kubik kan fortälle om kabelgeometri, isolerings- og ledermateriale. Ligeledes om DC, impedansforhold og sådanne elektriske parametre. Og såmänd også om stik og hvad skärm gör ved lyden. Mange ting spiller ind.
Rent metalugisk kan vi vel også blive enige om, at der er forskel på kobberkvalitet, at OCC er bedre fordi molekylerne ligger pänere pakket, at kryogenbehandling gör noget ekstra ved den pakning af molekylerne. Vi kan også blive enige om, at der er en lydmässig forskel på kabler af forskellig kobberkvalitet (först og fremmest signalkabler).
Nu kommer jeg så med min "lommetese" (ikke grebet ud af den blå, nej grå luft). Den har så sit udspring i lägmands-partikelfysik, og i relaterede delemner.
Fast stof (sten på marken, signalkabler og menneskekroppe) er slet ikke fast, men virker sådan fordi vi kun ser öjebliksbilleder, og har en dårlig hukommelse. Signalkabler består af atomer, som er ordnede i molekyler, som er mindste del af fast stof. Men i virkeligheden vekselvirker disse molekyler med hinanden. De bytter fälles atomer i en stor pärevälling, også med sten og menneskekroppe, og det som er deres motorvej er den allestedsnärvärende elektromagnetisme. Om det er baggrundstråling, solvinde, magnetfelter, kunstigt skabte magnetfelter som musik, bärebölgen for de gode energier eller menneskesjälen, så er det i sin basale natur det, som holder alting sammen i hvert splitsekund.
Volapyk? Det kan måske også forklares mere indgående, og fuldständigt fatteligt, det bliver det vist aldrig.
At man endda kan skabe fysiske ting, bare ved at sätte energien i gang for önsket om at skabe tingen, som lären går på i esoterisk energiläre, får mig vist bare til at virke "way-out"!
Tilbage igen: Den er min hårdnakkede tese, at et utilspillet kabel ligner noget a´la et uindspillet kassettebånd, hvor magneterne ligger ret uorganiseret. Grundet lovene om at elektromagtisme vil lave om på fast stof, på molekylärt plan, så vil jeg påstå, at et kabel ser anderledes mere struktureret ud efter tilspilning, og at det mönster er unikt for 20-20.000hz gennemströmning, altså anderledes end hvis man havde tilspillet med antennesignaler. Den er så min nogenlunde gennemtänkte tese, at dette mönster er forward i forbrugsretningen, altså amp mod höjttaler, og at påtrykning af signal kommer af impedansforholdet, typisk 50 ohm:50Kohm. Et mönster vel i udseende nogenlunde svarende til det "gardin" man ser ved svejsning og skärebränding (billedligt talt, for jeg har jo ikke set det!)
Det har aldrig väret min påstand, at et Nordost Valhalla, som bliver vendt "forkert" efter kabel- og terminalrens, vil lyde forfärdeligt, men at det vil kräve längere tid på at gentilspille sig, end hvis det ikke skulle kämpe med "gardinet" også.
Bare min tese, og klart at det hörer til i småtingsafdelingen.
Og jo; rörforstärkere er nemmere at have med at göre, rent kabelmässigt!
Musikken först!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåjah hr NADali; ham tossen der på biledet, han er nödvendig for opbygningen af fremtidens samfund. Men han er ikke en del af fremtidens samfund, bare nödvendig i opbygningen af det!
Hvornår döde Hitler, hvis vi skal tro hans närmeste og russerne? Läg lige noget tid til, og google så G. W. Bush´s födselsdato.
Note 22.07: G. W. Bush 6 juli 1946! I øvrigt fik hans farfar indefrosset sine værdier på grund af samhandel med Nazi-tyskland.
Men manden bag det senere IBM, som leverede Tysklands personregister, ham skete der ikke noget?!
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Min tese behöver da heller ikke at väre den höjeste sandhed.
Men jeg har over årene undret mig meget over kabler, og i särdeleshed kablers tilspilning. Samtidig har jeg läst lässevis af böger om metalurgi (er oprindeligt udlärt maskinarbejder), astro- og partikelfysik, ja mange andre delemner. Og de har bestyrket mig i min tro på, at kabler til overförsel af forskellige frekvenser (også samtidigt) er een ting, og hvordan det så lyder i virkeligheden, på et folke-hifi til high-endanläg; det er en helt anden ting.
Kurt von Kubik kan fortälle om kabelgeometri, isolerings- og ledermateriale. Ligeledes om DC, impedansforhold og sådanne elektriske parametre. Og såmänd også om stik og hvad skärm gör ved lyden. Mange ting spiller ind.
Rent metalugisk kan vi vel også blive enige om, at der er forskel på kobberkvalitet, at OCC er bedre fordi molekylerne ligger pänere pakket, at kryogenbehandling gör noget ekstra ved den pakning af molekylerne. Vi kan også blive enige om, at der er en lydmässig forskel på kabler af forskellig kobberkvalitet (först og fremmest signalkabler).
Nu kommer jeg så med min "lommetese" (ikke grebet ud af den blå, nej grå luft). Den har så sit udspring i lägmands-partikelfysik, og i relaterede delemner.
Fast stof (sten på marken, signalkabler og menneskekroppe) er slet ikke fast, men virker sådan fordi vi kun ser öjebliksbilleder, og har en dårlig hukommelse. Signalkabler består af atomer, som er ordnede i molekyler, som er mindste del af fast stof. Men i virkeligheden vekselvirker disse molekyler med hinanden. De bytter fälles atomer i en stor pärevälling, også med sten og menneskekroppe, og det som er deres motorvej er den allestedsnärvärende elektromagnetisme. Om det er baggrundstråling, solvinde, magnetfelter, kunstigt skabte magnetfelter som musik, bärebölgen for de gode energier eller menneskesjälen, så er det i sin basale natur det, som holder alting sammen i hvert splitsekund.
Volapyk? Det kan måske også forklares mere indgående, og fuldständigt fatteligt, det bliver det vist aldrig.
At man endda kan skabe fysiske ting, bare ved at sätte energien i gang for önsket om at skabe tingen, som lären går på i esoterisk energiläre, får mig vist bare til at virke "way-out"!
Tilbage igen: Den er min hårdnakkede tese, at et utilspillet kabel ligner noget a´la et uindspillet kassettebånd, hvor magneterne ligger ret uorganiseret. Grundet lovene om at elektromagtisme vil lave om på fast stof, på molekylärt plan, så vil jeg påstå, at et kabel ser anderledes mere struktureret ud efter tilspilning, og at det mönster er unikt for 20-20.000hz gennemströmning, altså anderledes end hvis man havde tilspillet med antennesignaler. Den er så min nogenlunde gennemtänkte tese, at dette mönster er forward i forbrugsretningen, altså amp mod höjttaler, og at påtrykning af signal kommer af impedansforholdet, typisk 50 ohm:50Kohm. Et mönster vel i udseende nogenlunde svarende til det "gardin" man ser ved svejsning og skärebränding (billedligt talt, for jeg har jo ikke set det!)
Det har aldrig väret min påstand, at et Nordost Valhalla, som bliver vendt "forkert" efter kabel- og terminalrens, vil lyde forfärdeligt, men at det vil kräve längere tid på at gentilspille sig, end hvis det ikke skulle kämpe med "gardinet" også.
Bare min tese, og klart at det hörer til i småtingsafdelingen.
Og jo; rörforstärkere er nemmere at have med at göre, rent kabelmässigt!
Musikken först!
|
|
|
Din tese med et uindspillet bånd holder ikke en meter. Et bånd er ferromagnetisk, og vil ændre sig når det udsættes for et varierende magnetfelt. Båndet husker så at sige, hvordan det varierende magnetfelt så ud. Hvordan du kan få det sammen kædet med et kobberkabel ?.
Andre´
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre: Noget a´la et uindspillet kassettebånd, skrev jeg. Det var en analogi, eller et forsøg på det!
Ja, gu´er det magnetisme, elektromagnetisme. Og den vil til stadighed lave om på alt. Hvilket jo også forklares (til dels) ved at man ikke lægger et VHS-bånd ovenpå TV´et, og at der alligevel vil være en magnetisk afsmitning på båndrullen over årene. (Baggrundsstråling?!)
Men det viser meget godt, at det er svært at godtage, at alt er af dissipativ/vekselvirkende natur.
Jeg er da heller ikke fuldstændig "ven" med disse underlige "sandheder", men husker lektien, når jeg undertiden er ved at tabe besindelsen over mine medmennesker. Så ihukommer jeg lige, at vi indånder de samme luftmolekyler, deler DNA, ja sågar atomer med alle andre i dette univers. Vi må bare holde sammen og være bedste venner.
Jeg tror ikke, at jeg kommer det nærmere.
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke elektromagnetisme. Båndet bliver en svag permanentmagnet. Modsat en elektromagnet der skal bruge en spændning. Jeg vil ikke håbe dine kabler bliver til permanente magneter. Bliver de til noget er det en elektromagnet med en vindning.
Andre´
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, båndet er formagnetiseret jern (på plastfolie). Tonehovedet står så for det elektriske.
Elektricitet og magnetisme er en og samme ting, nemlig elektromagnetisme. Uden det ene, heller ikke det andet.
Analogien gik mere på, at et på uindspillet bånd direkte fra fabrikken; der ligger "ferro´ernes"/jernpartiklernes plus-minuspoler i en "skøn" uorden, men indspiller du et coherent/ensartet støjsignal på båndet, så vil jernpartiklerne ligge i et langt mere ensartet mønster, afspejlende det indspillede støjsignal. Ligeledes med signalkabler, altså på molekylært niveau.
Og allersidst; hids jer nu ikke op over, at vi ikke er enige, og måske bare taler forbi hinanden, be nice!
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En permanent magnet består da ganske fint uden spændning. Der skulle ikke gerne være ferromagnetisk materiale i et ht kabel.
Andre´
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit kabel er mit kompas! Nu fatter jeg endelig navnet/brandet "Nordost" - Tak F.Christians  __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Magnetbånd er en masse små jernpartikler, som flyttes omkring (drejer sig rent nord/syd-plus/minus mæssigt) svarende til det signal, som er indspillet.
Formagnetiseringen holder nu ikke i flere kosmiske dekader, nej den bliver faktisk ringere for hver afspilning og især hver ny optagelse.
Alt kan magnetiseres, også det vi normalt kalder umagnetisérbart. (Nej, du kan nok ikke umiddelbart få en lille køleskabsmagnet til at hænge fast i en skive rugbrød, omend rugkerner indeholder jern). Statisk ladning af en menneskekrop? Nå, vi har også jern i kroppen! Jamen vender p*kken så altid imod nord?
Det er et kæmpe vidensområde, jeg kan vist ikke bidrage med mere end en vandet vittighed, eller to!
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jamen vender p*kken så altid imod nord?
|
|
|
Put den lige i dit anlæg og fortæl mig lidt om følelsen, lyden og strømretningen __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost? Ja, det skulle jo egenlig pege direkte mod nord, men jorden wobler jo som bekendt, så der er en vis forskel på nordpol og magnetisk nordpol. Deraf navnet Nordost!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får nok visse problemer med 4mm bananbøsninger, men jeg er næsten sikker på strømtræksretningen ved klasse A-drift, altså næsten sikker!
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg får nok visse problemer med 4mm bananbøsninger, men jeg er næsten sikker på strømtræksretningen ved klasse A-drift, altså næsten sikker! |
|
|
Hvis du roterer med understellet tror jeg godt du kan illuderer en udfyldning __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja tak, den fik jeg godt fat i!
Godnat.
|
Til top |
|
|
NADali Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sov godt  __________________ KUBIKKENS VIDNER AF 3. SEPTEMBER 2007
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Magnetbånd er en masse små jernpartikler, som flyttes omkring (drejer sig rent nord/syd-plus/minus mæssigt) svarende til det signal, som er indspillet.
Formagnetiseringen holder nu ikke i flere kosmiske dekader, nej den bliver faktisk ringere for hver afspilning og især hver ny optagelse.
Alt kan magnetiseres, også det vi normalt kalder umagnetisérbart. (Nej, du kan nok ikke umiddelbart få en lille køleskabsmagnet til at hænge fast i en skive rugbrød, omend rugkerner indeholder jern). Statisk ladning af en menneskekrop? Nå, vi har også jern i kroppen! Jamen vender p*kken så altid imod nord?
Det er et kæmpe vidensområde, jeg kan vist ikke bidrage med mere end en vandet vittighed, eller to!
|
|
|
Jeg har nu set en frø der svævede ved hjælp af en elektromagnet. Og så er det ikke engang løvn.
Andre´
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi der også genereres elektrisk energi i muskler, og frøer har store "lårbøffer"!
Hvilken vej vendte frøen så? Mod Nordost? 
|
Til top |
|
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiklubben skrev:
Denons unikke DenonLink-standard giver dig en helt ren og ukomprimeret overførsel af det digitale audiosignal fra dvd-afspiller til A/V-receiver eller forstærker. |
|
|
Se det er skisme smart! Så kan jeg få mine 64kbps Mp3 filer til at lyde som de rene Wave-filer!
Nej nu må galskaben da stoppe. __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|