Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
serwal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 November 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig hørt at tonehovederne på rVox/studer skulle blive slidt hurtigere end på andre.

Jeg har selv en A 721 ( til salg i dba ) den bedste tapedeck jeg har haft indtil dato. Hvad angår båndtyper er det som om den er ligeglad det, lyder bare godt.Husk at calibre båndene( REC-PAUSE-ALIGN. Jeg bruger ikke dolby ved optagelser. Det er vigtigt som r-l-b skriver at holde hovederne, capstan og rulle. Husk også at afmagnetisere hovederne og båndstyr.

Og så tillykke med kongen af kassettebådnoptagere. 

Til top Vis serwal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af serwal

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Tonehovederne på de bedst lydende maskiner slides hurtigere end på de maskiner med glas hoveder som f.eks. Akai.
Men ellers lider hverken Studer/Revox, Tandberg, Nakamichi eller andre gode maskiner af hurtigt slid.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 25 November 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Tonehovederne på de bedst lydende maskiner slides hurtigere end på de maskiner med glas hoveder som f.eks. Akai.
Men ellers lider hverken Studer/Revox, Tandberg, Nakamichi eller andre gode maskiner af hurtigt slid.

"dolph"

At de slides hurtigere , er ikke fordi de lyder bedre, men fordi glas, Ferrite, u name it, er mere slidstærke - that's all

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

At de slides hurtigere , er ikke fordi de lyder bedre, men fordi glas, Ferrite, u name it, er mere slidstærke - that's all

Jeg skrev ikke at den bedre lyd var årsagen til det større slid.
Det er blot en konstatering at dem der ikke er glas hoveder lyder bedre og at dem med glas havde bedre holdbarhed.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

KimPet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle for de gode råd. Ja, jeg mine egne erfaringer med båndtyper indtil videre bekræfter det du siger Serwal - den lyder stinkende godt med alle bånd jeg har prøvet (efter autokalibrering forståes). Min oprindelige ønske var en af de større 1/4 Studer maskiner, men jeg fortryder ikke at det blev kassette - jeg blev virkelig overrasket over hvor godt kassette kan lyde.

Formålet med bånd overhovedet var at jeg ville bruge maskinen som en slags effektenhed  til at give mine digitale musikeksperimenter lidt analog lune, og det må siges at lykkes med A721'eren. Jeg havde oprindelig regnet (doh!) med at at skulle optage sporene ned først og siden afspille dem tilbage i computeren, men eftersom at A721'eren kan monitorere båndet direkte i optagelsen, fungerer det jo i praksis som en rigtig insert effekthenhed - helt perfekt!!

Til top Vis KimPet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimPet

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
jan_stevns skrev:

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

Det er blot en konstatering at dem der ikke er glas hoveder lyder bedre og at dem med glas havde bedre holdbarhed.

"dolph"

Jeg var ovre i spole <-> spoleverdnen   -  My Bad ;)

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
niklasthedolphi skrev:
jan_stevns skrev:

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

"dolph"

Mit indlæg relaterer til både spole- og kassette båndoptagere.

"dolph"

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2007 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
jan_stevns skrev:
niklasthedolphi skrev:
jan_stevns skrev:

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

"dolph"

Mit indlæg relaterer til både spole- og kassette båndoptagere.

"dolph"

Så er jeg da slet ikke enig i din udlægning.  Min erfaring, fortæller mig noget andet

lydproblemet mht almindelige metalhoveder, kontra glass/ferrite hoveder ligger i frekvensgangen i det helt lave område....  i mellemtone/diskant er der vist ikke meget at spore.

Hvis du kan høre forskel på f.eks en Revox PR99, kontra en Sony TC 755 - der gegge kører halvspor, kan du noget ikke mange andre kan - begge maskiner er naturligtvis justeret korrekt op

( jeg tror mere det er en anden effekt der spiller ind )

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis du kan høre forskel på f.eks en Revox PR99, kontra en Sony TC 755 - der gegge kører halvspor, kan du noget ikke mange andre kan - begge maskiner er naturligtvis justeret korrekt op

( jeg tror mere det er en anden effekt der spiller ind )

Den er god nok.

Jeg har i siden medio 80'erne fravalgt glashovedmaskiner p.g.a. kompromitterende lydkvalitet.

Havde det ikke været for det ville det jo være smart p.g.a. den betydelig længere holdbarhed af hovederne.

Der er jo også en grund til at Studer/Revox, Tandberg, Lyrec, Stellavox, Nagra, Telefunken, Ampex, Otari, Tascam og mange andre har fravalgt glashoveder som en løsning på båndoptagerens største vedligeholdelsesmæssige problematik.

Samme overvejelser ligger nok til grund for at ingen glashovedmaskiner er brugt i studiesammenhæng med vellydende slutprodukter.

Men altså på hjemme-stueplan (eller 1.sal hvis det er der du har din lyd ) er det jo små nuancer som kun registreres hvis anlæget i alle led støtter en ren formidling af lyden.

Så hvis man er glad for sin glashovedmaskine så skal man da beholde den og nyde den for det kan stadig lyde super dejligt. Og trods glashoveder er lyden stadig uden konkurrence fra digitale medier.

"dolph"

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 December 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Nyt liv !

du ved til den du aldrig bruger, men har stående fordi den er så flot.

Få liv i din gamle båndoptagere og afspil MP3 filer på dit stereoanlæg eller autoradio, med denne Mp3 player der udviklet til at virker som et gammeldags kassette bånd,  men istedet for bånd benytter den SD memorycard. Benyt knapperne på din båndoptager præcis som du plejede at gøre med dine bånd.

Den kan naturligvis også benyttes som en almindelig bærbar MP3 player, og prisen er under 200 danske kroner inklusiv porto til Danmark: Husk at vælge dollar som møntfod nu hvor dollar kurs er lav.

http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/cassette-m p3-player-stand-alone-or-car-cassette-player/

Data
External Memory: Compatible with SD/MMC card (max.2GB) / Music Format: MP3. Bit rate: 32-256 Kbps / Hovedtelefon Mini Jack: 3.5mm /  SNR : >75dB Output for hovedtelefon: 2 x 10mW(32Ohms) / USB: 2.0 / System: Compatible with windows 2000/xp / Battery: Built-in 450mAh lithium battery  / Dimension: 63X102X11.5 mm / Manufacturer Ref.: 5G8YYLNJJ9F2.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Husk, når i gæve båndoptager brugere optager radioudsendelser, at selv om FM båndet lydmæssigt er begrænset  frekvensmæssigt, så er et MPX filter gavnligt hvis udsendelsen er i stereo, da pilottonen altid medsendes og mange tunere har frekvensrespons der kommer over de 19 kHz.

Hvis man endvidere benytter Dolby, HX-pro, DBX eller anden støjreduktion så er MPX ofte temmelig nødvendig da pilottonen på 19kHz kan lave ravage i alle støjreduktionskredsløbs signalbehandling.

Nogle gode tunere dæmper med stejle filtre selv pilottonen med op til 80dB mens andre kun dæmper med 40dB og andre igen slet ikke dæmper tonen.

Summa Summarum:
Brug MPX filter på Jeres båndoptagere hvis i optager radioudsendelser i stereo.

"dolph"

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Tak DOLPH - det er helt rigtig at netop mpx filtret er et af de "gode " filtre i verdenen.

Jeg har pt nogle problmer med Fm når det er frostklart ?? jeg troede at det var omvendt - at det var når det var skodvejr at FM kunne drile

Det skal siges at jeg desværre ikke har en FM udendørsantenne pt.

Bent2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Er ejer af flere cassettedecks deriblandt DENON DRS810, som jeg er meget tilfreds med. MEN....det virker nu som om, den trænger til at få udskiftet remme. Har kontaktet HI-FI-blubben og været på nettet - der ikke kan levere remkit til maskinen. Dog kan man på nettet få uorginale remme, hvis man kender målene på remmene og typen (flad el. kvadratisk).

Jeg er ikke meget for at afmontere remmene endnu (de virker trods alt stadig) for at tage målene (de har sikkert udvidet sig meget). Så er der nogen, som kender antal, mål (og typen) på de remme, der anvendes i maskinen ?

Skulle nogen ligge ind med ubrugte remme til DRS810 og ønsker at sælge dem, så send mig gerne en mail.

Iøvrigt kender nogen til gode reparatører (værksteder el. private) af cassettedecks (jeg har både DENON, TECHNICS og SONY) ?

Til top Vis Bent2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent2

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen.

Får i stadig "rullet" bånd. Kunne være sjovt hvis der var kilometertæller på vores Sony TC-K970es. Det er mange år siden jeg har været så glad for et apperat. Men spørgsmålet denne gang (lidt doven er man vel altid) Kigger man i Hifi-revyen 1992 er 970es beskrevet, og der står skrevet den er forberedt til fjernbetjening. Hvudden gør man det. Har også fået fint tilbud med køb af Denon 810, om den skrives der, at fjernbetjening er mulig med systemremote. Kan den bare købes i løsvægt.

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Sådan en har jeg forelsket mig i. Jeg har ledt i flere år og har just købt den på qxl. Den fungerer perfekt.

Se her hvordan den vender båndet:

http://www.youtube.com/watch?v=z0MgJKx5Ay0

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den. Fed maskine. En rigtig blæret måde at løse problemet med autoreverse på, og det går satme hurtigt, man skal passe på ikke at få slipset i klemme, så naår man at blive kvalt inden hjælpen når frem.

Har selv haft en RX 505 , ( som jeg stadig savner), som er udstyret med dobbelt kapstan og 3 hoveder, ellers meget lig rx 202.

Sjovt nok benyttede Dragon maskinen ikke denne form for autoreverse, men brugte at vende tonehovedet, men Nakamichi løste naturligvis azimut problemet. NAAC ( Nakamichi Automatic Azimut Correction) hed det vist.

Jeg synes stadig Nakamichi bare er kassettebåndoptagerens ferrari, og selvom både Revox og Tandberg lavede fede maskiner også, så er der bare et eller andet over Nakamichi.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

ak ja tre dejlige kassette kæmper der i dag kun findes som oem brands ....  Jeg nyder stadig min studer og revox kassette maskiner og bruger bånd jeg har optaget på dem på andre maskiner bl.a. en Pioneer CT F9191
for at understreg hvor stor den Pioneer er sætter jeg lige et ekstra stort billede ind (den fylder tre gane min luxman tuner)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

selvom man kan slå sig på lårene af grin over dens data så har den en meget musikalsk måde at spille på så man glemmer alt om bånd - 

Jeg mangler stadig at få mit løbeværk skiftet på min Beocord 9000 - den har med sin auto tape bias etc muligheden for at lave nogle ret gode bånd - og så er den næsten flot selvom det er en B&O

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

her et billede sammen med en mosnter receiver sx 980

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig prøvet de store Pioneer ting selv, men den ser "Tung" ud.

Je har selv en Luxman K 04 i gemmerne, men jeg skal vil have den frem igen. Egentligt en Alpine AL 85/AL 90 i luxus forklædning, men den kan ved korrekt justering snyde de fleste..

jeg  har på et tidspunkt brugt en gl. stor Pioneer receiver som effekttrin og en Mark Levinson ML10 kontrolforstærker til et sæt Celestion SL 700, en hamrende mærkelig kombination, men af uransagelige årsager lød det forbløffende musikalsk.

Hvilken revox maskine har du ?

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes