Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør spørgsmål? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Takker hr. Solvin. Spørgsmålet gik mere på, om hvorvidt man stadig kan kalde det for single-ended, hvis man bruger begge triodehalvdele som katodefølge? Det må vel virke nogenlunde som darlingtons i transistorverdenen?!

Hvis dyret ALTID bruger 120-130 watt fra nettet, underordnet om der spilles musik på max lydstyrke, eller den bare står klar til 1, 2, 3 og spil!? Effektforbruget med forstærkeren og en CD-afspiller ligger "konstant" på 0,13-0,14Kw ifølge min ydmyge 50 kr´s energimåler. Kan jeg deraf udlede at dyret kører i Klasse A, om ikke til 100%, men så 90% af vejen?  

Milu; moderne rør ligger tættere på transistor-lyden end de gamle NOS-typer, mere "korrekte", men langt kedeligere! Måske det her er noget, altså måske?!: http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?manufacturers_id=&a mp;a mp;products_id=157  

En katodefølger kører i klasse A men dine udgangs-rør er ikke koblet som en katodefølger, da en sådan bruges til at lave lav udgangsimpedans med, eksempelvis udgangen på en forforstærker, selve koblingen har en forstærkning, under 1 gang.

Dine 6AS7G rør har en meget lav indre modstand, dette gør at forstærkningen i røret ligger på 2 mu, hvilket igen stiller krav til drivertrinnet som skal kunne afgive en pæn strøm, dette gør sig særligt gældende ved de høje frekvenser, pga. kapacitten i udgangsrøret, dette kan medføre at udgangsrøret begynder at trække gitter-strøm (styre-gitteret) derfor skal drivertrinnet have en lav udgangs-impedans, dette kan nemt regnes ud, da anode-modstanden lægger sig parrallelt over driver-trinnets indre-modstand, så at benytte et ECC83 som drivertrin er en dårlig ide, men ofte set i nyt udstyr.

Den eneste måde du kan være sikker på, at din rør-slæde kører klasse A på er at måle strømmen i dine udgangs rør. Bruger den auto-bias hvor nogle katodemodstande på nogle 100 Ohm eller mere løfter katoden i forhold til styregitteret, så kører den højst sandsynligt i klasse A. Hvis den derimod benytter fixed-bias hvor man tilfører en negativ-spændning til styre-gitteret, og katodemodstanden er lille 1-10 Ohm, så kører den i klasse B, ab1 eller ab2 afhængig af hvor man har valgt at lægge sit arbejds-punkt.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Takker hr Solvin; den skulle vist køre med auto-bias. Klasse A eller Å; den spiller bare musik, så det går ud over min nattesøvn. Nåh; man kan sove når de lukker kisten! 

Den er født med 6H1Pi og 6H23Pi (Voskod) som fasesplitter og driver. De er nu udskiftet med Mullard eller Siemens E88CC, og hurra for den lyd. Mullard er klart bedst!

Milu; joh, prisen er lidt halvpebret, men man må jo lide for skønheden! (Der findes nok også endnu bedre lydende versioner til langt højere priser.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
David skrev:

Milu skrev:
David: Ahemm nu begynder det jo at blive svært! Men ifølge manual, skal de stilles ved 40 mA, men som King nævner har jeg hørt det ikke er noget problem med 45 mA. Tak for tips om de sider du henviser til. Mvh.

Nu kender jeg ikke forsyningsspændingen på dine forstærkere, men den ligger formentlig ikke over 600V? Anyone???

Hvis vi nu siger 600V, så kan du også sagtens sætte bias til 55mA, så kører røret kl. A op til 33 watt. Du har ret, jo højere bias, jo kortere levetid...

Ang. rørvalg, så er Electro Harmonix sammen med Sovtek, suverænt de dårligste 6550/KT88 rør jeg har hørt. Til menneskepenge synes jeg bedre om følgende i vilkårlig rækkefølge:

SED (Svetlana) Winged "C" (ikke "S") 6550 og KT88

Valve Art 6500 og KT88

Shuguang 6550 "coke bottle"

Shuguang KT88-98

Desuden har jeg hørt, at følgende skulle være gode.

Shuguang GEKT88

Ang. KT66 i Zeus, så tåler KT66 kun 500V på anoden og 450V på gitteret, så det kunne tyde på at dine M-150 heller ikke kører med særlig høj anodespænding? I så fald er der mulighed for at køre en del flere mA pr. rør...

David, nu nævner du alle disse rør, men hvad gør de bedre end EH? Mere rør agtige, bedre bund/mltone/diskant etc.?

Mvh.

De nævnte rør spiller med mere glød, varme, fylde, liv og energi sammenlignet med Electro Harmonix 6550.

SED rørene er klart dem, der lyder pænest, og hvor man subjektivt synes at der er flest detaljer og mest ro.

Shuguang/Valve art-rørene spiller til gengæld med mere fylde og musikken fremstår mere "glad" og varm. Detaljerne er der stadig, men der fokuseres ikke på dem på samme måde, som med SED rørene. Desuden er der mere fed punchy bas i dem.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hej F.Christians

Jeg er sikker på at din rør-slæde kører ren klasse A, du nævner et total forbrug på ca.  0,13-0,14Kw incl din cd spille. Dine 6AS7G bruger 2.5A pr. stk i gløden altså ca. 32 watt for dem plus de små rør som giver 6 watt ~ 40 watt plus din cd ca 20 watt = 60 watt så de resterende går til anode-strømmen i dine små rør samt udgangsrørene, så alt i alt vil jeg tro den arbejder i klasse A.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jøpper, hr Solvin. Ifølge papirerne skulle den også bruge 120 watt fra nettet (kontinuert).

Andre apparater fra MingDa kørende i ultra-liniær og sårn, står rated med et "max consumption", hvorimod der på min "bare" står "consumption"!

De 0,13-0,14 Kw er nok ikke en helt præcis måling; det er jo bare en Ide-line energimåler af den gamle/oprindelige version. Den er indkøbt til måling af netfrekvens, men trods et måleområde fra 45 til 65 Hz, kan den kun detektere 50 Hz og dermed færdig. Jeg havde jo håbet, at den kunne skelne 49 fra 51 HZ, men nåh?!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hello folkens!

Jeg skal til at have nye power rør, som nok bliver Svetlana/SED KT88 C-winged - da jeg desværre ikke har råd til EAT KT88 rør!

Så er spørgsmålet - er det nødvendigt, at få dem matched, da jeg selv stiller bias - eller har det ikke en fløjtende fis at gøre med det??

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Min makker og jeg har lige testet SED 6550 i hans Rogue effekt, og med de indgangsrør vi havde til rådighed, synes jeg, at det bliver lidt for detaljefokuseret i forhold til 6550EH. Men det kan være, at med lidt andre indgangsrør, at det bare fungerer. Det kan også være, at SED KT88 lyder helt anderledes...

EAT KT88 er lidt spændende, men også dyre - jeg gad virkelig godt at prøve at høre dem!

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Min makker og jeg har lige testet SED 6550 i hans Rogue effekt, og med de indgangsrør vi havde til rådighed, synes jeg, at det bliver lidt for detaljefokuseret i forhold til 6550EH. Men det kan være, at med lidt andre indgangsrør, at det bare fungerer. Det kan også være, at SED KT88 lyder helt anderledes...

EAT KT88 er lidt spændende, men også dyre - jeg gad virkelig godt at prøve at høre dem!

Hmm, ok det er ikke det jeg søger. Men lad os se hvad KT88 dur til - har fundet et sted hvor de er til at betale, ja faktisk ret billege... De, butikken, anbefaler at man bruger SED/Svetlana eller JJ indgangsrør for at få "to get the smoothest tube-sound ever"! Det kan man jo prøve hvis det går helt galt.
Hvor om alting er, så trænger de vist til skift i mine Rogue M150 - de går mod 2 år. På den anden side, der har ikke været svaghedstegn endnu - stiller aldrig bias på dem mere.

Ja de EAT rør skulle vist være i en klasse for sig - ifølge anmeldelser i hvert fald. Men det er altså mange penge for 8 stk. ca. 10-12.000,- mod Svetlana's 1500,-!!

Men David, er det nødvendig at bestille dem matched, når nu man selv justerer bias - eller har det ikke noget med det at gøre?

Mvh.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
alle rør har et maximalt anode-tab altså den afsatte effekt i røret, dette udregnes ved at gange anodespændning med strømen der løber gennem røret, eks. spændning 400 volt gange 0,040A det giver et anodetab på 16 Watt et EL 34 er opgivet til 27 watt i anodetab

Husk at ikke alle nye rør kan leve op til dataene i de "gamle" datablade. Mange nye EL34 rør kan f.eks. ikke tåle at køre i triode ved 400V, som de skal kunne ifølge databladet...

Nogle begynder også at gløde rødt længe før du når 27W.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hmm, ok det er ikke det jeg søger. Men lad os se hvad KT88 dur til - har fundet et sted hvor de er til at betale, ja faktisk ret billege... De, butikken, anbefaler at man bruger SED/Svetlana eller JJ indgangsrør for at få "to get the smoothest tube-sound ever"! Det kan man jo prøve hvis det går helt galt.
Hvor om alting er, så trænger de vist til skift i mine Rogue M150 - de går mod 2 år. På den anden side, der har ikke været svaghedstegn endnu - stiller aldrig bias på dem mere.

Ja de EAT rør skulle vist være i en klasse for sig - ifølge anmeldelser i hvert fald. Men det er altså mange penge for 8 stk. ca. 10-12.000,- mod Svetlana's 1500,-!!

Men David, er det nødvendig at bestille dem matched, når nu man selv justerer bias - eller har det ikke noget med det at gøre?

Mvh.

Det har jeg også læst, og det står næsten på alle sider, som jeg har besøgt. Men jeg har snakket med Steen Thorhauge, som jo længe har kørt med SED KT88, men han synes også, at Electro Harmonix KT88 lyder varmere og har mere end SED KT88, altså i sine egne forstærkere.

I min Copland CTA-505 lyder 6550EH bedre end SED 6550, faktisk lyder 6550EH bedst af alle de rør jeg har prøvet i Copland'en. Men i min Rogue Stereo 90 lyder Valve Art 6550 bedst, af de udgangsrør, jeg har eller har prøvet.

Du har individuel bias justering i dine M-150, så du behøver ikke købe matchede rør. Jeg kender dog flere, som køber matchede alligevel, selvom de også har individuel bias justering. Hvad er prisforskellen?

Det var mit input, men måske er der andre, som har andre/bedre argumenter?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Milu skrev:
Hmm, ok det er ikke det jeg søger. Men lad os se hvad KT88 dur til - har fundet et sted hvor de er til at betale, ja faktisk ret billege... De, butikken, anbefaler at man bruger SED/Svetlana eller JJ indgangsrør for at få "to get the smoothest tube-sound ever"! Det kan man jo prøve hvis det går helt galt.Hvor om alting er, så trænger de vist til skift i mine Rogue M150 - de går mod 2 år. På den anden side, der har ikke været svaghedstegn endnu - stiller aldrig bias på dem mere. Ja de EAT rør skulle vist være i en klasse for sig - ifølge anmeldelser i hvert fald. Men det er altså mange penge for 8 stk. ca. 10-12.000,- mod Svetlana's 1500,-!! Men David, er det nødvendig at bestille dem matched, når nu man selv justerer bias - eller har det ikke noget med det at gøre? Mvh.

Det har jeg også læst, og det står næsten på alle sider, som jeg har besøgt. Men jeg har snakket med Steen Thorhauge, som jo længe har kørt med SED KT88, men han synes også, at Electro Harmonix KT88 lyder varmere og har mere end SED KT88, altså i sine egne forstærkere.

I min Copland CTA-505 lyder 6550EH bedre end SED 6550, faktisk lyder 6550EH bedst af alle de rør jeg har prøvet i Copland'en. Men i min Rogue Stereo 90 lyder Valve Art 6550 bedst, af de udgangsrør, jeg har eller har prøvet.

Du har individuel bias justering i dine M-150, så du behøver ikke købe matchede rør. Jeg kender dog flere, som køber matchede alligevel, selvom de også har individuel bias justering. Hvad er prisforskellen?

Det var mit input, men måske er der andre, som har andre/bedre argumenter?

David, du har skiftet mening siden trådens start? Der mente du EH var de dårligste? Er der sket ændringer?

Matchning koster så vidt jeg kunne se, på den hjemmeside, ikke noget ekstra.

Så er der jo også Shuangyang GEKT88, som skulle være en god kopi af de gamle General Electric Company, GEC. Prisen er næsten den samme ca. 1500,- kr. hmm det er ikke en nem hobby!!

Mvh.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har måske opdaget at EH ikke er så dårlige i den rigtige forstærker, og at de kan komme til at spille godt, hvis man er lidt omhyggelig med at finde "de rigtige" indgangs- og fasesplitterrør.

I forhold til da tråden startede, har jeg opdaget at SED udgangsrør lyder bedst med NOS indgangs- og driverrør, og EH udgangsrør lyder bedst med new production rør. Hvilken af de to kombinationer der så er bedst overall, er en smagssag. Det kan også være, at jeg finder ud af noget helt tredie om noget tid, hvem ved?

Jeg synes dog, at Rogue med deres lydfilosofi, skal have nogle rør, der har lidt varme og glød. Her synes jeg ikke at SED er bedst. Som navnet Rogue antyder, så er det i mine ører, forstærkere, som skal tæmmes lidt, ellers bliver de for voldsomme. De har helt sikkert deres egen specielle lyd. Ergo med de forkerte rør, bliver det for meget af det gode...

I ældre forstærkere med PIO kondensatorer og kulmodstande (mørk og varm lyd), skulle SED være blandt de bedste (ifølge diverse fora), hvorimod i nyere konstruktioner à la Rogue, hvor der anvendes 0,1%metalfilmsmodstande og Mundorf MKP kondensatorer (åben, lysere, mere forwarded lyd), er det sværere at finde et indiskutabelt godt rør.

GEKT88 er også blandt de rør, jeg skal have prøvet...

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Jeg har måske opdaget at EH ikke er så dårlige i den rigtige forstærker, og at de kan komme til at spille godt, hvis man er lidt omhyggelig med at finde "de rigtige" indgangs- og fasesplitterrør.

I forhold til da tråden startede, har jeg opdaget at SED udgangsrør lyder bedst med NOS indgangs- og driverrør, og EH udgangsrør lyder bedst med new production rør. Hvilken af de to kombinationer der så er bedst overall, er en smagssag. Det kan også være, at jeg finder ud af noget helt tredie om noget tid, hvem ved?

Jeg synes dog, at Rogue med deres lydfilosofi, skal have nogle rør, der har lidt varme og glød. Her synes jeg ikke at SED er bedst. Som navnet Rogue antyder, så er det i mine ører, forstærkere, som skal tæmmes lidt, ellers bliver de for voldsomme. De har helt sikkert deres egen specielle lyd. Ergo med de forkerte rør, bliver det for meget af det gode...

I ældre forstærkere med PIO kondensatorer og kulmodstande (mørk og varm lyd), skulle SED være blandt de bedste (ifølge diverse fora), hvorimod i nyere konstruktioner à la Rogue, hvor der anvendes 0,1%metalfilmsmodstande og Mundorf MKP kondensatorer (åben, lysere, mere forwarded lyd), er det sværere at finde et indiskutabelt godt rør.

GEKT88 er også blandt de rør, jeg skal have prøvet...

<FONT face=Arial size=2>

Fantastisk indsigtsfuldt indlæg, respekt herfra!

Måske det GEKT88 rør er efterlignet en lidt ældre lyd-ideal, jeg tænker ældre rør med en varmere klang? Eller er afsporet her?
Men det forlyder på internettet, at det skulle komme tæt på de gamle GEC/MO rør. Men hvordan lyder de så?

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt nogle steder på nettet, hvor disse Shuguang GE KT88 blev omtalt som knapt så stabile som Svetlana/SED, men efter kontakt til tube-town.de angående stabilitet og sound, er der svar fra dem, bare til info hvis nogen har interesse:
"At the moment it looks like that the GE KT88 is of better quality as the
SED KT88 and the sound is also very good. It is smooth and clear.
Best regards, Dirk"

Forøvrigt ganske behagelige priser på deres power rør!

Mvh.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

EAT rør får jeg på søndag, glæder mig til at høre dem.

R-audio bruger også RCA rør dem bruger jeg også selv , men mange vil ikke betale de 20$ mere for at få disse rør.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

R-audio bruger også RCA rør dem bruger jeg også selv , men mange vil ikke betale de 20$ mere for at få disse rør.

Blære-mås!

De EAT rør må du lige melde tilbage på! DET er spændende.

RCA 6550? 20$ mere pr. rør?

Mvh.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
MC955 skrev:

Blære-mås!

RCA 6550? 20$ mere pr. rør?

Mvh.

Når du ser hende der laver de EAT kan du ikke ladevær med at købe dem.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
Milu skrev:
MC955 skrev:

Blære-mås! De EAT rør må du lige melde tilbage på! DET er spændende. RCA 6550? 20$ mere pr. rør? Mvh.

Når du ser hende der laver de EAT kan du ikke ladevær med at købe dem.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Ditto request/interesse herfra  Spændende at høre om EAT er markant bedre end andre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Kom da lige med en hjemmeside, tak!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes