Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Andet: Brug da det rigtige (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke om jeg er enig med trådopretteren,men jeg gør selv en dyd ud af at skrive korrekt.Og retter sågar mine indlæg hvis jeg spotter stavefejl.Men det er fordi jeg personligt synes at nogen må holde på formerne
Jeg skriver hverken 'fronter' eller 'ht',jeg skriver højttalere.Og i nyere tid Studio Monitor Spøg til side,jeg bryder mig ikke om alle de forkortelser,men må jo leve med dem,da så mange bruger dem.Jeg 'flasher' bare mit afgrundsdybe og indgående kendskab til det danske sprog.Hvis ikke det forstyrrer meningen i teksten,så er det okay med mig med slang og forkortelser.Men selv vil jeg holde på formerne.Så ka' I lære det!!

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

heh .

Når nu det skal være, bør en pladespiller (er det så til vinyl, cd, dvd eller lakplader? vel retteligt omtales som en grammofon..?

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Jeg kalder også en spade for en spade og mener en MC hører til på en pladespiller og ikke er noget livsfarligt, der drøner rundt på 2 hjul.

Men det kan jo nemt misforstås? Skriv enten moving coil eller motorcykel.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:
Det var nu hverken for af kritisere sporgbrug og slåfejl, som der jo er mange af på siderne

men bare og bruge det ord for pladespiller, og jeg tro nu ikke der er andre forums ude i verden

der selv har opfundet ord for pladespiller og pickup .

Bortset fra at jeg er uenig sådan helt generelt, så er "plov" ikke et slangudtryk der er opfundet her i forummet, men et slangudtryk der er trukket herind fra det virkelige liv.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
pmoren skrev:
Det var nu hverken for af kritisere sporgbrug og slåfejl, som der jo er mange af på siderne

men bare og bruge det ord for pladespiller, og jeg tro nu ikke der er andre forums ude i verden

Bortset fra at jeg er uenig sådan helt generelt, så er "plov" ikke et slangudtryk der er opfundet her i forummet, men et slangudtryk der er trukket herind fra det virkelige liv.

Trak man med okser eller heste??

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

www.farming4all.dk

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg holder med Tante Berg ( det blev min mor kaldt ) hvis der er for mange sms forkortelser og slang udtryk, forlader jeg forummet. Jeg gider det ikke.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
Ascari skrev:

Så man skal altså være hifikyndig for at kunne skrive her? Nej du, hvis du gider at hænge dig i småting som disse har du for lidt at lave, drik en kold øl og nyd dit anlæg med pladsespiller og plov, eller "pickup" (Ford F150 pickup eller hvad?)

Mvh  

Undskyld, jeg har ikke lige røget hash nok... vil du uddybe?

Måske, hvis du ikke gider ryge dit hash. Hvad skal uddybes? Det med pickuppen til sidst bunder i at Amerikanerne kalder en lastbil med åbent lad for en pickup. Hvis der var andet må du i gang med dit hash

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
En plov det er da en 500 kr seddel

Jeg trode kun det var på sjælland? plov mand

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Indledningen til den tekst, Tante Berg skrev:
Nu ved jeg ikke om jeg er enig med trådopretteren,men jeg gør selv en dyd ud af at skrive korrekt.Og retter sågar mine indlæg hvis jeg spotter stavefejl.

Din stavning har generelt været uangribelig, men det er nu stadig ikke korrekt at udelade mellemrum efter punktum eller komma. Dine indlæg er dog stadig betydeligt nemmere at læse og forstå end visse, hvor der hverken bruges tegnsætning eller stort begyndelsesbogstav.

Der er jo også en uskreven regel på nyhedsgruppen dk.kultur.sprog, som hedder at man ikke kan påpege en fejl i et foregående indlæg uden selv at lave en. Prøv at finde min.

Jeg har ikke noget problem med brugen af slang eller forkortelser. Man skal bare være bevidst om at sprogbrugen er med til at belyse ens kulturelle, sociale, geografiske og aldersmæssige tilhørsforhold.

Med højagtelse
Et mangeårigt medlem af FIDUSO.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hvordan folk skriver herinde er jeg ligeglad med. Det er deres mening jeg vil høre.

Nosferatu

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Indledningen til den tekst, Tante Berg skrev:
Nu ved jeg ikke om jeg er enig med trådopretteren,men jeg gør selv en dyd ud af at skrive korrekt.Og retter sågar mine indlæg hvis jeg spotter stavefejl.

Din stavning har generelt været uangribelig, men det er nu stadig ikke korrekt at udelade mellemrum efter punktum eller komma. Dine indlæg er dog stadig betydeligt nemmere at læse og forstå end visse, hvor der hverken bruges tegnsætning eller stort begyndelsesbogstav.

Der er jo også en uskreven regel på nyhedsgruppen dk.kultur.sprog, som hedder at man ikke kan påpege en fejl i et foregående indlæg uden selv at lave en. Prøv at finde min.

Jeg har ikke noget problem med brugen af slang eller forkortelser. Man skal bare være bevidst om at sprogbrugen er med til at belyse ens kulturelle, sociale, geografiske og aldersmæssige tilhørsforhold.

Med højagtelse
Et mangeårigt medlem af FIDUSO.

Du mangler vist et komma, i andet afsnit, før "at".

Og så kan det overvejes, om "foregående" er mest hensigtsmæssigt i denne sammenhæng. Et andet bud kunne være "forudgående", eller "forrige".

mvh

Brok

Sprogspasser per se.

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
pmoren skrev:

Ja, det kan jeg skrive under på. Da jeg var i lære i en radioforretning for 25 år siden blev en grammofon også kaldt for en plov. Og pick-up´en blev det meste af tiden omtalt som "sømmet". Så de udtryk går laaaangt tilbage

PS: Vi omtalte i øvrigt altid et billedrør som en "flimmerflaske". Ja, jeg kunne blive ved

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
En plov det er da en 500 kr seddel

Den hedder sandelig en plovmand

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Boye kan præstere mere end en kommafejl, men lad nu det ligge.

Genial tråd i øvrigt.

En plovmand er den 500 kr seddel, Gerhard Heilmann tegnede til seddelserien, der var i brug fra 1913-1944.  I må selv gætte, hvad motivet på den var.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

For nu at præcisere tråden lidt, må jeg pointere at  Hr. Pmoren skriver om slang her på foraet, ikke om stavefejl.

Der er den meget store forskel, at slang er ord man bevidst vælger at bruge i sit sprog, mens stavefejl kan være sjusk, eller manglende evner indefor dansk grammatik, det være sig manglende flid i skolen, eller ordblindhed.

Så selv om man ikke staver så godt, kan man sagtens undre sig over folks bevidst grimme sprogbrug her på siden.

Og her kan jeg kun være enig med Pmoren og Tante Berg i at føre et korrekt og positivt sprog i det offentlige rum. At bruge udtryk som plov og søm er i mine øre og øjne udtryk for en omtale af pick-upper med utrolig dårlig lyd og stand.

Man kan selvfølgelig vælge at omtale alle pick-upper på den måde, men som med alt kommunikation mellem mennesker, så vil sprogtonen smitte af på omgangstonen også. Og man oplever jo  på dette forum, at der er meget gang i de tråde hvor der er mulighed for at svine nogen til.

Så derfor ville jeg da også gerne opfordre til at der som udgangspunkt bruges en pænt og postitivt sprog her på foraet. Ligesom i hjemmet eller på arbejdet hjælper en god sprogtone stor set altid til en venlig atmosfære. For at skære det ud i pap, hvis det er en god pick-up pick-up, tja så er det vel at sammeligne med at  omtale sin kæreste som en sæk eller kælling, hvis man bruger udtryk som plov og søm. Ikke just positivt og befordrene for en positiv relation. 
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

For at skære det ud i pap, hvis det er en god pick-up pick-up, tja så er det vel at sammeligne med at  omtale sin kæreste som en sæk eller kælling, hvis man bruger udtryk som plov og søm. Ikke just positivt og befordrene for en positiv relation. 

Hej Mellemhjulet.

Jeg synes der er tale om en overreaktion her. Du sammenligner det at kalde en pladespiller for en plov, med det at kalde sin kæreste for en sæk. Jeg kan da godt forstå kæresten bliver ked af det, hvis man gør sådan noget. Men når vi bruger slangudtrykkene "plov" og "søm" så omtaler vi jo døde ting! Det kan og bør da ikke sammenlignes med at give personer nedladende øgenavne.

Jeg har iøvrigt aldrig set udtrykket "plov" blive brugt i nedgørende øjemed. Det er i høj grad et kælenavn efter min mening. King har f.eks. startet en tråd hvor han viser sin egen grammofon frem, og han bruger udtrykket "plov" flere gange om den. Ikke for at nedgøre produktet, men simpelthen fordi det er et sjovt slangord. Det beviser vel også bare, at man ikke tager tingene så højtideligt. Og Kings grammofon er med garanti ligeglad. Selvom den hører til de bedste og dyreste af slagsen, så er det altså stadigvæk en død ting vi har med at gøre.

Slang udtryk eksisterer iøvrigt indenfor alle områder. Jeg har nogle bekendte som konsekvent omtaler deres motorcykler som"kværne". Og bestemt ikke fordi det er noget billigt skrammel skulle jeg lige hilse at sige!

Grunden til at slang udtryk bruges er, at de gør verden lidt sjovere og mere farverig. Hvorfor skal det være så surt altsammen? Hvor var verden dog henne uden kværnen, folkevognsrugbrødet, studenter-Jaguaren, sømmet og ploven?

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:

Hej Alle !!

Jeg er måske lide gammelsdags, vil nogel nok syndes men dette lille emne på forumet her.

Men kunne man ikke godt bruge de rigtige ord her på forumet som står i den Danske ordbog

Feks når man vil omtale en pladespiller så bruges navnet jo "Plov" også ved Pickup, men det

er da hifi vi tale om ikke , og ikke et godt fint stykke redskab der bruges i landbruget, men

det er måske fordi de ting i bruger lydder som end plov eller hva ?????, eller hvordan nu

en plov i den danske muld lyder , idag sikkeret meget våd.

Hilsen Poul Moren

´

Hvis en og anden vil agitere for korrekt sprogbrug - og undervejs pege fingre af andres -  er det vel et mindste forlangende, at agitatoren selv skriver nogenlunde formelt korrekt....

- også selvom hans reaktionære udgydelser egentlig burde overhøres; det er bare svært ikke at respondere på den slags. Kom igen!

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Du mangler vist et komma, i andet afsnit, før "at".

Og så kan det overvejes, om "foregående" er mest hensigtsmæssigt i denne sammenhæng. Et andet bud kunne være "forudgående", eller "forrige".

Når jeg stikker snudeskaftet frem, må jeg være parat til at få igen.

Ja, "et tidligere indlæg" havde nok været bedre. De øvrige udtryk kan nok kun bruges om det forrige, forudgående eller foregående indlæg. De to sidste er synonymer ifølge http://ordnet.dk/ods/

Hvad angår manglende komma, så har du muligvis ret. Jeg har lært den gamle kommasætning og har brugt det i de meste af den tid, jeg har skrevet. Ofte har det resulteret i kluntede sætninger på skrift. Så jeg forsøger mig nu lidt famlende og på basis fornemmelsen at luge lidt ud i dem og benytte det nye komma, som burde være til at lære efter disse tommelfingerregler hentet fra Bertel Lund Hansens hjemmeside:

I det sidste, samlede regelsæt fra Sprognævnet kaldes det at man vælger startkomma fra.

1. Der skal ikke sættes komma hvis en bisætning følger efter en hovedsætning.
  2. Hvis bisætningen står først, skal der sættes komma før hovedsætningen.
  3. Tit har man to sideordnede sætninger, og så skal der komma imellem dem (både ved hoved- og bisætninger).
  4. Opremsningskommaer sættes når man remser noget op som f.eks. grøntsager, bilmærker, madvarer, farver eller lignende.
  5. Der skal ofte komma før "men" (men ikke længere altid).

Disse regler vil dække stort set alle de situationer man normalt vil komme ud for, og det gør ikke så meget med de sidste. Kommaer er slet ikke så vigtige som man skulle tro efter hvor meget energi de kan trække i den offentlige debat.

For at vende tilbage til trådens kerne, så synes jeg det er forfriskende at se sjove slangudtryk i brug. Det kan være med til at skabe en stemning af fællesskab og samtidig holde en distance til de fjolser der ikke interesserer sig for hifi. Så lad os endelig få nogle flere frem i lyset.

De bedste er naturligt i brug, men måske kan der også blive plads til nogle som bliver opfundet til lejligheden. Det er sådan ordet "bil" blev til, og det bruger vi i dag uden at synes det er kunstigt.

Jeg vi gerne lægge ud med nogle stykker:

• Slanger
  • Effektblok / -bamse
  • Rørbamse /rørslæde
  • Flasker
  • Effektbolsjer
  • Pladepiller
  • Støjtaler - om mindre heldige konstruktioner
  • Svup-woofer - ligeledes
  • UBL og Påoneer - brugt om kendte mærker i hifi-klubbens ungdom fordi enkelte kunder ikke umiddelbart kunne tyde firmalogoerne.
  • MTBF - om MDF - en lille nørdeleg med forkortelsen for "Mean Time Between Failure"
  • iPotte

Måske finder vi at de kæreste børn har flest navne, så det skulle ikke undre mig om der kommer flest for pladespillere og rørforstærkere, som mange knytter stærkere følelser til end andet isenkram.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Mellemhjulet skrev:

For at skære det ud i pap, hvis det er en god pick-up pick-up, tja så er det vel at sammeligne med at  omtale sin kæreste som en sæk eller kælling, hvis man bruger udtryk som plov og søm. Ikke just positivt og befordrene for en positiv relation. 

Hej Mellemhjulet.

Jeg synes der er tale om en overreaktion her. Du sammenligner det at kalde en pladespiller for en plov, med det at kalde sin kæreste for en sæk. Jeg kan da godt forstå kæresten bliver ked af det, hvis man gør sådan noget. Men når vi bruger slangudtrykkene "plov" og "søm" så omtaler vi jo døde ting! Det kan og bør da ikke sammenlignes med at give personer nedladende øgenavne.

Jeg har iøvrigt aldrig set udtrykket "plov" blive brugt i nedgørende øjemed. Det er i høj grad et kælenavn efter min mening. King har f.eks. startet en tråd hvor han viser sin egen grammofon frem, og han bruger udtrykket "plov" flere gange om den. Ikke for at nedgøre produktet, men simpelthen fordi det er et sjovt slangord. Det beviser vel også bare, at man ikke tager tingene så højtideligt. Og Kings grammofon er med garanti ligeglad. Selvom den hører til de bedste og dyreste af slagsen, så er det altså stadigvæk en død ting vi har med at gøre.

Slang udtryk eksisterer iøvrigt indenfor alle områder. Jeg har nogle bekendte som konsekvent omtaler deres motorcykler som"kværne". Og bestemt ikke fordi det er noget billigt skrammel skulle jeg lige hilse at sige!

Grunden til at slang udtryk bruges er at de gør verden lidt sjovere og mere farverig. Hvorfor skal det være så surt altsammen? Hvor var verden dog henne uden kværnen, folkevognsrugbrødet, sømmet og ploven?

Tja, jeg vil godt gå så langt som at være enig i man ikke direkte kan sammenligne levende og døde ting. Men jeg tror stadig det sprog man bruger i sidste ende har betydning for omgangstonen på hele foraet, som jeg for manges vedkommende synes er meget negativ og nedgørende, og det tildels også fordi nogle bruger tage tingene så personligt, at man faktisk skulle tro at de opfattede deres stereoanlæg som levende

Til en sammenligning skriver jeg også i ny og næ på et forum, hvor de er begyndt at give deres grammofoner pigenavne, fordi de nu holder meget af deres kære klenodier, og tonen på det fora er da også mere postitivt end her.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes