Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 04:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

B&O bånd?

Jeg har lige fået at vide at mine TDK MA-XG bånd højst sandsynligt har skulle været brugt til videre salg genem B&O's butikker indtil de sidste Beocords gik af marked.

Måske det er sådan nogen Lou har fat i? Hvad er det for en B&O forhandler? Herning? 

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

I 1990'erne kunne man købe Bang og Olufsen bånd og det var såmænd BASF Chrome Maxima med en anden skal.
Jeg har selv et eller to stk i min samling.

Det er vel ikke utænkeligt, at B&O måske havde agenturet på TDK MA-XG, kongebåndet over dem alle.
Når jeg kigger på mine TDK MA-XG C60 har jeg en ide om, at de faktisk er bedre end C90, fordi basen er tykkere og man derved ikke har så høj kopieffekt.

Jeg har netop fået en defekt Sony WM-D6C ind ad døren og den skal efterses grundet dobbelt/trippel afspillehastighed.
Muligvis har forrige ejer brugt en uoriginal adapter og uforvaret givet den mere end 6V.
Nu må vi se.

Kassettebånd er superfede og det har været en øjenåbner af rang, at gode optagelser virkelig er så gode.
Hvis jeg får liv i den Sony WM-D6C har jeg en ægte walkman og det skal være en FRYD, at tage den frem i toget (walkman'en) og se de måbende blikke fra alle MP3-børnene.
Ipod ? Ha  ....Nej tak !!!

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret.

http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=1078

Hvem solgte TDK MA-XG dengang i 1990 og frem? Kun B&O forhandlere?

Der står 1990 på hver af min store samling af de 60 minutters. 49,5 to go.

Jeg spurgte lige sælger om han havde flere men svaret er at de er solgt.

Lyden af TDK MA-XG er virkelig kvalitet på en god båndoptager der kan få det bedste ud af den type bånd.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:

Jeg har netop fået en defekt Sony WM-D6C ind ad døren og den skal efterses grundet dobbelt/trippel afspillehastighed.
Muligvis har forrige ejer brugt en uoriginal adapter og uforvaret givet den mere end 6V.

Hvis jeg får liv i den Sony WM-D6C har jeg en ægte walkman og det skal være en FRYD, at tage den frem i toget (walkman'en) og se de måbende blikke fra alle MP3-børnene.

Ja, der var vist et problem med den model og uoriginale strømforsyninger. Så vidt jeg husker var det en lille IC til motorstyring der stod af.

Ellers en fin båndoptager når den virkede.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Yes Anders. Det er lige netop dét B&O bånd.
Ikke flere TDK MA-XG ? Javel.

Stanley. Ja, der er noget med den IC.
Har den fulde Service Manual indenfor rækkevidde, inkl alle senere tilføjelser.
Jeg må se om en mirakelkur kan graves frem eller konstrueres.
Når Doc i Back to the Future kan lave en chip der fylder en kølerhjelm, kan jeg også !

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 November 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

B&O Forhandlere i Brande, sælger disse 60 minutters chrome B&O bånd, mener det originalt er BASF bånd. Så det er bare at
smutte forbi ham. Han hedder Hans er en fin fyr

Hvis folk meget gerne vil have fat i dem kan jeg godt købe og sende hvis det har interesse.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

jeg sad og lyttede lidt på nogle af mine bånd den anden dag. Hmmm Tror de har ligget lidt for længe nogle af dem.. Der er vel 50 stk. bånd af bedste kvalitet hhv. chrom og metal. Men det lyder ikke rigtig godt. Og samtidig kan jeg så se, at de er meget ligegyldigt musik på mange af dem, da det meste forefindes på lp / cd i forvejen i samlingen .. Men der blev også mange gange optaget lidt for meget, bare for at ha' det og evt. kunne tage et bånd med til fest eller lign. Og tror faktisk de nyeste/sidste der er optaget kun har været afspillet et par gange, så de er jo sådan set nye..

Men det triste er, at min maskine har det problem at når man trykker play så går der et sekund eller to hvor båndet ikke er "placeret" præcist og det gør at lyden i starten er mørk og glider så stille og roligt over på plads... Maskinen er helt ren, skal lige oplyses. Men tror måske en rulle er skæv eller lign.

Vitalis
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 November 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Er selv hoppet med på bånd-bølgen, og synes det er super hyggeligt. Faldt over denne her side, hvis det kunne have interesse...En ret imponerende database:  http://www.c-90.org/catalogue/tapes
Til top Vis Vitalis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vitalis

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 November 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Vitalis skrev:
Er selv hoppet med på bånd-bølgen, og synes det er super hyggeligt. Faldt over denne her side, hvis det
kunne have interesse...En ret imponerende database:  http://www.c-
90.org/catalogue/tapes

Flot Databasen - Gid man kunne få fat i nogle Nakamichi Chrome Bånd:-)

Her er de B&O jeg bruger - http://www.c-90.org/catalogue/tapes/Bang%20and%20Olufsen/Ban g%20And%20Olufsen/0

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Vitalis skrev:
Er selv hoppet med på bånd-bølgen, og synes det er super hyggeligt. Faldt over denne her side, hvis det kunne have interesse...En ret imponerende database:  http://www.c-90.org/catalogue/tapes

Tak

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 November 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fundet en Denon DR-M12HX kassettebåndoptager frem og har leget lidt med optagelse fra LP. Med et godt chrombånd er jeg ret overrasket over hvor godt det lyder - på båndet er der bevaret en hel del af den analoge vellyd fra mine LP'er, og selvom der er meget båndsus (har ikke leget med noise reduction endnu), så er det helt bestemt brugbart. Jeg havde forventet at lyden var noget mere sløv og upræcis, men den "holder takten" og man kan sagtens fornemme rummet i lyden og det hele

Jeg har dog et problem, som nogle af I bånd-freaks må kunne svare mig på - høje diskantlyde som f.eks. klokke-agtige lyde bliver tilført en eller anden form for irriterende "vibrato" af en art. Hvad kan det skyldes? Er det bare en del af "charmen" pga. den lave båndhastighed, selve båndmaterialet, indstilling af tonehoved(er) eller hvad? Og vil det hjælpe at bruge noise reduction eller vil det ødelægge mere end det gavner?

Båndoptageren kan indstilles til at benytte Dolby B eller C og så er der noget der hedder MPX Filter (sidstnævnte aner jeg ik hvad er). Der er desuden en drejeknap hvor man kan finjustere bias - jeg ved ikke hvad den skal stå på. Båndoptageren finder selv ud af om det er standard crap-bånd, chrom eller metal der er smidt i maskinen. Der står ellers på at den også kan bruge HX Pro noise reduction, men det kan jeg ikke lige finde en knap til... det er måske det samme som Dolby C eller?

Jeg håber nogle kan gøre mig lidt klogere og få løst problemet med de vibrerende klingelyde

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 November 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Akilleshælen på en kassette maskiner er båndtransporten - og især capstan og tryk rulle, som regulerer den præcise båndtransporthastighed
Er der snavs på capstan og på trykrulle bliver båndtransporten uhjævn
Hifi med bevægelige dele træ ting som forstyrrel - wow flütter og rumble
Wow er langsomme udsving og Flütter urtige udsving som du nok oplever i de høje diskantlyde medens rumble er lejer og motor støj der forplanter sig i resten af værket

Jeg tester båndmaskiner med en et bånd med klaver musik som jeg fra kildematerialet var uden wow og flütter (fx en digital optagelse) - klaver er meget afslørende

så start med at rense capstan og trykruller - hvis ikke det er nok så åben maskinen og tje evt. remme (jeg ved ikke om din denon er direkte drevet) er der meget snavs inden i maskinen kunne noget tyde på at der sidder skidt i lejer m.m. - det kan også give mislyde.

Når det er sagt så husk hvorlille et kassettebånd er og det rummer to stereospor - det giver ikke meget plads til udsving -Men som du siger så kan et kassettebånd lyde overraskende godt

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Ok - Jeg vil prøve at rense de forskellige ting i morgen og se om det hjælper.

Er der nogle ulemper ved Dolby B/C? Jeg er jo vant til lidt støj fra vinyl, men båndstøjen på båndet er langt, langt højere Det er da meget hyggeligt, meen... vil nu helst undvære det.

Ærgeligt at man ikke kan vælge dobbelt båndhastighed og dbx noise reduction - det ville sikkert gøre underværker

Men jeg er stadig imponeret over lyden, på trods med problemerne ved visse høje frekvenser og båndstøjen - det er stadig langt mere levende og "ægte" end mp3 (i hvert fald hvis man sammenligner med 128k og lign), efter min mening

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Ok - Jeg vil prøve at rense de forskellige ting i morgen og se om det hjælper.

Er der nogle ulemper ved Dolby B/C? Jeg er jo vant til lidt støj fra vinyl, men båndstøjen på båndet er langt, langt højere Det er da meget hyggeligt, meen... vil nu helst undvære det.

Ærgeligt at man ikke kan vælge dobbelt båndhastighed og dbx noise reduction - det ville sikkert gøre underværker

Men jeg er stadig imponeret over lyden, på trods med problemerne ved visse høje frekvenser og båndstøjen - det er stadig langt mere levende og "ægte" end mp3 (i hvert fald hvis man sammenligner med 128k og lign), efter min mening

Hej PVH1987

Jeg har ligesom dig også "genstartet" brugen af kassettebånd og er blevet meget positivt overrasket over lydkvaliteten. Måske stammer minderne om mudret og svag kvalitet fra kassettebånd i virkeligheden fra de elendige højttalere man havde i den tidlige ungdom.
Også en ikke-velkonstrueret forstærker har bidraget til de indtryk.

Korrekte optagelser, hvor man tager hensyn til hvad magnetbelægning kan indeholde, giver helt sublime resultater.

Din båndoptagers problemer med at holde en jævn og konstant hastighed skyldes, som r-l-b skriver, mekaniske fejl.
Kig nøje på trykrullen. Er der krakeleringer i den eller er den møgbeskidt ?
En førstegangs-grovrensning af trykrullen er et af de første skridt, med en ny brugt båndoptager.
Se om du kan snyde båndoptageren til at tro, at der er bånd i, og hit [PLAY].
Hold en vædet vatpind mod den roterende trykrulle. Forsæt med nye vædede vatpinde, så længe at der er sort/brun afsmitning.

I stedet for at give milliarder for en lille flaske båndoptagerrens, kan du med fordel gå på apoteket og købe en ½ liter isopropylalkohol. Den koster måske 30 kroner.
Mit eget alternativ har gennem et stykke tid bestået af en dunk sprinklervæske, der mestendels indeholder destilleret vand, isopropylalkohol og eventuelt andre alkoholer. Herudover er der lidt rensemiddel og en anelse farve. Hul i det. Sprinklervæske er fremragende til mange formål.

Næste skridt. Rens tonehovedet med en vædet vatpind. Efterse tonehovedet, gerne med lup.
Der kan sagtens sidde skidt-rester tilbage eller partikler, der kan ødelægge båndbasen.
Rens til den er pinlig ren.

Åbn din båndoptager. Der sidder i reglen fire skruer i siderne på den, eventuelt en enkelt bagpå, og tag kåben af. Kig på motordelen. Hvis der sidder gummiremme er den såkaldt "rem-drevet".
Efter mere end 10 år, kan de være modne til udskiftning.
Gummiet bliver stift og efter lang tids opbevaring tager det form efter hvordan det har siddet.

Støjreduktion.
Dolby-B er faktisk ganske udemærket og anbefales.
Dolby-C er noget mere følsomt. Det skal være ordentligt justeret for at virke og jeg oplever ved analytisk lytning at lydspidser pumper.
Prøv dig frem.
DBX er heller ikke sagen. For at virke korrekt, kræver det ekstremt gode bånd.
Bare en enkelt fejl på magnetbelægningen og du vil høre at det pumper.
Anbefales ikke til kritisk eller analytisk brug.

Optagelse.
Når du optager, vil jeg anbefale dig at lave nogle testtoner på PC og brænde dem ud på CD.
Hent Audacity på nettet og lav en 1KHz tone med en styrke på 0dB, hvilket er fuld udstyring i det digitale domæne.
Brug den til at justere din optagestyrke fra CD, så dine VU-metre viser 0dB, hvis du optager moderne musik/remasterede udgave. Disse CD'ere er i reglen så elendigt masterede og har så højt et lydtryk, at denne optagestyrke er det sikreste, af hensyn til magnetbelægningen.
Som en sidebemærkning vil jeg sige, at mange nye CD'ere slet ikke hører hjemme i en kvalitetsbevidst samling og at se dem brugt til testlytninger af såkaldte high-end anlæg er en katastrofe.
Hvis du bruger rigtig dynamisk musik, hvor der kan være langt fra top til bund og hvor der kun er få spidser, ville jeg bruge en max indspillestyrke på +3dB.

Mine egne bedste optagelser er foretaget fra førstegangs-udgaver af CD.
Hermed mener jeg LP'ere, der samtidig er udgivet på CD i tidsrummet 1983-ca.2000.
Søg eventuelt Loudness War på nettet og se hvad jeg taler om.
Også her i HiFi4All har diskussionen været oppe.

Fuldkommen rensede LP'ere med intakt rille kan også bruges.
Lyt efter om s'ere, t'ere, f'ere og p'ere gengives korrekt.

Ellers vil jeg ønske dig tillykke med din kassettebåndoptager.
Som du bliver mere ferm til at optage, bliver du mere kritisk.
Se om ikke du senere hen kan negle en båndoptager med 3 tonehoveder, dualkapstan og direkte drevet. Det vil give dig de bedste resultater på sigt.

Selv venter jeg på en Sony WM-D6C Professional Walkman.
Det bliver særdeles interessant at vise andre hvor godt kassettebånd lyder, mens de hæger sig fast til en MP3-afspiller.

Gode båndoptagere, gode kassettebånd og korrekte optagelser giver mange timers lytteglæde.

I øvrigt optager jeg uden Dolby. Det er kun i meget stille passager, at der er båndsus til stede.
Jeg har erfaret, at elektronikken i en båndoptager, kan støje mere end selve båndet.
Mange konsum-båndoptagere blev jo ikke lavet til kritisk lytning.

Held og lykke fremover. Spørg hvis du igen kommer i tvivl.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Jeg takker utrolig mange gange for dit lange, velskrevne indlæg - lige præcis hvad jeg havde brug for 

Jeg har noget isopropylalkohol som jeg kan bruge - og masser af vatpinde, så det er bare med at komme i gang. Jeg tror faktisk båndoptageren har 3 hoveder, dual capstain og alt det der - men ved ik om den er direkte drevent eller hvad - det finder jeg ud af i morgen.

Det bliver spændende at se hvor rådden den er indvendigt

Jeg har lige bestilt nogle Sony UX-S chrom-bånd - håber det er OK bånd - det var det eneste jeg sådan lige kunne finde på nettet - jeg orker normalt ikke eBay og QXL.

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Et stort velbekomme.

Det er sgu'tte ret sjovt at sidde, tørstig efter viden og så intet få.

De Sony UX-S er vist ganske fine.
Ellers har jeg et par endnu uåbnede TDK MA-XG Metalbånd du godt må arve til en rimelig penge.
Jeg har oplevet at et enkelt har haft en underlig båndbase, men ellers ser de fine ud.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan meddele at jeg nok var lidt for hurtig på aftrækkeren i går - den har kun to hoveder, men tre motorer... og vist også kun en capstain (er det den lille "pind" der drejer rundt?)

Jeg har renset de forskellige elementer i dag og det hjalp en hel del på de vibrationer i de højere frekvenser, jeg skrev om. Det bånd jeg optog i går lyder nu fint efter rensningen, men det er muligt at en ny optagelse giver et endnu bedre resultat.

Jeg åbnede også maskinen og så at den var remdrevet - men der så nu ikke ud til at være noget galt - remmen så fin og frisk ud - ingen krakeleringer eller noget.

Jeg har nogle problemer med balancen mellem de to kanaler - så jeg ledte efter nogle små potmetre jeg kunne justere - men der var ingen til formålet. Jeg kunne både se på VU-metret (tror jeg det hedder) og på mit oscilloscop, at den ene kanal var højere end den anden. Indtil videre retter jeg dette med balance-knappen på båndoptageren.

Jeg kan godt få en service manual i pdf-form, men det koster - og jeg ved ik lige hvor meget krudt jeg gider at bruge på det apparat.

Alt i alt lyder den dog meget fint, selvom lyden direkte fra LP'erne virker en tand mere ægte og transparant. Det er meget sandsynligt at den bliver en del af mit setup, når jeg lige får købt nogle flere kabler

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

I mine kassette-dage modd'ede jeg en del på maskinerne.
Første skridt var at bypasse alle elektrolytter med MKT eller lignende filmkondensatorer.
Jeg udskiftede også OP-amps, men i de fleste ældre og billige kasettedecks er det sådan nogle SIL typer, eller nogle alt-i-et chips med Dolby, og de var ikke lige sådan at udbytte med kvalitets opamps (dengang var LM833 det vildeste man kunne få).

Hvis du ikke er erfaren DIY-mand vil jeg ikke anbefale det, men hvis man gør det kan man opnå tæt på rigtig high-fi lyd.
Dynamikken og detaljeringen var på LP niveau på et metalbånd uden Dolby hvis man kunne acceptere støjen.

Jeg havde en gammel Technics, en gammel Pioneer og en nyere Nakamichi.
Kan ikke huske typenumrene, men nakamichi var sådan en af de billigere af slagsen.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke en DIY-freak som sådan (i hvert fald ikke når det kommer til analoge områder) selvom jeg har planer om at blive det 

Jeg kunne faktisk godt være interesseret i at modificere den til at være dual capstain, hvis det kan lade sig gøre... mon man kan hugge noget fra et andet apparat? Jeg har en gammel harman kardon der sådan set er ret lækker, men den har slet, slet ikke styr på hastigheden, så tænkte at man måske kunne hugge nogle dele derfra :) Det ville være rart hvis man kunne få den Denon jeg har til at blive endnu strammere i lyden - man får vel bedre timing med dual capstain og den slags?  Endvidere kunne det være sjovt at montere en knap i panelet, så man kunne vælge mellem almindelig og dobbelt hastighed - ved bare ikke lige hvor nemt det er at lave - og om det er værd at gøre så meget ud af den maskine.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Er det en joke?
Du kan sQ ikke modificere mekanikken.

Næ hold dig til elektronikken og gå hele vejen.
Hvis man vil have dobbelt kapstan bør man skaffe een der allerede har det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes