| Forfatter |
|
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købte for nogle dage siden en håndfuld brugte Maxell XL-II og Basf Chrome Maxima og er hoppet lige i kassetteskuffen med begge ben. Lytter jeg til de bånd jeg optog for over 25 år siden er musikken der sådan set stadig, men det er teknisk set elendigt optaget. Jeg har åbnet en tråd fordi jeg ikke ved hvor jeg skal rette fejlen i min Sony TC-K950ES, som ellers er superlækker og som jeg bare herreglæder mig til at kunne bruge. Anyway...så prøver man jo bare reservemaskinen indtil videre. Technics M229X virker fint, men elektronikken støjer Er det egentlig ikke ret almindeligt, at elektronikken er mere sløvt udført end mediet tillader ? På med HiFi og Elektronik's go'e gamle Test-CD fra omkring 1990. Spor 20 er 1KHz i 0dB og jeg rettede indspillestyrke, så det svarede til +3dB på skalaen, altså det samme som hvor Dolby-logoet sidder. Så skulle styrken nogenlunde være på plads. Frem med Bryan Ferry "Bête Noire", original 1987 CD, og hit [Record] Prøvebåndet var et TDK SA-X. Aflytning foregår med Sennheiser HD600 ørebøffer og jeg må sige jeg blev positivt overrasket. Kun mellem numrene var der båndstøj....hvilket måske i virkeligheden mere er støj fra elektronikken som er kommet med end selve båndet. Resten synes jeg bare er super !  Diskanten er aldeles skarp, fin luft, ingen mætning. Fin-fin. Men nu vil jeg altså ha' lavet nogle ordentlige bånd...og derfor står den forp..... uvirksomme Sony på bordet og griner af mig. men bare vent. Sammen med Jer får den kam til sit dobbelte kapstan båndstyr. Jeg har selvfølgelig tænkt på at hoppe med på RLB's fede båndsløjfe  , men jeg nægter hvis ikke jeg kan lave sublime optagelser. Nede i en skuffe har jeg to stk. uåbnede TDK MA-XG som råber hånligt hver eneste dag: "Hvor længe skal vi sidde her og glo mand ?" Ellers vil jeg sige...hold kæft hvor er jeg glad for, at jeg aldrig smed mine gamle kassettebånd ud. Der er jo mere lyd i dem end man skulle tro. Man bliver jo helt stolt af man aldrig har ejet en MP3 øregnaver. Fed tråd
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
..... Man bliver jo helt stolt af man aldrig har ejet en MP3 øregnaver. Fed tråd 
|
|
|
yep - det er sku en go følelese ikke at have brændt trommehinderne af på det møg skal jeg nok huske dig til en ny stafet hvis den første bliver en succes - Du kan om alle omstændigheder når du læser vi er færdige med stafetten, sende mig et bånd så kan jeg lave en kopi til dig Det er besynderligt at et så forkætret medie egentlig lyder godt - fra industriens side er det jo nemmere og meget billigere at lave en digital chip dims uden bevægelige dele og tjene godt på den en at skulle ofre dyre materiale og præcisions mekanik på en gammel og i nogles øjne ikke så brugevenlig teknik jeg shuffler aldrig - jeg sætte en plade, cd eller et bånd på og så hører jeg det fra ende til anden og derfor passe casettemediet mig fint __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 03:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
skal jeg nok huske dig til en ny stafet hvis den første bliver en succes - Du kan om alle omstændigheder når du læser vi er færdige med stafetten, sende mig et bånd så kan jeg lave en kopi til dig
|
|
|
Fino. Jamen jeg er da bare helt med på Båndstafet Volume One. Holder øje. PM mig mht din adresse. Forresten....fandt i fælles fodslag vedrørende optagelserne: Dolby B/C/Ingen, LP/CD ? Det bedste vil være om alle skrev optageudstyr ned. Det vil være suverænt. Noget af det interessante i sådan en omgang er, at høre og se, hvor meget andre formår at få ned på båndet. Man kan blive fristet til det som senere kan vise sig at være overstyring eller mætning. Men ja...jeg er med og finder en godkendt kassette til formålet. Kunne vi ikke starte en "Dansk Audio Kassette Klub", hvor vi udveksler og samler viden ? Måske få fat i TDK og høre om de ikke kunne scanne den verdensomspændende lagerfortegnelse og se om de har en kasse TDK MA-XG liggende og rode et eller andet sted i Nord Korea. (naivitet er den fineste menneskelige egenskab  ) Tilsvarende for Maxell und so weiter. Jeg tænkte også på at en sådan klub for sine medlemmer kunne have servicemanualer og kalibreringsbånd. Ja idéerne er mange på sådan en sen nattetime. Hvor mange er med på Facebook ? Jeg var ved at oprette en Dansk Audio Kassette Klub gruppe, men annullerede og synes ikke det er SÅ sjovt at stå med en gruppe uden medlemmer.  Nogen der har et bud på min halvdøde Sony i den anden tråd ?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi besluttede at vi optager uden dolby og kun fra LP eller andre analoge medier - vi skriver kunster,plade, nummerets titel, varighed, årstal, kasettemaskinen, pickup, forstærker, riaa og pladespiller ned.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu blev jeg jo nødt til at hente mine båndoptagere frem igen, for det er jo næsten ikke til at holde til alt den nostalgi her i denne tråd.
Værkstedet indeholdt ved nærmere eftersyn stadigvæk mine gamle båndoptagere, i samme stand som de blev sat væk for mange år siden, dog med lidt mere støv. Følgende båndoptagere er i min varetægt.
- Technics RS-B40
- Denon DR-M33
- Denon DRM-800A
Lyden fra kassetterne er jo ganske fin, og det bedste er der ligger omkring 170 C-90min. kassetter med god musik og venter på et genhør. På en C-90 kassette kan der være et album på hver side, så det er faktisk 340 album's 
Så må jeg jo se hvilken kassette-maskine der lyder/yder bedst, så kan det jo være den får plads i stuen igen.
|
| Til top |
|
| |
tomchr Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg er selv begyndt igen at benytte min gamle båndoptager. Af denne grund spekulerer jeg på, at anskaffe metalbånd.
Kan nogen fortælle mig, hvad TDK MA-XG C90 prismæssigt ligger på idag? Er de overhovedet til at skaffe?
Hvad med Maxell MX?
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TDK MA-XG 90 er i høj kurs omkring 200 kr. i snit pr stk på Ebay men efterspørgsel er lille så konstant de samme omkring 40 stk. til salg. De er nye og i original embalage.
Brugte er cirka halvdelen men hold øje med om du få det hele med som indlæg kort osv.
Selv er jeg faldet over et motherload af dem i 60 minutters version som jeg afhenter imorgen fredag.
Søg herhjemme for ikke mange kender/sælger på Ebay eller qxl så der kan højst sandsynligt stadig findes lagre herhjemme til billig pris.
Tyskland var mere bånd intereseret end resten af Europa har jeg fået at vide så det er også en sandsynlighed.
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også luret ham gutten med de go'e Metalbånd....men 200 kr ? Mon ikke der er punktafgifter, foruden told og moms oveni at tage hensyn til ?
Hvad er et motherload og kan jeg negle 2 eller 3 MA-XG'ere når du får dem hjem ?
Udover enkelte eksotiske bånd, synes jeg at gode CrO2-type bånd er rigtig fine. Brugte er også fine, men skal gennemlyttes for dropouts før ny optagelse.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er reseveret til mig! Er cirka 10 km. fra mig pt men resten bliver publiceret i old school B&O tråden imorgen.
Du må gætte hvormange sålænge. Definition på motherload?
Jeg ved ikke om jeg vil af med nogen endnu men måske.
Cr02 bånd er til rimelige priser selv når det er TDK SA på Ebay.
Der er kun forsendelse hvis du køber fra et EU land som England eller Tyskland.
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var heldig at finde helt nye TDK SA-X C-90 til 10,-kr. pr. stk., og det var endda her i Danmark, så det kan godt lade sig gøre også til fornuftig pris.
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
| Jeg var heldig at finde helt nye TDK SA-X C-90 til 10,-kr. pr. stk., og det var endda her i Danmark, så det kan godt lade sig gøre også til fornuftig pris. |
|
|
Pral  Hvor ?
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Bravo. Synd det kun er C60'ere, men det er alligevel topklasse bånd. Jeg skal sige, at jeg selvfølgelig er interesseret i at aftage en enkelt 5-stk pakke, hvis du når dertil. Kr. 10,00 pr stk er minsandten en flot købspris. Tillykke med det. Godt gået.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker!
En enkelt kasse? Hvis du ikke har noget imod en topklasse Yamaha båndoptager med en fuld kasse så tror jeg at det er en bedre deal. Ja indtil et parti 90 minutters dukker op eller en 7000kr. pludselig banker på døren så må jeg jo nøjes. Indtil videre hører de sammen. Det er en stor familie.
|
| Til top |
|
| |
one2rock Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med TDK'erne.
Jeg spekulerede selv på at pille lidt ved båndoptageren igen, da jeg har en Nakamichi RX-505E stående, som trænger til lidt opmærksomhed, men kan ikke rigtigt se lyset, da Flash RAM priserne jo rasler ned. Tænk blot på hvor mange musiknumre, man kan have liggende på en 16GB nøgle til små kr. 250,-
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
one2rock skrev:
Tillykke med TDK'erne.
Jeg spekulerede selv på at pille lidt ved båndoptageren igen, da jeg har en Nakamichi RX-505E stående, som trænger til lidt opmærksomhed, men kan ikke rigtigt se lyset, da Flash RAM priserne jo rasler ned. Tænk blot på hvor mange musiknumre, man kan have liggende på en 16GB nøgle til små kr. 250,-  |
|
|
øh - ja! men det er ikke den samme lyd - på godt og ondt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
TDK Metal bånd MA-XG 60 mod mp3 filer?
Det er ikke størrelsen men gørelsen det kommer an på.
Hvornår har du sidst haft sådan et bånd i din Nakamichi? Bare fordi det er nutidens måde at opbevare filer og musik osv så betyder det ikke at det er det bedste samt at en highend båndoptager er forældet ikke bare som medie men også på lyd siden.
Få gang i den maskine og lad den vise hvad den dur til. 
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 06 November 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har fået en Nakamichi 581 forærende, men desværre er den venstre kanal død.
Mekanisk virker den sund - der er ingen støj og udfra hvad jeg kan høre i højre kanal lyder den ret godt :)
Giver det mening at få den repareret?
Er der et godt værksted i storkøbenhavn, nordsjælland, Roskilde området.
Mvh
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 06 November 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
| Hvad med B&O bånd type II 60 min? De koster da kun 20 kr stykket her i min hjemstavn? |
|
|
Jeg mener det oprindeligt er BASF Chromdioxid. Udemærkede bånd. Køb.
|
| Til top |
|
| |