| Forfatter |
|
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
|
hvad vil det sige, når det er en Data projektor?
Kan man så ikke bruge den til film, nu når det er en DLP projektor?
|
|
|
Uden at jeg ved alt for meget om det, vil jeg sige at en dataprojektor ofte viser et 4:3 billede. Stort set alle film er i 16:9. (Eller det der ligner; 1.85:1 eller 2.40:1).
Desuden har datapro. typisk svært ved at vise ordenligt sort og farvebalancen kan være forfærdelig.
Køb en brugt projektor der er beregnet til at vise film i stedet for.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror mange vil være tilfreds med det billedet fra en dataprojektor. De fleste har dog et STORT problem, DE LARMER  . Selv en gammel 800x600 dataprojektor jeg havde for ca. 1½ år siden, kunne lave et ganske okay billede, ja jeg ved der er mange projektore som kan lave et meget bedre billede, men det nytter jo ikke hvis ens pengepung ikke rækker til det  . Ville da selv gerne have den nye JVC DLA-HD1, men måtte "nøjes" med Panasonic PT-AE700 brugt, dejligt køb for øvrigt  .
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 733
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, kan jeg så ikke finde en DLP projektor?
Eller skal jeg finde en LCD projektor? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sende en PM til mig så har jeg en brugt PTae700 med linse og et grrayline lærred på 110" __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
Snippermanden Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en brugt!
Sanyo PLV-Z3 eller Z4 Panasonic PT AE300 eller AE500
Hvis du vil have en ny så køb en Optoma HD30 den fåes til 5,5K
Drop dataprojektorer til film. Forklaringen er lang og teknisk (skalering, de-interlacing, opløsning, kontrast, støj, lense-shift osv osv.......), der er bare rigtigt mange gode grunde til at dataprojektorer er skod til film.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved selvfølgelig at muligheden med brugt er der
Meeen... Jeg har den følelse at jeg bedst kan lide at få det nyt, fordi, så ved jeg at pæren er helt ny __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste den skal bruges til, er FILM  __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snippermanden skrev:
Køb en brugt!
Sanyo PLV-Z3 eller Z4 Panasonic PT AE300 eller AE500
Hvis du vil have en ny så køb en Optoma HD30 den fåes til 5,5K
Drop dataprojektorer til film. Forklaringen er lang og teknisk (skalering, de-interlacing, opløsning, kontrast, støj, lense-shift osv osv.......), der er bare rigtigt mange gode grunde til at dataprojektorer er skod til film.
|
|
|
Agree! Er super glad for min Z3'er, og den kan man da vist få rigtig billigt brugt nu! __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
svalling Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48598797
there you go
|
| Til top |
|
| |
kristian_ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har denne projektor: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=182962
den koster 4000,- og har en opløsning på 1280 x 1024. den har kun component og vga indgange så den er ikke desideret HD.
Ud over at den er en smule højlydt til tider kan jeg varmt anbefale den til pengene. da lysstyrken er god og skarpheden i billedet er ligeså.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristian_ skrev:
|
jeg har denne projektor: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=182962
den koster 4000,- og har en opløsning på 1280 x 1024. den har kun component og vga indgange så den er ikke desideret HD.
Ud over at den er en smule højlydt til tider kan jeg varmt anbefale den til pengene. da lysstyrken er god og skarpheden i billedet er ligeså.
|
|
|
Er da rimelig billigt
Men er det noget godt?
For det er jo DLP projektor, som i sagde var en Data projektor?
__________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og behøver ikke nødvændigvis og have HDMI, da jeg regner med at købe en tilsvarende dvd, som min receiver, og den kan ikke tage HDMI, men component   __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
kristian_ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dlp står for digital ligt processing. det er en masse små spejle istedet for et flydende krystal display. skal ikke kunne sige om det er en dataprojektor. Jeg bruger den til film og det eneste jeg kan udsætte på den er et den støjer en smule i stille film men det vender man sig hurtigt til. lyden fra højtalerne drukner det.. den har vga og component ind.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
@pugholm,
Det med at det er en dataprojektor betyder som regel 3 ting:
1. Opløsning i 4:3 format, som regel 800x600 eller 1024x768 - altså ikke 16:9, og dermed ikke specielt egnet til filmbrug.
2. Den er mere lysstærk end man normalt har brug for til filmbrug, men til gengæld med dårligere kontrast. Dette skyldes at den primært er beregnet til præsentationer på PC, hvor lysstyrke er vigtig og kontrasten mindre vigtig.
3. De fleste dataprojektorer larmer en hel del mere end hjemmebioprojektorer - nogen så slemt at det er som at have en hårtørrer liggende midt på sofabordet.
Den projektor som Kristian linker til har iøvrigt IKKE en opløsning på 1280x1024 - den er blot i stand til at MODTAGE dette signal. Projektoren selv har en opløsning på 854x480, hvilket gør den til en 1. generations hjemmebioprojektor. Den er godtnok 16:9, men med så lav opløsning at den ikke engang kan vise en PAL DVD i fuld opløsning. Til den pris burde det være muligt at finde en brugt Panasonic ae500 eller en Sanyo z3 som har opløsning på 1280x720 (720p)
|
| Til top |
|
| |
Søren75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
svalling skrev:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=251488#
her har du en HD projektor æavet til film til de billigste penge jeg har set indtil nu... den er lavet til at se film på, og tror du har brug for et rum du kan mørklægge lidt... men helt klart et godt nud til dine behov
Acer PH530 is a Mid Range Home Cinema projector that offers the High Definition viewing experience all home cinema enthusiasts are looking for. An important factor for home cinema is noise, and the PH530 has a very low 31db meaning you can enjoy the cinema experience in peace and quiet.
tror det er den du skal vælge |
|
|
Jeg har også selv haft kig på denne. Den har afgjort nogle af de bedste tal i forhold til prisen og her tænker jeg primært på kontrast og opløsning + en okay lysstyrke. Om det er et rigtig godt tilbud, eller den halter andre steder ved jeg faktisk ikke, men der står at den er til at vise film. 6-7000 kr. er altså stadig i den billige ende, når vi taler projektor.
Mit bud er derfor at vælge denne, hvis du kun har de penge at gøre med.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
@pugholm,
1. Opløsning i 4:3 format, som regel 800x600 eller 1024x768 - altså ikke 16:9, og dermed ikke specielt egnet til filmbrug.
2. Den er mere lysstærk end man normalt har brug for til filmbrug, men til gengæld med dårligere kontrast. Dette skyldes at den primært er beregnet til præsentationer på PC, hvor lysstyrke er vigtig og kontrasten mindre vigtig.
3. De fleste dataprojektorer larmer en hel del mere end hjemmebioprojektorer - nogen så slemt at det er som at have en hårtørrer liggende midt på sofabordet.
Den projektor som Kristian linker til har iøvrigt IKKE en opløsning på 1280x1024 - den er blot i stand til at MODTAGE dette signal. Projektoren selv har en opløsning på 854x480, hvilket gør den til en 1. generations hjemmebioprojektor. Den er godtnok 16:9, men med så lav opløsning at den ikke engang kan vise en PAL DVD i fuld opløsning. Til den pris burde det være muligt at finde en brugt Panasonic ae500 eller en Sanyo z3 som har opløsning på 1280x720 (720p)
|
|
|
Men kan jeg ikke muligvis finde en projektor der er ny, som kan køre 16:9?
Vil helst have ny
__________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Kvistgaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
RogueAgent skrev:
|
@pugholm,
|
|
|
Men kan jeg ikke muligvis finde en projektor der er ny, som kan køre 16:9?
Vil helst have ny
|
|
|
Tjooh - med dit budget er den Acer de andre foreslår nok det bedste bud hvis den skal være ny.
|
| Til top |
|
| |