| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det her godt nok en kassettebåndoptagertråd (sikke et langt ord) men her er Luxman L-58A:
Og r-l-b fik den for............. ..........................................................------> .................................................................alt for lidt!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Februar 2007 kl. 04:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jag fandt sku endelig noget der ikke var på japansk om L58A
Ukens klassiker: Luxman L-58 integrert forsterker
Luxman ble aldri noe stort merke i Norge. Synd, fordi mange av forsterkerne var virkelig gode, som L58 fra 1979.
 Kjennere
vil argumentere med at den integrerte triodeforsterkeren SQ-38D på 10
w, er den mest legendariske av Luxman-forsterkerne. Og det er
riktig, men det var L-serien som var starten på den moderne
Luxman-forsterkeren, og L58 skulle bli stamfaren til en rekke
interessante modeller. Som L510, L530, L550 og L570, med klasse A-drift
av utgangstrinnet. Luxman som ble grunnlagt i 1925, startet med
radiobyggesett og pickuper, den første forsterkeren - MA-7A - kom i
1958, og i 1961 kom den integrerte 12 watteren SQ-5A. Også den med rør.
L58 derimot, brukte MOSFET-transistorer, og ga 100 w effekt per kanal. Den
benyttet seg av Luxmans Duo-Beta krets som kontrollerte tilbakekobling
på utgangstrinnet, for optimal kontroll over høyttalerne. Noe som
gjorde forsterkeren nærmest immun mot DC-feedback. Som de fleste
Luxman-forsterkere hadde L58A en meget god platespillerinngang, for
både MM og MC-pickuper.  Den
hadde også tonekontroller, med tre valgbare primærfrekvenser for bass
(150, 300, 600 Hz) og diskant (1,5, 3, 6 kHz), utkoblbart tonekretsløp,
hodetelefonutgang, og totrinns-filtrering av diskant (9 og 15 kHz) og
bass (15 og 30 Hz). Den hadde også en bassboostfunksjon som gjorde det
mulig å heve bassnivået ved 70 eller 150 Hz. Den 15 kilo tunge
forsterkeren ble levert med trekabinett og var svært så solid bygget,
ganske typisk Luxman på den tiden. Senere kom det også en L68A på 110
w, og begge ble raskt kjent for sitt svære lydbilde og varme,
involverende klangkarakter. Noe mange liker, og som utvilsomt gjorde
forsterkerne populære blant de som tok seg råd til en L58A.  I
dag kan man få tak i 58 og 68 for en tusenlapp eller to, og det må sies
å være et røverkjøp. Så rimelig er det ikke mulig å få den samme
håndtverkskvaliteten og rørlignende lydkvaliteten, kombinert med
kraften til MOSFET-transistorene. Luxman er for tiden uten importør i Norge, men dagens modeller kan beskues her: Luxman
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Carlos Rodrique Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Niklasthedolphin
Bruger siden: 26 December 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er 910'eren i hus.
Imorgen skal den prøves på alle leder og kanter. Metalbånd skal optages og der skal laves AB sammenligninger mellem andre lydkilder og den nye "julegave".
Palisandersider og modificeret azimuth justering (til det bedre) er nogle af småtingene som gør den ekstra attråværdig.
Hvad mon de går for på eBay.......................?
never mind....................den skal blive i familien for altid.
Forresten er det muligt selv at lave en fjernbetjeningsenhed ifølge værkstedshåndbogen.
der fulgte brugermanual og værkstedshåndbog med.
Den er født til at køre til kabelfjernbetjening (som ikke fulgte med og det er desværre ikke den samme som til 3014A eller som til 440A) men mon ikke man selv kan udbygge et system til at fungere trådløst hvis man har definitionerne på benfunktionerne?
Forresten kan den også styres af en PC med DOS. :-) Hvem har stadig sådan en?
venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du under KØR vælger command promt for du et dos vindue på din XP - og der vil du så sikkert med et serielt kabel kunne få kontakt
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en der spørger hvad båndoptageren skal bruges til(i vore dage).Jeg selv har planer om at snuppe de lp'er med et enkelt godt nummer på,og optage det over på bånd.Og i og med jeg har to båndoptagere,så vil jeg nok også snuppet et nummer eller to fra andre bånd.Radioen tror jeg ikke at jeg gider at optage fra.Men så er der jo også de to mikrofoner,som jeg har anskaffet mig(Tandberg TM4).Ingen tvivl om at jeg kommer til at lege med lyde og optage det.......  Jeg har en guitar der trænger til at blive støvet af,samt et par mundharmonikaer(jeg kan ikke spille på noget af det-endnu)  Iøvrigt er der mulighed for at synge karaoke gennem båndoptageren.Teksterne har man tit og ofte på lp coverne  Masser af muligheder med de flotte og vellydende gamle Tandberg båndoptagere __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lover at jeg vil udgive mine udgydelser,hvis det er sjovt,på kasettebånd  Sidder og hører Midnight Sun- Dansk Beat(m.Allan Mortensen vokal) på bånd.Det sparker røv,som mine andre kilder __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg
Jeg har lagt mærke til at kirkens korshær m.fl. har mange meget billige brugte færdig indspillede cassettebånd - jeg tror det vil være en frugtbar vej for dig
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke forstået r-l-b, Tante Berg er sgu da frelst og har set lyset...eller mener du noget andet...
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Ikke forstået r-l-b, Tante Berg er sgu da frelst og har set lyset...eller mener du noget andet...
|
|
|
Jeg tor jeg mener noget andet for jeg fatter ikke en bjælde af hvad du skriver - er det et stykke af dødehavsrullerne eller er det en stump af judasevangeliet ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg skal da ellers love for bånd-folket er kommet frem. Tak for hjælpen. Jeg synes det er sjovt at "rode" med båndene igen. Jeg har lige lavet et specielt bånd. Da det jo endelig lykkedes at få styr på Brian Wilsons (BeachBoys) nervesystem, og han vistnok med 30år forsinkelse fik lavet sit hovedværk SMILE færdig. Det var rart at høre igen. Jeg har altid haft SMILEY SMILE, den blev aldrig færdig, vistnok fordi pladeselskabet lukkede for pengepungen og forlangte det ikke helt færdige materiale udsendt. Senere fik jeg købt den store 5cdbox GOOD VIBRATIONS. Der var det resterende fra SMILEY SMILE. Mit specielle bånd består nu af de gamle originale optagelser, men sat sammen i samme rækkefølge som nyindspilningen. NØØØØØØØØJ, sikke musik. En skam penge igen skulle være vigtigere end genistreger. Fik forøvrig fine henvendelser på min annonce med køb af bånd. Fik overført penge i torsdag, så det bliver spændende at pakke ud i næste uge.
spil godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder det egentlig når P3 (det er vel P3?) sender live fra Roskilde o.lign.? Er det komprimeret til døde eller er der hul igennem? Jeg har aldrig hørt det i radioen nemlig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er 910'eren testet og konstateret i en tilstand som ny!
Alt virker som foreskrevet i manual og de justeringer jeg har haft lyst og mod til at måle referencen på i forhold til værkstedshåndbogen stemmer på en knivspids med det opgivne.
Som der står i manualen er det her en Master maskine og ikke kun lyden er derefter men også funktionerne som f.eks. Cue og programmering af stop punkter, Søgefunktion efter pause passager med både efterfølgende start og stop funktion, 2 uafhængige tidskorekte tælleværk, flere forskellige optage-opstartsfunktioner, mekanisk fastholdelse af bånd under afspilning/optagelse/brug og en knap til udløsning af denne funktion.
Jeg har afmagnetiseret den og kalibreret den til min foretrukne båndfabrikater inden for hver båndtype og må ved prøveoptagelser af referencemateriale konstatere at den er klasser bedre end min B710 og at den ikke lader mine digitale medier noget tilbage at ønske. Dette var endda under ubalanceret drift. Jeg har mulighed for at køre fuldt balanceret indtil output fra forforstærker men jeg mener det vil være "konkurrenceforvrindende" overfor de medier jeg sammenligner med.
Den skal da bruges til at lave lave lovlige optagelser af de af bibliotekernes og vennernes musikalsk og teknisk allerbedste LP plader og CD skiver (og evt. masteroptagelser fra live events).
Azimuth er modificeret så den kan gå flere grader mere til hver side end standard. Jeg har instruktioner og reservedele til at føje den modificering tilbage til standard.
Makinen har nye trykruller og jeg har også fået et ekstra sæt nye trykruller med i reserve. Desuden har jeg ekstra topcover og maskinen er forsynet med de flotte palisandersider som blev leveret som ekstra udstyr.
Nu går overvejelserne på fremstilling af en trådløs fjernbetjening til maskinen mens jeg lytter til optagelsen af Ortofons Test LP med AB test ind imellem gennem valg af kilde på forforstærkeren så ikke jeg snydes af båndoptagerens egen indgangs indflydelse. Jeg kan ingen forskel detektere. Hverken ved Højttalerlytning eller hovedtelefonlytning. Den bevarer perspektivet superbt. En evne digitale medier ofter har overordentligt svært ved..........hvorfor det forholder sig sådan kan jeg ikke forklare.
Det er det bedste jeg har hørt af en kassettebåndoptager nogensinde. Bravo Tandberg!!!
Jeg er 100% klar til en evt. shootout mellem vores kassettemaskiner. :-)
Jeg er for den sags skyld også klar til en shootout mellem digitale medier og kassettemaskinen.
Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
oink Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carlos Rodrique skrev:
|
Så er 910'eren testet og konstateret i en tilstand som ny!
Alt virker som foreskrevet i manual og de justeringer jeg har haft lyst og mod til at måle referencen på i forhold til værkstedshåndbogen stemmer på en knivspids med det opgivne.
Som der står i manualen er det her en Master maskine og ikke kun lyden er derefter men også funktionerne som f.eks. Cue og programmering af stop punkter, Søgefunktion efter pause passager med både efterfølgende start og stop funktion, 2 uafhængige tidskorekte tælleværk, flere forskellige optage-opstartsfunktioner, mekanisk fastholdelse af bånd under afspilning/optagelse/brug og en knap til udløsning af denne funktion.
Jeg har afmagnetiseret den og kalibreret den til min foretrukne båndfabrikater inden for hver båndtype og må ved prøveoptagelser af referencemateriale konstatere at den er klasser bedre end min B710 og at den ikke lader mine digitale medier noget tilbage at ønske. Dette var endda under ubalanceret drift. Jeg har mulighed for at køre fuldt balanceret indtil output fra forforstærker men jeg mener det vil være "konkurrenceforvrindende" overfor de medier jeg sammenligner med.
Den skal da bruges til at lave lave lovlige optagelser af de af bibliotekernes og vennernes musikalsk og teknisk allerbedste LP plader og CD skiver (og evt. masteroptagelser fra live events).
Azimuth er modificeret så den kan gå flere grader mere til hver side end standard. Jeg har instruktioner og reservedele til at føje den modificering tilbage til standard.
Makinen har nye trykruller og jeg har også fået et ekstra sæt nye trykruller med i reserve. Desuden har jeg ekstra topcover og maskinen er forsynet med de flotte palisandersider som blev leveret som ekstra udstyr.
Nu går overvejelserne på fremstilling af en trådløs fjernbetjening til maskinen mens jeg lytter til optagelsen af Ortofons Test LP med AB test ind imellem gennem valg af kilde på forforstærkeren så ikke jeg snydes af båndoptagerens egen indgangs indflydelse. Jeg kan ingen forskel detektere. Hverken ved Højttalerlytning eller hovedtelefonlytning. Den bevarer perspektivet superbt. En evne digitale medier ofter har overordentligt svært ved..........hvorfor det forholder sig sådan kan jeg ikke forklare.
Det er det bedste jeg har hørt af en kassettebåndoptager nogensinde. Bravo Tandberg!!!
Jeg er for den sags skyld også klar til en shootout mellem digitale medier og kassettemaskinen.
Venlig Hilsen |
|
|
må vi se billeder  tillykke med viduneret
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billede af modellen er i næstnederste indlæg på side 1 i denne tråd.
venlig hoilsen
|
| Til top |
|
| |
Dean M Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
fin tråd. hardcore båndspillere i har.
hva kan man ca. få for en NAD 613 årgang 1996 i absolut mint A++
står pt under sengen og keder sig på 5 år. (sammen med vhs-spilleren )
er en plov skudt langt over ???
cheers , på forhånd tak

__________________ "I've got seven kids. The three words you hear most around my house are 'hello,' 'goodbye,' and 'I'm pregnant."
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se lige nu er der en koncertoptagelse med The Cowboy Junkies på P4 man kunne have optaget hvis man havde en båndoptager...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
3-400 kr - jeg fik 3 NADs på qxl til 150 kr. - ikke opmuntrende
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aargh!! Så kommer der meldinger fra vejdirektoratet ind over (naturligvis). Det havde nok irriteret mig lidt.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carlos Rodrique skrev:
Jeg har afmagnetiseret den og kalibreret den til min foretrukne båndfabrikater inden for hver båndtype og må ved prøveoptagelser af referencemateriale konstatere at den er klasser bedre end min B710 og at den ikke lader mine digitale medier noget tilbage at ønske. Dette var endda under ubalanceret drift. Jeg har mulighed for at køre fuldt balanceret indtil output fra forforstærker men jeg mener det vil være "konkurrenceforvrindende" overfor de medier jeg sammenligner med. Det er det bedste jeg har hørt af en kassettebåndoptager nogensinde. Bravo Tandberg!!!
Venlig Hilsen |
|
|
Wauv tillykke igen Carlos - min 710 mk II står og ryster - tilmed så meget at dens pauseknap ikke vil virke - hvordan skal det ikke gå med den shootout - anyway for the fun of it - er jeg stadig frisk - man kunne jo lære noget om bånd ved den lejlighed Det lyder som aller tides maskine du har fået der __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |