| Forfatter |
|
kristian_ Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
@pugholm,
Det med at det er en dataprojektor betyder som regel 3 ting:
1. Opløsning i 4:3 format, som regel 800x600 eller 1024x768 - altså ikke 16:9, og dermed ikke specielt egnet til filmbrug.
2. Den er mere lysstærk end man normalt har brug for til filmbrug, men til gengæld med dårligere kontrast. Dette skyldes at den primært er beregnet til præsentationer på PC, hvor lysstyrke er vigtig og kontrasten mindre vigtig.
3. De fleste dataprojektorer larmer en hel del mere end hjemmebioprojektorer - nogen så slemt at det er som at have en hårtørrer liggende midt på sofabordet.
Den projektor som Kristian linker til har iøvrigt IKKE en opløsning på 1280x1024 - den er blot i stand til at MODTAGE dette signal. Projektoren selv har en opløsning på 854x480, hvilket gør den til en 1. generations hjemmebioprojektor. Den er godtnok 16:9, men med så lav opløsning at den ikke engang kan vise en PAL DVD i fuld opløsning. Til den pris burde det være muligt at finde en brugt Panasonic ae500 eller en Sanyo z3 som har opløsning på 1280x720 (720p) | |
sorry mig der laver en skrivefejl der. den er ikke 1280x1024. dog kan den lave 1024x768 når den får signalet fra en computer via vga. den har disse stats. http://www.projectorcentral.com/Acer-PH112.htm
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det kan den altså ikke - den har paneler med en opløsning på 848x480, som der også står i dit link, så den vil aldrig kunne vise højere opløsning end dette.
Den kan godt MODTAGE højere opløsninger, men de bliver derefter nedskaleret.
|
| Til top |
|
| |
Frankyy Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid kigge efter Native opløsning
| Native: |
848x480 Pixels |
| Maximum: |
1280x1024 Pixels | Max. opløsning er bare nedscaleret til native da native er den rigtige opløsning.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 733
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Men hvis jeg nu skulle købe en projektor, og sætte den til Pc'en, kunne jeg så ikke bare bruge S-video?
Vil helst købe nyt inden for projektore
Men snakkede tidligere i tråden om at LCD var bedre til film fordi de havde mere farve.
Der har jeg så fundet nogle stykker:
ViewSonic PJ400 http://hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=244468
Er det en i kender til?
__________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er tilbage til en 4:3 data projektor.
Jeg ved ikke lige hvor du har det fra at LCD skulle have bedre farver, men det er vist ret længe siden det var tilfældet. De har ver deres fordelle og ulemper, nogen kan bedst lide LCD og nogen DLP. Nogen foretrækker netop farverne på en DLP. Ellers skifter det jo også fra model til model og hvilken pris om LCD eller DLP er bedst.
Sådan lidt generelt har DLP bedre sort, men kan så lave noget der kaldes regnbue effekter som nogen generes af mens mange ikke generes af det. Om du gør kan du kun finde ud af ved at se en i aktion. Er du ikke generet af det er der ingen grund til ikke at vælge DLP.
Du kan da godt bruge s-video, men det giver ikke det bedste resultat. Hvis du kan leve med s-video (og det kan du da sikkert godt, det bruger jeg f.eks. til TV fra en selector til projektor og det fungere fint) er der ingen grund til at gå efter en HD projektor, for det kan du ikke via s-video.
Jeg ville følge de andre andbefaldinger du har fået - infocus72 eller en brugt hvis du vil have en HD projektor (evt. med en ny pære, du får nu engang mere for pengene brugt, selv om der er en større risiko) og så måske spare på lærredet. Du får betydelig bedre projektor for de 6-8k end de 4-5k for en billig data projektor. Der er en del herinde som bruger noget billigt rullegardin som lærred.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Du er tilbage til en 4:3 data projektor.
Jeg ved ikke lige hvor du har det fra at LCD skulle have bedre farver, men det er vist ret længe siden det var tilfældet. De har ver deres fordelle og ulemper, nogen kan bedst lide LCD og nogen DLP. Nogen foretrækker netop farverne på en DLP. Ellers skifter det jo også fra model til model og hvilken pris om LCD eller DLP er bedst.
Sådan lidt generelt har DLP bedre sort, men kan så lave noget der kaldes regnbue effekter som nogen generes af mens mange ikke generes af det. Om du gør kan du kun finde ud af ved at se en i aktion. Er du ikke generet af det er der ingen grund til ikke at vælge DLP.
Du kan da godt bruge s-video, men det giver ikke det bedste resultat. Hvis du kan leve med s-video (og det kan du da sikkert godt, det bruger jeg f.eks. til TV fra en selector til projektor og det fungere fint) er der ingen grund til at gå efter en HD projektor, for det kan du ikke via s-video.
Jeg ville følge de andre andbefaldinger du har fået - infocus72 eller en brugt hvis du vil have en HD projektor (evt. med en ny pære, du får nu engang mere for pengene brugt, selv om der er en større risiko) og så måske spare på lærredet. Du får betydelig bedre projektor for de 6-8k end de 4-5k for en billig data projektor. Der er en del herinde som bruger noget billigt rullegardin som lærred.
|
|
|
Aha! Så der findes ikke en DLP projektor i 19:9 format, eller er jeg helt lost?  __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke lige med på hvordan du konkludere at der ikke er DLP i 16:9.
Infocus IN72 er en 16:9 DLP men ikke HD.
Acer PH530 er en 16:9 i HD. Jeg kender den ikke. Acer er ikke kendt for hjemmebio projektore så jeg ville ikke købe den, så heller en brugt Sanyo eller Panasonic, men den kan da være fin nok
Optoma HD70 er nok den billigste 16:9 HD DLP jeg vil sige god for.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
Så der findes ikke en DLP projektor i 19:9 format, eller er jeg helt lost?  |
|
|
Ja, lidt... 
Altså - DLP og LCD siger i sig selv ikke noget om billedets format eller opløsning. Det er blot to navne for forskellige teknologier til at generere et billede. Som der nævnes ovenfor har LCD og DLP hver deres fordele og ulemper, nogen sværger til den ene teknologi, andre til den anden.
Tidligere var de mest synlige/hørbare forskelle at DLP havde bedre kontrast/sortniveau end LCD, men til gengæld har de en tendens til "regnbueeffekt", som er et resultat af at farverne på (billige) DLP projektorer genereres med et enkelt panel, som belyses med lys i forskellige farver ved hjælp af et "farvehjul" der skifter mellem grundfarverne. Dette hjuls bevægelse er der nogen der er ret følsomme overfor, specielt hvis man bevæger hovedet lidt (f.eks. ryster langsomt på hovedet), hvor det ser ud som om farverne er ude af sync (i mangel af en bedre forklaring). Desuden har mange DLP projektorer lidt højere støjniveau end LCD, så vidt jeg ved pga. førnævne farvehjul som ræser rundt inde i projektoren.
Omvendt har LCD traditionelt haft noget dårligere kontratsforhold end DLP, men til gengæld ingen regnbueeffekt, og (ofte) lavere støjnivau. Nogle LCD projektorer har så istedet tendens til noget der kaldes Vertical Banding, noget der ligner svage lodrette streger i billedet, det er mest tydeligt ved lyse billeder (f.eks. billeder af himlen). Ligesom regnbueeffekten på DLP er det ikke alle der bemærker VB.
Forskellene i billed og støj er blevet væsentligt mindre det seneste halvandet års tid - de sidste par generationer af LCD projektorer til hjemmebiobrug har rasende højt kontrastforhold (og bedre sortniveau) end tidligere generationer, i nogen tilfælde bedre end DLP'ere i samme prisklasse.
Alt dette blot for at forklare at det (efter min mening) kan være en god ide først at SE begge projektortyper i det virkelige liv, hvis det er muligt - så du kan afgøre med dig selv hvilken type der "kan" bedst med dine øjne.
Men derudover er det primært billedformat/opløsning og støjniveau du skal fokusere på. I den prisklasse du kigger får du selvsagt ikke state of the art, men det burde være muligt at finde noget der vil gøre dig godt tilfreds de næste par år.
Med andre ord: Prøv at lede efter en (brugt?) projektor med opløsning på 1280x720 pixels (og vær sikker på at det er NATIVE opløsning du ser på, ikke blot hvilken opløsning projektoren kan modtage) - og kig efter modeller med støjniveau under 30-32 dB. De nyeste projektorer ligger på et støjnivau omkring 23-25 dB - men de koster så også lidt mere. Ret meget over 30 dB, og du vil temmelig sikkert synes at blæserstøjen er generende - tænk på støjniveaet fra en medumdæmpet stationær PC, det er nogenlunde samme boldgade.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Infocus 4805 er godtnok en 16:9 projektor, men som den Acer der blev linket til tidligere har den en native opløsning på 854x480, hvilket efter min mening er for lidt til filmbrug, ihvertfald i den størrelse billede som man normalt bruger en projektor til. De enkelte pixels er simpelthen for store/tydelige, også ved normal afstand, og det vil jeg mene man hurtigt bliver træt af...
Skal du checke specifikationer på projektorer er http://www.projectorcentral.com iøvrigt et rigtigt godt sted at slå dem op, der er også mange anmeldelser. 
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, hvad skla jeg lige bruge opløsningheden på, når jeg ksla bruge den til film?
Jge skla da kun bruge oplkøsligheden til pc'en, eller tager jeg fejl? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ksla = Skal
Jge = Jeg
skla = Skal
Er sku lidt for hurtig __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Infocus 4805 er godtnok en 16:9 projektor, men som den Acer der blev linket til tidligere har den en native opløsning på 854x480, hvilket efter min mening er for lidt til filmbrug, ihvertfald i den størrelse billede som man normalt bruger en projektor til.
|
|
|
Acer'en har nu 1280x720 native opløsning. Om det så gør den bedre end Infocus skal jeg ikke kunne sige.
Inocus 4805 er en hjemmebio projektor men en ældre model end IN72.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
ksla = Skal
Jge = Jeg
skla = Skal
Er sku lidt for hurtig |
|
|
Det skr  Der er en ret knap ud for dine egne indlæg hvis det er.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså først og fremmest - hvis du skal bruge projektoren til film, så er det en 16:9 projektor du skal have fat i.
16:9 projektorer findes primært med følgende opløsninger:
854x480 (nogle har dog 848x480)
960x576 (Findes ikke på ret mange projektorer)
1280x720 (der findes nogle enkelte ældre projektorer der har en opløsning på 1366x768)
1920x1080 (Disse starter omkring 25-30.000 kr, så er lidt udenfor dit budget)
Der er to ting der skal tages højde for her: hvad er opløsningen på det materiale du vil se på projektoren, og hvor høj skal opløsningen være for at men ikke bliver generet af at kunne se de enkelte pixels.
Med hensyn til det første, så har DVD'er i NTSC (region 1 eller 3) en opløsning på 720x480 pixels. Når billedet bliver "strukket" til 16:9 bliver denne opløsning konverteret til 854x480. Dette er årsagen til opløsningen på de "små" 16:9 projektorer. Men DVD'er i PAL (region 2 og 4 - dvs. også Danske DVD'er) har en opløsning på 720x576 pixels. Når dette strækkes til 16:9 bliver opløsningen konverteret til 960x576 - forklaringen på den "næste" opløsning. Men som du kan se er denne opløsning højere end opløsningen på projektorer med 854x480 pixel opløsning.
Med andre ord vil disse projektorer være nødt til at skalere billedet NED i opløsning for at kunne vise det.
960x576 er faktisk en ok opløsning - men kun til PAL - og som nævnt ovenfor findes der ikke ret mange modeller med denne opløsning.
1280x720 er det samme som 720p, altså den "lille" HD opløsning som understøttes af bl.a. HD-DVD og Blu-ray. Standard DVD, hvadenten det er NTSC eller PAL ser også glimrende ud når de opskaleres til denne opløsning.
Pointen her er at opløsningen er så høj at det er langt sværere at skelne de enkelte pixels i billedet fra hinanden - billedet bliver mere jævnt og "filmagtigt". Hvis du en gang i mellem skulle finde på at spille PC-spil på projektoren er 854x480 altså heller ikke noget at råbe hurra for - billedet bliver alt for kantet at se på.
1920x1080 er det samme som 1080p, altså den "store" HD opløsning på HD-DVD og blu-ray. Igen vil en standard DVD se fabelagtig ud skaleret op til denne opløsning, simpelthen fordi de enkelte pixels er så små at de forsvinder i billedet. Projektorer med denne opløsning er dog stadig så dyre at det nok ikke lige er her du skal sætte søgningen ind.
Så jeg gentager - kig på projektorer med 1280x720 pixels i opløsning. Det er de-facto standarden i dag for projektorer til "normalt" hjemmebiobrug.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ahh!  Men en projektor omkring 960x576 og 1280x720 er det ikke lidt svært at finde sådan en til mig fx.? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg må nu godt indrømme at de screenshots fra den 4805 så gode ud
Og jeg får næsten samme dvd __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
ahh! Men en projektor omkring 960x576 og 1280x720 er det ikke lidt svært at finde sådan en til mig fx.? |
|
|
960x576 er nok ikke så nem at finde - den eneste jeg lige kan komme i tanke om er Panasonic ae300, men der er et par stykker mere.
1280x720 er standarden på næsten alle hjemmebioprojektorer idag, og har været det i 2-3 år, så det skulle ikke være så svært at finde sådan en.
Jeg har sagt det et par gange før og gentager det gerne: Prøv at kigge efter en brugt Panasonic ae500 eller Sanyo z3.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
|
Men jeg må nu godt indrømme at de screenshots fra den 4805 så gode ud
|
|
|
Helt ærligt - lad dog for guds skyld være med at købe en projekter alene på basis af fotografier af lærredet..!
Det ER da muligt at den vil være god nok til dig - jeg mener bare stadig at du kan få en væsentligt bedre projekter ved at købe en bedre model brugt.
Men under alle omstændigheder - SE på dem først, og LYT til blæserstøjen.
|
| Til top |
|
| |