Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Andet: Brug da det rigtige (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Der findes et langt mere sexet ord end alle de forrige:

Plattenspieler

Viele Grüße

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det i øvrigt gået til, at LP'er - eller grammofonplader, om man vil - er kommet til at hedde vinyl? Det kan for så vidt være korrekt nok, men den gang, det var det regerende format, ville ingen have forstået, hvad man mente, hvis man havde skrevet "vinyl". Ermm

Og det samme er sket på engelsk.

Så kan jeg bedre forstå, når 78'erne bliver kaldt stenkager.....

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Mon ikke der var en del mennesker tilbage i syttenhundredehvidkål, som også var forargede over disse nymodens udtryk såsom "pladespillere"? Uha, for et simpelt ord... hvad skal der blive af det danske sprog? Det var højst sandsynligt nogle af de samme personer som gik til bageren for at handle et stykke sigtebrød eller pumpernickel til eftermiddagskaffen, eller gik til købmanden for at købe Bismarcksklumper til deres nevøer (tak Jan Gintberg). Ordet grammofon måtte der vel ikke pilles ved? (Jeg håber at ironien i mit budskab er utvetydig, og det er bestemt ikke er møntet på nogle af medlemmerne herinde).

Det er nu engang umuligt at standse sprogudviklingen, for better or worse. Undskyld hvis jeg glemmer at tale dansk, jeg giver tossekassen skylden. Og med tossekassen mener jeg fjernsynsapparatet. Om det så er negativt eller positivt ment, må i selv regne ud.

Jeg har endnu ikke opfattet den generelle brug af ordet "plov" i dette temmeligt omfattende forum som et værende negativt slang, udtryk, kælenavn, eller hvad har man. Personligt bruger jeg det som en positivt udtryk, og hvis nogle vil anvende det på en negativ måde at omtale pladespillere på, så burde de vel hellere spilde deres tid og kræfter andetsteds?

Peace out!

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hej Alle !!!!!

Jeg må jo nok undskylde alle mine stavefejl, men det er nu noget svært og stave korekt

nå man nu er ordblind, og hvade jeg ikke fået 13 i skolen. For og bygge et sæt Lowther-

horn ( Acousta 115 ) der i 1977, så hvade jeg nu nok gået der endnu, eller været på en

afdeling for ikke så kloge.

Og til Hr. OTTO kan du ikke lige sige hvor det er ude i den store hifi verden, at man bruger PLOV

istedfor pladespiller ( gerne i hvilke hifi magasin eller hjemmesider ) indenfor de sidste 10 år.

Så undskyld .  Hilsen Poul Moren

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Er det ikke ligemeget om det er døde eller levende ting. Man siger da heller ikke, kællingen er død.

Jeg opfatter også plov som noget nedladende og bliver lidt sur over at se sprogt blive misbrugt på den måde.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ordet "plov" giver associationer i retning af noget gammelt og oldnordisk. Så på den måde passer ordet jo meget godt på det aggregat, hvorom det her anvendes.   

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Når noget er gammelt er det altså automatisk noget l*rt, eller hvad mener du.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har ingen problemer med lidt slang i hverdagen, og må også indrømme at jeg nok også i flæng har benyttet ordet "plov" om min pladespiller. Hvordan folk betegner deres hifi, bil, kvinder osv., er for mig ikke så vigtigt, bare jeg kan forstå en mening i det de skriver.

Men jeg vil da forsøge at benytte nogle bedre betegnelser, hvis det kan skabe en bedre stemning på forumet. Dermed ikke sagt at der ikke kan komme "smuttere" ind i mellem.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Inden dette følsomme emne udvikler sig til en ny Muhammed sag, vil jeg skyndsomst bringe en tegning af en "plov" ....Undskyld, en pladespiller.

Vi kunne jo også få Moderator-gruppen til at cencurere P-ordet pr. automatik, så det bliver til p**v, eller pladespiller.  

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Halløj, Møller!

Det er da vist en grammofon, du der har tegnet.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Poul Moren:Den der rødglødende 'smiley' er ikke så heldig.Det giver et surt indtryk,og kan hurtigt piske en stemning op.Jeg vil anbefale alle at undlade at bruge den rødglødende 'smiley',da den aldrig er befordrende for en god tone her på forummet.Det er jo den gode tone,som langt de fleste af os gerne vil have
Med hensyn til retskrivning eller ej,så kan man vist ikke forlange at alle staver til et 13-tal.Hvordan folk staver,så er det et fedt for mig,så længe jeg forstår det der står skrevet.Faktisk tager jeg hatten af for at man skriver på et forum der læses af rigtigt mange,til trods for ordblindhed(graden af ordblindhed varierer en del).Bliv ved med det!! Jeg læser gerne med
Men jeg gider ikke læse indlæg,hvor jeg kan se at vedkommende næsten har slået knuder på sig selv,for at bruge alt for mange forkortelser og slang der kun forstås af en eller anden obskur inderkreds.
Jeg hørte for nyligt i radioen at det danske sprog er under stærkt pres fra engelsk.Hør bare nogle debatudsendelser,med politikere.......der krummer jeg tæer De siger først det smarte engelske ord,og så siger de gudhjælpemig også det danske ord lige efter,bare så os der slet intet fatter også kan følge med DET er dårligt dansk.

Personligt opfatter jeg ordet 'plov' som værende påtaget.Jeg kigger på min egen pladespiller......det er ikke en plov,men en fed pladespiller Og selvom jeg nok en gang eller to har brugt ordet vinyl,så har jeg en pladesamling der består af lp'er Jeg er da også lidt 'hip',da jeg forkorter 'long playing records' til lp    

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Ja Tante, men en lp ér jo lavet af vinyl så det er vel ikke helt ved siden af.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Halløj, Møller!

Det er da vist en grammofon, du der har tegnet. Ja, det er det sq da også. Der fik du mig.  Mvh. SeanSmiller.

Mvh

Brok

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

NADali skrev:
Jeg synes ordet "plov" giver associationer i retning af noget gammelt og oldnordisk. Så på den måde passer ordet jo meget godt på det aggregat, hvorom det her anvendes.   

Helt så oldnordisk er sammenligningen nu ikke, ifølge pålidelig kilde bruges forbilledet for den omtalte plov stadig i forbindelse med dyrkning og vedligeholdelse af landbrugsarealer, det kan endog tænkes at den er påmonteret en Volvo.

Ser man på det stykke skæreværktøj der er nødvendigt for at kunne fremstille grammofonplader så ligger sammenligningen med bondens, undskyld landmandens, plovskær jo lige for.

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Boye kan præstere mere end en kommafejl, men lad nu det ligge.

Genial tråd i øvrigt.

En plovmand er den 500 kr seddel, Gerhard Heilmann tegnede til seddelserien, der var i brug fra 1913-1944.  I må selv gætte, hvad motivet på den var.

Jeg gætter på en pladespiller ! ....... men hed det ikke "Vinylfræsere" dengang ?

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Der findes et langt mere sexet ord end alle de forrige:

Plattenspieler

Viele Grüße

I familie med det gode danske ord  Anhänger

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Når noget er gammelt er det altså automatisk noget l*rt, eller hvad mener du.

Nu bragte jeg vist ikke eskrement ordet på bane - så det må stå for din egen regning Grammofoner er efter mine begreber "gammeldags", men jeg er da ikke blind for, at nogen finder dem himmelske og har udviklet smukke ritualer med støvkoste og antistatvæsker omkring deres såkaldt analoge musiklytning. Fred være med det og dem... også selv om de tilsyneladende er et hidsigt folkefærd med hang til at fare i blækhuset så snart de mener at se noget kritisk omkring deres kære eje.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Når vi nu, i så stor stil, benytter udenlandske ord, så er det fordi vi ikke kan klare os selv.

Tag et kikset dansk forsøg, med ordet "kalenderlys".
Der er sgu ingen måneder, der kun har 24 dage !  
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Astrup1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2003
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Er lige faldet over denne tråd.

Jeg må sige at visse personligheder her på forummet opleves at gå mere efter manden end efter meningen. Dybt krænkende og repektløst er Holmens indlæg hvori, P. Morens indlæg gøres til genstand for, på bedste skolelærermaner, rettelser i tegnsætning og stavning. Vel vidende at mit indlæg sandsynligvis skal udsættes for en lignende omgang også, vover jeg alligevel at trykke på "indryk Indlæg". Skynder mig i øvrigt at vende den anden kind til.

Jeg er i øvrigt stadig glad for min pladehøvl.))) 

Til top Vis Astrup1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Astrup1

NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Astrup1 skrev:

Er lige faldet over denne tråd.

Jeg må sige at visse personligheder her på forummet opleves at gå mere efter manden end efter meningen. Dybt krænkende og repektløst er Holmens indlæg hvori, P. Morens indlæg gøres til genstand for, på bedste skolelærermaner, rettelser i tegnsætning og stavning. Vel vidende at mit indlæg sandsynligvis skal udsættes for en lignende omgang også, vover jeg alligevel at trykke på "indryk Indlæg". Skynder mig i øvrigt at vende den anden kind til.

Jeg er i øvrigt stadig glad for min pladehøvl.))) 

Det er sgu også lidt uheldigt. Men P.Morens lægger ud med, at kritisere noget sprogligt... og ja Holmens går så agurk med den røde dansklærer pen. Tror ikke Holmens havde luret, at P.Morens var ordblind. I øvrigt stor respekt til P.Morens for at skrive trods sit "handicap".

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes