Emne: DOXA 70 SE opgradering. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Tillykke med opgraderingen!! Nu skal du bare vente et par uger, indtil de nye RIFA'er er helt "tilspillede". Så falder lydbilledet endnu mere på plads. ed min opgradering med ekstra lytter fik jeg præcis samme forbedringer som du nævner. Jeg oplevede dog at lydbilledet rodede en lille smule, og overvejede faktisk at fjerne de ekstra lytter. Men efter et par uger faldt det hele på plads! Så du har noget at glæde dig til... |
|
|
Tak.
Og tusind tak for hjælpen .. Jeg har ladet den spille døgnet rundt i næsten en uge nu, på værkstedet med mine ProAc 1s Response højttalere, og syntes faktisk, at det er faldet på plads, undlod at lytte de første 4 dage, så i dag får den plads i stuen igen, så skal der lyttes på de normale højttalere..
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dog dejlig hvor enige I er- hvor mange watt er sådan en DOXA 70 det lyder til at være et rent kraftværk uden lu ftledninger. Da jeg købte mine brugte Ascoltaer forleden så jeg sådan en. Det kunne være jeg skulle kontakte ham. Har ellers sat gang i ny forstærker : Simpe Killer Amp , fra firma i Australien den er baseret på Mosfet i udgangen og han har taget et patent på forstærkerdetalje.
|
| Til top |
|
| |
moha Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Diamagnetic.
En DOXA 70 yder 70 W i 8 ohm. Det lyder måske ikke af ret meget, men hjertet i en DOXA er en meget kraftig strømforsyning (som altså kan opgraderes yderligere).
I 70SE er det en 750 VA ringkerne trafo og 2 RIFA lytter. I 70 Signature er det dobbelt op - med to 750 VA ringkerner og 4 RIFA lytter. En af de ting Lauvland altid har lagt stor vægt på er at gøre strømforsyningen ultra hurtig. I praksis virker det som om, at der aldrig mangler strøm, men med 70 watt er der selvfølgelig grænser for hvor højt man kan spille.
Lauvland har i mange år holdt sig til 70 watt, da han ikke følte han kunne få sine forstærkere til at spille musikalsk nok hvis han øgede effekten. Til gengæld kunne man så kvasi-balancere to DOXA forstærkere, hvis man havde brug for mere kraft.
Men sidste år lancerede Lauvland en forstærker med 140 watt - der har alle DOXA dyderne - bare med den dobbelte effekt - den kan varmt anbefales 
Mange hilsner
Moha
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange watt en forstærker er på, siger intet om at det er et kraftværk eller ej. Det der siger noget, er evnen til at kunne levere strøm. Det sikres med en kraftig strømforsyning og et udgangstrin der tåler strømmen, og i øvrigt får lov at levere den (ingen modkobling). DOXA's standard model på 2x70 watt har en 650/750VA trafo (afhængig af model) og 2x10.000uF ekstrem lavimpedant RIFA lytter. Udgangstrinnet består af 2 udgangstransistorer pr kanal, der hver især klarer 25 Ampere kontinuert! Og grundet den modkoblingsfrie konstruktion får de lov at lever alt den strøm højtalerne trækker for at komme igang og OGSÅ til at stoppe dem!
Mange vil påstå, at 2x10.000uF ikke er helt vildt. Men vigtigere en kapaciteten er det, at lytterne er i stand til at levere strøm i en fart. RIFA benyttes bl.a. svejse-udstyr, netop fordi de kan levere helt afsindig meget strøm.
Topudgaverne har 2x750VA trafoer og 8x10.000uF RIFA lytter, stadig kun til 2x70Watt. Så får man IKKE brug for mere!!
Jeg kan kun anbefale DOXA! Man skallede efter MEGET ineffektive højtalere for at mangle effekt!
Som jeg flere gange har nævnt, så er DOXA nok et af de eneste firmaer, der konstant har ordrebøgerne fulde, selvom de absolut ikke reklamerer. Faktisk har Lauvland forsøgt at lukke firmaet ned, og det skete i princippet også for et par år siden. Men kunderne blev ved med at henvende sig til ham privat, og så måtte han i gang igen. Den slags vidner om at ens produkter kan nogle tricks! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK RESPEKT men vil det sige at du mener en 20w klasse A med stor strømforsyning samt ordentligt dimensioneret udgangstrin er lige så godt som kraftig 250 w. Det mener du vel ikke så det må være en sandhed med modifikationer?
Doxa har ingen modkobling hvad så med dæmpningsfaktoren og fasthed i bassen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler ikke så meget om de watt producenten oplyser. De er typisk målt i en ideel målemodstand, og mange forstærkere kan slet ikke levere strøm til en højtaler, idet dens impedans er noget mere drilsk. Du kan sagtens lave en 250 watt forstærker, der ikke er i stand til at levere 10 watt til en højtaler.
Jeg ved at bl.a. LC Audio har lavet test med deres 42 watt ZAPsolute imod en 250 watt forstærker. Her kunne 250 watteren slet ikke følge med på lydtryk!!
Det behøver i øvrigt ikke være klasse-A for at kunne lever strøm. DOXA er IKKE klasse-A!! Sagen er bare, at man med klasse-A er tvunget til at dimensionere ret voldsomt. Det er man ikke med klasse-AB, og derfor ser man sjældent overdimensionering. Producenterne dimensionerer hellere til mange laboratorie-watt, da det er et lettere salgsargument i mange kredse!
Ang udgangsimpedansen, så vil den af gode grunde være lidt høje når man ikke modkobler. Men på den anden side så er det den reelle udgangsimpedans du får. I en hårdt modkoblet forstærker er den relle udgangsimpedans ofte meget højere. Her har man bare en modkoblingssløjfe, der forsøger at tvinge udgangen til at opføre sig som om den var lavimpedant. Paradaksalt nok, så virker dette trick desværre absolut dårligst i de tilfælde, hvor man har brug for meget strøm. Ganske enkelt fordi en drilsk belastning ofte vil genere modkoblingssløjfen.
Den dynamiske impedans er derfor ikke nødvendigvis bedre fordi man modkobler. Og ofte er man endda nødt til at koble en spole internt i forstærkerens udgang, der kobler forstærekren fra højtaleren HF mæssigt. Det giver noget større udgangsimpedans, men kan være nødvendigt for at undgå selvsving i modkoblede forstærkere.
Problemet med modkbling er bl.a. at konstruktørere tror at de ukritisk kan anvende modkobling til at rette op på en elendig og underdimensioneret konstruktion. Og den går bare ikke, selvom man under ideelle måleforhold kunne få den fornemmelse. Skal man modkoble, bør man kun gøre det på en forstærker der egentlig ville kunne fungere uden modkobling. Altså hvor udgangsimpedans, forvrængning osv var i orden uden odkobling. Så kan en lille smule modkobling være OK. Ellers ikke. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Jeg ved at bl.a. LC Audio har lavet test med deres 42 watt ZAPsolute imod en 250 watt forstærker. Her kunne 250 watteren slet ikke følge med på lydtryk!!
|
|
|
Sjovt nok har jeg lavet samme forsøg, og nåede den totalt modsatte konklusion! Især til at trække en sub var 42 watt'eren ikke særlig god i forhold til min PA-7 mk II'er.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Svend P: Nej, men nu er sagen også den, at en PA-7 ikke er en lille underdimensioneret forstærker, der er tunet til at yde 250 watt. PA-7 er overordentligt kraftig dimensioneret. Desuden er den faktisk konstrueret lige efter bogen, hvis man vil anvende modkobling. Præcis som jeg nævnte ovenfor. Det er princippet i dens Stasis-konstruktion. Nemlig et forstærkertrin der uden modkobling ville have lav udgangsimoedans, lav forvrængning osv. Dertil har man så tilført en meget lille smule modkobling, for at holde den stabil og forbedre data en smule. Og så virker det!!!
Du kan betragte PA-7'eren som en kæmpe udgave af den lille 42 watter jeg brugte som eksempel.
Hele pointen er IKKE at forstærkere med få watt er bedre til at trække højtalere. Slet ikke!! Pointen er, at forstærkere med mange watt, der er opnået på bekostning af ekstrem underdimensionering, IKKE er ret gode til at trække højtalerne. Og som sagt er PA-7 absolut ikke underdimensioneret, så den passer ikke ind i eksemplet... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|