| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Båndoptageren kan indstilles til at benytte Dolby B eller C og så er der noget der hedder MPX Filter (sidstnævnte aner jeg ik hvad er).
|
|
|
MPX-filter er et 19khz filter. Det virker kun under optagelse. Formålet er at fjerne rester af stereodekoderens pilottone ved FM-optagelse. Det skal altså ikke bruges når du optager fra andre signalkilder som cd eller LP.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror heller ikke på de med en dual capstan upgrade - det modsatte er dog set I beocord 5000 sad b&0 eget alu løbeværk med dual capstan - dette samme værk blev brugt inbygget i nogle beocentre - men da det ikke måtte være lige så fint som havde man købt en ægte beocord 5000 savede b&o den ene capstan og den ene trykrulle af - sådan et beocenter burde kunne laves om til dual capstan hvis ikke de også ændrede elektronikken der styrer capstan'erne
da de lavede deres "pragt" optager beocord 9000 havde de desværre skiftet indmad til et japansk blik værk - hvilket gør at man har en flot sulptur med avanceret optageteknik med en mekanik der hører hjemme i en maskine til 1500 kr. --- trist
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu jeg skulle gå hen og blive en rigtig båndjunkie, hvad er så den rigtige kassettebåndoptager? Jeg går udfra at vi snakker 3 hoveder, dual capstain, mulighed for dobbelt hastighed og alt muligt? En dejlig transparant, stram, præcis og neutral lyd ville være at foretrække  Hvis man vil lave en steril cd spændende kan man jo altid køre den igennem end ulden båndoptager
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
| Hvis nu jeg skulle gå hen og blive en rigtig båndjunkie, hvad er så den rigtige kassettebåndoptager? Jeg går udfra at vi snakker 3 hoveder, dual capstain, mulighed for dobbelt hastighed og alt muligt? |
|
|
Hvad vil du dog bruge dobbelt hastighed til ? Når du skriver dobbelt hastighed på en cassettebåndoptager, tænker jeg på det man kaldte "High Speed Dubbing". Det var noget man brugte på billige kombianlæg med to cassettemekanismer så man kunne kopiere et bånd hurtigt. Det blev lyden nu ikke bedre af.
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PVH 1987, hvis du gerne vil have noget med bånd at gøre med, kan jeg kun anbefalde en bånd type og det er en Dat, hvis du virkelig vil have noget ud af båndlyd du vil ikke fortryde. MVH 1966
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - det er slet ikke det jeg tænker på - puha - at du kan foreslå sådan noget  Jeg tænker på at man kan optage i dobbelt hastighed og afspille tilsvarende - så kan der være halvt så meget på båndet, men det giver jo mere båndbredde, hvis man må sige det sådan. Det ved jeg at der er nogle af de lidt mere professionelle modeller der kan. Jeg tænker ik på sådan noget som ens gamle køkkenradio kunne... det svarer lidt til de der USB-pladespillere hvor man kan afspille en 33 1/3 plade i 45 og derefter rette det digitalt - det er jo frygteligt at nogen kan finde på den slags
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, så kan jeg kun tænke på en spolebånoptager med flere hastigheder på. MVH 1966
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. det med DAT-bånd... meningen er jo at jeg skal kunne lave mine egne opsamlingsbånd og lign uden brug af digitalt udstyr  På trods af de problemer jeg har haft med Denon'en, så er jeg stadig overrasket over hvor lækkert det lyder... en anelse for "uldent" - men bortset fra det er det analog vellyd.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAT har jo ikke noget med analog lyd at gøre - det er bare et back up bånd
Der er en del fede maskiner til ikke så mange penge og så er der noge som koster en del mere som er lige det ekstra
Jeg kan anbefale dig at kigge efter Nakamichi Revox Tandberg enkelte Denon,technics, sony og teac
De behøver ikke at have dobbelt capstan - fx havde en del tandberg maskiner i TDC 300 serien dobbetl capstan med problemer
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
| Hvis nu jeg skulle gå hen og blive en rigtig båndjunkie, hvad er så den rigtige kassettebåndoptager? Jeg går udfra at vi snakker 3 hoveder, dual capstain, mulighed for dobbelt hastighed og alt muligt? En dejlig transparant, stram, præcis og neutral lyd ville være at foretrække |
|
|
En stram er altid at foretrække !!! Jeg vil anbefale tidligere tiders topklasse kassettebåndoptagere. Dem ingen havde råd til. Den mekaniske kvalitet er uovertruffen. Skulle der være ballade i festen, kan det klares med en loddekolbe og nye lytter. For en lille måned siden fandt jeg en lettere ramponeret (i kosmetisk forstand) Studer A721. Den optager og afspiller kassettebånd så man skulle tro det var løgn. Den vil jeg til enhver tid anbefale ! Ellers lyder min liste sådan cirkus: Studer A721, A710 Revox B710, B215 De store drenge fra: Nakamichi Tandberg Harman Kardon CD491 (Billig billig og topklasse) Denon Luxman Sony ES-serie. Teac Som en guide der trods alt godt kan bruges, vil jeg anbefale dig at tjekke www.vintagecassette.com DAT er som skrevet digitalt. Optager og afspiller fremragende. Er på mange måder en mini-videobåndoptager, med dertil hørende kompleks opbygning.
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| DAT har jo ikke noget med analog lyd at gøre - det er bare et back up bånd |
|
|
Come on. Det er en useriøs affejning. DAT er fremragende, lyder p****godt, men jeg anslår mediet til at være mere skrøbeligt og til at have kortere levetid end kassettebånd, grundet den teknisk komplekse opbygning.
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det eksotiske og digitale hjørne kan jeg anbefale SONY PCM F1 portable Betamax udstyr. Det er fra 1981 (før CD'en ankom på konsummarkedet) og optager 16bit, 44KHz på Betamaxbånd. Eller hvis man virkelig skal lave noget der spærrer øjnene op, komprimerer man sine yndlingsnumre og lægger dem på diskette  En alm. HiFi video kører ganske vist analogt, men udfører companding på lyddelen. Data for wow og flutter er imidlertid fremragende. HiFi og Elektronik lavede målinger på netop wow og flutter, og sammenlignede med spoledrenge og kassettegutter...hvilket faldt ud til fordel for HiFi-videoen. Jeg mangler at eksekvere en analytisk lyttetest af slige, så jeg kan ikke udtale mig nærmere om det.
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen natteravne, jeg køre selv med en SONY TC 990ES kass. Som spiller fantastisk, men hvis jeg vil høre RIGTIG båndlyd så bruger jeg min SONY DTC-2000ES Dat den spiller så fuglene synger, og så tror jeg at dat idag er til lydstudio og så tror jeg at der går mange år før Dat for en afløser. MVH.1966
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
r-l-b skrev:
| DAT har jo ikke noget med analog lyd at gøre - det er bare et back up bånd |
|
|
Come on. Det er en useriøs affejning. DAT er fremragende, lyder p****godt, men jeg anslår mediet til at være mere skrøbeligt og til at have kortere levetid end kassettebånd, grundet den teknisk komplekse opbygning.
|
|
|
Det kan godt være det lyder p**** godt men det er stadig væk digitale bits der siden skal gennem en DAC for at blive analoge - om det så også betyder at der er et 0 db loft ligesom ved CD ved jeg ikke - men det er altså ikke analog lyd og slet ikke cassette lyd - på godt og ondt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-I-b, det giver jeg dig ret i. Jeg siger bare det at optage et Dat bånd fra CD så lyder dat mere varmt og behageligt i lyd, det er ikke sikkert at alle Dat maskiner gør det. og en anden ting jeg har aldrig haft problemer med min Datmaskine og den har kørt dagligt i alle de år jeg har haft den. MVH 1966
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også jeg holder mig til kassetten - digitale bånd tiltaler mig ikke så meget. Hvis jeg havde brug for digital lyd med høj opløsning ville jeg nok købe en god "ADC", spille en LP ind på computeren, brænde den ud som en DVD-A og derefter afspille den på en rigtig god afspiller. Men så er det da lidt sjovere at få kassettebåndet til at lyde så godt, at man slet ikke har brug for digital lyd
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerede nu kan jeg meddele at rensningen af min båndoptager ikke har hjulpet  Der er for meget flutter - nogle gange mere - andre gange mindre, men det forsvinder ikke. Jeg har mistanke om at det er det gummihjul der kører båndet frem, der er problemet. Når jeg tager et bånd ud er båndet f.eks. ikke helt stramt - der foldet lidt op, der hvor hjulet har været, så med min beskedne viden om kassettebånd ser det ud som om at båndet ikke har den mest præcise transport i maskinen. Nogle gange er det også som om at lyden falder lidt ud og så kommer den igen. Det er sjovt, for jeg synes jo at den holder takten i musikken ret godt, og så går det galt engang i mellem... Gummihjulet kan jeg blive ved med at rense (med isopropylalkohol og vatpinde) og der kommer skidt på vatpinden om jeg så vil blive ved med at rense den i to timer. Endvidere er det som om der er nogle meget små pletter på tonehovedet som bare ikke vil af, uanset hvad jeg gør... Er den båndoptager værd at bruge mere tid på, eller skal jeg virkelig til at ofre på en af de tunge drenge? Hvad giver man typisk for sådan en Studer A721 i velfungerende tilstand? Jeg kunne forestille mig at det var en pris jeg ikke har lyst til at betale på dette tidspunkt  Jeg er næsten nødt til at have en velfungerende båndoptager - men måske kan jeg klare mig med mindre?
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej. Jeg ville ikke bruge mere tid på den, men i stedet begynde at udse mig et nyt byttedyr, for at sige det almindelig kort. Der er lige gået en Studer A721 for 223 Euro på eBay Deutschland, hvilket var uforskammet røvbilligt. De kan gå for mere. Jeg tør æde en hat på, at du sagtens kan klare dig med meget andet godt udstyr, men sørg for at du køber noget der fungerer. Hvis du er heldig tror jeg sgu godt du kan finde noget for kr. 200,- og opefter. En trehovedet, dualkapstan Sony i ES-serien (950ES, 970ES, 990ES) må være til at skaffe. En Harman Kardon CD491 ligeså. Se om ikke du kan finde noget fra ca. år 1990 +/- et par år. Udse dig nogle fabrikater og skim den der vintagecassette hjemmeside for de enkelte modeller. Jeg mener at huske at der har været forlydener om, at listen dér ikk' er helt nøjagtig, men så galt står det heller ikke til, at du ikke ville kunne bruge den. Tjek QXL, DBA, Gul&Gratis, Tradera, eBay. Må jeg gi' et praj ? Ud over at lede efter et trehovedet monster, med dual kapstan, så sørg for at den har HX-Pro. HX-Pro er en lille genial tingest, der dynamisk korrigerer bias efter musikkens diskantindhold. Det *er* at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Det kan godt være det lyder p**** godt men det er stadig væk digitale bits der siden skal gennem en DAC for at blive analoge - om det så også betyder at der er et 0 db loft ligesom ved CD ved jeg ikke - men det er altså ikke analog lyd og slet ikke cassette lyd - på godt og ondt
|
|
|
Hmm...hvis det er så frygteligt med det digitale domæne, hvorfor sørensen har du så købt en Tascam CD-brænder ?
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, jeg kan forstå Dat ikke falder i god jord herinde men jeg er glad for at der er andre der deler det samme syns punkt som jeg selv, er der nogen af jer som har hørt Dat give fra sig, i må mig meget undskylde men CDen skal stå tidlig op og jeg mener virkelig tidligt vi skal virkelig op i pris og klasse. MVH. 1966
|
| Til top |
|
| |