Emne: Watt vs Watt,, ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Spencer skrev:
Du mener at den skal blive ved og ved og ved og ved at levere strøm, så den kan spille den nyeste skive med David Bowie, der bare bliver ved og ved og ved og ved at være lige høj hele tiden ? (superoverkomprimeret). |
|
|
Egentlig tror jeg, orgelmusik er det værste her, og så selvfølgelig værker af Sibelius .
Men det centrale er, at der i faktisk al musik er dynamik (selv hvis den er "overkomprimeret"), og det giver ingen mening at dimensionere en forstærker, der skal bruges til musikgengivelse, så den kan præstere fuldt output hele tiden. Hvis man skruer så højt op, at forstærkeren kører tæt på max hele tiden, så vil de kraftigere passager blive overstyret, og så er den bare ikke kraftig nok. Så må man have en større forstærker.
Det er noget helt andet med instrumentforstærkere, der skal kobles til diverse elektriske eller elektrisk forstærkede instrumenter (her er elorglet igen den helt slemme). Her er der ikke nogen special stor dynamik (der jo kommer af, at der er flere instrumenter), så forstærkeren behøver ikke det store head-room (det er derfor, rockmusikere i tresserne kunne varme en hel koncertsal op med en 35W Vox forstærker), men til gengæld skal den kunne levere næsten max output i længere tid, uden at få hedeslag.
Mvh, Hans
|
|
|
Hejsa! Alt der er skrevet, forudsætter naturligvis, at det foregår under klippegrænsen.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danster skrev:
Det er også meget forskelligt hvordan firmaerne måler wattene i fx surround forstærkerer. Jeg mener at fx NAD måler deres watt over alle kanalerne samtidigt, og ved en høj impedans. Hvorimod et mærke som Sony, sikkert måler wattene igennem en kanal, og opgiver det som fx 7x 100 watt, hvor det reelt kun er den ene kanal, som (måske) kan levere 100 watt, sikkert ved en meget lav impedans.
Correct me, if I'm wrong 
|
|
|
Jep, det er rigtigt. Ikke nok med at NAD opgiver deres watt med alle kanaler drevet samtidig, det er også i det fulde frekvensområde, dvs. 20Hz-25000Hz. Stort set alle andre opgiver deres tal med en enkelt kanal drevet med 1 Khz sinustone. Så "100W RMS" er ikke bare 100W RMS når man sammenligner med NADs forstærkere. Det illustreres især med deres surround receivere, hvor deres 6x50W typisk er kraftigere end de andre mærkers 6x100W. (Selv ret velrenomerede mærker, som Denon).
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Her en nogle flere målinger, taget fra XTZ
hjemmeside. Tager man i betragtning, at XTZ koster under 5000 kr, så er
det ganske imponerende den er stabil til 2 ohm.

|
|
|
Ja, det er ikke den værste måling, jeg har set 
Disse "power-cube" målinger fortæller jo ganske tydeligt hvorfor
producenter angiver lavere effekter ved specielt 8 ohm, og engang
imellem også ved 4 ohm, da den røde "vandrette" flade på illustrationen
lægges ind ved den specificerede effekt i 8 ohm. På denne måde kunne
denne forstærker også opgives til f.eks. 50 w. i 8 ohm, og siges at
klare en perfekt "power-cube" til og med 2 ohm i de 5 testede
induktive/capacitive belastninger  . Det
er jo ikke ganske sandt at opgive specifikationer på den måde, men
heller ikke helt løgn, da den jo vitterligt ville doble effekten i en
halvering af impedansen. Alle forstærkere vil jo have en maks. effekt i
8 ohm, hvor de klarer "power-cube" målingen, eller har jeg misforstået
noget?.
Hvad med om man konsekvent indlagde den røde (kontrol)flade i
"power-cube" tests ved en målte maksimale effekt i 8 ohm, og så
vurderede målingerne ud fra det? Så kan det ikke længere betale sig at
opgive lavere effekter, da "der ikke er noget vundet" ved det.
Man kunne også vurdere "power-cube" målingen ved at kigge på "den
vinkelmæssigt største afvigelse" (altså se på hvor voldsomt effekten
ændrer sig i.f.t. målingerne umiddelbart ved siden af - hmmm...ikke
nemt at forklare??!!  Håber bare én eller anden har en idé om, hvad jeg forsøger at sige  ), og således ville gevinsten ved lave opgivelser i 8 ohm også forsvinde.
Måske er de skitserede idéer ikke helt gennemtænkte, men et halvt point, for mit gode forsøg  
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogensinde lavet en måling på NAD 3020 & Dali Gravity (8/4/2 ohm)(evt 1 ohm) ?
Det ville jo være yderst interessant, da netop disse 2 er referencen her på siden.
Flere gange er det hørt at Dali Gravity dobler op, hver gang impedansen halvveres - Men gør den det ? Et er jo at sige det, noget andet er at bevise det.
Afgiver en NAD 3020 80 Watt i 2 ohm ?
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
Er der nogensinde lavet en måling på NAD 3020 & Dali Gravity (8/4/2 ohm)(evt 1 ohm) ?
Det ville jo være yderst interessant, da netop disse 2 er referencen her på siden.
Flere gange er det hørt at Dali Gravity dobler op, hver gang impedansen halvveres - Men gør den det ? Et er jo at sige det, noget andet er at bevise det.
Afgiver en NAD 3020 80 Watt i 2 ohm ? |
|
|
En ægte fordobling, i den halve impedans, vil kræve at både forstærkeren, højttalerkablerne og svingspolen, opfører sig som en perfekt superleder. Så det er end ikke teoretisk muligt. Men hører du klassisk orkestermusik, så bliver dirigenten også gerne lidt træt hen ad vejen.  Så det med uendelig dynamik osv. skal man nok ikke gå så højt op i.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mr.Diy skrev:
|
Afgiver en NAD 3020 80 Watt i 2 ohm ? Eller i nærheden |
|
|
En ægte fordobling, i den halve impedans, vil kræve at både forstærkeren, højttalerkablerne og svingspolen, opfører sig som en perfekt superleder. Så det er end ikke teoretisk muligt.
Men hører du klassisk orkestermusik, så bliver dirigenten også gerne lidt træt hen ad vejen.  Så det med uendelig dynamik osv. skal man nok ikke gå så højt op i. 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
|
Afgiver en NAD 3020 80 Watt i 2 ohm ? |
|
|
Ingen amp dobler i den halve impedans, det er helt umuligt. 3020 gør det i særdeleshed ikke. Mht Gravity er det nok verdens vildest dimensionerede 100 watter, som nok så er den der er tættest på målet. Men Krell FPB serien er dog forbandet godt kørende i lige netop den henseende.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
|
[40 watt i singel ended rør watt Det må dælme være lidt af et svin af en forstærker 
Ja, et sæt Ayon single-ended trioder med et specialrør, som jeg ikke har hørt om før, men som giver mulighed for denne meget store effekt, som jeg huskede lidt for stor. De giver 30 w konstant og 60 w peak ifølge fabrikken, og vejer 35 kg. stykket. Dybden er 60 cm! Se mere om den på dette link: Ayon Classic http://ayonaudio.com/ayon/english/classic/f-classic.htm.
Jeg tror nok de koster ca. 70.000 for et sæt, og de er altså meget store. Og kæmpe trafoer, naturligvis. De kalder røret for 52B.
De indgår i det måske bedste anlæg, jeg har hørt. |
|
|
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Andre skrev:
|
Her en nogle flere målinger, taget fra XTZ hjemmeside. Tager man i betragtning, at XTZ koster under 5000 kr, så er det ganske imponerende den er stabil til 2 ohm.

|
|
|
Ja, det er ikke den værste måling, jeg har set Disse "power-cube" målinger fortæller jo ganske tydeligt hvorfor producenter angiver lavere effekter ved specielt 8 ohm, og engang imellem også ved 4 ohm, da den røde "vandrette" flade på illustrationen lægges ind ved den specificerede effekt i 8 ohm. På denne måde kunne denne forstærker også opgives til f.eks. 50 w. i 8 ohm, og siges at klare en perfekt "power-cube" til og med 2 ohm i de 5 testede induktive/capacitive belastninger . Det er jo ikke ganske sandt at opgive specifikationer på den måde, men heller ikke helt løgn, da den jo vitterligt ville doble effekten i en halvering af impedansen. Alle forstærkere vil jo have en maks. effekt i 8 ohm, hvor de klarer "power-cube" målingen, eller har jeg misforstået noget?.
Hvad med om man konsekvent indlagde den røde (kontrol)flade i "power-cube" tests ved en målte maksimale effekt i 8 ohm, og så vurderede målingerne ud fra det? Så kan det ikke længere betale sig at opgive lavere effekter, da "der ikke er noget vundet" ved det. Man kunne også vurdere "power-cube" målingen ved at kigge på "den vinkelmæssigt største afvigelse" (altså se på hvor voldsomt effekten ændrer sig i.f.t. målingerne umiddelbart ved siden af - hmmm...ikke nemt at forklare??!! Håber bare én eller anden har en idé om, hvad jeg forsøger at sige ), og således ville gevinsten ved lave opgivelser i 8 ohm også forsvinde.
Måske er de skitserede idéer ikke helt gennemtænkte, men et halvt point, for mit gode forsøg  
M.V.H. Søren
|
|
|
Jeg synes da det er sejt det du skriver. Gad vide hvad rørfolket vil sige til det
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådanne power-cube målinger siger vist næsten alt om en forstærkers power-handling?!
Sjovt at se, at forstærkeren i sin iver for at klare belastninger under 2 ohm, må malke strømforsyningen, så der kun er små 20 volts spændingsudsving, eller har jeg misforstået?
Hvorfor klarer den bedre +/- 30 og 60 grader?
Og så en melding fra rør-folket: 13 Watt er rigeligt. Den ohmske belastning? Aner det ikke; jeg hører musik! 
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
|
|
|
|
Host host... host !!!
Hvad f..... er det nu for noget. Hvem har udnævt dem til h4a referencer.
Lad os nu antage en amp der afgiver 30 VRMS i 8 Ohm, 25 VRMS i 4 Ohm, 15 VRMS i 2 Ohm (100W/150W/100W), så er den vel "perfekt" spændingsgenerator så længe udgangs signalet, ligegyldig impedansen, er IKKE (edit) over 15 VRMS.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke der er nogle der har udnævnt dem.
Men kig lidt tråde igennem;; NAD 3020 banker alle forstærkere, nogle med flere længder.
Eneste forstærker der kan være med og som så også er bedre;; Dali Gravity.!
Nad 3020 - Dali Gravity ;; 2 vidt forskellige verdener.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
Tror ikke der er nogle der har udnævnt dem.
Men kig lidt tråde igennem;; NAD 3020 banker alle forstærkere, nogle med flere længder.
Eneste forstærker der kan være med og som så også er bedre;; Dali Gravity.!
Nad 3020 - Dali Gravity ;; 2 vidt forskellige verdener. |
|
|
Naah - mon ikke 3020'eren nærmest er en slags mindstekrav, ligesom THX er et mindstekrav for hjemmebio ?! Iøvrigt kan en 3020'er ikke THX-godkendes, idet den ikke er kraftig nok. Dali Gravity har blæserkøling, og virker ikke når temperaturen i lokalet er over 28 grader. Så den er nok heller ikke reference hos de fleste. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt begge op til mange gange og kan da godt se at de er imponerende på hver sin måde, men jeg er ikke "falde på r*ven" imponeret.
THX snakkede jeg ikke om, det er også sjældent at en stereoforstærker til brug af 2-kanals stereo skal THX-godkendes.
Gravity virker ikke når temp er over 28 Gr i rummet ??? Forklaring udbedes 
Det jeg efterlyser, er målinger af de 2.
Der er jo en god snak om "falske" effektoplysninger div steder --- (120/240/480 W - 8/4/2 ohm er vel også falsk) 
Hvis den NAD 3020 måler 38 Watt i 8 ohm, er det nok derfor det er sådan en kraftig "20 watter".
Er der nogle der ligger inde med målinger af de 2 forstærkere ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
Jeg har hørt begge op til mange gange og kan da godt se at de er imponerende på hver sin måde, men jeg er ikke "falde på r*ven" imponeret.
THX snakkede jeg ikke om, det er også sjældent at en stereoforstærker til brug af 2-kanals stereo skal THX-godkendes.
Der er jo en god snak om "falske" effektoplysninger div steder --- (120/240/480 W - 8/4/2 ohm er vel også falsk) 
Hvis den NAD 3020 måler 38 Watt i 8 ohm, er det nok derfor det er sådan en kraftig "20 watter".
Er der nogle der ligger inde med målinger af de 2 forstærkere ? |
|
|
Blæserkølingen i Gravity er ikke dimensioneret til en dansk hedebølge, hvilket gør at man må slukke når luften i lokalet bliver for varm. Jeg mener at 3020 kan levere 70W dynamisk i 2 ohm, men hvor længe det er, ved jeg ikke. Tricket er at trafoen ikke leverer så meget, og dermed beskytter udgangstransistorerne. Om man vil kalde trafoen underdimensioneret, eller udgangstransistorerne overdimensionerede, er så et fortolkningsspørgsmål.  KvK kan fortælle mere om Gravitys varmeproblemer. Der står en del om det, i hans tråd. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 16 Februar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
<snip>
Lad os nu antage en amp der afgiver 30 VRMS i 8 Ohm, 25 VRMS i 4
Ohm, 15 VRMS i 2 Ohm (100W/150W/100W), så er den vel
"perfekt" spændingsgenerator så længe udgangs signalet, ligegyldig
impedansen, er IKKE (edit) over 15 VRMS.
|
|
|
Ja, det skulle man da mene  . Man kunne jo
anskue "power-cube" målinger på den måde, at RMS målinger i forskellige
impedanser/fasevinkler ikke fortæller meget om, hvor god den er til at
gengive signaler, som varierer (meget) i styrke over tid (Som f.eks.
musik  ) ind i de forskellige belastninger.
Set fra den vinkel, kunne man vel ønske sig endnu en "power-cube"
måling, men denne gang målt med impulser af f.eks. 0,5 sekunders
varighed i de forskellige impedanser/fasevinkler.
Det må vel konstateres at en "power-cube" måling, som den viste,
fortæller mere om en forstærkers evner til afsættelse af effekt under
"næsten" virkelige forhold, end en simpel "100 W RMS i 8 ohm/180 W RMS
i 4 ohm" opgivelse - At ingen af målingerne kan fortælle hvordan
forstærkeren faktisk lyder, når der spilles musik på et par højttalere,
er en anden snak 
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
|
Er der nogle der ligger inde med målinger af de 2 forstærkere ? |
|
|
Joh Gravity kører skam også ved 28 grader, fordi så varmt bliver der faktisk for det meste, når den er i brug. Den varmer balstyrisk meget. Målinger på den kunne måske findes, jeg ved den er testet i Absolute sound, og i et norsk blad, som jeg ikke husker navnet på, måske det var audio. Jeg ved de har målt på den på fabrikken, men de kan jo ikke siges at være uvildige i den sag, bortset fra, at projektet ikke rigtigt var komercielt, men mere et forsøg på, hvor langt man kunne komme. Egentlig er det faktisk nok også egentlig ret ligemeget al den stund, at man ganske enkelt ikke kan gøre mere for at nærme sig en effektfordobling ved den halve impedans. Man kan faktisk ikke rigtigt gøre det vildere uden, at det hele bliver så stort, at man mister meget af det man ville opnå ved yderligere konservatisme. Det bliver ganske enkelt for stort. Gravity gør brug af 16 stk udgangstransistorer pr. kanal i udgangen. Det er MJ 15024 og MJ15025. De kan hver i sær bære 250 Watt - maks 16 Ampere. Vi taler om en 100 watt klasse A forstærker. Det fedeste er dog, at der også sidder 2 par i drivertrinnet, som er biased op til at æde 1 A. Dvs. at drivertrinnet i den ligner en 500Watt forstærker der kører klasse A op til ca. 15 watt, hvis den altså så ind i 8 Ohm. Det gør den så ikke, så det giver ingen mening at beskrive det. Men fakta er, at hvis den ikke fordobler effekten i den halve impedans helt op til klippegrænsen, så kan man ganske enkelt ikke lave det - i hvert tilfælde ikke i klasse A. Ved daglig brug af den, da oplever man faktisk også at den netop bare træder igennem når den bliver bedt om det, og det i højere grad end andre forstærkere. Kraftværker som ML 33 og Krell´s de største har mere effekt, og vil selvfølgelig opleves vildere, og mere balstyriske, som følge deraf. Men jeg klarer mig fint med mine 100 watt. 3020 målingerne blev offentliggjort i HF da den blev testet sidst i 70érne. Testen var usædvanlig grundig i øvrigt, så hvis nogen har bladet. 3020 gør brug af et enkelt par MJ3055 og 2955 uden emittermodstande.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@KvK Du nævnte i en tidligere tråd, at du ikke kunne spille under hedebølgen. Det var ved 27-28 grader, du lukkede ned. Men måske er det kun lytteren der ikke kan tåle den høje temperatur, og ikke forstærkeren ? Hvis den hæver rummets temperatur, med 5 grader, så er vi jo oppe på 32-33 grader.  Blæserkøling er der nogle der ikke bryder sig om, så det skal man være klar over. Et støjgulv i referenceklassen, til radiofonibrug, kræver at forstærkeren er fysisk placeret i et andet lokale.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er nok ikke strøm nok, til at installere Air Condition på samme elgruppe.  Sætter du det op, på en anden elgruppe, så modtager du nok et takkebrev fra elselskabet... Papst skulle ikke støje så meget, men trafikstøjen fra de åbne vinduer, giver nok også lidt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|