Emne: Et stykke ledning med forstærkning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Drømme effektforstærkerne i mit tilfælde er dog 2 stk. Classé Audio Cam 350 (monoblokke)
Specs: Frequency response: 20 Hz to 20K Hz, + 0.1 dB Output Power: 8 Ohm 350 watts 4 Ohm 700 watts 2 Ohm 1200 watts Maximum Output swing: ± 40V S/N Ratio: -112.4db @ full output THD+N: (Full output @ 8Ohm) 0.00284% 1KHz Input Impedance: 75K ohms for balanced Output Impedance: 0.017 ohm Gain: 29 dB for amplifier section Net weight: 70 lb. Gross weight: 80 lb. Net dimensions: w: 12.75 x d: 18.25 x h: 12.25" Gross dimensions: (boxed) w: 19 x d: 22 x h: 19" Special Classé front panel: Soft Shadow Silver / Anodized Black Columns
Hørt dem drive hhv. et sæt 802 og 802D...og lyden var intet mindre end fremragende  |
|
|
Mmmm, hvordan regner man udgangseffekt ud, nu om dage?
Jeg spørger, fordi 40V sving kan max give 100W RMS i 8 ohm (og 200w i 4 ohm, og 400W i 2 ohm). I "min tid" opgav man altid (i Europa) udgangseffekt i RMS (såkaldt sinuseffekt), men det er man måske gået bort fra?
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske opgivet efter Computerhøjttaler-"standarden" PMPO  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Hattori Hanzo skrev:
Drømme effektforstærkerne i mit tilfælde er dog 2 stk. Classé Audio Cam 350 (monoblokke)
Specs: Frequency response: 20 Hz to 20K Hz, + 0.1 dB Output Power: 8 Ohm 350 watts 4 Ohm 700 watts 2 Ohm 1200 watts Maximum Output swing: ± 40V S/N Ratio: -112.4db @ full output THD+N: (Full output @ 8Ohm) 0.00284% 1KHz Input Impedance: 75K ohms for balanced Output Impedance: 0.017 ohm Gain: 29 dB for amplifier section Net weight: 70 lb. Gross weight: 80 lb. Net dimensions: w: 12.75 x d: 18.25 x h: 12.25" Gross dimensions: (boxed) w: 19 x d: 22 x h: 19" Special Classé front panel: Soft Shadow Silver / Anodized Black Columns
Hørt dem drive hhv. et sæt 802 og 802D...og lyden var intet mindre end fremragende  |
|
|
Jeg spørger, fordi 40V sving kan max give 100W RMS i 8 ohm (og 200w i 4 ohm, og 400W i 2 ohm). I "min tid" opgav man altid (i Europa) udgangseffekt i RMS (såkaldt sinuseffekt), men det er man måske gået bort fra?
Mvh Hans
|
|
|
Formlen er jfr. ohms lov U^/R = P
mvh
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
MRC_Hans skrev:
Hattori Hanzo skrev:
|
|
Mvh Hans
|
|
|
Formlen er jfr. ohms lov U^/R = P
mvh
|
|
|
Øh, ja, eller rettere (U/sqr2)^2/R. Og det giver 100W ved 40V sving, og ikke 350W som de opgiver.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Excalibur Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@Excalibur
Jeg har vist ikke hørt sådan en forstærker endnu, eller har ikke været vidende om det. For at vide om effektforstærkeren farver, må man jo vide hvordan forforstærkeren lyder. Og hvordan finder man ud af det, når den ikke kan drive højttalerne direkte ? Næ, det er nærmest lige så svært som at afgøre debatten om hvad der kom først?, Hønen eller ægget!
Den digitale forstærker kan måske være løsningen på problemet, men hvor lang vejen og ventetiden er, er vist lidt uklart. Ja man risikerer jo at blive pensionist inden nogle sådanne bliver til at købe for penge
Det var Peter Walker fra Quad, som sagde at alle korrekt byggede forstærkere lød ens. Det er vel også meget naturligt at forlange, at det der ligger på CD'en/LP'en kommer ud i højttalerne direkte ? Det burde jo være en selvfølge! og ville jo gøre det nemmere at vælge udstyr. Hvem afgør egentligt om en forstærker er bygget korrekt?. Der er vel ingen af de respeltable navne der ikke er bygget korrekt, men de lyder stadig forskelligt.
EDIT: Mht. de nyere CD-udgivelser, er det ikke altid en velsignelse, at høre nøjagtig hvad der ligger på skiven. Det må du nok sige. Min datter kom stolt hjem fra Ungarn med en dobbelt CD af Deep Purple, min musik du ved ( tøsen har taget skade og spiller det selv), og den lød faktisk som forventet . Billige kopiCDer er ikke den bedste kvalitet, men tanken var da go.
|
|
|
Desværre så har jeg ikke mulighed for som vi bliver opfordret til at skamrose mit eget setup da det har sine mangler specielt på forforstærkersiden, men det er jo en helt anden afdeling.
Paul __________________ Den forberedte overlever!
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Bass skrev:
|
Man kan vel ikke umiddelbart sætten en fast pris på HIFI alene fordi den "rigtige" lyd er subjektiv. Når det er sagt vil jeg give dig ret i at der er for meget hype over for meget hifi og f.eks. er 180.000,- for et sæt kabler nok i overkanten af det forsvarlige . Produktion, udvikling og profit må have et rimeligt forhold.
HIFI en nok ikke det værste, tænk blot på mode, personlig pleje eller design.
|
|
|
Subjektivitet er ikke tilladt, hvis forstærkeren skal opføre sig, som 'et stykke ledning med forstærkning'. Så skal den spille nøjagtig det den får fra forforstærkeren, som om det er forforstærkeren, der driver højttalerne direkte.
Du kan så vælge en forforstærker der farver lyden, om du vil.
EDIT: Det er faktisk ikke sjældent, at man ser at en forforstærker kan koste mange gange effektforstærkerens pris, i et setup. Det kan skyldes en holdning om, at effektdelen kan bygges billigt, uden at det behøver farve lyden nævneværdigt.
|
|
|
Hvordan afgør man hvad der ligger på CD´en og hvad der i givet fald er skyld i en given afvigelse, kablet, stikket, strømmen eller måleudstyret.
Det med prisen på en pre er det ikke st spørgsmål om features, altså hvad kan den. På den anden side kan det også nogle gange undre at de kan være så dyre for når man åbner og ser på indholdet er der intet.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Excalibur skrev:
Bass skrev:
|
|
|
|
Design er også en stor del af alt HI-FI (næsten da), En stor del af prisen på de dyre komponenter er brugt på design og dyrt materialevalg for øjets skyld mere end for ørets skyld, og det er vi villige til at betale for, og mange gange uden at man får noget for det rent lydmæssigt. Skramlet må da gerne stå og se lækkert ud når det ikke spiller, bare det spiller så englene synger når det er i brug.
Paul
|
|
|
Det har du ret i og min egen Rowland er et fint eksempel herpå, men stadig, tænk på hvad en lille tube ansigtscreme koster pr liter, det kan hurtigt blive 5-10.000,- Her burde enhver diskussion om prisen på kabler og andre gizmoting forstumme
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
Spencer skrev:
Bass skrev:
|
Man kan vel ikke umiddelbart sætten en fast pris på HIFI alene fordi den "rigtige" lyd er subjektiv. Når det er sagt vil jeg give dig ret i at der er for meget hype over for meget hifi og f.eks. er 180.000,- for et sæt kabler nok i overkanten af det forsvarlige . Produktion, udvikling og profit må have et rimeligt forhold.
|
|
|
Subjektivitet er ikke tilladt, hvis forstærkeren skal opføre sig, som 'et stykke ledning med forstærkning'. Så skal den spille nøjagtig det den får fra forforstærkeren, som om det er forforstærkeren, der driver højttalerne direkte.
Du kan så vælge en forforstærker der farver lyden, om du vil.
EDIT: Det er faktisk ikke sjældent, at man ser at en forforstærker kan koste mange gange effektforstærkerens pris, i et setup. Det kan skyldes en holdning om, at effektdelen kan bygges billigt, uden at det behøver farve lyden nævneværdigt.
|
|
|
Hvordan afgør man hvad der ligger på CD´en og hvad der i givet fald er skyld i en given afvigelse, kablet, stikket, strømmen eller måleudstyret.
Det med prisen på en pre er det ikke st spørgsmål om features, altså hvad kan den. På den anden side kan det også nogle gange undre at de kan være så dyre for når man åbner og ser på indholdet er der intet. |
|
|
Det med hvad der ligger på CD'en, må i hvert fald, rent detaljemæssigt, være muligt at finde ud af, på et sæt Stax hovedtelefoner, af dyreste klasse. Kan man høre ting på dem, som ikke kommer ud i højttalerne, så må man prøve om det kan gøres bedre. Korrekt klangbalance, er en anden ting, hvor det er meget svært at gætte hvordan en indspilning bør lyde. Men man kan lettere vænne sig til en skæv frekvensgang, end forkert fase, og fejl i niveauinformationer. Hvis reflektioner fra optagerummet er hørbare på hovedtelefoner, bør det også kunne høres på højttalerne. Jeg vil mene at det er lettere at bygge en god hovedtelefonforstærker, end én der skal trække et sæt højttalere. Det største problem i mange hifi-setups, er udefra kommende støj, fra f.eks. vinden der blæser i træerne udenfor, eller trafikstøj. Kravene til de største professionelle lydstudier, er en grundstøj der ligger ved 0 dB. Det er få studier der kan leve op til det, men hifi-entusiaster bør også skænke det en tanke, og overveje om der skal forsatsruder af acryl på vinduerne, samt mere dæmpning af vægge og døre. Den med hvad der ligger på CD'en er stadig en knude der er svær at løse. For hvad nu hvis ham der indspillede albummet, brugte store JBL-monitorer, og du afskyr JBL-lyd ?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lidt mærkeligt, det her med "rigtig" lyd. Man må vel formode, at oplevelsen skal ligne den, man får i en koncertsal. Men i koncertsalen hoster folk, bladere i programmet, eller flytter på sig (hvis det da ikke er en rockkoncert, så de skriger som besatte ), og i det hele taget er lyden langtfra perfekt. I et pladestudie, derimod, tilstræber man, med masser af mikrofoner, mixning, overspilning, osv, en form for "perfekt" lyd, som ingen faktisk kan opleve i virkeligheden (det er ikke altid dovenskab, når orkestre bruger playback, visse orkestres karakteristiske lyd kan slet ikke genskabes udenfor studiet).
Men hvad er så den rigtige lyd? I princippet er der ingen, der aner, hvordan sådan en studieindspilning virkelig lyder, fordi den består af signalet fra snesevis af mikrofoner (og vi har som bekendt højst to ører), der er mixet sammen på snedig vis. Når man for eksempel hører basguitaren ovre til højre, så har musikeren måske aldrig stået der, han stod i sin egen bås med lyttebøffer på hovedet og spillede til fire mikrofoner, og det er så ham ved mixepulten, der har besluttet, at han skal "stå" i højre side.
Så grundlæggende kan man enten tilstræbe, at det signal, der nu engang er indspillet, bliver gengivet så trofast som muligt, eller man kan simpelthen gå efter noget man personligt synes "lyder godt", og så se stort på, hvordan denne lyd fremkommer.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
zappafan Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessante betragtninger. Havde engang et sæt Cerwin Vega hjemme i stuen - Må med skam melde, at de faktisk spillede elektrisk rock mere overbevisende end de 'pæne' højttalere, der plejer at spille!?!
Det er ganske rigtigt, at vi faktisk ikke ved, hvilket udstyr, der er anvendt under indspilningen, eller under hvilke forhold - Endsige producers og teknikers egne lydpræferencer. Så hvad er det egentlig for en lyd, vi ud af CD'en?
Startede engang en tråd, der spurgte til, om HiFi er det samme som High Fidelity - Vi må vel antage, at High Fidelity er oplevelsen i koncertsalen med dertilhørende skrig og skrål og dårlig akustik og elendeige lydfolk, der kan få det hele til at ramle sammen.
En sjov ting på nogle plader er f.eks. at lytte til en artists stemme i forhold til guitarens (samme artist)placering i lydbilledet - Det kan til tider lyde helt absurd. __________________ Hvo intet vover, intet vinder
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes egentligt der er nok objektive parametre at vurdere et systems ydelse efter, så det ikke burde være subjektivt gætværk eller en egentlig smagssag om det er godt eller ej.
Som Spencer ganske rigtigt nævner, så er et par gode hovedtelefoner et rigtigt godt referancepunkt at vurdere efter.
Er man inde og vælge en bevidst farvning eller udtværing at lyden, så er der altid en pris at betale. Det ender som regl med at man får et system der kun håndterer bestemte genrer af musik, og det er synd.
Jeg har flere gange set folk på udkik efter at nyt anlæg med deres fuldstændigt håbløst indspillede yndlingsskive, for den skal ihvertfald lyde godt..........
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Jeg synes egentligt der er nok objektive parametre at vurdere et systems ydelse efter, så det ikke burde være subjektivt gætværk eller en egentlig smagssag om det er godt eller ej. *Klip*
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Det er der da, men så bliver det kriterier om, at anlægget skal have mindst mulig indflydelse på lyden. Og det kan jeg da kun erklære mig enig i.
Den der med yndlingsskiven er faktisk sjov: Det betyder jo, at de er på udkig efter et system, der mest muligt lyder som deres gamle .
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|