Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: High Fidelity afprøver sikringsmodul!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Er der nogensinde nogen der har gidet læse denne artikkel igennem?

http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm

Ikke at han har den endegyldige sandhed, men specielt det om hvordan en normal strømforsyning trækker sætter lidt perspektiv i tingene

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Jeg tror forklaringen er helt naturlig. Se mit tidligere indlæg om "afstand".

Du kan også se på denne mærkelige "kvalitets"-parameter som opløsningen på et digitalkamera. Detaljer som er større end opløsningsgrændsen vil kunne ses, men det som er nmindre end grændsen går du glip af. Derfor vil der helt naturligt være ting du i dit setup ikke hører, men som man i andre setup's ville kunne høre.

Jeg mener Marcury er inde på noget vigtigt her når de evindelige diskussioner skal forklares som altid opstår i forbindelse med tweak kabler osv.

Marcury deler anlæg op i tre grupper i hans indlæg afstand

Her kan tilføjes et anlæg hvor man står for tæt på over fokusere på detaljen, som regel altid for lyst i klang balancen, på sådan et anlæg kan det være meget nemt at høre tweak, og der snakkes altid om bas, mellem, og diskant, i stedet for lyden af instrumenter. eller musikken som helhed, eller om det er en god eller dårlig indspilning, ikke helt rigtigt på sådan et anlæg er det som regel altid dårlige indspilninger, undtaget er de ti ref plader der er købt i dyre domme.

En gruppe til drejer sig ikke om anlægget men om ejeren, som kan have en uddannelse der blokere, der er simpelthen ikke nogen forklaring på det, (Ps. har selv haft den mening), men har nu en anden overbevisning , efter mange demo’er og forsøg, og heldigvis står videnskaben  ikke stille der bliver hele tiden opdaget noget nyt , Så en dag måske.

Men der er sandsynlige forklaringer på mange af de ting vi roder med, et eks. er ovenstående link fra Granholm der giver nogle muligheder man umidlbart ikke  tænker på. Ps. jeg har ikke nær læst så jeg ved ikke om det holder 100%.

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Lad os nu sige at jeg fik feks.  5 forskellige sikringer i hånden (hvis der findes så mange),  jeg stillede mig ude ved sikringsskabet og efter et nr. på musik systemet der nu spiller, så skal jeg skifte til en anden sikring uden nogen ved hvad det var for en jeg sætter i,  eller at jeg måske bruger den samme sikring igen uden at folk vidste det,  kunne man så høre det.

Jeg har aldrig selv været god til at lytte til musik,  men jeg tror også der er flere der ikke er,  feks læste jeg om at man afprøvede kabler et sted herinde mener jeg,  ham gutten sværgede for dette kabel og det var absolut det bedste,  pludselig skulle han på det lille hus,  og imens blev der sat et andet kabel på uden han vidste det,  og det var så stadig det bedste da han troede at det var det samme der sad i imens han var væk det øjeblik

Og som jeg forstod havde han lyttet til det før, og der var det ikke det bedste.

Jeg tror at bare det at man ved der er skiftet gør en forskel,  blind test ville vel være at foretrække ved sådan noget her.

Det samme med sikringer i forstærkeren.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Lad os nu sige at jeg fik feks.  5 forskellige sikringer i hånden (hvis der findes så mange),  jeg stillede mig ude ved sikringsskabet og efter et nr. på musik systemet der nu spiller, så skal jeg skifte til en anden sikring uden nogen ved hvad det var for en jeg sætter i,  eller at jeg måske bruger den samme sikring igen uden at folk vidste det,  kunne man så høre det.

Det kunne være meget spændende at prøve. Så kunne man en gang for alle få slået fast, om det er ren placebo effekt når folk beretter om KÆMPE forbedringer med sikringer.
Jeg ville meget gerne deltage ved sådan en test, hvis det er indenfor rimelig afstand fra østjylland.
Det eneste der holder lidt tilbage er, at når det så viser sig at folk pludselig ikke kan høre den KÆMPE forskel alligevel, går der næppe andet end et par dage, før folk begynder at argumentere med, at de altså alligevel kan høre det, og at testen må have været udført forkert osv... Der er så stærke kræfter i folk der netop har betalt for et tweak, at uanset hvad vil de påstå at de har gjort en god investering.

Men lad os høre fra nogle af de folk der kan høre en KÆMPE forskel på sikringer... Gerne folk i nærheden af østjylland. Er I klar på sådan en test???
Og i stedet for at se det som et angreb på jeres ret til at påstå at I kan høre græsset gro, så se det hellere som en test der kan slå fast, om jeres positive oplevelse skyldes placebo eller ej. Er man ramt af placebo, kan man jo i sagens natur ikke selv se det.

Tænk hvis det viste sig, at I slet ikke kunne høre forskel på sikringerne... Så kunne i spare en masse penge på sikringer .
Problemet er nok bare, at sikringerne ikke er til for lydens skyld. Det er for at tilfredsstille en eller anden trang til, at ALT skal tweakes med ædelmetaller, uanset om det hjælper eller ej. Og afsløres man i ikke at kunne høre det man selv har bildt sig ind at kunne høre, bliver man jo rastløs foir at finde et andet sted at tweake. For tweakes skal der åbenbart, uanset om det gavner eller skader!

Jeg er blevet spurgt om hvad jeg siger til at større sikringer skulle kunne hjælpe, eks 20A.
Først vil jeg sige, at der som regel er en grund til den størrelse sikring der er valgt. Så pas på med at ændre i det!

Når det er sagt vil jeg sige, at en større sikring teoretisk set kan give forbedringer, idet modstanden i sikringen bliver lavere hvis man vælger en større type. Derved bliver netimpedansen mindsket marginalt, hvilket generelt er positivt.

Til sammenligning skal man nok lige tænke på, at en sølvsikring typisk vil have større modstand end en tilsvarrende standardsikring, som jeg tidligere har forklaret. En sølvsikring vil derfor give den modsatte effekt af at sætte større sikringer i . Det er der næppe mange der har tænke over....

Jeg vil sidestille snakken om sikringer,  med den gang en vis herre fra bornholm havde fået den ide, at benytte batterier efterfulgt af en 12VDC  til 230VAC converter til at forsyne sit anlæg. På den måde havde han udtænkt, at han kunne slippe for netstøj. Og resultatet var iflg ham selv temmelig godt. Han hørte en tydelig forbedring, svjh på de fleste parametre.
Det han havde glemt i sin overvejelse var, at en 12VDC til 230VAC converter støjer helt eventyrligt meget (tusind gange så meget som på lysnettet). Resultatet af hans anstrengelser var altså lige det modsatte af forventet, fordi han kun havde tænkt sceancen halvt færdig. Lidt som at tro sølv i sikringen giver bedre ledningsevne.
Det sjove var bare, at trods den massive støj der må have været på forsyningen, påstod herren fra bornholm, at kunne høre forbedringen meget tydeligt! Lige indtil jeg og flere gjorde ham opmærksom på, at han altså med MEGET stor sikkerhed havde fået enormt meget netstøj. Så kunne han pludselig ikke lide lyden af sine DC-AC convertere alligevel.

Min pointe er, at meget af det folk hører når de har betalt for et tweak, primært skyldes en forventning om at det bør blive bedre. Ofte skyldes denne forventning, at man kun har tænkt problemstillingen halvt færdig. Man har kun tænkt over de positive sider, og helt glemt de negative. Og sælgere at tweak-gejl skal nok undlade at oplyse om de negative

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:
Jeg tror at bare det at man ved der er skiftet gør en forskel,  

Det tro jeg også , og man kan tilføje  hvem kender ikke fornemmelsen af at have knoklet i 4 timer med sit anlæg og sætter langt om længe strøm til eller har brugt en bunke penge på en ny dims og sætter den til så skal det den undeh.. være blevet bedre.

Men jeg mener godt man kan undgår den effekt ved at være omhyggelig og systematisk evt. kun spille på en højtaler, og bruge et pænt udvalg af plader , man kender godt.

Har man så lavet 10 "forbedringer" med omhyggelig kontrol frem og tilbage mange gange, så er jeg sikker på at piller man det hele af så kan det høres vær gang.

Men blindtest der tro jeg man kan snyde de fleste,  har dog hørt om ører  der ikke kunne snydes.

perbnil
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Er der nogensinde nogen der har gidet læse denne artikkel igennem?

http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm

Ikke at han har den endegyldige sandhed, men specielt det om hvordan en normal strømforsyning trækker sætter lidt perspektiv i tingene

Mvh

Jeg vil sige genialt, i andre burde læse den!

Til top Vis perbnil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perbnil

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:

Men blindtest der tro jeg man kan snyde de fleste,  har dog hørt om ører  der ikke kunne snydes.

Nej. Blindtest kan ikke snyde de fleste. Det er en undskyldning bl.a. tweakerne er med til at holde højt.
Sagen med blindtest er lige det modsatte. Man kan ikke snyde i en blindtest!! Og det skræmmer tilsyneladende en del mennesker. Specielt dem med woodoo tweaks.

I en blindtest er det eneste man kan vurdere selve lyden. Man kan ikke blande andre faktorer ind, så som en forudindtaget stilling til, at noget bør lyde godt, eller at man lyttre til et tweak man har påstået skal lyde godt. Man har KUN lyden at vurdere ud fra. Det er i øvrigt alment kendt, at jo færre sanser man skal benytte til at vurdere noget, desto bedre bliver de.
I en blindtest bør man derved have absolut bedst mulige forhold  til at lytte, idet det kun er lyden der er væsentlig.

Hvad er så lige problemet med en blindtest?? Hvor er det den kan snyde ens ører??? Det har jeg virkelig svært ved at se. Den viser jo netop om du vitterligt kan høre forskellen, eller om du bare tror du kan høre den, fordi du håber den er der.
Forklar mig gerne hvor jeg evt tager fejl?? Hvad er det for visuelle indtryk og forhåndsviden der er så nødvendig, for at ørerne virker???

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Forklar mig gerne hvor jeg evt tager fejl?? Hvad er det for visuelle indtryk og forhåndsviden der er så nødvendig, for at ørerne virker???

Nødvendigt for at kunne træffe en korrekt afgørelse for mit vedkommende: Ro , trykke kendte omgivelser, kendt musik, ikke noget pres eller utryghed man skal vide hvad der foregår, kendt anlæg, mulighed for at skifte frem og tilbage lige så mange gange man har lyst til indtil jeg er sikker kort sagt tid måske flere uger, der skal bruges forskellig musik, anlægget skal være godt nok. 

Måske er der også andre der skal have disse betingelser, og det er sjældent en blindtest opfylde alle disse krav.

Som jeg har nævnt er der nogen der bare kan det med blindtest , måske træning kan gøre en bedre.

Vi har dog haft et par blindtester i Herlev Hifi Klub der er gået rigtigt godt måske fordi vi har så godt et anlæg, og det foregår i kendte trykke omgivelser, og vi kender anlægget. Men jeg er sikker på at jeg alligevel ville kunne snydes (Fejle), om det så skyldes pres uro eller jeg ikke havde mulighed for at skifte til jeg var sikker ved jeg ikke.

Det er faktisk korrekt hørelsen bliver skærpet når man ikke kan se apparaterne.

I øvrigt viser næsten alle offentliggjorte blindtest er der ikke er forskel på noget  som helst, og det er du vil ikke enig i, så noget må der vil være galt .

Med snyd mente jeg det Poul Erik beskrev, at man lade som om man skifter. men aligevel ikke skifter.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene at det psyksiske spiller ind, hvis man har en ide / forventning om at lyden bliver bedre så kan tro altså flytte bjerge, og jeg tror så men også at de fleste ændringer i lyden tit bliver opfattet som en forbedring også selv om det er det modsatte.

Jeg tror heller ikke på at hvis man har en almindlig 16 amp sikrings gruppe og så en 16 amp hi-fi sikrings gruppe  at man kan høre nogen som helst forskæl, og jeg nægter at tro på at nogle ved en blind test på disse 2 sikrings typer kan høre nogen forskæl uanset kvalliteten på test udstyret.

Kan huske at jeg for mange år siden læste i Hi-Fi & Elektronik at en "skør" Englænder mente at man skulle tage en klokke og ringe med den i hjørnerne i rummet før man skulle lytte til musik, er man så langt ude eller hvad ?

Vi skal måske få trukket en 50 kvadrat kabel direkte til kraftværket, det kunne jeg måske se en ide i og selvfølig helt uden sikringer, kablet skal selvfølig være af sølv, for her er der noget at hente, er du ikke enig hurtig her må sølv da være en fordel ?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Hurtig skrev:

Nødvendigt for at kunne træffe en korrekt afgørelse for mit vedkommende: Ro , trykke kendte omgivelser, kendt musik, ikke noget pres eller utryghed man skal vide hvad der foregår, kendt anlæg, mulighed for at skifte frem og tilbage lige så mange gange man har lyst til indtil jeg er sikker kort sagt tid måske flere uger, der skal bruges forskellig musik, anlægget skal være godt nok. 

Måske er der også andre der skal have disse betingelser, og det er sjældent en blindtest opfylde alle disse krav.

Som jeg har nævnt er der nogen der bare kan det med blindtest , måske træning kan gøre en bedre.

Vi har dog haft et par blindtester i Herlev Hifi Klub der er gået rigtigt godt måske fordi vi har så godt et anlæg, og det foregår i kendte trykke omgivelser, og vi kender anlægget. Men jeg er sikker på at jeg alligevel ville kunne snydes (Fejle), om det så skyldes pres uro eller jeg ikke havde mulighed for at skifte til jeg var sikker ved jeg ikke.

Det er faktisk korrekt hørelsen bliver skærpet når man ikke kan se apparaterne.

I øvrigt viser næsten alle offentliggjorte blindtest er der ikke er forskel på noget  som helst, og det er du vil ikke enig i, så noget må der vil være galt .

Med snyd mente jeg det Poul Erik beskrev, at man lade som om man skifter. men aligevel ikke skifter.

OK... Dvs, at hvis du kan lave blindtesten hjemme hos dig selv i kendte omgivelser og kendt setup, vil blindtesten være OK??
Og tror du så du vil kunne høre hvilken sikring du lytter til, hvis en anden end dig selv stod for udskiftningen uden at fortælle hvilken han skiftede til???

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

En 2 x 100 Watt forstærker kan godt måle f.eks 99 watt i den ene kanal og 101 watt i den anden kanal.

Afvigelserne i de komponenter der sidder i forstærkerkredsløbene og højttalerdelefiltrene - fra højre til venstre side.
Længdeforskellen på diverse kabler i ens setup, renheden i stik, sikringerne i SELVE apparatet.

En følsomhed på 91,2 db på højre højttaler og en følsomhed på 89,8 db på venstre højttaler.

Niveau outforskelle på højre/venstre på signalkilden.

En spole der sidder 7 mm tættere på en anden spole i venstre højttaler, end i højre højttaler. 

Alt det ovennævnte er ting der er mindst lige så hørebare - eller klart mere hørebare - end en sikring ude i målerskabet.

Alligevel kan stort set alle høre den nye sikring; alt bliver bedre, det hele står præcist, der er flere detaljer osv osv osv.

Jamen kan i høre den nye sikring uden at vide at den er monteret, så kan i også høre de ovennævnte ting; den ene kanal afgiver 2 watt mere end den anden og spolen til mellemtonen i den ene højttaler, kan i høre har en seriemodstand på 0,09 ohm, hvor den i den anden højttaler kun er på 0,08 ohm.

Ting der evt vil kunne gi 1/8 mere dynamik i den ene kanal - DET kan man da ikke leve med

Det må være yderst farligt og besværligt at kunne høre disse ting, anlægget vil jo konstant spille med skæv ballance, for meget niveau i et område i den ene kanal, men i fint nok i den anden kanal.

Kan i høre hvis i flytter jeres cd-afspiller 4 cm til højre ? Det bør i kunne, for så har udstrålingen fra trafoen i både cd & forstærker en anden indflydelse på hinanden ---- ---- ---- og alt det andet.

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

OK... Dvs, at hvis du kan lave blindtesten hjemme hos dig selv i kendte omgivelser og kendt setup, vil blindtesten være OK??
Og tror du så du vil kunne høre hvilken sikring du lytter til, hvis en anden end dig selv stod for udskiftningen uden at fortælle hvilken han skiftede til???

Ja betingelserne vil være bedre, men sådan som du stiller det op vil stadigvæk være en form for pres en form for eksammen det er ikke alle der kan yder det optimale i den situation, jeg gør ikke, men som sagt  nogen kan det der og andre kan træne sig til det.

Et veltrænet lytte panel hvor denne situation er blevet rutine ville nok være at foretrække hvis der skal testes om blindtest kan fungere.

jeg er rimelig sikker på jeg ville kunne hører en forskel, men det vanskelige bliver at sige hvad der er hvad, og der kunne jeg godt forestille mig at jeg fejlede. men for jeg tilstrækkelig tid kunne det sikkert godt lade sig gøre.

Men skulle jeg fejle , vil jeg stadigvæk tro på at jeg kan hører forskel og vælge rigtigt på det lange stræk beviset er mit stereo anlæg. Jeg har prøvet at tage en masse af det nye af og sætte det gamle på, og her er forskel så det ikke kan overhøres heller ikke i en blindtest. Og det er blevet bedre, det er godt nok for mig, at jeg evt. ikke fungere under en blindtest rager mig en pap...

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

@ kristiansen:
Det er lige nøjagtig derfor jeg ikke gider deltage i lyttetests af denne type med tweak-o-maner. Uanset hvor ideel en lytte-situation man laver, vil der altid være en eller anden undskyldning for, at det alligevel ikke er godt nok, til at høre de KÆMPE forskelle der ellers snakkes om.

Du siger selv, at hvis du endelig kunne høre forskellen, ville du næppe kunne fortælle hvilken der var hvilken. Altså heller ikke hvilken der er bedst.
Og hvis det er så ufattelig svært at høre forskellen hvis ikke man ved den måske bør være der, og når det ikke er muligt at sige hvilken er bedst, er det så ikke bevis nok på, at forskellen nok mere er i hovedet på dem der ved den måske er der, end den vitterligt eksisterer???

Det er simpelthen kommet for langt ud det her. At benytte sølv-sikringer har INTET at gøre med, at folk har haft skavanker i anlægget der kunne henledes til brugen af standard-sikringer. Tweak-branchen er bare hele tiden nødt til at finde på nye tiltag, for at opretholde deres salg.- Nu er de så kommet til sikringerne, hvor de kan score lidt mønter på folk, der evigt og altid er rastløse for at købe noget, som denne branche tilskriver KÆMPE lyttefordele. Gad vide hvad det næste bliver?? Kan du slet ikke følge den tankegang???

Det er jo i øvrigt flere gange blevet bevist, at MANGE af tweak produkterne er ren snyd. Jeg husker High Fidelity der for nogle år siden testede en strømskinne, der iflg producenten/forhandleren skulle have en særlig rensende effekt på strømmen. Prisen var vist 10.000,-!!
Masser af brugere berettedeom, at deres anlæg var blevet MEGET bedre med denne strømskinne, og at den nærmest var billig i forhold til hvor meget den gavnede.
Redaktionen kunne dog ikke høre nogen forskel, så de valgte at undersøge produktet lidt nærmere. Det var dog svært, da den var støbt godt ind, så de endte med at få den røntgen-fotograferet. Det viste sig at der INTET var i strømskinnen. Den var bare støbt ind, for at man netop ikke skulle opdage det .
Det imponerer mig, at folk ikke kan lære af den slags. Hvorfor har folk ingen kritisk tilgangsvinkel??? Sådan et tilfælde gør automatisk, at jeg bliver mere skeptisk. Men det er ret tydeligt, at en lille gruppe totalt ignorer det, og i stedet febrilsk kaster sig ud i at finde noget andet de kan påstå forbedrer lyden. Det er i øvrigt samme gruppe der er indehavere af lige nøjagtig de anlæg, hvor ALLE tweaks åbenbart virker på, men som dog ikke stoler nok på sine ører til at kunne lytte sig frem til forskellene, uden at vide hvad de lytter til. Meget mystisk sammentræf .

Jeg gider ikke fortsætte denne diskussion, da den er set før. Mit bedste råd er bare, at I skal overveje at lytte til noget musik. Det kan give lidt ro i sjælen.

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kære Hurtig

Du som er så snild på fingrene og godt skåret i mundlæderet. Kunne du ikke "opfinde" et tweak med voldsomme forbedringer i perspektivet... Du ved: Lidt finsølv (gerne fra antikke tretårnede skeer med særlige hifi egenskaber), lidt hokus-pokus og såén. Den ligger lige til højrebenet med god fortjeneste i en fed forretning...... FOLK VIL JO TAGES I RØVEN Hop med på vognen og lev af tumperne 

PS. Er der stadig ingen, der vil prøve mit supertweak med morgenurin???????

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige se hvad det vil koste og få sat sådan en opdatering op, jeg vil jo lige have det siste med .
Gad vide om det fines i sølv

Jeg glæmte lige at sige at jeg vil læge mere sølv ind i mit anlæg bare for sjov, så keder man sig ikke så længe, det kan jo kun blive bedre
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ kristiansen:
Det er lige nøjagtig derfor jeg ikke gider deltage i lyttetests af denne type med tweak-o-maner. Uanset hvor ideel en lytte-situation man laver, vil der altid være en eller anden undskyldning for, at det alligevel ikke er godt nok, til at høre de KÆMPE forskelle der ellers snakkes om.

Jeg har ikke snakket om kæmpe forskelle, jeg  synes  netop jeg giver udtryk for det modsatte. Var der tale om kæmpe forskelle var der ikke noget problem i at tage udfordringen op, den noget stører lyd forskel kunne  sikkert  frembringes ved også at trække nyt installations kabel i dobbelt kvadret nu man er igang.

Jeg er ikke tweak o man jeg afviser stort set lige så mange tweak som jeg tager til mig, men jeg gør mig i det mindste den ulejlighed at prøve tweaket inden jeg udtaler mig.

Jeg har lige været med til at afvisse et, og vurderet et som tvivlsomt, det afviste var et meget flot og tykt og dyrt netkabel, det blev kun afsløret fordi testen var grundig og lang.

Kablet havde spillet "dejligt" i lang tid indtil der var en der satte et stykke klassisk musik på som flere viste skulle være usædvanligt dynamisk, det var det ikke! , netkabelet havde i et godt stykke tid chamerede os med sin fernis af vellyd som gik igen på alle CD'er men som det  til sidst blev afsløret var det på  bekostning af dynamikken, og den gå naturligvis ikke, afvist.

Det andet tweak var en afskæring af kanten på en CD plade i en vinkel på 35 grader,  et par stykker sagde der ingen forskel var, de fleste sagde der var en lille forskel, her tænkte jeg denne her vil blive meget svær at klarer i en blindtest, men jeg synes alligevel der var en forskel den skårede havde mere ro, og var mere let flyende (naturlig)  ikke så kantet, men det er helt sikkert et de tweak der kræver mere tid for at får et sikker dom, og jeg ville nok heller sætte mine penge på en Startmat som giver et mere sikkert resultat.

Hurtig skrev:
vil der altid være en eller anden undskyldning

Der er ikke tale om en undskyldning men om en nøgtern vurdering af egne evner i sådan en situation baseret på erfaring. Og kan jeg ikke hører forskel i blindtest betyder det jo bestemt ikke at der ikke forskel, derfor bør det i det mindste være gruppe der tester 

Hurtig skrev:
Gad vide hvad det næste bliver?? Kan du slet ikke følge den tankegang???

Nej det kan jeg virkelig ikke.

Hurtig skrev:
Redaktionen kunne dog ikke høre nogen forskel, så de valgte at undersøge produktet lidt nærmere. Det var dog svært, da den var støbt godt ind, så de endte med at få den røntgen-fotograferet. Det viste sig at der INTET var i strømskinnen. Den var bare støbt ind, for at???man netop ikke skulle opdage det

Det viser bare hvor vigtigt det er at man er omhyggelig, og ikke kaster sig ud i hurtige konklusioner, som du så rigtigt siger kan være præget af at man lige har givet 10000 kr. for skinnen. Jeg er sikker på at High Fidelity 's redaktion har siddet en rum tid og lyttet og snakket ,inden de sendte skinnen til røntgen.

Der er nok ikke nogen brancher der kan sige sig fri for plattenslager

Hurtig skrev:
Jeg gider ikke fortsætte denne diskussion

Passer mig udmærket.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Det Mr.Diy skriver om asymmetri i designet af elektronik, understreger vist meget godt, at man skal være udstyret med bedre ører end gennemsnittet, for at kunne bruge forskelle der er 1% af ubalancen imellem højre og venstre kanal til noget som helst.

Hvis man er så fintfølende, vil stereo jo være en pine, da de to kanaler aldrig er 100% ens.
Tag blot monoblokke, som står adskilt i rummet, og måske har forskellig temperatur.
Allerede her, skal der mange grader til, før man lægger mærke til det, men lytteren med de fine ører, vil naturligvis blive forstyrret af lidt træk i lokalet, der køler de to blokke uens.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

kristiansen skrev:
Hurtig skrev:

[QUOTE=Hurtig]Jeg gider ikke fortsætte denne diskussion

Passer mig udmærket.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hurtig har vidst stadig ikke forstået pointen: Det er ikke sølvet i sikringen eller de forgyldte kontakter, der er det vigtige men, at man går fra 10 A til 16 A (kræver 2.5 kvadrat iflg. installatør). Derudover er der det ved Klangmodul lllG, at det hele er kraftigere dimentioneret. (dobbelt op) Sikringen er på størrelse med en finger og selve den kraft hvormed sikringen tvinges mod kontaktfladen er noget kraftigere.

Problemet med mange forandringer/forbedringer er, at forskellene ikke altid er så iørefaldende store og måske først udkrystaliseres over tid, hvilket gør blindtests temmelig bøvlede. Jeg vil ikke afvise, at man i første omgang vil være fornægtende i forhold til en udebleven forbedring, men på sigt tror jeg, at de fleste alligevel erkender, at det ikke virker. At anmedleren oplever en stor forbedring kunne skyldes, at instalationen er af ældre dato og af tvivlsom kvalitet, den ligner i hvert fald noget fra den tid hvor man brugte stofisolerede ledninger.

Spørgsmålet kan så være om de marginale forskelle berettiger de priser, der tages for produkterne og om de står i et rimeligt forhold til resten af anlægget. Med en pris fra 410,- og opefter + montering er der vel basis for lidt mere praktisk HIFI end al den snak om tro og holdninger.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

@ Bass:
Meget muligt at jeg ikke har forstået, at pointen ikke er at bruge sølv, men at gå fra 10A til 16A. OK. Hvorfor er det så folk køber sølv-sikringer?? Er det bare for at tilfredsstille den rastløshed der ikke kan falde til ro, hvis man ved at der findes en sølv-sikring og man ikke har den?

Bemærk i øvrigt lige, at en 16A sølvsikring nok vil føles som en 10A standard-sikring, idet man efter min bedste overbevisning er nødt til at underdimensionere for at få sølv-tråden til at virke som sikring.
Det tænker de færreste på, og derfor kan de ikke høre det . De tænker kun at sølv må være bedre!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes