| Forfatter |
|
one2rock Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er noget nostalgisk ved de gamle bånd. Især ved synet af et baggrundsbelyst TDK MA-R metalbånd
Jeg har ingen erfaring med Denons båndoptagere. Vi har jo alle vores favoritter fra 80-90'erne. Men hvis du tænker på at få fat i en Nakamichi, så find én af der er let at vedligeholde; dvs. almindeligt eftersyn af remme. Eksempelvis RX- eller LX-serien.
Hvis det er en Nakamichi Dragon, som er din drømmemaskine, så forbered dig på adskillige mareridt mht. eftersyn/vedligeholdelse.
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu sådan en hér, jeg har gået og forelsket mig i:
I midlertid kan jeg godt se det fornuftige i at skele til opbygningen inden man køber, så måske har du bragt mig på bedre tanker.
Et hurtigt spørgsmål:
Hvordan er de lidt billigere Nakamichi'er, som man ofte ser på Den Blå. Er de også værd at samle op i forhold til hvad man få af fx Denon til samme penge?
|
| Til top |
|
| |
one2rock Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg i dag skulle have en Nakamichi med auto azimuth, automatisk båndkalibrering mm. så er CR7E nok ikke et tosset valg, hvis du kan finde én. Men Dragon'en kender jeg "desværre" alt for godt. Det er noget værre overvurderet l... Pæn på billeder, men direkte skræmmende i vedligeholdelse/service.
Hvis jeg skulle anbefale nogle Nakamichi-klassikere må det blive LX-5 og RX-505E. De har de klassiske Nakamichi dyder. Samme Crystalloy tonehoveder som tidligere gigantmodeller som 1000ZXL og 700ZXL. Samtidig er her blot to remme, som man kan sagtens kan komme til. RX-505E er for mig Nakamichis ukronede topmodel. Store skrå knapper, lækker betjening og masser af funktioner og selvfølgelig den geniale auto reverse.
Denon har jeg desværre ingen erfaring med.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min gamle RX-505-E er fænomenal. Den flip-arround-mekanisme må have givet en stor del japanske ingeniører skrå øjne under designfasen... Men designet virker ultra-stabilt og lyden er stadig i særklasse 21 år efter den røg over disken første gang.
Når det nostalgiske kalder, ryger der et bånd eller 2 i, - med indspilninger der er langt over 20 år gamle. Glæden over at skidtet stadig virker er "eyewatering" .
Når samme bånd ryger i Pioneer CT-A7'ern er glæden ikke helt den samme. Kvaliteten her er ikke helt på samme niveau, men stadig anstændig
Mener nypriserne i tidernes morgen var 10K vs. 6K9 og merprisen for Nakamitchien var sgu ok. Den er efter alle disse år SÅ meget mere velspillende og "the feeling" når den betjenes er stadig super.
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
one2rock skrev:
Hvis jeg skulle anbefale nogle Nakamichi-klassikere må det blive LX-5 og RX-505E. De har de klassiske Nakamichi dyder. Samme Crystalloy tonehoveder som tidligere gigantmodeller som 1000ZXL og 700ZXL. Samtidig er her blot to remme, som man kan sagtens kan komme til. RX-505E er for mig Nakamichis ukronede topmodel. Store skrå knapper, lækker betjening og masser af funktioner og selvfølgelig den geniale auto reverse.
Denon har jeg desværre ingen erfaring med. |
|
|
RX-505E har jeg faktisk også luret lidt på. Den ser meget speciel ud! Men cool på sin egen måde. LX-5 eren er til gengæld regulært smuk. Helt sikkert maskiner, jeg godt kunne tænke mig at finde. Men lur mig lige om de fleste velfungerende LX-5ere ikke har glade ejere. Mener jeg så én for nyligt i Den Blå til 2700 bananer, hvilket jo heller ikke er heeelt billigt for sådan en gammel svend.
Men indtil videre kører jeg gladeligt på med min Denon. Den er trods alt meget bedre, end jeg troede, da jeg købte den.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
RX-505E er ikke deres "ukronede"top model,min ven havde en i mange år (20)og det der reverse er altså ikke godt i længden.
Min egen ZX 7 kører på 20+ år uden de store skavanker og lyder rigtig godt med et dejligt varmt lydbillede.
ZX 9 er også en fed maskine,forskellen er,at ZX 7 er remdreven og ZX 9 er direkte drevet.
carsten
|
| Til top |
|
| |
serwal Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en ReVox eller studer, der er ikke ingen gummiremme eller masser af indstillinger, sæt et bånd i og optag og så hør musikken.
|
| Til top |
|
| |
one2rock Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
RX-505E er ikke deres "ukronede"top model,min ven havde en i mange år (20)og det der reverse er altså ikke godt i længden.
Min egen ZX 7 kører på 20+ år uden de store skavanker og lyder rigtig godt med et dejligt varmt lydbillede.
ZX 9 er også en fed maskine,forskellen er,at ZX 7 er remdreven og ZX 9 er direkte drevet.
carsten |
|
|
Fat mod og læs teksten igen, carsten
Jeg skrev, at RX505E >>for mig<< var Nakamichis ukronede topmodel. Altså, Nakamichis bedste >>efter min mening<<.
Min pointe er, at Nakamichi har lavet flere (top)modeller som 1000ZXL, 700ZXL/E, 680-serien, Dragon, ZX-serien mm., der alle er ret fede på hver deres måde, MEN de er sgu ikke særligt "fede", når det kommer til servicering/vedligeholdelse/restaurering af en 20-30 gammel maskine.
ZX7/9-erne er også "fede", og faktisk har ZX7'eren samme båndtransport + tonehoveder som RX505E/LX5. MEN ZX7/9 har som tillæg også noget mere mekanik/elektronik, der er sværere at komme til.
Mht. RX-seriens auto-reverese løsning, er der netop absolut ingen ulemper, eftersom båndet vendes manuelt og tonehovederne forbliver faste/stationære. Altså, det samme, som hvis jeg vender båndet med hånden på en ZX7'er.
De schweiziske tanks, Studer A721 og Revox B215-S kan i høj grad anbefales.  Især B215-S'eren er flot.
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
serwal skrev:
| Køb en ReVox eller studer, der er ikke ingen gummiremme eller masser af indstillinger, sæt et bånd i og optag og så hør musikken. |
|
|
Det er jeg heller ikke lukket overfor, men jeg synes sjældent, man ser nogen til salg. De er også grumme dyre, kunne jeg forestille mig...?
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den hér er i Den Blå: En Tandberg TCD 300
Sådan én havde jeg som knægt. Den kunne eddermame spole, den maskine! Hvordan lyder sådan en ældre model egentligt forudsat, at den er i orden? Har nemlig et par vintage Pioneer CS-E900 stående, som en dag - når jeg får mere plads - skal fodres af et ægte vintageanlæg. Og så ville det jo være tophat nostalgi at have min barndoms båndoptager til at spille dem op. Jeg kniber næsten en tåre ved tanken: Tænk igen, at høre Whitesnakes 1987-album på sådan én!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Maj 2010 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan kun tilslutte mig at købe revox og studer cassette maskiner hvis man kan finde dem - der er fede selv den gamle b710 mK II - ikke så meget computerstyret auto bias, men bund solid konstruktion og flor lyd
til Jens H Jeg har også haft en TCD 300 over flere omgange og - ja den kan under..... spole hurtigt - jeg har dog med tiden konstateret at båndtransporten er følsom pga slør i capstans så selv i nyrenoveret stand har jeg ikke kunne få den til at spille piano musik uden "ulden wow/flütter præget lyd - at den så er en maskine der stammer helt tilbage til 73 (tror jeg) gør at den frekvensområde er i underkanten hvilket vil gå lidt ud over musikoplevelsen - men selvfølgelig kan man jo bare acceptere disse omstændigheder og få sig en fed hurtigt spolende retro oplevelse
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 22 Maj 2010 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Revox b215s er højt på min ønskeseddel. Men ellers må jeg sige min sidste investering med Nakamichi rx202e til 300,- overgår alt. Den ser ud som ny, spiller som en drøm. Og karusellen er jo guf for os store drengerøve. Forøvrig fulgte der et TDK metal bånd med, det er sexy gennemsigtigt og så er det lige så tungt som en mursten. Lige nu spiller det den remastered udgave af U2-the unforgetable fire. Nuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiii det lyder godt. 
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 22 Maj 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
På ksb er der en usædvanlig båndopt. til salg. En Philips DCC 900 digital båndmaskine som kostede mere end 10k da den kom frem. Lyden skulle være fremragende. Prisen er da OK, hvis man vil prøve et meget avanceret båndoptager. Den kan afspille standard kassetter men ikke optage på dem.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=155279
Det er meget tænkeligt at disse DCC maskiner har været brugt meget lidt, da båndene var dyre. Men de kan købes på Ebay. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har man i kassettens navn været på loppemarkeds- heist og for 230 kr. fik jeg følgende med hjem og det måtte jeg da lige dele med ligesindede
Lidt bånd:
En JVC båndoptager (TD-X372) - den øverste bå billedet:
En uåbnet Sony walkman:
Alt i alt kom jeg hjem med 26 metal-bånd, de fleste TDK MA-90 og MA-X-90, men også et enkelt Denon og et Sony. Kassetterne var lidt medtagede af at have ligget i en rodekasse længe, men båndene selv er i fin stand. Har overspillet lidt Mew til et af båndene og det lyder smuuuuukt!!!
JVCen købte jeg fordi jeg har læst godt om deres båndoptagere og den så helt fin ud. Direct drive men kun 2 hoveder. Da jeg kom hjem kørte den ikke ordentligt, så jeg åbnede op for den. Den så ud som om, der havde sovet en hund inden i den! Aldrig har jeg set noget lignende!! Nu har jeg grov-renset den og den lyder rigtigt godt! Den skal lige have den sidste tur og så kommer testen, hvor der sammenlignes med min Denon DRM-740. Spændt på hvem, der vinder, men udmiddelbart satser jeg nu på Denon'en! Men den lyder sgu godt, den JVC...
Walkman' en har jeg én magen til, og den er rigtig god. Tror dog ikke jeg nænner at åbne den hér, for det er da lidt sjovt at have sådan en helt uåbnet én liggende.
God måde at bruge en lørdag på!
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
#Jens H
Tillykke dett var da nogle fine fund vedr.. bånd har jeg tidligere gjort lign fund
Basf Chrome Maxma .
jeg mener du tidligere har spurgt til Denon's ry med båndoptager. Rigtigt godt ry jeg har aldrig hørt noget negativt om dem og de holder.
jeg har haft mange båndoptagere. men min simple drm 600 er faktisk den bedst ydende og lydene jeg har haft. ikke at den er noget særligt men 30Kr hos spejderne og så funker alt 100% og ser ud som ny.
Hvis jeg skal anbefale en rigtig god Denon er det Drm 800(tre hovedet) Jeg havde en kammerat der havde den som primære signalkilde dvs den kørte rigtig mange miles aldrig problemer og den kørte og lød som ny efter 12år.
Man skal bare passe på med at smide penge efter en småhysterisk Nak og ende med at savne sin Denon. Jo en dejlig Nak kan også friste mig men må besinde mig.
men båndoptagere er lidt voodoo
min B&O 1900 lyder bedst med præindspillede bånd imens min Denon lyder bedst med alle mine optagebånd som vel at mærke er optaget på vidt forskellige maskiner
hvem har ret __________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidste år fandt jeg en Denon DRM 4 i elektronikskrald http://www.thevintageknob.org/DENON/DRM4/DRM4.htmlog selv om den er lidt blikagtig spiller den nærmest lige op med min revox og studer maskiner forleden lå der en nærmest ubrugt Denon DRM 710 http://www.hifiengine.com/manuals/denon/drm-710.shtmlden havde en smule skrat i udganspotmetret som er blevet skyllet væk Begge har tre toneoveder og DRM4 alt mulig auto bias indstilling Jeg hører ofte bånd (uden dolby ) og har det fint med lidt sus :-)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens H skrev:
.......God måde at bruge en lørdag på!
|
|
|
Det kan man vist kun sige ja til :) En uforskammet masse gode bånd, ser det ud til  __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
Hvis jeg skal anbefale en rigtig god Denon er det Drm 800(tre hovedet) Jeg havde en kammerat der havde den som primære signalkilde dvs den kørte rigtig mange miles aldrig problemer og den kørte og lød som ny efter 12år.
|
|
|
Ja - har luret på DRM 800. Har dog kun set billeder af den. Den ligner meget min DRM 740, som også er trehovedet og spiller vildt godt. Når man læser tilbage i denne tråd, nævnes der, et par andre Denon'er, men det er ligesom de ældre modeller folk refererer til.
Det er egentligt lidt sjovt, for når man læser om kassettebånd - fx wikipedia - så gøres der meget ud af, hvordan teknologien hele tiden blev forbedret - helt op til sidst i 90rne.
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blikagtig eller ej, så har den har da et ret fedt look, den DRM 4. Lidt Miami Vice-agtig!
Fedt fund! Nu vil jeg også have én.
|
| Til top |
|
| |