| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kubik Von Vom,
Altså.....Visse remedier kræver altså Jern og en anelse Kobber! Så langt tror jeg vi er enige? Men at trafoer i ind eller udgang ikke lyder godt, må bero på en misforståelse... man skal lige erindre, at noget af det fineste analoge gengive/optage grej netop er baseret på et stykke kobber snoet X antal gange omkring et gl. bøjet søm!
OT: Testede i dag en MPS der leverer 150KW i 33 milliOhm - 70V og 2100A - kontinuerligt indenfor 3 ppm. så her er der tale om noget der kan se ind i en kortslutning! En PSU jeg "varmt" kan anbefale.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 24 Februar 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
@Kubik Von Vom,
Altså.....Hvisse remedier kræver altså Jern og en anelse Kobber! Så langt tror jeg vi er enige? Men at trafoer i ind eller udgang ikke lyder godt, må bero på en misforståelse... man skal lige erindre, at noget af det fineste analoge gengive/optage grej netop er baseret på et stykke kobber snoet X antal gange omkring et gl. bøjet søm!
OT: Testede i dag en MPS der leverer 150KW i 33 milliOhm - 70V og 2100A - kontinuerligt indenfor 3 ppm. så her er der tale om noget der kan se ind i en kortslutning! En PSU jeg "varmt" kan anbefale. |
|
|
Du har helt ret, jern kan være den eneste vej frem  . Kombineret med kobber, kan det sågar resultere i spektakel. Men jeg er nu alligevel ikke enig i, at transformere hører til i lydudstyr af nogen art. De sidder der faktisk kun som "problem solvers" De kan med andre være nødvendige eller i visse tilfælde, den eneste brugbare løsning. Men det ændrer ikke på det faktum, at kan den undværes, så er det lige præcist det sted, hvor man høster størst gevindst af alle. En decideret signalafbrydelse og tilhørende reaktiv overførsel til en anden vikling via en jernkerne VS den direkte vej  . Det er dømt til at mislykkes, men det løser af til problemer - indrømmet. Men det er altså lapperier, som er nødvendige pga. enten produktets tilbøjeligheder eller det miljø det skal fungere i. Det sidste er oftest begundelsen for at bruge trafoer i mikrofoner. Derfor findes der TL udgaver af de fineste der findes, kig på DPA, de bygger de gamle om, fordi gevinsten i lydkvalitet er enorm. Typisk bruges DPA dog også i simple puristopstillinger, hvor TL udgaverne ingen bagdele har. Argumenterne for i det hele taget at anvende trafoer i audio er, at de filtrerer DC fra og så kan man foretage en impedans - og evt overførselstilpasning fra ubal. til bal.. Overførslen er stort set tabsfri ud fra en niveaumæssig betragtning. Alt dette kan man helt undgå behovet for ved at begynde med en konstruktion der grundlæggende er født til opgaven. Dvs. ballancerede kredsløb med servodrift og respekt for impedanser reaktanser, kabellængder, stelveje osv. Mht. at det fineste analoge optagegrej bruger transformere, så er jeg slet ikke enig heri. De klart bedste mikrofoner bruger ikke den slags og de koster derefter. Et stereosæt af DPA´s de bedste løber nemt op i 50-60K og så mangler resten af udstyret endnu. Shoeps er klart billigere, også deres topversioner er TLér og de blander sig også blandt de bedste. Neumann er mere kendt for en varm klang, som rigtig mange vokalister er vilde med. U47 og U49 er de mest legendariske, men faktisk har jeg en optagelse foretaget med CMV3 fra 1928. U47 og CMV3 kan ikke længere få nye rør, så de bruges meget sjældent. Men d.d. er langt det meste af Neumanns program af TL typen - gad nok vide hvorfor. Der er naturligvis flere leverandører af high end microfoner end de 3 nævnte, MBHO, Gefell, til dels også AKG(som er ejet af Harmann) og Sennheisser (som ejer Neumann). Du kan se lidt om problematikken her: http://www.dpamicrophones.com/Images/DM02565.pdfMen i tilgift til det der er skrevet allerede, så er en transformer koblet sammen med tilfældigt udstyr en potentiel kilde til resonanser. Og det er her det værste opstår. Højt Q direkte midt i audioområdet. Det kan vel ingenlunde blive værre - vi er tæt på en problematik der ligner en MM pick up, som ikke kan spille højfrekvens med mindre den bliver belastet kapacitivt så den kan resonere og sjaske. En monster stor ringeklokke tilfældigt placeret i audioområdet - bvadr. Og sådan lyder det faktisk - badeværelsesklang i uheldigste fald. I det mere heldige tilfælde er der blot heftig afrulning og brystkassereverb. Desværre er der heller ingen bas, men sådan er der så meget. Den der PSU du har gang i lyder da rimeligt voldsom, skal den sidde i ny version af ON DACén?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
OT: Testede i dag en MPS der leverer 150KW i 33 milliOhm - 70V og 2100A - kontinuerligt indenfor 3 ppm. så her er der tale om noget der kan se ind i en kortslutning! En PSU jeg "varmt" kan anbefale.
|
|
|
Til elektrosvejsning, formoder jeg? Husk at få NESA til at trække industristrøm frem til dit hus. Her rækker en almidelig 3x35A gruppe jo ikke rigtigt til noget.
Eller arbejder du med strømforsyninger til liniære accelratorer, det lyder sådan .
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
MRC_Hans skrev:
|
Så er trafoer heller ikke værre. Specielt småsignal trafoer, til mikrofoner og lignende, kan laves med glimrende data. Det er lidt værre med udgangstrafoer, hvor effekten nødvendiggør brugen af en pladejern kerne (de kan dog fås med pulverkerner). Generelt er der dog, efter min mening, ingen fornuftig grund til at anvende en transformer i signalvejen, med mindre impedansforhold gør det tvingende nødvendigt (som for eksempel i et rør udgangstrin).
Jeg har iøvrigt set et diagram til et transformerløst rør udgangstrin, men effekten var latterligt lav i forhold til kompleksiteten. Det var noget med 5W ud af 4 kæmpe rør.
Mvh Hans
|
|
|
Atma Sphere laver OTL rørforstærkere, med høj udgangseffekt.
 De kraftigste er vist på 4-500W - meeen prisen... 
|
|
|
Jah, som sagt: Latterlig lav udgangseffekt i forhold til kompleksiteten.
Det mest morsomme ved det hele er jo at den berømte "rør lyd" i høj grad stammer fra det faktum, at en traditionel rørforstærker er transformerkoblet. Man kan så, som det ses af dit indlæg, med enorme anstrengelser og omkostninger frembringe en rørforstærker, der opfører sig næsten som en halvlederforstærker .
Men man behøver da ikke at anskaffe sig en brændeovn. Der er da rigelig varme fra det apparat.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Spencer skrev:
MRC_Hans skrev:
|
Så er trafoer heller ikke værre. Specielt småsignal trafoer, til mikrofoner og lignende, kan laves med glimrende data. Det er lidt værre med udgangstrafoer, hvor effekten nødvendiggør brugen af en pladejern kerne (de kan dog fås med pulverkerner). Generelt er der dog, efter min mening, ingen fornuftig grund til at anvende en transformer i signalvejen, med mindre impedansforhold gør det tvingende nødvendigt (som for eksempel i et rør udgangstrin).
Jeg har iøvrigt set et diagram til et transformerløst rør udgangstrin, men effekten var latterligt lav i forhold til kompleksiteten. Det var noget med 5W ud af 4 kæmpe rør.
Mvh Hans
|
|
|
Atma Sphere laver OTL rørforstærkere, med høj udgangseffekt.
 De kraftigste er vist på 4-500W - meeen prisen... 
|
|
|
Jah, som sagt: Latterlig lav udgangseffekt i forhold til kompleksiteten.
Det mest morsomme ved det hele er jo at den berømte "rør lyd" i høj grad stammer fra det faktum, at en traditionel rørforstærker er transformerkoblet. Man kan så, som det ses af dit indlæg, med enorme anstrengelser og omkostninger frembringe en rørforstærker, der opfører sig næsten som en halvlederforstærker .
Men man behøver da ikke at anskaffe sig en brændeovn. Der er da rigelig varme fra det apparat.
Mvh Hans |
|
|
Jeg tror nu at de har bygget de forstærkere, fordi der er gode penge i det. Der er altid kunder til det helt ekstreme. Selv et netkabel til kr. 25.000,- er det muligt at sælge.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, en gang imellem ærgrer jeg mig over, at jeg er opdraget med en vis moral. Sikke en masse penge man ellers kunne tjene.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
|
Til elektrosvejsning, formoder jeg? Husk at få NESA til at trække industristrøm frem til dit hus. Her rækker en almidelig 3x35A gruppe jo ikke rigtigt til noget.
Eller arbejder du med strømforsyninger til liniære accelratorer, det lyder sådan .
Mvh Hans
|
|
|
Bingo, tror godt man kan svejse med den, - men sætter man + og - til en gl. Corolla er der nok kun støv tilbage - PUFF  . Nano længe leve! Tænk at sådan en lille partikel kan blive sååå tons tung bare fordi man giver det et los i røven  .
Nå...Det var OT. Mener stadig at spoler i korrekt udførelse er en "fin" komponent i HIFI sammenhæng, og SMPSU og klasse D amps funker ikke uden denne komponent - endnu.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
|
Nå...Det var OT. Mener stadig at spoler i korrekt udførelse er en "fin" komponent i HIFI sammenhæng, og SMPSU og klasse D amps funker ikke uden denne komponent - endnu.
|
|
|
Spoler er glimrende komponenter, korrekt fremstillet og korrekt anvendt. Og i switchmode og digitalforstærkere er de uundværlige, men her fungerer de også på den måde, hvor de er bedst, nemlig i et bestemt frekvensområde. Det er overførsel af er bredt spektrum, der er deres svage punkt.
Hans
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad skal man med så mange w.. prøv at hold om en pære på 40 w .. så brænder du fingerne .. så en højtaler kan da slet ikke komme af med så meget varme .. om der står 500 w det kan de nok klare i et m/s inden du går i brænd.. ..såå det.....
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Marts 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| hvad skal man med så mange w.. prøv at hold om en pære på 40 w .. så brænder du fingerne .. så en højtaler kan da slet ikke komme af med så meget varme .. om der står 500 w det kan de nok klare i et m/s inden du går i brænd.. ..såå det.....
|
|
|
Forhåbentlig laver den ikke det hele om til varme. Lidt af det, skulle gerne blive til lyd.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| hvad skal man med så mange w.. prøv at hold om en pære på 40 w .. så brænder du fingerne .. så en højtaler kan da slet ikke komme af med så meget varme .. om der står 500 w det kan de nok klare i et m/s inden du går i brænd.. ..såå det..... |
|
|
Varmeudviklingen stiger med faldende følsomhed på højtaleren,og pulshandlingen degenereres tilsvarende!
Det er da også ganske iørefaldende på 99% af markedets højtalere uanset pris 
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| hvad skal man med så mange w.. prøv at hold om en pære på 40 w .. så brænder du fingerne .. så en højtaler kan da slet ikke komme af med så meget varme .. om der står 500 w det kan de nok klare i et m/s inden du går i brænd.. ..såå det.....
|
|
|
ja nu er glødepæren jo designet til at brænde og blive så varm, det er spolen i højttaleren jo ikke, så brænder den jo af. Så den sammenligning dur sku ikk. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
lille_smed skrev:
| hvad skal man med så mange w.. prøv at hold om en pære på 40 w .. så brænder du fingerne .. så en højtaler kan da slet ikke komme af med så meget varme .. om der står 500 w det kan de nok klare i et m/s inden du går i brænd.. ..såå det..... |
|
|
ja nu er glødepæren jo designet til at brænde og blive så varm, det er spolen i højttaleren jo ikke, så brænder den jo af. Så den sammenligning dur sku ikk.
|
|
|
Glødepærer er designet til at lyse,den ringe virkningsgrad gør dog mere end 90% af den tilførte energi til varme..spolen er designet til at reagere på strømstød i forhold til magneten,og alt afhængigt af magnetens styrke,antal vindinger og vægten der skal accellereres,får man højere eller lavere virkningsgrad = varme! så jo den sammenligning holder hele vejen.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glødepærer af den gammeldags slags har en virkningsgrad på rundt 20 %, så der har smeden ret!
Ret mig om jeg tager fejl! En elektrisk watt afsat i et højttalersystem med en følsomhed på 96dB/1 watt/SPL 1m, giver 0,01 akustiske watt. Altså en virkningsgrad på bare 1 %! 
Og klasse A kører SQ heller ikke for langt på literen, vel?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes tråden her fortjener lidt mere bevågenhed!
Dynamik der blir til varme,er en kedelig sag i hifisammenhæng..ergo ønsker man dynamik,skal man undgå ineffektive højtalere,og glæde sig over få dyre men hypervellydende watt!
nogen protester?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
13 watt på fuld smadder (klasse A) er fuldt ud tilstrækkeligt. Ingen blødende ører, bare ståpels på armene, hæ!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
trapez skrev:
Syntes tråden her fortjener lidt mere bevågenhed!
Dynamik der blir til varme,er en kedelig sag i hifisammenhæng..ergo ønsker man dynamik,skal man undgå ineffektive højtalere,og glæde sig over få dyre men hypervellydende watt!
nogen protester? |
|
|
Membranen skal veje så lidt som muligt, og være så stiv som muligt. Desværre er det to modsætninger. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Spencer; der er Audax´s Aerogel måske vejen frem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Til Spencer; der er Audax´s Aerogel måske vejen frem. |
|
|
Hvilke færdigbyggede højttalere bruger den ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|