pvh1987 skrev:
Ok - Jeg vil prøve at rense de forskellige ting i morgen og se om det hjælper.
Er der nogle ulemper ved Dolby B/C? Jeg er jo vant til lidt støj fra vinyl, men båndstøjen på båndet er langt, langt højere Det er da meget hyggeligt, meen... vil nu helst undvære det.
Ærgeligt at man ikke kan vælge dobbelt båndhastighed og dbx noise reduction - det ville sikkert gøre underværker 
Men jeg er stadig imponeret over lyden, på trods med problemerne ved visse høje frekvenser og båndstøjen - det er stadig langt mere levende og "ægte" end mp3 (i hvert fald hvis man sammenligner med 128k og lign), efter min mening
|
|
|
Hej PVH1987
Jeg har ligesom dig også "genstartet" brugen af kassettebånd og er blevet meget positivt overrasket over lydkvaliteten. Måske stammer minderne om mudret og svag kvalitet fra kassettebånd i virkeligheden fra de elendige højttalere man havde i den tidlige ungdom.
Også en ikke-velkonstrueret forstærker har bidraget til de indtryk.
Korrekte optagelser, hvor man tager hensyn til hvad magnetbelægning kan indeholde, giver helt sublime resultater.
Din båndoptagers problemer med at holde en jævn og konstant hastighed skyldes, som r-l-b skriver, mekaniske fejl.
Kig nøje på trykrullen. Er der krakeleringer i den eller er den møgbeskidt ?
En førstegangs-grovrensning af trykrullen er et af de første skridt, med en ny brugt båndoptager.
Se om du kan snyde båndoptageren til at tro, at der er bånd i, og hit [PLAY].
Hold en vædet vatpind mod den roterende trykrulle. Forsæt med nye vædede vatpinde, så længe at der er sort/brun afsmitning.
I stedet for at give milliarder for en lille flaske båndoptagerrens, kan du med fordel gå på apoteket og købe en ½ liter isopropylalkohol. Den koster måske 30 kroner.
Mit eget alternativ har gennem et stykke tid bestået af en dunk sprinklervæske, der mestendels indeholder destilleret vand, isopropylalkohol og eventuelt andre alkoholer. Herudover er der lidt rensemiddel og en anelse farve. Hul i det. Sprinklervæske er fremragende til mange formål.
Næste skridt. Rens tonehovedet med en vædet vatpind. Efterse tonehovedet, gerne med lup.
Der kan sagtens sidde skidt-rester tilbage eller partikler, der kan ødelægge båndbasen.
Rens til den er pinlig ren.
Åbn din båndoptager. Der sidder i reglen fire skruer i siderne på den, eventuelt en enkelt bagpå, og tag kåben af. Kig på motordelen. Hvis der sidder gummiremme er den såkaldt "rem-drevet".
Efter mere end 10 år, kan de være modne til udskiftning.
Gummiet bliver stift og efter lang tids opbevaring tager det form efter hvordan det har siddet.
Støjreduktion.
Dolby-B er faktisk ganske udemærket og anbefales.
Dolby-C er noget mere følsomt. Det skal være ordentligt justeret for at virke og jeg oplever ved analytisk lytning at lydspidser pumper.
Prøv dig frem.
DBX er heller ikke sagen. For at virke korrekt, kræver det ekstremt gode bånd.
Bare en enkelt fejl på magnetbelægningen og du vil høre at det pumper.
Anbefales ikke til kritisk eller analytisk brug.
Optagelse.
Når du optager, vil jeg anbefale dig at lave nogle testtoner på PC og brænde dem ud på CD.
Hent Audacity på nettet og lav en 1KHz tone med en styrke på 0dB, hvilket er fuld udstyring i det digitale domæne.
Brug den til at justere din optagestyrke fra CD, så dine VU-metre viser 0dB, hvis du optager moderne musik/remasterede udgave. Disse CD'ere er i reglen så elendigt masterede og har så højt et lydtryk, at denne optagestyrke er det sikreste, af hensyn til magnetbelægningen.
Som en sidebemærkning vil jeg sige, at mange nye CD'ere slet ikke hører hjemme i en kvalitetsbevidst samling og at se dem brugt til testlytninger af såkaldte high-end anlæg er en katastrofe.
Hvis du bruger rigtig dynamisk musik, hvor der kan være langt fra top til bund og hvor der kun er få spidser, ville jeg bruge en max indspillestyrke på +3dB.
Mine egne bedste optagelser er foretaget fra førstegangs-udgaver af CD.
Hermed mener jeg LP'ere, der samtidig er udgivet på CD i tidsrummet 1983-ca.2000.
Søg eventuelt Loudness War på nettet og se hvad jeg taler om.
Også her i HiFi4All har diskussionen været oppe.
Fuldkommen rensede LP'ere med intakt rille kan også bruges.
Lyt efter om s'ere, t'ere, f'ere og p'ere gengives korrekt.
Ellers vil jeg ønske dig tillykke med din kassettebåndoptager.
Som du bliver mere ferm til at optage, bliver du mere kritisk.
Se om ikke du senere hen kan negle en båndoptager med 3 tonehoveder, dualkapstan og direkte drevet. Det vil give dig de bedste resultater på sigt.
Selv venter jeg på en Sony WM-D6C Professional Walkman.
Det bliver særdeles interessant at vise andre hvor godt kassettebånd lyder, mens de hæger sig fast til en MP3-afspiller.
Gode båndoptagere, gode kassettebånd og korrekte optagelser giver mange timers lytteglæde.
I øvrigt optager jeg uden Dolby. Det er kun i meget stille passager, at der er båndsus til stede.
Jeg har erfaret, at elektronikken i en båndoptager, kan støje mere end selve båndet.
Mange konsum-båndoptagere blev jo ikke lavet til kritisk lytning.
Held og lykke fremover. Spørg hvis du igen kommer i tvivl.