Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Revox B710 MK II og en Studer A 710, først nævnte er - efter et vist firma vis navn jeg ikke længere vil tage i min mund havde prøvet at ødelægge den - blevet hovedrenoveret hos kinovox og sidstnævnte som har ballancerede udgange og lidt anderledes funktioner er blevet hovedrenoveret hos villadsen. Nogle sige at B215 er bedre men den ligner en microbølgeovn og har ikke den samme kvalitet mekanisk som det to 710eren  

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hvor ser det bare godt ud... (og flot fotograferet).. Det var tider den gang man sad og optog fra radio eller fra lp. Lavede sine egne bånd og tog dem med til vennerne eller bare satte et bånd i med blandet musik... Ikke sikkert lyden var optimal, men jo jeg syntes det lød rigtig fint.

Jeg må hjem og se i mit billede arkiv. Mener jeg har noget liggende på mine gamle hifi ting...

Nu har jeg et notalgisk hjørne på mit "kontor", som jeg nyder en hel del. Det kan ses her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68393&K W=KBAndersen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk "stjålet" billedet på nettet - det er ikke mit - men jeg har de samme to Pioneerer - som jeg nok skal få fotograferet ved lejlighed

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Har Studer maskinen balancereden in-out ..( det kunne jeg have sagt mig selv), men sikke fede makiner!

jeg synes egentligt de andre Revox også er ret fede, kunne godt tænke mig prøve een engang og også deres tunere!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

jeg har deres 760 tuner - ikke verdens bedste men tæt på - og deres CD afspiller 1st. genration B225 har kun 14 bit og er meget forældet i mange henseende men der sidder en dejlig konverter i den så lyden er meget analog - den er bygget som en tank men desvæære er fronten alla B215 - ligner lidt et betjeningspanel på en microbølgeovn og ikke det mere gammeldags studie-look som de grå revox med chromeknapperne. Sammen med de to B77ere og det sidste skud på stammen - Nagra IV er jeg meget godt dækket ind på båndsiden og kan kun sige at det er et undevurderet medie - godt nok har det ikke den hurtige navigation som CD'en men ønsker man at høre musiiken som den er skabt - kronologisk er det dejlig lyd som har noget som cd'er aldrig kan få

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Hat Studer maskinen balancereden in-out ..( det kunne jeg have sagt mig selv), men sikke fede makiner!

jeg synes egentligt de andre Revox også er ret fede, kunne godt tænke mig prøve een engang og også deres tunere!

fik du nogensinde lyttet til det sæt Tannoy Glenair i havde til salg i sunaudio og som blev testet på hifi og musik ? - belv de solgt bagefter ?

ret meget off topic - sorry trådstarter

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Jeps, dem har vi lyttet meget på - de er blevet solgt til en god kunde i Aalborg.

De kan være ekstremt dynamiske, faktisk chokerende voldsomt. Vi havde dem ude hos en god ven af butikken, som benytter en meget  stor ( bogstaveligt forstået) hjemmebygget klasse A ting på 45 watt, og underafspilning af en gl. Sort sol plade blev et par stykker chokeret over det høje lydtryk som blev serveret så kontant at det vare meget realistisk. Omvendt kan man også få dem til at spille dårligt, hvis forstærkeren ikke magter opgaven, så de kræver lidt af brugeren med at benytte den rigtige forstærker, og det mener jeg bestemt ikke testeren på Hifi-musik havde, da de er markant bedre end hans test antyder. Lidt kontant sagt, men jeg står ved det. Glenair 10 højttaleren har naturligvis ikke det bredeste sweet spot og den kunne bruge lidt mere " luft" oppe i øverste diskant og den kan havde en tendens til at "honke" lidt i mellemtonen, men med den rigtige forstærker kører det perfekt. Ikke en højttaler for alle, ikke så nem anvendelig som en Dali Helicon 400, men for den rigtige bruger er den bedre, for flertallet ikke.

Vi havde faktisk to stk Revox PR 99 mk.II for et par år siden, som vi havde købt på ANR sammen med 2 stk Tandberg TD 20 A, og jeg havde planlagt at snuppe en af hver, men der kom en russer og gav en god betaling for de to revox maskiner, så jeg nåede aldrig selv at prøve dem, og den ene Tandberg blev givet væk til en god kunde og den anden TD 20 A står jeg med, desværre defekt, så spolebånd har jeg aldrig rigtigt prøvet.

Jeg tror mange vil blive chokeret over hvor god lyd en kassettebåndoptager kan gengive, hvis den er justeret korrekt. På mit daværende arbejde kørte vi nogle a/b test for kunder på en "gemen" Onkyo TA 207 kassettedeck, som var en 3 hoved, dobbelt kapstan til 3,297,.kr og 90 % af alle kunne ikke høre forskel på bånd eller cd. Selvfølgelig er det meget nemmere at kopiere en cd på pc, men det er ikke nær så sjovt som selv at skulle justere bias osv for at få et godt resultat.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

jeg fik ikke styr på mine dual concentrics fra Tannoy før jeg fik to monoblokke på 135 watt stk med trafoer i udganen - nu spiller de tilgangæld med en voldsom men kontrolleret dynamik - man opdager egentlig først hvor højt man spiller hvis man prøver at samtale, det går slet ikke.

Som regel hører jeg musik langt fra sweet spot - X er lytte position og H og V er højtalerne

------------------------------------------------------------ -----------------

X

H                       V

Det giver tilgengæld en meget levende formidling

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jamen det er glædeligt at se jeg ikke er alene om at sidde fuldstændigt forkert iforhold til højttalerne. Mit X er nærmest ovre ved H.. Når jeg har fri lytter jeg kun musik og ikke hifi

Hvad har 135 watt med trafoer? Er det ARC el Radford?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

nope,  QUAD 510 - 100volt el. 135 watt valgtfrit 2-64 ohm, lave til studiobrug og installationer tror jeg, ingen rør - eneste rør er i min Bellari riaa - men det er gså nok 

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Nååeh, du skal da prøve et sæt brokoblede mcintosh mc 275...

Quad 510 kan godt huske at have læst om dem, men har kun prøvet hifi forstærkerne, II,303.306 og 405

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror næppe jeg kommer til at prøve mcintosh med de få kroner jeg har til grej en af de ting der tiltaler mig ved QUAD 510eren er at de somd et fremgår af nedenstående klip ikke er til at ødelægge

The Quad 510 is a single channel 135 watt amplifier for 19inch 2U rack mounting.

The balanced signal input is suitable for bridging 600 ohm lines, 0.775 Vrms, with a lockable gain control.

The output is isolated and provides up to 135 watts into almost any impedance from 2 to 75 ohm, the choice being determined by a plug-in card.

The 510 is thus highly versatile and can be used either singly or in groups to provide virtually any power into any load.

The amplifier is fully protected and virtually proof against mis-use.

No harm can be caused by factors such as gross overload, continuous operation or short circuits, heavy reactive loading, inadequate ventilation etc.

Den bruger noget af den "current dumping teknologi der blev udviklet da Quad lavede 405eren.

Jeg bruger også et sæt 33/303ere sammenmed mine Rogers ls3/5A højtalere mens alt mit revox grej bruger en B750 mk II forstærker som pre og en B740 som effekt - B750eren får lidt hjælp af en ALTO lito Link til at holde styr på de mange indog udgange bla. Kassettebåndoptagerne for nu at komme tilbage på tråden igen

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Trafoer i udgangen? Mener du for at lave et balanceret input eller er 510 trafokoblet i udgangen som fx mcintosh transistorforstærkerne også er det? Hvis ja til det sidste, er den jo nærmest ligeglad med belastningen, og det er imponerende til prisen. Quad tingene er jo ikke vildt dyre og der skal noget til for at kyle trafoer i udgangen. Imponerende. Tror på den kan klare et sæt Dual Concentric uden problemer.

Hvis du bliver træt af dit Revox + Quad + Rogers skal du bare sende det til Aalborg!

Og for lige at vende tilbage til tråden...Når du har prøvet så meget af det ældre fede grej, har du prøvet nogle af de sidste store Tandberg Kassettedecks? Jeg havde en kammerat som havde en engang, og den kørte som en drøm. Jeg kan dog ikke huske modelnummeret på den.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Denne er den største af deres jeg har haft:

jeg har haft flere af deres mindre - de spoler vildt hurtigt men har tit problemer med at de dobbelte capstans giver wow og fütter

min første Tandberg i 1973 var en:

Dolby og 3 motorer.

Tante Bedrg har fået et par af mine mindre - det kan du læse meget om tandberg i hans tråd

910 og 911 (sidste kun lavet i 35 stk) skulle være noget helt særligt Niclas Dolphino udelukket fra dette og andre fora utallige gange har vist en 910'er -de skulle være ret gode og nok det bedste der er produceret til kassettebånd 

3004 skulle også være top notch men den er godt nok grim

3004:

3014A:

910: (400 stk produceret blandt de bedste Tandberg)

3034: her gik det galt for dem - lavet i østen suk

For mig bliver Revox og Studer dog det rigtigste hvad angår bånd til stationere miljøer - det er udviklet til studio brug (studer) eller afledt af studio brugs maskiner (revox) og ikke fremstillet af hifi fabrikanter med krav om nye smarte fiduser hvert år. Det vil sige at det sikkert har været alt for dyrt som udgangspunkt men at det nu snart 30 år efter kan købes til en fornuftig penge

Revox skal man dog vide brugte nogle skod elektronik komponenter som visner bort - egentlig ikke af ond vilje men fordi de specielt da de var Studer maskiner var skabt til at blive servieret professionelt, målt igennem og testet på service kontrakter og så skiftede man bare pot metre, lytter og andre ting hen ad vejen så de altid overholdt specifikationer.

jeg har også de mærkelige revox BX 4100 højtalere med 8 basser og faseliniert kabinet - efter at jeg har fået effektforstærkeren B740 spiller de ret godt - der skal noget til at trække 4 ohms højtalere med 8 paralelkoblede 25 ohms basser uden at der går mudder i det

Det mærkeligste revox jeg har er B790 - deres første generations liniar tracking direkte drevne pladespiller - værket er stærkt og går som en drøm men armen er et mærkeligt tangetialt misfoster hvor selv armen kun er en printplade forlænget af en pickup på ca 4 cm. - det hele sidder i en en mærkelig kasse der drejes ind over pladen inden start - forhindre brug af pladestrammer

Med en OM30super og noget bluetack har jeg dog fået den til at spille fint men glem alt om Moving Coil - desværre for B 750 mk II sog jeg kun bruget til pre har en fin Riaa, med justerbar følsomhed og valg mellem 25, 50 og 100 kohm indgange

tilbage til Kassette maskiner så tror jeg nu også at Teac og Tescam i deres bedste år lavede nogle rigtig gode sage - nogle af disse var studio maskiner

--

tilbage til QUAD 510 så sidder der en ordentlig i deres udgang - man sætte et prinplade (en slags jumper) i alt efter om man vil køre 2,4,8,16,32,64 eller 75 ohm og så kan de leverer 100 volt til "distribuerede systemer" Poul M skrev på et tidspunkt at de blev brugt til linieforstærkere af store telefonselskaber og ellers i lydstudier

De er ikke konstrueret til hifi markedet, men bruger noget teknolgi fra QUAD 405 og de er total no nonsens forstået at de ikke farve lyden elle dræber den men bare pumber det preamp signal de modtager ud i højtalerne og sørger for at højtalerne ikke laver numre

på den måde for man kontant afregning hvis man sætte skodkomponenter forand - de redder ikke dårligt udstyr og da mine Tannoys sidder i 150 kg Duelund monster beton Horn hvor bare en håndfuld fåreuld det forkerte sted eller en halv kop sand for lidt i forladekammeret for dem til at lyde grimt så er jeg utrolig glad for 510ernes måde at styre begivenhederne på (Duelunds horn behøver ikke være så svære at fin "stoppe med uld og sand" men der er lavet til 8 tommer coral beta og mine Tannoys er 12" så jeg har nok udfordret dem lidt

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Ja de bruger sikkert Current Dumping princippet, og hvorfor ikke? Det har virket godt siden 1975, og Quad fik også en Queens Achievement osv osv pris for det. De må jo kunne køre rigtigt godt med en 15 ohms LS3/5.

Teac lavede jo de her store Z modeller med 3,000,000 millioner knapper til ca samme pris, men jeg synes ikke vi ser nogen til salg. Sikkert fordi de er sprunget i luften. Min erfaring med Teac produkter er ikke god mht holdbarhed.

Harman/kardon lavede en model fra 1985 - 1992 der hed CD 491, som egentligt var en rigtig fin maskine til 5,997 kr hos audioscan. Den var en rigtig god maskine til rimelige penge. Man skulle jo justere båndet til maskinen ved hjælp af en mini umbrakonøgle førend man kunne komme igang! Jeg synes stadig det er en fed maskine, men selvfølgelig ikke en Nak. el.Revox

Kan se på dine billeder at det var en 910 min kammerat havde. Skulle have købt den da han ville sælge den for 3.500,- ( og Hans audionote sølv MC trafo til 3,000-.........)

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

For et stykke tid siden hoppede jeg også med på kassette og nu også spolebånd.

Kassetten er en Nakamichi 600 mkII - Den bedste jeg har hørt, nu har jeg jo ikke hørt så meget.
Spolen er en Akai GX-77, den er rigtig god, men købte den nok mest fordi den var lidt sjov.

Jeg synes personligt det er smart. Lyden er virkelig lækker, og det at man lige så snart man finder noget interessant i
Radio'en bare trykker optag, og så har man det. Eller kan få fat i noget af det glimrende Jazz fra DR's arkiver. Når jeg har
tid vil jeg gerne have indspillet alle min singler på en spole, ellers får jeg dem hørt for lidt. Der er jo en masse godt Hendrix
og Procol Harum i mellem.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jeg ved man i dag kan udveksle musik via nettet og lægge det på ipods, iphones og mp3 afspillere og det er jo rigtig godt - jeg synes dog at der var noget særligt over at få et bånd som ens kærreste havde optaget til en - eller en god ven havde sendt fra udlandet - sådan et bånd kunne blive ens bedste bånd og blev spillet igen og igen til det var halt slidt op eller til en eller anden ond kassette båndoptager åd det og lavede båndsalat af det. Man vænnede sig til at musikke skulle komme i en bestem rækkefølge og numrene fra forskellige kunstnere fik en særlig betydning når de blev afspillet gang på gang i samme rækkefølge - ingen random shuffle m.m.

Derfor kan jeg godt forstå at du vil spille dine gamel singler over på bånd - jeg har et par flyttekasser singler som jeg netop har stående sådan fordi jeg ikke gide at skifte plade hver 4 minut - måske jeg skulle lave nogle fede mix i juleferien

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke rigtig nogle venner der laver mig mixtapes, da ingen ejer en kasetteoptager

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

læs emnet kassette stafet! under vintage forum

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

jeg har foresten sådan en som jeg skal have til at spille - gad vide hvem derkan fikse sådan en
http://www.vintagecassette.com/Alpage/AL-300

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes