Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til hjemmelavet højtaler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er fint vi er forskellige, men jeg holder stadig på at det kræver for meget held at lave en god højttaler uden måleudstyr. Og ja, højttalerne var dårligere før måleudstyret kom frem. Og ja, enhederne er blevet bedere siden.

Da Niels var ved DAT var det super fedt. Og det er de tider de skal finde frem igen helt klart. Men der er sku langt til en webshop som alle på 2. sal til venstre kan starte. Lyd skal opleves, ikke smides i en elektronisk varekurv. Det er min holdning.

Grunden til at det er billigere i nogle andre lande er præcis samme grund som alt andet. Danmark er et lille land. Det er jo ikke kun højttalere der er dyrere i dk, det er nærmest alt. Importører/distributører KAN ikke købe lige så store mængder som dem i udlandet så de opnår ikke de samme gode rabatter, og kan derfor ikke sælge det lige så billigt.

Og inden nogen råber ud at de tjener super fedt, så tænk på om det var derfor de gik ned og nu er opkøbt? Man lukker sjældent fordi man tjener for mange penge. Q-Sound lukkede også.

Migo > Jeg har for max 1 dag siden snakket med et firma der forespurgt DAT om de kunne købe ting der, og det var der KEINE problemmer i. Hvad er det du ikke kan få lov til helt præcis?

Jeg er ked af at køre tråden af sporet, men der er simpelhen for mange der ikke fatter en bjælle af hvordan tingene hænger sammen.

MIGO > At du har rodet med det i 20 år siger jo ikke noget. Jeg har kendt folk der ikke har lavet andet hele livet, og laver stadig ikke højttalere jeg gider og lytte til. Hvis du ikke har haft måleudstyr eller god adgang til samme, forstår man simpelhen ikke godt nok hvordan tingene fungere. Man KAN ikke beregne et filter. Så simpelt er det.

Og hvis nogen mener de kan jeg har et sæt 2vejs vi hurtig kan prøve af på.

1 x 18W8530G00
1 x R2904

Kom med et filter, så laver jeg en måling. Sidst jeg forespurgte var der sjovt nok ingen ud over en der kom med et foreslag (der ikke virkede). Det er for nemt at sidde bag et tastatur og give råd, når man er på nettet. Der er jo ikke ens egne penge og tid der ryger på spil.

Men igen, undskyld mit udbrud. Jeg er bare ved at have haft nok.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er nok også bare for dum - men mine højtalere er lavet med målegrej OG senere ændret og forbedret radikalt ved at bruge ørerne og MUSIK som eneste hjælp

Lidt målegrej ville sikkert være sjovt, men sikkert bare være i vejen

PS! Jeg har endnu ikke hørt nogen som helst påstå at man kan lave et filter ved simpel beregning - og tror for så vidt heller ikke engang på at man selv med målegrej kan gøre det ordentligt på en eftermiddag - det tar tid, uanset

Jeg har dog præsteret at forbedre en Advantage radikalt på en par timer, lidt små ændringer og intens lytning

MEN dog lidt enig i at det ikke er smart når enkelte kaster sig ud i et højtaler eventyr og forventer at vi herinde kan løse problemet, og lige lave et filter 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Startede denne tråd ikke med en Ung mand/nybruger(?) og et forsigtigt spørgsmål om lidt moderat hjælp - han må tro vi er godt tossede herinde

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

syncroniq : En ting er, hvad du kan holde ud at høre på, en anden ting, er hvad andre kan holde ud at høre på, du 'kan' jo ikke uden målegrej, du lever og ånder for ret frekvensgang, fred være med det, vi er jo alle forskellige, ret frekvensgang er absolut ikke altid vejen til musikalitet, men tit en dynamik dræber.. Selvfølgelig har det betydning, om man har rodet med det i 1 eller 20år, en kæmpe forskel.. Så drop dine målings udfordringer, for der findes altså nogen som kan, jeg bruger også måleudstyr, men kun som finger-peg, men aldrig som den sidst bestemmende faktor... Det er forøvrigt ikke måleudstyret, der gør om man forstår det, det er personen, forstår man det ikke, kan måleudstyret heller ikke redde den..

>Heldigvis er vi forskellige, ellers var der ikke noget at tale om..

Problemet med at købe og handle var ikke problemet, men den 'låste' pris som bliver sat fra distributør, desværre.. Som selvstændig håndværker findes 'låste' priser ikke mere, kun blandt 'special' forretninger, og de dræber sig selv, det har ikke spor med mængde at gøre, der er 100% fortjeneste på deres enheder..

Og husk, at det skrevne ord tit misfoståes...

Mvh..

aek89 : Har du fået startet et projekt??

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har ikke sagt at man kan lave en højttaler kun ved brug af måleudstyr. Men bare sagt at man altså ikke kan lave en uden. Øret skal selvfølgelig med, det er klart.

Jeg lever og ånder ikke for en ret frekvensgang, hvornår har jeg sagt det? Det jeg lever for er sammenhæng, og det får man kun når ting arbejder sammen. Øret kan altså ikke høre hvor godt to enheder arbejder sammen fasemessigt så godt som måleudstyr.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo nu engang svært at tro på noget man ikke kan se  

Personlig er jeg bedøvende ligeglad med hvor du og andre handler, og når jeg ikke fortæller om hvor jeg ellers er blevet snydt, er det fordi det er mange år siden, og så håber jeg også at de er blevet noget klogere, hvilket det egentlig ikke tyder meget på, efter hvad der er blevet udtalt tidligere

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes