| Forfatter |
|
Pugholm Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 733
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Pugholm skrev:
ahh! Men en projektor omkring 960x576 og 1280x720 er det ikke lidt svært at finde sådan en til mig fx.? |
|
|
960x576 er nok ikke så nem at finde - den eneste jeg lige kan komme i tanke om er Panasonic ae300, men der er et par stykker mere.
1280x720 er standarden på næsten alle hjemmebioprojektorer idag, og har været det i 2-3 år, så det skulle ikke være så svært at finde sådan en.
Jeg har sagt det et par gange før og gentager det gerne: Prøv at kigge efter en brugt Panasonic ae500 eller Sanyo z3.
|
|
|
Ja, og nu siger jeg det igen: Jeg vil helst IKKE købe brugt
Men Rogueagent, kan du nævne en billig projektor med 1280x720? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Pugholm skrev:
|
Men jeg må nu godt indrømme at de screenshots fra den 4805 så gode ud
|
|
|
Helt ærligt - lad dog for guds skyld være med at købe en projekter alene på basis af fotografier af lærredet..!
Det ER da muligt at den vil være god nok til dig - jeg mener bare stadig at du kan få en væsentligt bedre projekter ved at købe en bedre model brugt.
Men under alle omstændigheder - SE på dem først, og LYT til blæserstøjen.
|
|
|
Du sku hurtigere end jeg er
Men hvor kan jeg se dem henne?
Det er jo ikke ligesom LCD tv'er? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiklubben og Tapeconnection i Århus er et par gode steder at starte.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
Men Rogueagent, kan du nævne en billig projektor med 1280x720?
|
|
|
Fair nok - det er dine penge. Jeg kunne bare godt være bange for at du kommer til at bruge penge på noget du ikke er tilfreds med efter et par uger når "wow" effekten over nyt legetøj har lagt sig.
Bedste bud på en billig 1280x720 projektor er efter min mening nok Acer PH530 som Bluesky nævner - hvis den med vold og magt SKAL være ny.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Pugholm skrev:
Men Rogueagent, kan du nævne en billig projektor med 1280x720?
|
|
|
Fair nok - det er dine penge. Jeg kunne bare godt være bange for at du kommer til at bruge penge på noget du ikke er tilfreds med efter et par uger når "wow" effekten over nyt legetøj har lagt sig.
Bedste bud på en billig 1280x720 projektor er efter min mening nok Acer PH530 som Bluesky nævner - hvis den med vold og magt SKAL være ny.
|
|
|
Okay, er det noget derholder?
Kan jeg godt finde noget tilbehør til den? Såsom ophæng og det?
Kan i anbefale et billigt Component kabel? Clicktronic ? Er det noget i kan anbefale? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan også se at den har HDMI  Men det bliver sku nok Component i første omgang  __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek evt. http://www.av-connection.com/ - han har en del forskelligt, både kabler og ophæng. Har din afspiller HDMI burde du overveje dette - men component er også ok.
Hvorvidt Acer'en er noget der duer - jeg har ikke selv set den. Det jeg umiddelbart er mest skeptisk over for er støjniveauet som er lige i overkanten efter min mening (31 dB), men det er individuelt hvor generende man synes det er.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rolig nu - det kan skam godt være det er en helt ok projektor - men i dit linkede tilfælde er de 5 stjerner afleveret af 1 (een) bruger, ikke en anmelder.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen HDMI, det har den dvd afspiller jeg muligvis får, ikke. Men synes i jeg skulle få en anden dvd afspiller med HDMI?
Men ellers bliver det Component. __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ stor forskel gør det heller ikke, men den er der - hvad er det for en afspiller..?
Man kan få ret hæderlige afspillere med hdmi til under 1500, f.eks. Pioneer DV-696AV.
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En afspiller som Pioneer 696 er bare ikke lavet til opskalering. Den tilbyder det, men det er ikke noget man kan regne med videre fantastiske resultater fra. 696erens styrke er at det er en pæn, billig lille afspiller med et yderst fornuftigt 480/576i output over HDMI.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en Yamaha DVD-S559MK2. Og den kan IKKE tage HDMi  __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis jeg skulle have en dvd afspiller med HDMi, hvilken skulle det så være? Fordi jeg er ikke helt med i at en dvd afspiller selv nedskallere  __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVD-afspilleren nedskalerer ikke - DVD har lavere opløsning end projektoren, hvis der altså vel at mærke er tale om en model med de nævnte 1280x720 pixels. Billedet skal med andre ord OPskaleres for at passe til panelet i projektoren - og spørgsmålet er så om denne opskalering er bedst at foretage i afspilleren eller projektoren.
Skal skaleringen foretages i afspilleren er HDMI nødvendig (der er et par undtagelser fra dette, men det er lidt omfattende at forklare). Men HDMI er ikke nødvendigvis ensbetydende med opskalering - det er i bund og grund blot en måde at overføre signalet digitalt istedet for at overføre det analogt som det sker med component kabler.
Der er mange meninger om hvorvidt skaleringen helst skal ske i afspilleren eller projektoren, og det vil under alle omstændigheder afhænge af hvilken afspiller/projektor du vælger. Ender du med den billigst mulige projektor kunne man sagtens forestille sig at mange DVDafspillere med upscaling vil kunne gøre det bedre - men det er under alle omstændigheder noget du i så fald må prøve dig frem med, og afgøre med dig selv og dine øjne hvad der giver det bedste resultat.
Et par afspillere der har hdmi og upscaling er den førnævnte Pioneer DV-696av. Som Naiera nævner er det ikke state of the art upscaling du får, men den er efter min mening absolut hæderlig - og det er ikke utvivlsomt at den vil kunne gøre det mindst lige så godt som den interne scaler i Acer PH530.
En anden model er Samsung HD-860 som jeg dog ikke selv har set billedet på.
Yamakawa har også nogle ok DVD'er med upscaling, DVD-375 hedder seneste model vist nok. Det er dog lidt som vinden blæser om den kan fås i Danmark.
Alle disse modeller ligger i et prisleje omkring 1000-1300 kr, og som med alt andet får man hvad man betaler for. Det kan ALTID blive bedre hvis man bruger penge nok på det, men et eller sted må man lægge niveauet.
Jeg gentager at HDMI ikke nødvendigvis er synonymt med upscaling - det kan lige så vel være at det bedste resultat opnås ved at sende det u-skalerede billede til projektoren, som Naiera også er inde på.
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Så jeg behøver ikke en dvd afspiller med HDMI? Har lige PT et 21" jCV CRT
Men det var abre min far, der kom og sagde at jeg skulle tænke på, når jeg engang får en fladskærm, at jeg så skulle bruge HDMI
Men kan jeg sagtens bare bruge et Component kabel til en Fladskærm, eller rettersagt projektor, istedet for HDMI, og så stadig få et godt billede?
Men hensyn til at bruge component og HDMI, så kører det stadig rundt i hovedet på mig, og jeg skulle få skaffet mig en dejlig projektor til film, og så beholde mit 21" JVC Og så kører fra Dvd over til Projektor gennem component, eller om jeg skulle få skaffet et Samsung 32" LCD tv.
Fra siddeplads til lærred hvis det nu er projektor, har jeg ca. 3 meter at gøre godt med. Hvis det er 32" LCD tv, har jeg ca. 2m og 70cm. Men hvis det er projektor, det engang bliver, regner jeg med at købe et 76" eller 81" lærred. Så jeg ved sku ikke om det måske bliver for stort
Men skal lige siges at Samsung tv jeg også har kig på, har også HDMI. Så det kunne måske være en mulighed. __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, det hele handler vel om hvad man forventer at få ud af det...
Hvorvidt 76" eller 81" er for stort på 3 meters afstand handler jo om smag og behag. Jeg synes det f.eks. personligt ikke. Prøv evt. at hænge et lagen op på væggen og forestil dig hvordan det vil være hvis det er dit billede.
Hvorvidt du skal vælge projektor eller LCD tv, så handler det igen om dine behov. Hvis du KUN skal bruge det til at se film på, hvadenten du vælger det ene eller det andet, så ville jeg helt klart vælge projektoren. Du skal dog være opmærksom på, at det kræver ret solid mørklægning af rummet at få et godt resultat ud af en projektor. Lad være med at regne med at kunne se film i dagslys på projektor.
Mht HDMI vs. component, så vil jeg faktisk mene at HDMI er vigtigere ved et LCD tv end en projektor (ihvertfald dem jeg har set), da projektorer efter min mening generelt er bedre til at generere et fornuftigt billede fra en analog kilde (f.eks. component) end et LCD tv.
Men bare lige et enkelt spørgsmål - Udgangspunktet for denne tråd var at finde en projektor, og den skulle helst ikke koste mere end 6-7000 kr , og så skulle den være ny. Senere blev der fokuseret en del på dem i 4-5000 krs klassen.
Hvis du nu overvejer et samsung 32" LCD Tv så må du da være røget et par tusind længere op i budget igen..?
Hvis du er klar til at smide måske 7-8000 for et 32" tv, så er du altså også igen oppe i en noget bedre klasse projektorer end du var for en side siden - og så starter runden igen, eller hva..?
|
| Til top |
|
| |
Pugholm Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Altså, det hele handler vel om hvad man forventer at få ud af det...
Hvorvidt 76" eller 81" er for stort på 3 meters afstand handler jo om smag og behag. Jeg synes det f.eks. personligt ikke. Prøv evt. at hænge et lagen op på væggen og forestil dig hvordan det vil være hvis det er dit billede.
Hvorvidt du skal vælge projektor eller LCD tv, så handler det igen om dine behov. Hvis du KUN skal bruge det til at se film på, hvadenten du vælger det ene eller det andet, så ville jeg helt klart vælge projektoren. Du skal dog være opmærksom på, at det kræver ret solid mørklægning af rummet at få et godt resultat ud af en projektor. Lad være med at regne med at kunne se film i dagslys på projektor.
Mht HDMI vs. component, så vil jeg faktisk mene at HDMI er vigtigere ved et LCD tv end en projektor (ihvertfald dem jeg har set), da projektorer efter min mening generelt er bedre til at generere et fornuftigt billede fra en analog kilde (f.eks. component) end et LCD tv.
Men bare lige et enkelt spørgsmål - Udgangspunktet for denne tråd var at finde en projektor, og den skulle helst ikke koste mere end 6-7000 kr , og så skulle den være ny. Senere blev der fokuseret en del på dem i 4-5000 krs klassen.
Hvis du nu overvejer et samsung 32" LCD Tv så må du da være røget et par tusind længere op i budget igen..?
Hvis du er klar til at smide måske 7-8000 for et 32" tv, så er du altså også igen oppe i en noget bedre klasse projektorer end du var for en side siden - og så starter runden igen, eller hva..?
|
|
|
Nej, men jeg havde bare lige i tankerne på en fladskærm
Men beholder idéen om projektor, da jeg tror jeg vil se lidt mere film
Og så kan jeg jo altid senere købe en fladskærm, hvis det skulle gå helt galt
Men kan jeg få noget ophæng, der passer til acer'en? Og billige sider til lærreder? __________________ Marantz & Vega!
Pugholms HiFi
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pugholm skrev:
Men kan jeg få noget ophæng, der passer til acer'en? Og billige sider til lærreder? |
|
|
Jeg vil igen nævne http://www.av-connection.com som har lidt af hvert. 
|
| Til top |
|
| |