Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

Starknight:

Du er da utrolig kritisk! Har du nogen sinde prøvet produktet? Når men AM har kørt med det i mere end 30år så hvis det er et crap product lavet af det du siger hvorfor sælges det så?

Først, tak

Ja, jeg er så kritisk som det overhovedet er mig menneskeligt muligt.
Det er min pligt efter at have kastet penge af mig efter blandt andet AM.

Til gengæld misopfatter du min nedskrevne tekst, idet du forudsætter, at sprinklervæske er crap.
Det er det bestemt ikke. Det er en ret fed opdagele, der sparer mig for penge, samtidig med, at jeg selv har tænkt, fremfor at betale andre for at gøre det, med fare for at blive flået i blind tillid.

Vand er det bedste opløsningsmiddel der eksisterer.
Alkoholer tager over hvor fedtet hersker, hvor vand ikke kan følge med.

Derfor er en blanding af destilleret vand og isopropylalkohol fremragende til langt de fleste afrensningsformål i forbindelse med LP'ere.
Glycerin har været brugt gennem mange år i husholdningen og kan blandt andet benyttes til at lave en antistatisk klud.

Brugen af sprinklervæske og mikrofiberklud til god afrensning af LP'ere har vist sig at efterlade pladerne uden statisk elektricitet, hvilket var en lille overraskelse.

Når sprinklervæske er så godt, var hensigten med mit indlæg at hjælpe dig til at spare penge, men jeg skal eftergive, at det ikke var let at tolke. Istedet *kunne* det misopfattes og det skal jeg beklage.

Men ja. Jeg er kritisk, for I Guder hvor der dog skovles penge op af HiFi-folkets lommer og det skal fandme ikke være mine. Ej heller andres, hvis det står til mig !
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg efterhånden renset et par tusinde plader og kommet frem til at det bedste resultat opnår jeg ved at rense dem to gange
1- først et skrapt bad med en blanding af salmiakspiritus, isopropyl alkohol, opvaskesæbe, afspændingsmiddel og demin vand.  Dette får lov at trænge godt ned i rillen - hjælpes med en børste hvor min clear audio kørere begge veje og suges så helt op til pladene r tør
- derefter får den en gang L'art du Son som ligeledes får lov at komme godt ned i pladen før det suges op

bagefter ryger pladen i et nyt foret indersleeve cover - og bliver sidenhen kun let aftøret emd enten en dischwasher børste eller en maxell mekansik børst ved brug - det fungerer fint

I stedet for Lárt du Son kan man sagtens bruge en mild blanding af en masse demin band, lidt opvaskesæbe, lidt sprit og lidt afspændingsmiddel - men det lugter ikke ligeså godt :-)

Sprinkler væsker er ikke bare sprinklervæske - så pas på - det kan indeholde midler til at opløse oliefilm, insekter og andet som istedet nedbryder din vinyl

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Sprinkler væsker er ikke bare sprinklervæske - så pas på - det kan indeholde midler til at opløse oliefilm, insekter og andet som istedet nedbryder din vinyl

Nope. Det tror jeg simpelthen er tankespind, som spiller på frygt og jeg er fuldkommen isafkølet med at bruge spinklervæske til daglig/jævnlig afrensning af LP-plader.

Hvis du selv laver en blanding af dem.vand, alkohol (ethanol/isopropylalkohol) og (citron)syre, har du en blanding der kan opløse stort set hvad det skal være, herunder trafikfilm og fede insekter.

Sprinklervæske er et simpelt produkt, blandet af enkle delprodukter.
Mestendels demineraliseret vand [ca. 85%]. Dernæst ethanol [ca.10%]og isopropylalkohol [ca.5%]
Herudover kan der være tilsat farve, samt såkaldt overfladeaktive stoffer.
Ved Alaska Sprinklervæske er det:
Fedtalkoholetoxylat [< 1%] og EDTA, Na4-salt [< 1%]

Der ligger datablade tilgængelige på nettet, så tjek dem hvis du/I er urolige.

Der er ingen krydsreferencer på nettet om fedtalkoholetoxylat og vinyl LP.
Det er der mht EDTA og vinyl:
På http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0400/reviewo rama.htm er der denne lille strofe om EDTA:
"...Trisodium EDTA is added to the surfactant as a preservative, greatly reducing bacterial growth with no sonic signature. ..."

Altså.....Der er intet i ovenstående der får mig til at ryste i underbukserne.
Halle Berry kan...men sgu'tte sprinklervæske.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg endelig modtaget den Denon DR-M44HX-båndoptager, jeg har snakket om tidligere i tråden  Og jeg kan sige, at selvom den ikke er lige så transparent i lyden som lyden fra mine LP'er, så er lyden stram og lækker - helt uden de sygdomme som Denon DR-M12HX havde.

For 340 kr. inkl. fragt har jeg intet at klage over - jeg synes bestemt jeg har fået det, jeg bad om. Og den har ikke en skramme...

Og et billede mere - denne gang med blitz:

Hvis den ser lidt skæv ud, så er det nok pga. vidvinklen i mit knap så perfekte objektiv

Som man kan se på billederne, så er det et 3 hovedet monster med direct drive og closed loop dual capstan, dolby b, c og hx pro.

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Nu har jeg endelig modtaget den Denon DR-M44HX-båndoptager...

Den er da bare for Herrelækker

[edit]
Angående gennemsigtighed eller mangel på samme:

Båndkvalitet.
Indspillestyrke.
Bias-indstilling.
...og ingen MPX filter, medmindre du optager fra en tuner, der ikke selv har MPX-filter.

Det er områder jeg ville kigge på, for en god båndoptagelse bør ikke lyde anderledes end at der blot kan være båndsus tilstede.

Eksperimentér ! Der er *masser* af fede timer forude.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Takker 

Indtil videre optager jeg uden noise reduction fordi jeg umiddelbart synes det bevarer mere af musikken - så kan jeg godt leve med båndstøjen, selvom det ville være rart uden. Men jeg er ikke færdig med at eksperimentere med den

Det er virkelig lækkert at have et stort set komplet analogt setup - der er ikke noget der hedder steril lyd her... hader virkelig lyd som har været igennem "kødhakkemaskinen" - også kaldet en analog-digital-converter - så hellere køre det analogt hele vejen igennem

Så mangler jeg bare lige at lave lidt plads i reolen og købe nogle ekstra kabler... sidstnænvte bliver nok ikke helt billigt - sålænge det er en båndoptager kan man vel nok klare sig med kabler til under 1000 kr - men der skal jo to sæt til? Hvis der er nogle der har nogle gode bud på kabler der bare har hul igennem og ik koster en formue, så vil jeg meget gerne høre om det. Det skal være noget der kan købes i Odense (og gerne lånes med hjem til test).

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 December 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

#pvh1987
Lækker maskine man går sjældent galt med denon.
Og din er en af slagskibene
Tillykke :-)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2008 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

til de penge får man virkeligt meget god lyd med denons directe drevne dual capstan 3 hoveders maskiner 

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg efterhånden haft et par dage at lege med maskinen i - og jeg synes stadig den er helt fantastisk  Kan det passe at man på chrombånd kan optage op til +3 dB før lyden forvrænges? Det indikerer båndoptageren, og det har jeg så gjort med gode resultater.

Jeg sagde tidligere at lyden ikke var så transparant som direkte fra LP'erne - og det bliver den heller aldrig, men den er meget tæt på. Der er måske en lillebitte smule flutter hvis man skal være kritisk - men det er ikke noget der irriterer som sådan - det er meget, meget lidt. Hvis man har optaget båndet ordentligt kan man sådan set bare læne sig tilbage og nyde musikken - der er godt med detaljer og rummet gengives stort set lige så godt som fra originalen - alt i alt er det analog vellyd

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Er der egentlig nogen der har erfaringer med Denon DR-M44HX? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man snyder maskinen så man kan afspille uden bånd i - vil gerne have renset de der gummiruller - det er nemmere hvis de bliver trukket rundt af maskinen. Jeg kunne godt snyde den anden Denon, men den her vil ik som jeg vil 

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Åh, jamen det er nemt nok.

Du finder den pind eller tap, som registrerer at der er bånd i.
Prøv dig frem. Hvis du er uheldig, sidder den inde i maskinen og står i forbindelse med låget.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 December 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Er der egentlig nogen der har erfaringer med Denon DR-M44HX? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man snyder maskinen så man kan afspille uden bånd i - vil gerne have renset de der gummiruller - det er nemmere hvis de bliver trukket rundt af maskinen. Jeg kunne godt snyde den anden Denon, men den her vil ik som jeg vil 

hej hvis det er som min drm 600. kan fronten på kasettelågen strækkes opaf og af når den står åben.
Nå det var ikke det du ville have svar på
der er nogle tappe i toppen af kasettebrønden der mærker om der er et bånd i og bånd type. der skal man bare presse en af de følere opaf mens man trykker på play så skulle den køre uden bånd.
Håber det var en hjælp

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 December 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Åh, jamen det er nemt nok.

Du finder den pind eller tap, som registrerer at der er bånd i.
Prøv dig frem. Hvis du er uheldig, sidder den inde i maskinen og står i forbindelse med låget.

Ja, men i de fleste tilfælde sidder den øverst i cassetteskakten. Yderst til venstre sidder switche for optageblokering og båndtype. Længere mod midten sidder så ofte den der registrerer om der bånd i.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Okey dokey, Stanley. 

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Sådan var det også på den anden denon-maskine. Men det er ligesom at den her kun vil, når lågen er lukket og der er bånd i  det er ret træls...

det ville også være nice hvis nogen havde en service manual - der er sådan et stik til en kablet remote bag i maskinen - jeg er lidt af en elektronik-geek og kunne sikkert sagtens lave en dims der gjorde at jeg kunne styre de almene funktioner via fjernbetjeningen til min nad-forstærker da den har en udgang med fjernbetjeningens signal på men den tid, den glæde

synes det er unfair at man skal af med flere hundrede kroner for en service manual på de der kommercielle sider - det burde da være gratis? men hvad... der går jo penge i alt ting nu til dags...

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har ligegodt endnu aldrig betalt 'flere hundrede kroner' for en service manual.

Det sidste sted jeg købte sådan en betalte jeg omkring en hund og kunne så downloade så mange manualer jeg ville i løbet af 24 timer.

Jeg kan desværre ikke huske web-adressen lige nu, men skal nok prøve at finde den.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Nu har jeg endelig modtaget den Denon DR-M44HX-båndoptager, jeg har

Spøjst -  rigtigt spøjst

Jeg er lige faldet overt en tilsvarende ,  bare i sølvfarvet -  og med træsider

med en pokkers masse metalbånd til , samt original emballage -  og prisen er vist helt ok (250.-)

spiller da ganske nysseligt, sådan en fætter

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Stevns....Det er simpelthen bare ulovligt at score sådan en lækker bamse med træsider.

Øv, hvor er den lækker. Øv, altså.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Stevns....Det er simpelthen bare ulovligt at score sådan en lækker bamse med træsider.

Øv, hvor er den lækker. Øv, altså.

den er faktisk sindsyg flot ...  billedet yder den ikke retfærdighed overhovedet

jeg gad godt vide om folk slet ikke er klar over hvad de sælger -  og jeg kan da sagtens holde kaje ;)

( fik 150 bånd med - deraf næsten 80 stk Denon Metal - føj de spiller godt .

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
synes det er unfair at man skal af med flere hundrede kroner for en service manual på de der kommercielle sider - det burde da være gratis? men hvad... der går jo penge i alt ting nu til dags...

Stikket ligner det samme man brugte på Alpine AL80 - så det er ligefør man skulle prøve ;)   - men jeg ville dælme også gerne lige konferere med en manual først -

Den originale fjerndimmer hedder vist RC-57

Hvilke bånd kører du med på din

Jeg har testet Denon's HD-M med fornemt resultat, og BASF Chrome Maxima II - også med flot resultat

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes