Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nye dele til delefilter på jamo classic 8 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Mon ikke du kan bestille dem hos Dansk Audioteknik.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Er du sikker på at din tegning af diagram vender rigtigt i forhold til din beskrivelse

Men det er umuligt at læse dit diagram, og der er lidt omkring diskantfilter som virker mystisk, er du sikker på at du har tegnet rigtigt

Hvis jeg ser rigtigt er de 75uf i paralel med basmellem, det virker lidt voldsomt og måske det er derfor du oplever mellemtonen som lidt sløv - måske du kunne prøve en lidt mindre værdi, evt. med en modstand i serie med kondensator

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:05 | IP-adresse registreret  

Uf da... Skulle mene jeg har tegnet helt rigtigt, og 72 uf sidder i parallel med mellemtonen.. Hmm.. hvor stor en modstand ville du overveje? Ved godt det må være svært at lave en klang over mail... tror nu jeg vil starte med en ny kondensator.... hmmm
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

UPS, jeg troede jeg havde slettet det

Sig mig er det ikke en 3-vejs, og i så fald har du måske lige tegnet plus til mellemtone forkert, så ville det da give mening ??????

Jo nu har jeg fundet et billede, 3-vejs - så du har nok bare placeret/tegnet mellem + forkert

Så er de 75uf i paralel med basser - den er knap så vigtig, men sådan gamle lytter kan "lække" og overføre DC, hvilket jo er mindre godt

Men det var rart hvis man bare kunne læse tallene på diagram, vi kan intet se

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

Det er nærmest umuligt at aflæse noget på tegning. Kun de caps der sidder i serie med enheder vil betyde noget for lyden da alt jo er relativt.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hvis lytter er for gamle og tabt værdi/lækker har det da betydning

Og jo, gode paralel lytter er stadig vigtige for lyden, også på bassen da den stadig spiller op i mellemtonen

Højtaleren er sikkert fin kvalitet og vil have gavn af et godt filter - som du sikkert ved holdt gamle Duelund meget af billigere enheder  de er ikke ødelagt af overivrige designere

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Jo, mellemtonens + skal lige rykkes en tak op til punktet lige over, så vil det passe - så er det vel 18db på diskant og 12db på resten

Men sørg nu lige for at i det mindste at numrene kan læses, så vi har en chance for at se hvad der foregår i det filter

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Sig mig, skal i ikke på arbejde? Jeg kigger nærmere på tegningen når jeg kommer hjem... Nu kommer jeg for sent.. igen:-)

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Det kunne være rart at få billede af højtaler og en ide om hvordan enheder er lavet. Duelund lavede nogle gange sine egne enheder da komercielt tilgængelige ikke var gode nok.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Har nu set et billede af højttalerne på brugtbørsen. Det er helt tydeligt et 3vejs system .Åbenbart 2 x 8", 5"og 1" metaldome.
Her kan det være svært at få tæmmet diskanten og du skal klart undgå andet end glatfolie. Basserne ser ud til at være af pap og her ville en eller anden form for coating være på sin plads ligeledes mellemtone. Højttalerne sælges for 700kr. ikke noget jeg ville smide for mange penge efter.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Duelund lavede membraner selv - men det gør jeg nu også, inspireret af ham selvfølgelig, og enkelte andre har også forsøgt sig - der findes bl.a. en gammel artikel i et "HighFidelity"

Jeg ved godt at han havde gang i et superproject med specielle magnetsystemer til basser - men det blev som bekendt desværre ikke realiseret, trist nok 

PS!   Der må vist være flere versioner af Classic 8

http://ads.easyinfo.co.za/htm/custom/jamo/classic.htm

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

I mange andre tilfælde blev det til noget. Ligeledes hjalp han fabrikanter med at udvikle deres modeller. Specielt kan nævnes at han opfandt ringradiatoren.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jo det siges at han var idemand til XT25 - og formentlig også Jensens voks/papir folie filterspoler

Men jeg mener nu aldrig han fik noget for det

MEN der er også andre derude med temmelig kreative ideer

http://www.audio-consulting.ch/

OFF TOPIC

I bedste mening synes jeg det ville være en god ide med en dedikeret DUELUND TRÅD -

jeg er bange for at det i længden kan blive trættende for nogle hele tiden at skulle debattere Duelund og hans ellers udmærkede ideer, det kunne få en lidt "spøgelsesagtig" karakter og vel egentlig heller ikke i Duelunds ånd

Ud fra devisen, "man kan nok føre en hest til truget, men ikke tvinge den til at drikke"

Udover at være et sted hvor man kunne diskutere hans "livsværk" og andet, KUNNE det også være stedet hvor man kunne søge "duelundske" råd til tweaks og andet - forhåbentlig i en positiv ånd

Det kan blive et flop, eller det kan blive en permanent aktiv tråd med interessante ting - et memorandum

Men jeg synes ikke det tilkommer mig at oprette en sådan tråd

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Ja jeg håber så ikke jeg har generet ham som oprettede denne tråd. I så fald undskylder jeg, men andre kunne jo komme med alternative indlæg her det står dem jo frit for.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Nej da, jeg mente bare man kunne komme mere seriøst i dybden med en dedikeret tråd, det var absolut velment

F.eks. kunne der jo skrives en længere afhandling om hvorfor glatfolie er bedre end "roughed", de er jo også mindre effekttålelige end  "roughed" som så findes i større værdier

I øvrigt kan jeg ikke klare lyden af paralekoblede komponenterså er DET sagt

Det hjælper da bestemt at "skrælle" isoleringen af en bipolar, men dem jeg har hørt lyder lidt lukkede og klemte - "spændstigheden" i lyden udebliver 

Jeg er desuden overbevist om at man såvidt muligt bør bruge samme type kondensator hele vejen, men jeg har dog en gammel Wicon på bassens ressonanskreds

Ellers skal det ikke være nogen hemmelighed hvad der sidder overalt i mit filter - Monacors de grå poly og en del af de afskyelige cementmodstande, dog sidder der en eller anden firkantet Jensen på diskanten

Alle spoler er dog god kvalitet

Ingen tvivl om at der findes bedre - men de gør hvad de skal, hverken mere eller mindre

Jo jeg har prøvet grafitmodstande på bassens ressonanskreds, da de jo skulle kunne klare noget effekt - og det lød også godt, indtil en dag jeg opdagede at lodninger/terminering i ender var helt forkullede, og værdien dermed helt ved siden af

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

OFF TOPIC

I bedste mening synes jeg det ville være en god ide med en dedikeret DUELUND TRÅD -

jeg er bange for at det i længden kan blive trættende for nogle hele tiden at skulle debattere Duelund og hans ellers udmærkede ideer, det kunne få en lidt "spøgelsesagtig" karakter og vel egentlig heller ikke i Duelunds ånd

Ud fra devisen, "man kan nok føre en hest til truget, men ikke tvinge den til at drikke"

Udover at være et sted hvor man kunne diskutere hans "livsværk" og andet, KUNNE det også være stedet hvor man kunne søge "duelundske" råd til tweaks og andet - forhåbentlig i en positiv ånd

Det kan blive et flop, eller det kan blive en permanent aktiv tråd med interessante ting - et memorandum

Det lyder da som en rigtig god ide med sådan en tråd, og en smuk anerkendelse af hans arbejde for god lyd.
 Jeg kender ikke rigtig selv noget til Duelund-lyd, udover hvad jeg har læst. Kan kun sige at af en eller anden grund synes jeg min gamle reciever lyder fantastisk, og der er praktisk talt ingen plastik i den  . Tror endda den er så gammel, at materialet printet er lavet af kunne være noget af det gode gamle (var det perspinax, han sagde var godt?) Måske han havde fat i noget..

Hvis du ikke selv bryder dig om at starte tråden, så kunne du jo skrive til Frederik Carøe.

-tunghør
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jo det siges at han var idemand til XT25 - og formentlig også Jensens voks/papir folie filterspoler

Men jeg mener nu aldrig han fik noget for det

MEN der er også andre derude med temmelig kreative ideer

http://www.audio-consulting.ch/

OFF TOPIC

Hvis du spørger om det er Steen Duelund der har konstrueret Vifas ringradiator så er svaret nej.

Hvis du spørger om Steen Duelund plantede ideen om "en ringradiator" hos en medarbejder fra Scan Speak så er svaret ja.

Spoler af folie har Jensen produceret til brug i udstyr til medicinsk brug længe før Steen kom i kontakt med firmaet, men filterspolen af 180my kobberfolie blev "født" over en kop fredagskaffe hvor der tilfældigvis lå en fint indstøbt spole på bordet. Automatreaktionen fra Steen var : hvor tyk folie har i på lager - 180my x22mm - fint, kan i lave nogle spoler - ja

Om Steen fik "noget ud af det" er et godt spørgsmål, velhavende blev han ikke, men han fik en velvilje og et kontaktnet der var guld værd for en nysgerrig og foretagsom hobbymand, og det var jo det han søgte.

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nej da, jeg mente bare man kunne komme mere seriøst i dybden med en dedikeret tråd, det var absolut velment

F.eks. kunne der jo skrives en længere afhandling om hvorfor glatfolie er bedre end "roughed", de er jo også mindre effekttålelige end  "roughed" som så findes i større værdier

I øvrigt kan jeg ikke klare lyden af paralekoblede komponenterså er DET sagt

Det hjælper da bestemt at "skrælle" isoleringen af en bipolar, men dem jeg har hørt lyder lidt lukkede og klemte - "spændstigheden" i lyden udebliver 

Jeg er desuden overbevist om at man såvidt muligt bør bruge samme type kondensator hele vejen, men jeg har dog en gammel Wicon på bassens ressonanskreds

Ellers skal det ikke være nogen hemmelighed hvad der sidder overalt i mit filter - Monacors de grå poly og en del af de afskyelige cementmodstande, dog sidder der en eller anden firkantet Jensen på diskanten

Alle spoler er dog god kvalitet

Ingen tvivl om at der findes bedre - men de gør hvad de skal, hverken mere eller mindre

Jo jeg har prøvet grafitmodstande på bassens ressonanskreds, da de jo skulle kunne klare noget effekt - og det lød også godt, indtil en dag jeg opdagede at lodninger/terminering i ender var helt forkullede, og værdien dermed helt ved siden af

Er det grafitmodstand du selv har lavet ? grafitstifter til skrivebrug er impregneret med voks og skal udbrændes fuldstændig inden de kan termineres og anvendes til modstande.

Grafitmodstandedene er på grund af temperaturfølsomheden (modstanden bliver mindre ved opvarmning) kun egnet til seriemodstande i dæmpningsled, det er det de oprindeligt blev taget i anvendelse til.

En anden mulig anvendelse er som parallelmodstande til filtespoler/filterkondensatorer i serie med enhederne. Her kan man løbe ind i det problem at få modstanden stor nok

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Så kom der en granitsten under hver af mine jamoer. Hold da helt op!!!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Ja, så bliver strammet gevaldigt op 

Og udover det får du også løftet mellemtonen lidt op, hvor du jo maglede lidt - vi glemte vist lige "lyttehøjden" i farten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes