Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: 10 HFX Medie Center + Server (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

OK, det er godt du undersøger dine kilder (mig inklusiv ).

Jeg kan se at jeg tog fejl i ovenstående. Det beklager jeg meget.

Core 2 Duo (Merom) findes i både en 478 og en 479-version!
Det samme gælder for nogle af Core Duo (Yonah) CPU'erne.

Denne gang burde kilden være i orden, da det er Intel selv:
Core 2 Duo list
Core Duo list
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Hmm.

Så er jeg nok tilbage ved konklusionen om at det Motherboard findes i to forskellige udgaver.

MM Vision, var meget sikre i deres sag, om at det var en 479 socket der sidder på den version de sælger. Og ham jeg talte med sagde også at både Core 2 Duo og Core Due fandtes i 479 og 478 udgaver, hvilket du jo lige har bevist er korrekt. Så forhåbentlig har han også ret med det andet.

Jeg krydser fingre. Men jeg er nu også tilbage ved at det her er meget forvirrende.

/Thomas

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Lige en opdatering, nu hvor jeg har fået mine komponenter. Som det første opdagede, jeg at der på kassen til mit Abit Motherboard stod at det var en socket 478. Der findes altså kun én udgave af bundkortet.

Det viser sig dog at min Core Duo 479 godt kan bruges i en 478 socket, så det var nok grunden til, at jeg ikke kunne finde andre med problemet.

Jeg har nu fået samlet mit system, men det endte med at det købte 2 x "Vertical Silence HDD Cooler" og et iMon VFD display. Jeg kunne nemlig høre mine harddiske (2 x 750GB Seagate). Og det hjalp at få dem i lydisolerede bokse, så nu mangler jeg kun et lydløst DVD drev. Men venter måske til man kan få et HDDVD/BlueRay drev (kopiere alligevel DVD ind på harddisken).

Mht. til samlingen af systemet, så må jeg indrømme, at det var noget af en kamp (har trods alt samlet en del computere). HFX kabinettet er efter min mening 2-3 milimeter for kort. Der er simpelthen ikke fysisk plads til at placere en harddisk i den nederste 5½ bås (hverken når man cooler boks eller ej).

Der er næsten heller ikke plads til strømforsyningen, fordi at bundkortets IDE connecter, sidder lige ud for. Men det kan lade sig gøre.

HFX kabinettet har 4 x 5½ pladser, men man er nød til at indrage den ene plads til at føre ledninger fra strømforsyning til bundkort, drev osv. Jeg ville helst indrage den plads, der er lige over strømforsyningen. Men fordi der ikke er plads i til en harddisk i nederste 5½ slot har jeg været nød til at bruge denne plads til ledninger. Lidt en skam, for nu ligger min Harddisk oven på strømforsyningen, hvilket alt andet lige gør det sværre for Harddisken og strømforsyning at komme af med varme.

Til gengæld var jeg positivt overrasket over hvor nemt det egentlig var at bøje og installere heat pipes. Efter at have haft maskinen kørende i lang tid, havde CPU temperaturen sneget sig helt op på 30 grader. Det er da ret godt.

Hvis andre skulle have lyst til at lave dette setup, så er her følgende råd (det er ikke helt oplagt, og nogle tips, jeg godt selv kunne have brugt):

1. Installere først CPU Køler på bundkort.
  2. Installere bundkort i kabinet (husk afstands stykker). Husk også at fjerne spærre stykker for SPDIF In/Out
  3. Installere Heat pipes. Pas på at de ikke stikker ud og spære for indsættelse af fuldlængde indstikskort (PCI/Express).
  4. Sæt IDE kabel på bundkortet (til DVD/IDE HDD).
  5. Installere VFD Display.
  6. Installere strømforsyning (sænk den ned i den side hvor DVD drevet skal side, og skub den så over i den anden side). Eneste måde at undgå at beskadige VFD display.
  7. Installere DVD og harddisk i holder og sænk den ned. Hvis du ikke har en magnet skrutrækker, så brug et stykke tape til at klistre skruerne fast på skruetrækkeren.

/Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kan jeg få dig til at tage et billede af både soklen og benene på CPU'en? Eller er det for besværligt at skille ad igen...

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

hehe.. ja, jeg vil være meget ked af at skulle til at skilde de hel ad igen.

Men måske vil dette kun give dig lidt af svaret: http://www.behardware.com/art/imprimer/617/

/Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå at du ikke gider at skille det hele ad igen. Det undrer mig bare at de passede sammen - men det var da heldigt for dig.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Ja... det undrede også mig. Men det var MM-vision, der sagde at jeg skulle prøve, så det gjorde jeg. Man kender vel købeloven, når man handler over nettet :-)

Og jeg tjekkede først på det link jeg sendte, at der var plads til alle pindende, og at jeg ikke skulle bruger "vold" for at få CPU'en på plads.

Har lige tjekket mit gamle Asus Motherboard, som jo har en 479 socket. I fht. til disse CPU'er, så har den plads til dem alle sammen, da det kun har et hul, som er "spærret" (nemlig celle A1, hvis du tænker Microsoft Excel).

Så det går lige op for mig, at min processor nok kun har 478 pinde, så måske er det der jeg er blevet snydt.... jeg har nok haft en Core Duo 478 hele tiden, og så passede den bare tilfældigvis i mit Asus bundkort med en 479 socket.

Jeg er stadig lidt forvirret, men som du skriver... heldigt for mig at det passer. Og tak til MM-Vision for at hjælpe. Jeg fik 2 svar fra dem pr mail., hhv. kl. 23 og kl. 1 om natten. Det er sku' da service.

/Thomas

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt overbevist om at både de CPU'er til Socket478 og 479 har 478 fysiske ben, bare med forskellig placering af et af dem.
Men hvordan det helt hænger sammen med soklen i bundkortet (om den kan benytte begge slags) kunne være interessant at vide.

Fandt lige et par billeder her:
http://www.tomshardware.com/2006/03/07/aopen_releases_core_d uo_to_the_desktop/page2.html

Er det også sådan din sokkel på bundkortet ser ud?
For så ser det ud som om begge typer kan passe i.

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

begynder det ik' at bli' lidt off topic ?
Til top Vis paintmedry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paintmedry

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jo... det har du ret i :-)

Men den ene ting tager jo den anden.

Men jeg mener faktisk at det er lidt relevant. Netop denne konfiguration med et HFX kabinet og ABIT IL-90MV, er oplagt til en bygselv HTPC, så det er jo vigtigt at man får købt de rigtige komponenter.

/Thomas

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Jo, det er sandt nok at det er vigtigt at købe de rigtige komponenter. Jeg synes dog ikke at det har relevans for det orginale spørgsmål. Den der startede tråden spurgte ikke om hvilken hardware skulle købes, og posten's point havde som så, ikke så meget med HFX kabinet og ABIT IL-90MV at gøre. Derimod drejede spørgsmålet sig om hvordan maskinerne skulle sættes op mod den NAS server.

Men hvis andre synes at det er lige on topic, og relevant .. så skal jeg stoppe her

Til top Vis paintmedry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paintmedry

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan styrer du IHC systemet over medie serverne ?

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

BUNE|Media skrev:

AkilleuZ skrev:
Når de kører i Raid5 bliver de så "opfattet" som en disk med et spejl kan jeg ikke huske?!

Men hvis de bliver "opfattet" som en disk, så kan du "map network drive" fra de andre PC´er. På den måde kan du sætte MCE til at overvåge mapperne, og så vil der faktisk ikke være mere i det.

Du kan vidst også "bare" tilføje netværksdrev inde fra selve MCE, når du tilføjer en mappe til overvågning.

Det er ellers et super fedt projek du har gang i. Glæder mig vildt meget til at se billeder. Jeg ville også selv lave det på den måde, eftersom MCE ikke understøtter "almindelige" pc´er som extender.

Jeg er igang med at udvikle noget HW, som gør det muligt at styre ALT (lys, varme osv.) via MCE, med en mobil, fjernbetjening osv. Det kunne være cool at integrere i et system som dit

Det bliver "opfattet" som et drev!

Ok, men hvad med når jeg kopiere musik el. Live Tv, så skal der jo også kopieres direkte til NAMS'en ??

Ja, det er faktisk blevet et vildt projekt, der er en del kunder der venter i kø for at få det samme... :)

Hehe.. det er sku også værd at vente på billederne, mht. din HW til styring af lys osv, så er det lidt svært at integrere, da der allerede er IHC net over det hele i huset. Dvs, jeg har ikke brug for extra hardware, sender "bare" koder frem og tilbage igennem IHC nettet :)

Du skal da selvfølgelig sætte MCE op til at gemme tv optagelser direkte på NAS enheden på samtlige MCE Maskiner, samt udelukkende rippe musik, Dvd'ere m.v ind på NAS enheden.

På den måde har alle MCE maskiner adgang til det samme overalt i huset, dog vil jeg siger at 320 GB som din NAS bliver til, er lige i underkanten hvis du ønsker at gemme DVD film direkte.

Jeg har selv ved en total renovering af mit eget parcel hus fræst netværkskabler m.m ind i væggene og lavet et centralt knudepunkt med netværks switche, NAS Servere og netværksprinter.

Den centrale MCE maskine med tvtuner står i stuen, men alt musik samt DVD ligger på 2 X 500 GB Buffalo Link Station og kan storset udbygges i det uendelige (Skal dog siges at MCE makinen i stuen indeholder 2 x 500 GB Seagate Harddiske)

Alle Dvd'ere er rippet ind i 1 : 1 (ts foldere) og musik i mp3 (320 eller 256 )  

Musik og DVD kan ligges ind på NAS serverne på alle maskiner tilknyttet netværket.

Men eller god fornøjelse med dit projekt, men vær opmærksom på det tager tid MEGET tid

Mvh

Morten, Aalborg

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

Maxt3r
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med dette spændene projekt :D

gerne nogle billedere :D
Til top Vis Maxt3r's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maxt3r Besøg Maxt3r's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes