Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2009 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 November 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

http://ing.dk/artikel/98792-salget-af-kassettebaand-stiger

Intressant - ikke ?

joda -  men artiklen fortæller jo ikke om årsagen til at TDK sælger flere medier skyldes mangel på andre aktører på markedet.

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 December 2009 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige et firma som måske kunne have interresse hvis man selv reparer sine båndoptagere. Man skal bare søge på  Eletronik-lavpris.dk og derefter klikke på Drivremme.

Måske kender i siden, jeg kendte den ikke så måske den kan hjælpe nogen hvem ved.

Venligst   Nyborg.

Til top Vis Nyborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyborg

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 December 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Fint link jeg tror firmaet efterhånden har 20-25 år på bagen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Nyborg skrev:

Jeg fandt lige et firma som måske kunne have interresse hvis man selv reparer sine båndoptagere. Man skal bare søge på  Eletronik-lavpris.dk og derefter klikke på Drivremme.

Måske kender i siden, jeg kendte den ikke så måske den kan hjælpe nogen hvem ved.

Venligst   Nyborg.

fint link -  lidt synd der ikke er så mange der ved hvor man finder tingene -  det kunne måske have undgået mange dørstoppere :)

fromt ønske :  Der måtte også gerne være flere der havde koblinger, trykruller og andre sjove ting på lager...  

På den anden side er *det* marked nok alt for lille.

Til sådan en gammel fætter her, kan man dårligt hitte en VUmeter pære .....  suk !   34år gammel - men spiller sgisme endnu

Nyborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2008
Sendt: 11 December 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej Jan Stevns

Du skriver trykruller og så kommer jeg straks til at tænke på en som jeg kender, som købte trykruller lavet på mål, i Tyskland. Det bedste ved det hele er at han kun gav ca 20 kr. pr stk.

Jeg skal  nok finde ud af en adresse, og jeg tror også godt jeg kan løse dit problem med lys i vu-meter, vi halvgamle " analogt**ser " må jo hjælpe hinanden lidt.

Venligst.     Nyborg.

Til top Vis Nyborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyborg

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Nyborg skrev:

Hej Jan Stevns

Du skriver trykruller og så kommer jeg straks til at tænke på en som jeg kender, som købte trykruller lavet på mål, i Tyskland. Det bedste ved det hele er at han kun gav ca 20 kr. pr stk.

Jeg skal  nok finde ud af en adresse, og jeg tror også godt jeg kan løse dit problem med lys i vu-meter, vi halvgamle " analogt**ser " må jo hjælpe hinanden lidt.

Venligst.     Nyborg.

20kroner for en trykrulle lyder vildt billigt -  det er sgisme andre priser der huserer andre steder.  En som Terry Witt - som er berømt for at lave gode "rebuilds" tager rask væk andre priser for ruller - typisk til spolemaskiner.    Det er surt at se en X-2000 stå stille på grund af defekte ruller

Mit VU meter problem er løst med aksialpærer fra TEAC - giver godtnok et lidt svagt blåligt lys, men det passer fint til maskinen ....

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg har udvidet båndoptager-samlingen med en Nakamichi ZX-9. Jeg søger hjælp til dette vidunder. Jeg har oprettet seperat tråd om problemet, men tager den med her også. ZX-9 blev købt på dba. Sælger havde mistet interessen, den har derfor stået stille længe. Annoncen nævnte også evt service eftersyn. Sælger blev spurgt om den kunne afspille, spole og ellers var uden mislyde, det mente sælger var ok, men ville ikke sværge. Nåh, men ZX-9 blev modtaget igår fredag. Udpakningen skete med lidt nervøse hænder. Men kort efter stod den rigtig flot/majestætisk på computerbordet. Den er endda rigtig flot. Efter have nået stuetemperatur, blev der koblet strøm på. Så blev den endnu flottere. Sort front med røde lys, er lige mig. Nu kommer øv øv øv. Når play trykkes, så løftes tonehovedbro (lydløst) helt efter planen. Men falder tilbage straks. Når spole trykkes, så drøner den afsted, men ca 5 sec efter stopper den igen. Der er selvfølgelig noget galt, men det lyder som en bagatel i mine øre. Har i prøvet det samme, har i gode ideer. Kender i dygtige reperatør osv osv osv

Vil meget meget gerne have ZX-9 på banen igen. Derfor har jeg sådan set oprettet tråd 2 gange.

Mange tak til jer gutter som har svaret/hjulpet mig indtil nu. 

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

oink skrev:

Hej igen.

Jeg har udvidet båndoptager-samlingen med en Nakamichi ZX-9. Jeg søger hjælp til dette vidunder. Jeg har oprettet seperat tråd om problemet, men tager den med her også. ZX-9 blev købt på dba. Sælger havde mistet interessen, den har derfor stået stille længe. Annoncen nævnte også evt service eftersyn. Sælger blev spurgt om den kunne afspille, spole og ellers var uden mislyde, det mente sælger var ok, men ville ikke sværge. Nåh, men ZX-9 blev modtaget igår fredag. Udpakningen skete med lidt nervøse hænder. Men kort efter stod den rigtig flot/majestætisk på computerbordet. Den er endda rigtig flot. Efter have nået stuetemperatur, blev der koblet strøm på. Så blev den endnu flottere. Sort front med røde lys, er lige mig. Nu kommer øv øv øv. Når play trykkes, så løftes tonehovedbro (lydløst) helt efter planen. Men falder tilbage straks. Når spole trykkes, så drøner den afsted, men ca 5 sec efter stopper den igen. Der er selvfølgelig noget galt, men det lyder som en bagatel i mine øre. Har i prøvet det samme, har i gode ideer. Kender i dygtige reperatør osv osv osv

Vil meget meget gerne have ZX-9 på banen igen. Derfor har jeg sådan set oprettet tråd 2 gange.

Mange tak til jer gutter som har svaret/hjulpet mig indtil nu. 

Den skal med 99% sikkerhed bare have et nyt mellemhjul.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

one2rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg håber, ikke tråden er helt død.

Efter at have læst om oinks anskaffelse af en ZX9'er, blev jeg lidt nostalgisk. Det fik mig til at starte min egen Nakamichi RX-505E op igen med en par TDK MA-R bånd, og lysten dele mine egne erfaringer. RX-505E er og bliver en bundsolid maskine, der har tjent mig problemfrit gennem årene. Meget anbefalelsesværdig.

Jeg har tidligere haft en Nakamichi Dragon og en Beocord 9000, i en tid hvor jeg var ganske interesseret i muligheden for optimal justering af båndtype. Dragon var dog en stor skuffelse på alle fronter. Dragon'ens brug af plastic på fronten, samt det mærkværdige valg af orange lysdioder, gjorde at maskinen føltes billig. Ydelsen var udemærket, men båndoptagerens tekniske konstruktion var skrøbelig og irriterende at servicere. Kan absolut ikke anbefales.

Beocord 9000'ens betjening var en drøm. Masser af funktionalitet. Ergonomien var virkelig i top . Dog følte jeg, at drivremmen og brugen af en så enkelt motor til både capstan og spoling, var lidt splejset af B&O. Men ydelsen fejlede skam ikke noget. Mekanisk kunne man skille hele løbeværket ad og samle det igen på under ½ time. Meget anbefalelsesværdig.

Efter at jeg havde anskaffet mig RX-505E'eren, begyndte jeg at foretrække båndoptagere med løbeværket i centrum. Jeg har således også stadig en TC-K700ES fra Sony:

Sony TC-K700ES og Nakamichi RX-505E synes at have stilmæssige fællestræk. Dette er også virkelig en meget robust maskine, der bare kører upåklageligt. Sony'en har det klassiske TCM-200 løbeværk og er blevet faceliftet gennem årerne, men dette er efter min mening den pæneste version, da den minder mig om Nakamichi RX-505E'eren. Sony'en er en perle og meget anbefalelsesværdig.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om, der er nogen, som har erfaringer med Revox B215?
Til top Vis one2rock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af one2rock

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Sjov tråd.

Jeg har en Technics RS-B40 stående fra midten af 80erne.
Jeg kan dog ikke finde  info om den på nettet. Men den ser sådan ud:

Tror faktisk jeg har brugsanvisningen et sted. Men det er nok gemt langt væk.

Udover at den kan bruge både normal FE, Cr og Metalbånd, så har den Dolby B, C og DBX støjreduktion, og afspilning eller optagelse kan startes automatisk når der kommer strøm på maskinen. Så Man kan faktisk sætte en afspilning eller en optagelse i gang, hvis man sætter båndoptagerne til et almindeligt tænd sluk ur.

Jeg har ikke selv bånd mere (dem jeg havde var slidt op / gået til - så de blev smidt ud for år tilbage), men jeg har faktisk brugt den ganske for nyelig, da en af mine kammerater havde nogle gamle specielle live optagelser som han gerne ville have reddet og spillet over på CD, inden båndene ikke kunne afspilles mere.
I samme omgang lånte jeg et gammelt Eric Clapton bånd, og blev faktisk forbavset over hvor god lyd der er i maskinen, selv om den faktisk er fra midten af 80erne.
Den køre upåklageligt, så den bliver ikke kasseret da der måske er andre der vil have spillet noget over.

Det er guld - og guld smider man ikke væk :-)

Iøvrigt - så har jeg stadig en ordentlig stak nye tonehoveder liggende, fra dengang jeg reparerede båndoptagere osv. i stor stil. Jeg har godt nok ingen data på dem mere, og kan ikke huske fabrikat . Men de er vist af rimelig kvalitet. Der står nok nogle type numre på dem.
Så - hvis nogen skulle få brug for et tonehoved, så send mig en PB. Så kan det jo være jeg kan hjælpe.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2010 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Da jeg i tidernes morgen oprettede denne tråd, havde jeg ikke drømt om så mange fine svar og inputs. Tråden er set af mere end 14000. Det er imponerende. Kan i spille spole justere og optage godt. Nu skal vatpindene og isopropyl i aktion.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 01 April 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

God påske til alle cassettebåndoptager interesseret
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

den række med teac bånd med guld spoler og gennemsigtig kassette vil jeg gerne have i påskeæg

god påske retur

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen.

Så kunne jeg ikke dy mig. Har lige fået "en lille ny" Klumpen består af NAKAMICHI RX202E. Imponerende teknisk vidunder. Problemet er rensning af de ædlere dele. Kan man få det store glasparti af på skånsom måde, det vil lette adgangen til det hellige.

på forhånd tak

one2rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tillykke med RX202E'eren. Jeg har selv en RX-505E'er, og her er plexiglaspartiet lige til at hive af.

Kig under "vindebroen" , når den er ude.

Her har du et link til lidt service på en RX-202'er:
http://www.nakremotes.com/Geo/RX-202_Idler.htm

vh

Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Sendt: 10 April 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Spæmdende tråd

Jeg Har en Denon DR-M3, den virker fint og spiller godt, er det en god maskine eller er det en af de mindre gode. Denon DR-M3

Der står computer tuning på den, hvad er det og hvad bruges det til.

Jeg går en gang imellem ind i en genbrusbutik og køber nogne gamle bånd, der kan man flere steder finde dem til 1-2 kr. stk, jeg køber gerne dem som folk selv har indspillet, fordi at det er sjovt at komme hjem og finde ud af hvad der er på dem, jeg købte engang et hvor der var optaget noget bamses venner på og det lød godt.

Hvor køber i bånd.

Super med sådan en fin tråd

Ole Nielsen

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84

one2rock
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Din Denon maskine er på the Vintage Knob: http://www.thevintageknob.org/DENON/DRM4/DRM4.html

Jeg kender ikke selv til Denon båndoptagerne, men maskinen skulle kunne finjustere bias og equalization ud fra 900 forskellige kombinationer gennem indspilning/afprøvning af en række testtoner. En fin maskine fra '83-84.

Det er ikke nødvendigt for mig at købe bånd, da jeg har samlet rigeligt gennem årene.

vh

Jens H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Fed tråd! Vil lige holde liv i den ved at vise, at der faktisk udkommer en del eksklusivt på bånd endnu! Tror faktisk, man kan tale om en lille bølge! Både indenfor obskur metal og elektronsk musik. Tjek lige disse kassetter ud. Ded er alle udkommet indenfor det sidst års tid.

[/IMG]

Relevansen i dette forum er nok marginal, da hifidelity ikke er en prioritet ved disse udgivelser. Men det er sgu'da meget sjovt.

Desuden kan man finde en del ting fra 90erne især, der ikke udkom på vinyl, men til gengæld på kassette. Og jeg synes faktisk i modsætning til hvad man læser, at der er fin lyd på mange preindspillede kassetter.

Jeg har selv købt en Denon DRM-740 og den kører som en drøm med overdrevet lækker lyd. Især elsker jeg at høre klassisk musik på den, for det er såå varmt og dejligt. Lige før jeg foretrækker dem frem for vinylen pt.!

Jeg synes som sagt, at min Denon lyder skønt. Vil jeg vinde noget lydmæssigt ved at finde en ældre DR-M44HX, som er anbefalet tidligere i tråden?

Eller skal jeg vente, til jeg finder den Nakamichi, jeg drømmer om?
Til top Vis Jens H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens H

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes