Emne: 42" 1080p for 11K? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Jeg kan sagtens forstå at folk gerne vil have 1080P, for 1080P gengivet godt er herrefedt. Der skal bare mere til end folk tror, for rent faktisk at få det fulde udbytte af 1080P. Eksempelvis, så taler mange om hvor høj en opløsning de har brug for til at lave en given billedstørrelse. Med 1080P er det nærmere omvendt - spørgsmålet burde lyde: Hvor stort et billede skal jeg have for at få glæde af 1080P? |
|
|
teoretisk er det jo ligegyldigt, jo mindre skærmen er jo bedre vil højere opløsning jo også se ud, men der er det bare sværere at se.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Hans J skrev:
Otto, TC skrev:
|
Mht. "den mindst rådne appelsin til prisen", så findes der mig bekendt ikke andre 1080P tv til den pris |
|
|
Amoi kr. 13.999,-
Tatung kr. 10.485,- |
|
|
Fair nok, der kan man bare se. Svaret på om jeg interesserer mig for om Tatung eller Mirai er den mindst rådne appelsin, det kan så ses i min signatur...  |
|
|
Ok. Jeg gik jeg så egentlig ud fra at du var klar over. Så kan jeg sq bedre forstå vi kunne trække den så langt ud :) Nårmen. Lidt relevant omkring skrærmen. En kollega har netop bestil sådan et monstrom. Så jeg formoder jeg får lidt personligt erfaring med det inden for en uges tid (ommend mit sammenligningsgrundlag er noget begrænset). Der ud over så skrev jeg til Mirai omkring 1080i/1080p og fik følgende svar tilbage:
Citér:
Dear Mikael,
Our datasheet is not up to date. It is supporting 1080p (on HDMI) from the beginning but we did not put it into the datasheet because it was not sure if this product was within EMI specifications. 2 weeks ago we had the good news that this product passed the EMI test. So that's why it's on the website now but not yet in the manual. |
|
|
Nogen der vil knytte en kommentar til EMI specifikationerne?
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Det siger jeg jo heller ikke - jeg fortæller dig hvad der med 99,999% sandsynlighed er sparet væk, ud fra det kendskab jeg har til markedet. Igen, jeg behøver altså ikke prøvekøre en Hyundai Matrix Van for at finde ud af om den kører som en BMW - men derfor kan det da godt være jeg køber Hyundai'en alligevel, hvis jeg har mere brug for plads end for køreegenskaber. Det gør ikke nødvendigvis produktet dårligt. |
|
|
Jeg beklager misforståelsen. Da jeg faktisk troede at du var klar over der fandtes andre modeller i det prisleje. Og at du ikke gidder beskæftige dig med dem, er naturligvis en ærlig sag. Men jeg syntes stadig det kunne være interessant at sætte den op mod Toshibas, Samsungs, Sharps eller Phillips' tilsvarende.
Otto, TC skrev:
| Se det er noget helt andet, og det er vi helt enige om. Men essensen i dit spørgsmål er stadigt: Hvorfor koster en Mirai 11k når en Toshiba, Samsung, Sony, Whatever koster flere tusinde mere. Det er fordi der er sparet på nogle (generelt set) væsentlige områder.
|
|
|
Ja, men hvor meget på hvilke områder. Jeg siger jo netop ikke at den er lige så god. Jeg sige blot at jeg har en teori om at det er kompromisser som jeg kan overleve at indgå mod at spare 30%+ på kostprisen.
Otto, TC skrev:
| Og igen, det behøver man altså ikke gennemteste skærmen for at kunne udtale sig om. Hvorvidt den er bedre eller ringere end en 768P skærm til samme pris til dit forbrug, DET kræver nærstudering. At udtale sig om hvorfor ét produkt er billigt og hvorfor ét produkt er dyrt, er altså ikke så svært hvis man er lidt inde i sagerne. Nej, kvalitet/pris er ikke et lineært forhold, men der er altid en forklaring, der er ingen mirakler. |
|
|
Ikke helt enig. Jeg ser RIGTIG mange eksempler på at kvalitet og pris på INGEN måde hænger sammen (ikke kun i AV-udstyr) fordi der er så uendelig mange andre faktore der spiller ind. Og af og til støder man altså på ting som mindre ufatteligt meget om mirakler (et af mange eksempler kunne fx være Dells noget aggresive indtog på wide-screen monitor markedet - først med 24" 1920x1200 og senest med 30" 2560 x 1600 - som ikke alene var de billigste med også blandt de bedste på markedet). Mirakler KAN ske, men det er ikke en gang et mirakel jeg leder efter her, jeg kan fint stille mig tilfreds med bedre end dårligt.
Otto, TC skrev:
| Panasonic er _næsten_ lige så godt som (og nogle vil sige lige så godt som) Pioneer, men koster væsentligt mindre. Her kan man godt sige at pris og kvalitet ikke nødvendigvis hænger sammen. Sammenligner du Panasonic med nogle af de dyrere og RINGERE plasma'er, så hænger pris og kvalitet SLET ikke sammen. |
|
|
Jeg tror sådan set vi er enige. Hvis ikke hele vejen så ihf det meste af vejen. Jeg tror nok mere på mirakler end dig og du er mere bevist om "rigtig" high-end end mig. Jeg fordyber mig i kvatitet og dig i kvalitet (øhh, ja, det kan man vel næsten godt sige, ik?). Og bottomline er at vores forskellige holdninger gør at vi kan diskutere noget som vi er enige om
Otto, TC skrev:
| Men det ændrer ikke på at et ultra-discount plasma, som f.eks. Medion, er et markant ringere produkt end mærkevarerne. |
|
|
Vil du afvise at der faktisk findes mange folk som er glade og tilfredse med deres Medion?
Otto, TC skrev:
Jeg kan trøste dig med at jeg synes du er meget mere fornuftig end jeg giver udtryk for... Jeg synes heller ikke der er noget galt med Cerwin Vega, det er designet til et bestemt brug, og til netop dette brug er det bedre end alt andet i prisklassen. |
|
|
Jeg er i øvrigt ikke selv tilhænger af CV ! ! Man kan kalde mig for meget, med det vil jeg sq ik ha hængende på mig 
Otto, TC skrev:
| Ikke desto mindre går der rigtigt mange "CV-t**ser" rundt og plaprer op om at "CV er bare det bææste, for det er det eneste der kan spille bas, så det er bare meget bedre kvalitet end alt andet". Det er sådan set bare et spørgsmål om at man ikke er i stand til at skelne.
|
|
|
Ja, det er jo så lidt tragisk hvis nogen reelt mener at CV er ubetinget godt. Skal dog også siges at jeg ikke finder det mere tragisk end entusiaster og "proffer" der render rund og siger "Dali er bare det bææste". Jeg mener også at man bør skelne mellem kvalitet uanset pris og valuta for pengene (hvad man nu offre). Jeg kunne fx aldrig finde på at købe et B&O (havde det ikke lige været fordi det var dansk) alene udfra divsen at jeg NÆGTER at betale penge som jeg ikke føler jeg får noget for. Men hvis jeg havde pengene kunne jeg NEMT finde udstyr for mere end en komplet B&O stue ville koste.
Otto, TC skrev:
| Igen: Jeg har ikke sagt Mirai'en er et dårligt køb, ikke engang at det er et dårligt produkt. Det er det formentligt, men det er slet ikke dét der er min pointe. Min pointe er sådan set bare at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også. |
|
|
Nej, du har nok ikke sagt direkte at "Mirai" er et dårligt køb, men når du starter en sådan debat i denne tråd uden i øvrigt at kende andre modeller i samme prisklasse og siger billige TV af den type er et dårligt køb og at det er dårlige produkter, så er det da rimmelig naturligt at det bliver opfattet som en relativt direkte kritik, selv om den kun er indirekte. Der ud over, var min største protest at du udtaler både subjektivt og generelt om produkter som du senere indrømmer du hverken har set eller har lyst til at se. (du mener måske ikke du har været subjektiv, men jeg føler ihf ikke du har tænkt særlig meget over "CV-t**sernes" behov og ønsker)
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Chi Mei er udelukkende producent af mindre LCD-paneler til computer-skærme - dette svar kan man få hvis man kontakter dem direkte.
Jeg så et Mirai-tv som den, debatten drejer sig om, i Oktober sidste år - uden bagbeklædning - og der sad et Samsung-panel der i. |
|
|
Det er så ikke helt hvad man kan læse sig frem til her http://www.mirai.eu/Uk/AboutMIRAI. Kunne det tænktes at den model du så i oktober (~3 måneder før det kom på markdet) kunne være en concept-model som ikke indholdte det samme elektronik som den færdige produktion?
Ronin skrev:
| Hellere et super 1366x768 tv end et middelmådigt 1920x1080 - sådan er det bare.... |
|
|
Ej, nu stopper festen sq. Mener du også at et godt CRT TV i alle tilfælde er bedre end et middelmådigt LCD TV? Hvad er er sandhed for dig behøver ikke at fungere i andres verden. Så lad være med at gør subjektive holdning til sandheder, bare fordi det er det mest estetisk korrekte.
Ronin skrev:
Otto, TC skrev:
Ronin skrev:
|
Vi har iøvrigt leget med både 720p og 1080p, og i stort set alle
tilfælde har de folk der har set det i aktion, synes at 720p var bedst
- udgangspunkterne var Samsung Blu-ray, Toshiba HD-DVD, HD-tv fra Canal
Digital og kørt op på 1080-skærme fra Sony, Samsung og Sharp, samt en
enkelt 1080i-plasma fra Hitachi. |
|
|
Forskelligt materiale, eller forskellig overførsels-metode? 720P
materiale kan være bedre end 1080i/P materiale af mange sjove årsager...
|
|
|
Vi prøvede alle muligheder vi overhovedet kunne komme på - vi er jo
drenge, så der skal leges med tingene, men det kender du jo selv  |
|
|
I prøvede naturligvis også PC brug, stilbilleder og HD gaming nu hvor i var i gang, ik? Hvad var sammenlignings grundlaget for hvordan 1080p materiallet faktisk skulle se ud, hvis det blev vist optimalt (bare for lige at underbygge teorien om at 1080p ikke er moden til marked)
Ronin skrev:
Iøvrigt kan du snuppe Amoi´s ditto-model - den er godt nok lidt dyrere, men til gengæld er designet lige en klasse over!! |
|
|
Interessant. En klasse over på alle punkter eller var der noget der var specifikt bedre?
|
| Til top |
|
| |
franklj Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
seeker: har du fået set det tv?
vil i ikke lige forklare mig hvad forskellen på 1080i og 1080p er?
jeg har selv deres pc kærm 16:9 i 19" til 1500kr og er rigtig glad for den, blev også anbefalet i k-computer tror jeg det blad hedder. __________________ Denon 1603, amitech dvd 704, Samt sony 32" fx 68 100hz 16:9.
2stk Dali Concept 6
2stk Dali Icon 6
1stk Dali Icon 2 center
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laekkert laekkert spoergsmaal.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endnu ikke fået set det, men ved at det er modtaget. Håber på jeg får tid at besøge det i weekenden. i er for interlaced og p er for progressiv. Kort sagt om den halvdelen af linierne hver gang (skiftevis lige og ulige linie antal) = interlaced eller hver linie hver gang = progressiv Der findes masses af god info om interlacing som overflødigøre en dybere beskrivelse her: prøv Wiki eller google
__________________ Sony DA50ES - Sanyo Z4 - Xbox(XBMC)
Infinity Kappa 80 - B&W CDM C SE
TaraLabs PhaseIII/TFA - Kameleon 8
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Chi Mei er udelukkende producent af mindre LCD-paneler til computer-skærme - dette svar kan man få hvis man kontakter dem direkte.
Jeg så et Mirai-tv som den, debatten drejer sig om, i Oktober sidste år - uden bagbeklædning - og der sad et Samsung-panel der i... |
|
|
Det er forkert, Ronin. Chi Mei Optoelectronics eller CMO er en af de allerstørste LCD panelproducenter på markedet - og de producerer i den grad også LCD paneler til Tv. Sammen med AUO (Acer Unipac Optoelectronics) har CMO oplevet en ret markant fremgang de sidste år, og AUO har f.eks. vokset sig større end Samsung nu.
Derudover så er det meget almindeligt, at man benytter et panel fra en anden producent indtil man har styr på sin egen panelproduktion. Chi Mei og Mirai er ikke samme firma, men det er en kendsgerning, at er tilknyttet økonomisk indenfor Chi Mei kæden, og at de køber størstedelen af deres paneler fra CMO. Det er samme historie med BenQ og AUO, idet BenQ sidder med en stor del af aktierne i AUO.
Et tredje eksempel er Samsungs R51 serie. Da man ikke kunne efterleve Samsungs efterspørgsel på PVA paneler fra Samsung panelfabrikken, købte man AUO paneler og brugte i flere produktionsserier.
Der kan findes mere information om LCD, plasma, OLED og SED panelproducenter her: http://www.flatpanels.dk/hvor.php
Hvis du eksempelvis går ind under deres paneler, så finder du masser af LCD paneler til Tv: http://www.cmo.com.tw/cmo/english/product/product_03.jsp __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at sidde og have fulgt lidt med og læst denne tråd synes jeg at jeg vil skrive lidt med her også.
Synes det virker som om at du Seeker vil have det nyeste før alle andre og til en billig pris, og hvem vil ikke det da. Er bare uenig i hvorfor den opløsning er så vigtig, udover naturligvis du gerne vil kunne køre 1:1. Som er nævnt før må der være sparet på noget for at kunne sælge til den pris. Kunne være tuneren der var sparet på og naturligvis elektronikken, uden så at have set det pågældende tv i virkeligheden. Kan ikke rigtig se hvorfor opløsningen er SÅ vigtig? er det for at kunne sige til vennerne at du har den høje opløsning. Lidt det samme som hvis nogle har købt en højttaler og fortæller at den har 600 watt og derfor spiller godt (ved godt det er en lidt grov sammenligning). Men at den har 600 watt eller 15 " bass gør jo ikke at den spiller godt. Har det lidt på samme måde når læser noget af det der er skrevet her.. ret mig endelig hvis jeg tager fejl.
Martin __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemligja skrev:
| Er bare uenig i hvorfor den opløsning er så vigtig, udover naturligvis du gerne vil kunne køre 1:1. Som er nævnt før må der være sparet på noget for at kunne sælge til den pris. Kunne være tuneren der var sparet på og naturligvis elektronikken, uden så at have set det pågældende tv i virkeligheden. |
|
|
Jeg har vist klargjort hvorfor opløsningen er vigtig for mig, så lad os ikke åbne den igen.
Det har vi ligesom fået på plads at der nødvendigvis er sparet på nogle områder. Og det er jo NETOP derfor jeg spørger folk om personlige erfaringer og prøver at få oplyst hvilke specifikke områder denne model er dårlig på.
nemligja skrev:
| Kan ikke rigtig se hvorfor opløsningen er SÅ vigtig? er det for at kunne sige til vennerne at du har den høje opløsning. Lidt det samme som hvis nogle har købt en højttaler og fortæller at den har 600 watt og derfor spiller godt (ved godt det er en lidt grov sammenligning). Men at den har 600 watt eller 15 " bass gør jo ikke at den spiller godt. Har det lidt på samme måde når læser noget af det der er skrevet her.. ret mig endelig hvis jeg tager fejl. |
|
|
Jeg kan se din pointe men du har misforstået spørgsmålet. Jeg siger jo netop IKKE at 600w = godt, men tværdigmod at en billig højtaler der er specet med 600w (og faktisk kan levere det) må have nogle svagheder og hvori disse består. Men hvis jeg gerne af den ene eller anden årsag vil pumpe 600W ud af min forstærker, så er det jo rimmelig relevant at højtaleren kan holde til det. Lige sådan er det med 1080p. Jeg vil af forskellige årsager gerne have et pixelmap i 1920x1080p og finder det ydermere, yderst interessant at pågældende model påstår at kunne gøre det med en responstid på 6,5ms. Det jeg prøver at finde frem til, er om dette vil medføre et billed der er så dårligt at det ikke opfylder mine (altså mine personlige) krav til hvordan et billed skal være. Og hvis der finde en bedre løsning på dette problem end at spørge forum om personlige erfaringer eller ideer om hvor det kan ses, så vil jeg meget gerne vide det.
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille indspark om 1:1 pixelmapping på projektorer og muligvis også LCD tv'er (har ikke et selv). Da jeg for nylig fik min Z4, fik jeg øjnene op for hvor meget diverse edge enhancements (EE) kan spolere 1:1 pixelmapping, selvom du kører med materiale / kilde i panelets native opløsning.
På Z4'eren var det ikke nok at slukke for alt det der EE hokus pokus (kan ikke huske Sanyo's kommercielle betegnelse) og skrue sharpness ned til -4. Man skulle faktisk ind i service menuen og ændre på en eller anden skalerings filter setting før mit windows skrivebord igen så ud som på Z3'eren og for den sags skyld på min LCD monitor.
Seeker, du kan måske hente lidt med det tweak hvis du ikke allerede har gjort det?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
|
Lige et lille indspark om 1:1 pixelmapping på projektorer og muligvis også LCD tv'er (har ikke et selv). Da jeg for nylig fik min Z4, fik jeg øjnene op for hvor meget diverse edge enhancements (EE) kan spolere 1:1 pixelmapping, selvom du kører med materiale / kilde i panelets native opløsning.
|
|
|
Præcist! Det er ikke _nok_ at sikre sig at tv'et har 1:1, det vigtige at sikre sig er at billedkvaliteten er god. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian321 skrev:
Lige et lille indspark om 1:1 pixelmapping på projektorer og muligvis også LCD tv'er (har ikke et selv). Da jeg for nylig fik min Z4, fik jeg øjnene op for hvor meget diverse edge enhancements (EE) kan spolere 1:1 pixelmapping, selvom du kører med materiale / kilde i panelets native opløsning. |
|
|
Jeg har ikke ændret på andet end sharpness, men syntes ikke at kunne genkende noget at det du snakker om (kører via component)
|
| Til top |
|
| |
franklj Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
der var en kan ikke lige huske det hvem det var der testede fladskærme.
kan du ikke lige begrunde hvorfor du ikke vil teste det her tv/mærke.
jeg har selv 19"wide flad skærm fra dem, og syntes den er rigtig god. sammen liner med min gamle nokia triniton skærm.
så hvis de har brugt samme dele eller dele af samme kvalitet. så ville jeg da også være interreseret i sådan en skærm,
jeg ved jo godt at man ikke få verdens bedste skærm, men hvis man får
en skærm man kan være tilfreds med,så er det jo også godt.
__________________ Denon 1603, amitech dvd 704, Samt sony 32" fx 68 100hz 16:9.
2stk Dali Concept 6
2stk Dali Icon 6
1stk Dali Icon 2 center
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
franklj skrev:
der var en kan ikke lige huske det hvem det var der testede fladskærme. kan du ikke lige begrunde hvorfor du ikke vil teste det her tv/mærke.
|
|
|
Det var nok Rasmus Larsen fra Flatpanels.dk, men anyway: Det er ikke så meget et spørgsmål om hvad man vil teste, som hvad man KAN teste. Det er ikke alle leverandører der er lige villige til at låne udstyr ud til tests. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
franklj skrev:
der var en kan ikke lige huske det hvem det var der testede fladskærme. kan du ikke lige begrunde hvorfor du ikke vil teste det her tv/mærke.
jeg har selv 19"wide flad skærm fra dem, og syntes den er rigtig god. sammen liner med min gamle nokia triniton skærm. så hvis de har brugt samme dele eller dele af samme kvalitet. så ville jeg da også være interreseret i sådan en skærm |
|
|
Hvis Mirai kontaktede mig for at få en anmeldelse af skærmen igennem, så ville jeg sikkert ikke afvise det, men det er ikke noget jeg selv vil forfølge. Jeg er som sådan villig til at teste det meste, men det er klart, at hvis jeg selv henvender mig, så hænger det også tit sammen med, at brugerne på Flatpanels prøver at presse en test igennem eller at jeg selv vurderer, at testen kunne være interessant for brugerne. Og i sjældne tilfælde er jeg også bare nysgerrig selv.
Og det er som sådan ikke fordi der står Mirai på eller et andet mærke, som ikke er så anerkendt, nej, det er mere fordi jeg personligt og i forhold til brugerne der læser mine anmeldelser, vil vurdere, at der ville være mange andre skærme, der kunne være mere interessante at teste - også fordi jeg trods alt har begrænset tid, når jeg også har ting ved siden af Flatpanels. Det er ikke fordi jeg har noget imod Mirai eller nogen andre mærker, det må du ikke tro. Jeg har eksempelvis før haft Mirai produkter foran mig, men aldrig til en "offentlig" test på Flatpanels.
Når alt kommer til alt synes jeg måske nok, at folk lader sig forblinde af, at skærmen bare har 1920x1080 opløsning. Det er ikke for at vende tilbage til starten af tråden for Seeker har været inde på hvorfor, og hans (primære?) argument er jo ganske plausibelt.
Hvad angår din anden Mirai skærm, så synes jeg det er synd at sammenligne denne med et Tv. Din 19 tommer widescreen Mirai er baseret på det man kalder et TN panel. Det er et prisbilligt, men også det dårligste af LCD panelerne. Det kan f.eks. genkendes på de begrænsede betragtningsvinkler, som også har en ret stor betydning for farve- og kontrastgengivelsen. Selv små vinkler på 10-20 grader ændrer gengivelsen, hvorfor disse TN paneler ikke anvendes i Tv over 19-20 tommer, og ikke anbefales til grafisk brug i forbindelse med en PC.
Dermed ikke sagt, at det er en dårlig skærm, for TN panelerne er de absolut mest populære indenfor PC monitorbranchen, men når alt kommer til alt, så er det nok også et udtryk for, at mange mennesker ikke er lige så kritiske, som de lidt mere entusiastiske brugere. Personligt er jeg ikke så meget til TN baserede LCD skærme, men jeg er ikke i tvivl om, at skærmene er udmærkede til de fleste brugeres ret basale behov, hvorfor jeg også tit anbefaler dem til den ikke så krævende bruger. Og af samme årsag, anmelder jeg en del af dem. Jo, og så er det jo klart de hurtigste paneler, hvilket dog skyldes, at panelerne er 6 bit+FRC frem for 8 bit, og de foretrækkes derfor af mange af de såkaldte ”gamere”. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
pizzabager Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er skribent for HWt.dk, som tidligere har testet mirai tv, har lige skrevet til admin om vi ikke kan få testet det tv så vi kan se hvad det kan, men det vare sikkert noget tid, før testen kommer frem, hvis altså importøren for mirai siger det er okay :)
|
| Til top |
|
| |
franklj Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pizzabager: okay lyder godt, jeg skal heller ikke lige købe det inde for de næste 3 måneder. der regner jeg nemlig med at flytte
Rasmus Larsen:
Mange tak for et god svar.
nu ved jeg ikke hvor stort forskellen på 6 og 8 bit er, men jeg vil gå ud fra at 8 bit er bedre end 6 bit.
for midt vedkommen så er jeg bare lidt træt at at mit 32" sony tv er
kæmpe stort og fylder meget i stuen, og ville gerne have et der bare
var på vægen, men vil jo ikke bytte det jeg har ud til før jeg kan få
noget der er bedre og gerne lidt større. til vægen.
og her i mit tilfælde passer pris og størrelse for hvad jeg vil give.
__________________ Denon 1603, amitech dvd 704, Samt sony 32" fx 68 100hz 16:9.
2stk Dali Concept 6
2stk Dali Icon 6
1stk Dali Icon 2 center
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 07 Marts 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
franklj: Så vil jeg da lige skynde mig at hoppe ind igen. Jeg tror bestemt du vil blive skuffet, hvis du skal skifte dit Sony 32FX68 ud med dette Mirai. Du skal hvert fald ikke forvente bedre billedkvalitet.
Angående 6 bit og 8 bit: Det er korrekt, at 8 bit paneler er bedre. Som sådan modtager et TN panel sine signaler i 8 bit, ligesom alle andre fladskærme. TN paneler kan dog kun "vælge mellem" 262.144 farver mod 16.7 millioner for 8 bit paneler (andre LCD paneler og plasma). Det man i stedet gør på et TN panel for ikke at miste terræn, er at "blande farver". Hvis man f.eks. kan vise farve 4 og farve 8 på et TN panel, så kan farve 6 vises ved at "blande farve 4 og farve 8". I praksis fungerer det ved at der skiftes meget hurtigt mellem farverne, hvilket for det menneskelige øje ligner én farve. I praksis fungerer det også ganske godt, men dette og de svage betragtningsvinkler gør, at et TN panel ikke kan producere et lige så godt billede som de dyrere og bedre LCD paneler, som f.eks. VA (herunder MVA og PVA) og IPS (herunder også S-IPS).
Men som sagt har dette ikke rigtig nogen relation til Tv markedet. Jeg siger blot, at sammenligningsgrundlaget med din nuværende Mirai monitor ikke er så solidt. Både pga. panelsnakken, men også fordi der er stor forskel i praksis på et Tv og en PC monitor. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
franklj Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har set at multi media world. også sælger det, har skrevet mail til om de har det i udstilling. jeg tænkte på om nogle af jer der er gode til engelsk og andre sporg end dansk, om i har prøvet at lave en google test på om der er anmeldes af Mirai DTL-642E500 ?
Seeker du skal ikke lige sådan tilfældigvis forbi med nogle øl hos ham der har købt det tv? godweekendt alle sammen __________________ Denon 1603, amitech dvd 704, Samt sony 32" fx 68 100hz 16:9.
2stk Dali Concept 6
2stk Dali Icon 6
1stk Dali Icon 2 center
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|