Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: tunghør’s setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at lægge et foto op et par gange nu, men hverken imageshack eller min egen pc samarbejder  , så det må vente lidt..

Til gengæld lyder thorens'en fantastisk ! I går lagde jeg Robert Cray "Midnight Stroll" på, og stod og tænkte at jeg måtte ha' glemt at skrue volumen op eller noget, for der var nul (NUL) støj i indkøringssporet. -Der var intet som helst i vejen, og jeg blev rent faktisk blæst ud ,  men Thorens'en/Denon'en har slet ikke den nålestøj jeg er vant til fra projecten. Stik den en ordentlig plade, og støj er overhovedet ikke noget man lægger mærke til . Den plov lyder bare godt - så skal jeg bare ha' klaret det med at få den jordet fornuftigt, på et tidspunkt..
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej Mashuro - var lige i køkkenet indimellem jeg skrev indlæg, så jeg så ikke du var der 

Jeg lytter på Naim i øjeblikket, mens Mellemhjulet kigger på 75'eren. Han arbejder på sagen, men med familie, og sommer, og arbejde og hele baduljen, så går der selvfølgelig lige et øjeblik eller to. Nu skal han jo heller ikke ende med at få stress, bare fordi han er så flink at gide kigge på den . Jeg håber han synes det er lidt sjov, at få lejlighed til at kigge sådan een efter i sømmene, og lægge ører til den, og så tager det den tid det nu engang tager

Hvad med dig - nu er det jo lige ved at være op over, så du må være ved at være lige ved at gå til af spænding ? Kommer vidunderet denne her weekend?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Og jeg kigger og kigger

Nu er TR2075 sat til at spille radio, mangler lige et par kabler så jeg kan få noget cd og vinyllyd igennem også.
Jeg havde lidt håbet den ene kanal var helt død, men det må jeg så vente på.

Du ser ud til at du får ret i det med at Huldra 8 lyder bedre hos mig Tunghør, men lad mig lige høre med cd/lp også inden jeg udtaler mig endeligt

Har du nogensinde justeret bias på den?
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Hov Mellemhjulet, du skriver: Har du nogensinde justeret bias på den?  Hvad har du nu gang i, fortæl fortæl

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt, Mellemhjul . Man kan alligevel ikke holde ud at være i den stærke sol hele tiden 

Ja, det er pokkers at den bare spiller nu. Jeg havde ellers kørt den helt ned til sokkeholderne, inden jeg afleverede den. Det var umuligt at få andet end støj ud af venstre kanal. -Hvis du prøver at tappe lidt på printet, kan det måske godt få den til at falde ud. Jeg skulle nok ha' taget en spisepind med til dig

Jeg har ikke justeret bias på den. Mente at jeg målte det, men jeg kan søreme ikke finde en seddel på det, kun på 55'eren. Måske jeg aldrig fik målt det - men DC offset var ihvertfald fint kan jeg huske, med værdier under 10 milivolt for begge kanaler.

Mht lyden, så havde det også overrasket mig noget, hvis den var bedre end Huldra'en på dine letdrevne højttalere. Den skal helst ha' lidt modstand for at lyde godt. Den skriger forhåbentlig ikke alt for grimt?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Næh, jeg blev skoldet i går, så jeg har siddet inde foran blæseren i dag

Og undret mig over hvor Tandberg ejere får fat i phonostik der er tynde nok til at sidde ved siden af hinanden?? Nå, jeg fik fikset en lang nok DIN -> DIN forlængerledning efter lang tids søgen efter en løs hunbøsning.

Den lyder noget bedre med CD/LP end med søndag eftermiddags udvalg af radioprogrammer. Den lokale svenske som ellers spiller god klassisk med lidt jazz i ny og næ bruger åbenbart søndagen til taleprogrammer til finlandssvenskere

Så må jeg jo leve med lyden indtil den begynder at fejle. Den skriger en anelse synes jeg, men har en noget mere fast bund, og måske nogle flere detaljer. Men også en noget meget uengageret lyd. På et tidspunkt troede jeg også at den havde langt flere detaljer. Jeg satte en Christian Sievert plade på, og der var noget vandpjask jeg aldrig havde hørt før på den plade. Så fandt jeg ud af det var den forkerte Sievert plade jeg havde taget, så her går det godt i varmen.

Men ok, det er ikke værre end jeg kan leve med det Du får mig nu dog nok ikke til at bytte med Huldra 8'eren

@NABTuborg: Bias er bare tomgangstrømmen

EDIT: Spisepind?? Jeg har en lægtehammer, det plejer også at virke...
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
EDIT: Spisepind?? Jeg har en lægtehammer, det plejer også at virke...

Ha, ha - ja, det kunne sikkert gøre det. Havde dog nok håbet vi kunne gå lidt mere forsigtigt til værks. -Nu får du helt sikkert en spisepind, når vi ses..

Og du nåede lige at få for meget sol - surt, sådan nogle halvblege musikelskere som os skal vist passe ekstra på, når vi endelig våger os væk fra anlægget. Men så fik du da lyttet lidt på 75'eren. Og den lyder lidt bedre med kilder, end med radioen? Må tilstå at jeg ikke har hørt så meget radio på den, så jeg ved knapt om den skulle ha' nogen problemer i tunerdelen - men det har den altså ikke? -Ingen problemer med at fastholde stationer, eller at fange dem ind?
 At den har styr på bassen og lidt flere detaljer, men er lidt skinger, er nogenlunde hvad jeg forventede. Men en uengageret lyd synes jeg nu ikke jeg kan nikke genkendende til. Mere nøgtern end de gamle recievere med kondensatorer i udgangen, helt sikkert, men jeg synes nu ikke den spiller kedeligt. Med de rigtige højttalere er der dog sikkert mere fodtramp i de små. Huldraen spiller ihvertfald mægtigt medrivende, kan jeg huske. Det er nok et spørgsmål om at parre den med de rigtige højttalere.

Jeg har også til gode at se de phonostik der passer til en tandberg reciever. Det eneste der kommer tæt på er de plastik-stik der sidder på lakridskabler, og så er det kun lige at det går. Jeg bruger nærmest konsekvent din-stikkene.
 Tænkte slet ikke på at tage ledninger med til dig , da jeg regnede med at du selv brugte din-stik på dine egne recievere. Er der bedre plads til phonostikkene på de gamle recievere?

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Nu får du helt sikkert en spisepind, når vi ses..

Jeg lader nogle gange som om proben til oscilloscopet er en spisepind, så det skal nok gå

Om lyden decideret er uengageret vil jo nok ikke sige. Men umiddelbart mindre engageret. Det kan jo være det er Huldra 8 og 10 der farver lyden. Men skulle jeg vælger udfra den ene dags lytning ville jeg altså beholde Huldra 8 herhjemme.

Jeg bruger også DIN stik, men jeg valgte at lave nogle forlængerledninger, så den kunne stå der hvor den ene grammofon stod. Så var det nemt og bekvemt at bytte rundt mellem dem.

Den spillede iøvrigt stadig i begge kanaler i morges.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ja det kan såmænd godt være at Huldra 8'eren er det bedste apparat af de to, og det kan sagtens være at jeg engang med tiden også vælger noget af det ældre tandberg. Men foreløbig er 75'eren udvalgt til at spille op til dans herhjemme   -Hvis den altså gider spille..

Irreterende at den nu bare spiller derudaf. Den er ikke videre samarbejdsvillig lader det til. Måske hvis du skruer højt op for volumen i et stykke tid, uden at sætte højttalere til (så i ikke bliver blæst ud derhjemme). Vil det så belaste den, eller skal der højttalere på, for at en forstærker bliver belastet?

Ellers ender det jo med at jeg må hente den, og køre den ned til sokkeholderne igen - bare så ikke den vågner til live igen, på vejen derop.. 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det gamle Tandberg har vel ikke helt nok watt til dine Trapez'er? En TR 1055 kunne måske til nøds bruges men den har vel heller ikke den helt gamle lyd a la Huldra 8 o.s.v.

Det er vel et spørgsmål om matchning og hvis TR 2055/75 spiller rigtigt godt med dine nuværende højttalere ja så...

Kan det tænkes at Mellemhjulets højttalere ikke stresser TR 2075 tilstrækkeligt til at fremprovokere unoder?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

krenzler, du er en drille-pindstakkels tunghør

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Ja det kan såmænd godt være at Huldra 8'eren er det bedste apparat af de to,

Så dårlig er din TR2075 nu heller ikke. De kan bare noget forskelligt.

Jeg begyndte da i går at sidde og overveje om jeg ikke skulle lodde de fine kondensatore fra din 2075 over i min  Huldra 8, bare lige for at se om de kunne give en lidt fastere bas

Men jeg forstod på dig og Tanten, at den Huldra 8 lød meget godt hjemme hos Tanten. Tanten var da heller ikke glad for at slippe den

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Mellemhjul:Jeg græd mig i søvn den aften du smuttede med den flotte og meget velspillende Huldra 8...... Men hva' fa'en,jeg kan godt leve med at den havnede hos lige netop dig,da du lyder som om du er glad for den Den er godt nok også fed!!

Nu lyder Tunghør som om at en Huldra 8 måske er bedre osv end TR2075.De to recievere kan IKKE sammenlignes 'bare lige'.Det er jo ikke sådan at man bare lige bytter TR2075 ud med Huldra 8,på f.eks. Trapez X.Det er en pseudo-diskussion a la :'Hvad er højest,Runde Tårn eller et tordenskrald' Det hele drejer sig om synergi mellem højttalere og reciever. Huldra 8 er mega-fed og det er TR2075 også Men de er MEGET forskellige,og kræver altså MEGET forskellige højttalere Lige det her,er noget jeg faktisk ved.
Jeg husker noget om at du havde meget lettdrevne højttalere,Mellemhjul.Så er det vist ikke så underligt at TR2075 nok lyder noget skinger Jeg skal blot smide Hifi System 12 på min TR2075,og så er lyden vel noget af det ringeste i mands minde Det er og bliver synergi.Basta! Utroligt,hvis nogen skulle ha' fået det galt i halsen.......

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Mellemhjul:Jeg græd mig i søvn den aften du smuttede med den flotte og meget velspillende Huldra 8......

Yup, kunne forestille mig det. Jeg fik også i en fart lavet om på nogle aftaler for at kunne hente den først på ugen fremfor sidst på ugen. Den har jo været skilt ad, fået 2 gange palisanderolie og vasket knapper og glas, så nu ser den nærmest ud som den første model fra samlebåndet lige båret op til Vebjørns kontor.............., så bryd nu ikke helt sammen hvis du ser den igen

Mine højttalere har en følsomhed på om 96 db og er meget letdrevne. TR2075 spiller iøvrigt en del bedre når den er varm, og jeg tænkte lidt på om tomgangsstrømmen var sat for lavt. Men det finder jeg ud af.

Kunne forestille mig at Huldra 8 til gengæld havde det svært med Trapuz højttalere. Jeg kan nu heller ikke forestille mig Tunghør eje de højttalere resten af livet.

Tunghør selv var nu også noget skeptisk for om hans TR2075 ville gå på mine højttalere, så lidt fik han ud af lytningen hjemme hos dig. Bassen på TR2075 er dog nærmest en oktav dybere, jeg blev lidt overrasket over det, da jeg troede det var højttalerene der satte grænsen der. Så lidt oplever jeg da.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej Tunghør.

Er der noget nyt omkring stelforbindelsen på din TD150? Det var jo godt at høre at du fik nogenlunde has på brummeriet på den Thorens... Undskyld, Tandberg arm.  Det er jo trods alt en Thorens arm fra en Tandberg pladespiller. Brummer den kun når du rører ved den, eller hvordan?

Og hvordan er pladelyden hjemme hos dig nu? Din Dexter Gordon plade f.eks. lyder vel en hel del bedre nu på den DL-103 eller hvad?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har aftenvagt i denne uge, så jeg kan desværre ikke deltage så meget mens i er på. Men rart at se jer allesammen i tråden .

Jo, jeg ved da også godt det handler om at matche højttalere og forstærker. Jeg siger bare at det godt kan være at en huldra 8 på de rigtige højttalere, måske er bedre end en 75'er på de rigtige højttalere. Nordmændene sværger jo til de recievere der er endnu ældre end 2000 serien, så hvem ved, kan være man engang ender med sådan noget. -Men med trapez'erne er der ingen tvivl, der er 75'eren bedst - og den er rigtig god, er den. Der er ingen planer om en udskiftning på den front

Interesant at du får en oktav dybere bas med 75'eren, Mellemhjul. Huldra 8'eren har da på papiret ellers rigeligt med kræfter til at spille dine højttalere helt op, men så var der alligevel lidt at hente i den ende. Det havde jeg nok heller ikke regnet med, men sådan en 75'er kan altså også spille dyb bas som intet andet jeg har hørt. Man får det hele med i den ende også

Ja, det er nogle fine kondensatorer den har fået, og efter min ringe mening det helt rigtige valg til sådan en tandberg. De lyder godt de Jensen, og jeg tror vi ligger meget tæt på den originale lyd med dem i. Jeg har også tænkt mig at ofre et sæt på min tr200, når jeg engang når til det - jeg synes de fortjener det, de gamle recievere.
 Jeg synes jeg sidder og kommer i tanke om at tomgangsstrømmen stod som den skulle, men med den si der er min hukommelse , er det nok ikke nogen skade til lige at tjekke det igen.
 Jeg har tænkt ligesom Krenzler, om den ikke falder ud fordi den har det for nemt med dine højttalere. Kunne det tænkes? Den bliver vel ikke ligeså varm, som når den skal arbejde lidt hårdere. Øv, hvad gør vi så?

Jeg fik nogenlunde has på brummeriet fra Thorens'en. Jeg tror det er dårlige stik-forbindelser, for da den her forleden begyndte på det igen, kunne jeg få det til at gå væk ved at dreje min forforstærker lidt på hylden. Hvis den stod lige så var der brum, og hvis jeg drejede den lidt, så forsvandt det . Det løser sig nok helt når den får et din-stik på engang.
 Pladelyden er meget bedre end med project'en. Alt er bedre, og som tanten oplever jeg også at den er langt bedre til at tackle slidte plader. Der kunne projecten og AT pu'en godt give en del forvrængning, og det er skønt at slippe for noget af det
 Gordon lyder helt sikkert også bedre, men jeg kan lige knap huske den godt nok på projecten til at kunne sammenligne. Men helt sikkert bedre, selvom det vist stadig lød bedre endnu inde ved dig, Seansmiller. En eller anden dag kunne det være sjovt at høre forskellen på de to plader - jeg tror der er en del bedre lyd i din originale presning, end i den jeg har, selvom den også lyder godt.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har tjekket lodningerne i RCA-stikkene fra armen Tunghør, så kan den smule brummeri som er tilbage højst tænkeligt stamme derfra. Jeg ved at der var noget knas med det ene stik, men kan ikke huske om det var i højre eller venstre kanal. Så når du får fikset det, ved evt. at lodde et Din-stik på, så slipper du forhåbentlig helt af med problemet.

Som du ved, så er pladelyden hjemme hos mig på min TD 160 bygget op omkring konceptet: Mange bække små!  - Hvad ændringer og opgraderinger angår. Tro mig, den lød absolut ikke sådan da jeg lige havde købt den.

Hvis du vil have mere hul igennem lyden på din TD 150, så kan jeg kan først og fremmest anbefale dig at smække et lag antiskrid på indersiden af bundpladen. Det gav en ret tydelig ændring på min Thorens. Jeg kan ikke huske hvordan du har det med at ændre lidt på det originale udseende på den? For en anden plademåtte vil også give lyden et ret godt skub i den rigtige retning. Jeg kan da godt se det nostalgiske i at beholde den originale Thorens gummimåtte på, men det borger nu ikke for lydgengivelsen. Det behøver selvfølgelig ikke at være en dyr Achromat (men den er altså god). Prøv at høre Krenzler omkring hans resultater med en DIY plademåtte lavet af en blanding af kork-dækkeservieter fra Føtex og antiskrid (er der noget som dette produkt ikke kan?)  Der er som du ved mange andre ting som kan gøres ved den, med disse 2 forholdsvis enkle opgraderinger kan virkelig gøre en forskel.

Der er helt sikkert en lydforskel på vores Dexter Gordon plader. Din må være en stereo presning, for så vidt jeg ved, var det kun den originale presning som var i mono. Når vi engang ses igen, så må vi sammenligne dem. Jeg kunne også godt tænke mig at høre hvordan den lyder i stereo.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg skal nok nappe de forbedringer der kan fås, med små midler. På et eller andet tidspunkt, så får Thorens'en en ny plint. Har allerede klunset nogle fine hylder af Merbau, som vil være velegnede til siderne, så nu venter jeg bare på at falde over noget spånplade til bunden. Det er faktisk nemmere end at gå i silvan, på den her måde behøver jeg ikke engang køre efter matrialerne

Mht at dæmpe pladetallerkenen, så var der jo en lille mdf-ring med, som skulle stikkes ind imellem inder og yder tallerken. Kunne i første omgang ikke lige lure hvordan, så jeg kører uden i øjeblikket, men den vil da sikkert gi' lidt. Og så har jeg da også tænkt mig at prøve at snitte en korkmåtte på et tidspunkt, og prøve med de pulsar points jeg har også - så der er lidt muligheder for at hente lidt mere. Vi får se hvad det gir', men allerede nu spiller den jo rigtig godt . Det kommer lidt efterhånden, så kan jeg også høre om jeg synes det går den rigtige vej, eller ej.

Vi må sammenligne de presninger en dag Seansmiller - men jeg er nu ret sikker på at der er større lyd i den originale presning som du har. Er dog stadig en god skive i stereo også

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Det lyder da ret godt med det træ som du har klunset. Der er nu rart kunne støve gratis byggematrialer op i "baghaven".  Den blyplade som jeg har skåret til min DL-103, var også bare en stor lettere bøjet blyplade som nogen havde kasseret på mit arbejde.

Jeg kører også selv med den lille mdf dæmpering på min pladespiller, men jeg kan faktisk ikke huske hvor stor ændring den gjorde. Den er nem nok at montere. Du skal bare presse den fast indeni indertallerkenen. Det er jo også vigtigt at du kun forbedrer en ting af gangen, men det behøver jeg jo ikke at fortælle dig, for det har du godt styr på ved jeg.

Hvis du går i gang med at lave en plademåtte af kork, så husk at tilføje et lag eller to antiskrid, og eksperimenter dig frem med de forskellige lag. Det skulle være godt at kombinere disse to ting som en slags sandwich. Velbekomme.

Ja vi skal da klart have sammenlignet de presninger af "Go" på et tidspunkt.  Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af om der findes andre Dexter Gordon plader af samme skuffe.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Nå, så den skal ikke imellem inder/yder-tallerken, men sidder i indertallerkenen  . Så tror pokker jeg ikke kunne se hvordan der skulle blive plads til den .

Jeg har godt set og læst lidt om Krenzlers forsøg med antiskridmåtter, så jeg laver nok en dejlig sandwich en dag ja. Ekstra remoulade på min - det lyder sikkert ekstra godt så

Foreløbig skal den dog lige befries for det brum til at starte med, og så kan jeg begynde at eksperimentere lidt.. 

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes