Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp til rør! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Min MingDa er en model MC34 AII, den mindste og billigste, tror jeg nok?!

Voskod 6H1Pi og 6H23Pi er skiftet ud med Mullard, Philips, Siemens eller Telefunken E88CC, ja endog E188CC og E288CC.

Udgangsrørene var MC-audio 6N5(P eller S); de er så enten RCA 6080 eller Tung Sol (USA) 6AS7(G).

Jeg ved ikke meget om rør, men efter min mening når ny-producerede rør ikke NOS-rør til sokkeholderne. Mine sparepenge skal kun gå til NOS.

RCA: Radio corporation of America fik vist lavet alle deres rør "ude i byen". 

Jeg vil anbefale dig at starte forrest i kæden, med at udskifte til 12AX7/ECC83 NOS-rør af amerikansk eller vesteuropæisk art. Dernæst 6SN7´erne. Så er der også tid til at "lokalisere" dine fremtidige effektrør.

OK... er bare ikk helt med du skriver at de er udskiftet med mullard, philips, siemens, telefunken E88cc, E188 og E288 CC... hva består de betegnelser for?? Hvor mange rør sider der i din forstærker?

Du sksiver de er 5n5(P eller S) de er så enten RCA 6080 eller Tungsol... er slet ikkie med der??

Hva vil du skyde på at 12AX7 og &SN/ ville ca koste hvis jeg sku udskifte med nogle gode rør??

PS: tak for hjælpen

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Vel ingen har svaret på spørgsmålet om kulmasse modstande. Jeg har prøvet dem adskillige gange i små værdier kan de være udmærket i relation til prisen. Større værdier mere end 4-5kohm. støjer for meget og det resulterer i en lidt for pæn og decideret bamset lyd. Bedre er Riken som ikke koster nogen herregård Parts -Connection har dem til under 20kr. stk.
Alternativt alm. kulmodstande. Min favorit er Vishay <200 kr. stk.> man kan dog bruge for mange af dem.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=don dario]Hello friends of musik

Ville lige hører om nogen kunne komme med nogle gode forslag til udskiftning af mine rør?

Lige pt sidder der følgene i: K4x KT90 2x 12AX7, 2x 6SN7 af mærket, Electro Harmonix

Nogen gode forslag til evt opgraderinger af rør... gerne pris link og lign og MEGET gerne erffaringer mm.

MVH
Andersen

God aften Hr. Andersen

Jeg har p.t. i privaten en forstærker magen til din. Efter utallige lyttetest på denne forholdsvis billige (men glimrende) intg. forstærker fra Meixing (MingDa) samt på Thorhauge røramps er både Thorhauge og jeg kommet frem til, at vi synes klart  bedst om lyden i KT 88 udgangsrørene (de 4 store rør! ) - som din forstærker kan køre med uden problemer, fra russiske Svetlana kaldet SED Winged C. Smag og behag er naturligvis forskellig fra individ til individ, men med disse rør får du musikken "ind under huden" 

Pas imidlertid lidt på, da der er fakes af netop dette rør på markedet. Hvis du køber gennem tyske www.tubetown.de får du den ægte vare til en fornuftig pris og leveret på få dage. Du skal ikke spekulere på moms/told m.v. da du køber fra et EU land.

I med rørene og giv dem ca. 50 timers "burn in" så begynder fuglene at synge udenfor!!

Mvh

Michael

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Vel ingen har svaret på spørgsmålet om kulmasse modstande. Jeg har prøvet dem adskillige gange i små værdier kan de være udmærket i relation til prisen. Større værdier mere end 4-5kohm. støjer for meget og det resulterer i en lidt for pæn og decideret bamset lyd. Bedre er Riken som ikke koster nogen herregård Parts -Connection har dem til under 20kr. stk.
Alternativt alm. kulmodstande. Min favorit er Vishay <200 kr. stk.> man kan dog bruge for mange af dem.

Ok det lyder da spændene.. tjekker lige markedet for modstande:-)

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

mictor001 skrev:

[QUOTE=don dario]Hello friends of musik Ville lige hører om nogen kunne komme med nogle gode forslag til udskiftning af mine rør? Lige pt sidder der følgene i: K4x KT90 2x 12AX7, 2x 6SN7 af mærket, Electro Harmonix Nogen gode forslag til evt opgraderinger af rør... gerne pris link og lign og MEGET gerne erffaringer mm. MVH Andersen

God aften Hr. Andersen

Jeg har p.t. i privaten en forstærker magen til din. Efter utallige lyttetest på denne forholdsvis billige (men glimrende) intg. forstærker fra Meixing (MingDa) samt på Thorhauge røramps er både Thorhauge og jeg kommet frem til, at vi synes klart  bedst om lyden i KT 88 udgangsrørene (de 4 store rør! ) - som din forstærker kan køre med uden problemer, fra russiske Svetlana kaldet SED Winged C. Smag og behag er naturligvis forskellig fra individ til individ, men med disse rør får du musikken "ind under huden" 

Pas imidlertid lidt på, da der er fakes af netop dette rør på markedet. Hvis du køber gennem tyske www.tubetown.de[/COLOR"> får du den ægte vare til en fornuftig pris og leveret på få dage. Du skal ikke spekulere på moms/told m.v. da du køber fra et EU land.

I med rørene og giv dem ca. 50 timers "burn in" så begynder fuglene at synge udenfor!!

Mvh

Michael

Davs Mictor..

Jamen tak for dit indlæg, dejligt at hører en med lidt effaringer med netop den forstærker, de KT 88 er så istedet for KT 90...

Men du mener de SED er nogle gode rør ?? hva forskellige rør hva er til hvad?? altså KT 90 er udgangsrør ?? og de andre??
Hva er din menig om den ming-da ??

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Don Dario: Det er äkvivalente rör jeg her nävner. Äkvivalent betyder at rörene er ens (eller nästen ens) rent elektrisk, og også med benforbindelsen.

6H1Pi og 6H23Pi er russiske versioner af de europäiske ECC88 (retteligt luxusversionen E88CC), som samtidig hedder 6922 i Amerika. 188 og 288 er så specialversioner, men kan sagtens bruges.

MingDa MC34 AII bruger 2 stk 6H1Pi, 2 stk 6H23Pi og 2 stk 6N5S/6AS7G/6080

Effektkrörene er kinesiske eller russiske dobbelttrioder. Den amerikanske version af disse hedder så 6AS7 (G er det buttede rör). (Se mit link på side 1) 6080 er så igen det amerikanske industrinummer, 6080 benyttedes mestendels af militäret.

Käre börn har altså mange navne!

Du skal, som för nävnt, bruge 2 stk 12AX7 (amerikansk benävnelse) eller 2 stk ECC83 (europäisk benävnelse) ELLER luxusversionerne E83CC/ECC803S (S for selekteret), og som nävnt i linket fra machmat.com/ECC83, så har de også industrinumre. Sög og du skal finde!

De fabrikater du finder på machmat.com er normalt creme de la creme i NOS-versionerne selvfölgelig!

Dine 6H8C (kyrrilisk skrevet, med det romanske alfabet skrives det 6N8S) bytter du så med de (99%) äkvivalente 6SN7 (amerikansk benävnelse).

Angående dine effektrör? KT88 er nok nemmere at skaffe som NOS, men vi kigger på det! 

12-tallet står normalt for 12,6 volts glödespänding (serielt gennem de 2 rör-halvdele), mens 6-tallet står for 6,3 volts glödespänding. Her er tale om förste tal i rör-benävnelsen!!!

De 4-cifrede industrinumre er vist bare numre; der er vist ikke den store logik indblandet?!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Don Dario: Det er äkvivalente rör jeg her nävner. Äkvivalent betyder at rörene er ens (eller nästen ens) rent elektrisk, og også med benforbindelsen.

6H1Pi og 6H23Pi er russiske versioner af de europäiske ECC88 (retteligt luxusversionen E88CC), som samtidig hedder 6922 i Amerika. 188 og 288 er så specialversioner, men kan sagtens bruges.

MingDa MC34 AII bruger 2 stk 6H1Pi, 2 stk 6H23Pi og 2 stk 6N5S/6AS7G/6080

Effektkrörene er kinesiske eller russiske dobbelttrioder. Den amerikanske version af disse hedder så 6AS7 (G er det buttede rör). (Se mit link på side 1) 6080 er så igen det amerikanske industrinummer, 6080 benyttedes mestendels af militäret.

Käre börn har altså mange navne!

Du skal, som för nävnt, bruge 2 stk 12AX7 (amerikansk benävnelse) eller 2 stk ECC83 (europäisk benävnelse) ELLER luxusversionerne E83CC/ECC803S (S for selekteret), og som nävnt i linket fra machmat.com/ECC83, så har de også industrinumre. Sög og du skal finde!

De fabrikater du finder på machmat.com er normalt creme de la creme i NOS-versionerne selvfölgelig!

Dine 6H8C (kyrrilisk skrevet, med det romanske alfabet skrives det 6N8S) bytter du så med de (99%) äkvivalente 6SN7 (amerikansk benävnelse).

Angående dine effektrör? KT88 er nok nemmere at skaffe som NOS, men vi kigger på det! 

12-tallet står normalt for 12,6 volts glödespänding (serielt gennem de 2 rör-halvdele), mens 6-tallet står for 6,3 volts glödespänding. Her er tale om förste tal i rör-benävnelsen!!!

De 4-cifrede industrinumre er vist bare numre; der er vist ikke den store logik indblandet?!

Hej F.Christian.

Ej det var dejligt med den imformation... kunne slet ikke forstår noget af det med de rør nu... men du selv skrver så har kært barn mange navne!!

det du nævner med at det første tal er noget med spændingen at gører.. gælder dete eks. også KT90 rør så det er noget med 9 volt?? eller?

Kan du fortælle mig hva de tre slags rør jeg har i er?? altså hva for nogle er ind/udgang osv.. kan man sige at f.eks kt 90 altid er udgangs rør osv med resten?? eller afhænger det af opbygnigen af forstærkeren.

Er meget glade for jeres fælles gode og seriøse svar. det hjælpemig meget tl at forstå

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Det nu nævner her er det nøjagtigt samme rør med forskellige navne eller?? (99%)????

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

nogen der kan fortælle hvor mange % at min ming-da kører klasse a??

MVH
Don

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Et par bemærkninger ...

Det er vanskeligt at sige noget generelt om at det ene rør altid er bedre end det andet. Det afhænger af hvilken konstruktion det placeres i. Derfor er det altid bedst at lytte til dem, der har erfaringer med en forstærker af samme mærke/model - i.e. Mictor.

Hvad angår KT90, så er der vist kun to der laver dette rør så vidt jeg ved ... og KT88 kan som nævnt erstatte dette - og det vil sikkert give et andet resultat. I den forbindelse vil jeg dog bemærke at KT90 er foretrukket i andre endog ret seriøse konstruktioner - så igen ikke helt entydigt.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Et par bemærkninger ...

Det er vanskeligt at sige noget generelt om at det ene rør altid er bedre end det andet. Det afhænger af hvilken konstruktion det placeres i. Derfor er det altid bedst at lytte til dem, der har erfaringer med en forstærker af samme mærke/model - i.e. Mictor.

Hvad angår KT90, så er der vist kun to der laver dette rør så vidt jeg ved ... og KT88 kan som nævnt erstatte dette - og det vil sikkert give et andet resultat. I den forbindelse vil jeg dog bemærke at KT90 er foretrukket i andre endog ret seriøse konstruktioner - så igen ikke helt entydigt.

Bundy

Ok... jamen sådan er det jo med alt... lyt dig frem.. men er bare så grøn her at jeg er nød til at have lidt info!!! og et sted at starte med evt lytning.

der er mange delte meninger med rør hva

hvor for har nogen justerbar bias og andre ikke?? tror ikke min har det??

MVH
Don

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

NOS Tung-sol og andre NOS rør , er mange gange ikke bedre end de nye de laver i dag.

Jeg er mest selv til EH de har mere styr i bunden og en ikke så opblæst mellemtone så man lett kan komme ud for.

Men rør er også en smags sag.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario

du har justerbar bias, det er de fire forgyldte trimmepotmetre, der sidder tæt på soklerne til

udgangsrørene, du skal have den tændte forstærker vendt på hovedet for at justere bias,

og måle over katodemodstanden, som er på 1o ohm,såvidt jeg husker, den skal trimmes

til 500mv. målt over modstanden, hvilket giver 50ma.i bias strøm, som er ca 24w.afsat effekt

pr. rør, lidt bøvlet, men det er jo også en billig forstærker, jeg har målt udg. effekten til 50w.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=don dario]Hello friends of musik

Ville lige hører om nogen kunne komme med nogle gode forslag til udskiftning af mine rør?

Lige pt sidder der følgene i: K4x KT90 2x 12AX7, 2x 6SN7 af mærket, Electro Harmonix

Nogen gode forslag til evt opgraderinger af rør... gerne pris link og lign og MEGET gerne erffaringer mm.

MVH
Andersen[/QUOTE

] http://www.audiotubes.com/12ax7.htm

Læs her Dario.

Mvh.

Mictor

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge skrev:

Hej Don Dario

du har justerbar bias, det er de fire forgyldte trimmepotmetre, der sidder tæt på soklerne til

udgangsrørene, du skal have den tændte forstærker vendt på hovedet for at justere bias,

og måle over katodemodstanden, som er på 1o ohm,såvidt jeg husker, den skal trimmes

til 500mv. målt over modstanden, hvilket giver 50ma.i bias strøm, som er ca 24w.afsat effekt

pr. rør, lidt bøvlet, men det er jo også en billig forstærker, jeg har målt udg. effekten til 50w.

MVH Steen

Tak for den meget nyttige info.. er ikke helt med på hvordan jeg må det må jeg jo finde ud af... 50W i ultra??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

mictor001 skrev:

[QUOTE=don dario]Hello friends of musik Ville lige hører om nogen kunne komme med nogle gode forslag til udskiftning af mine rør? Lige pt sidder der følgene i: K4x KT90 2x 12AX7, 2x 6SN7 af mærket, Electro Harmonix Nogen gode forslag til evt opgraderinger af rør... gerne pris link og lign og MEGET gerne erffaringer mm. MVH Andersen[/QUOTE

] http://www.audiotubes.com/12ax7.htm

Læs her Dario.

Mvh.

Mictor

Tak for linket... det var godt læsestof... puha... hehe..

Var det dig der forhandler ming-da??

Ved du hvor mange % min forstærker spiller klasse A??

MVH
Don

MVH
Don

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker at bruge 6550 i stedet for KT88 da de har lidt mere dynamik. Svetlana findes to steder, du skal kigge efter logoet Winged C. Som småsignal foretrækker jeg også nos rør.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Jeg foretrækker at bruge 6550 i stedet for KT88 da de har lidt mere dynamik. Svetlana findes to steder, du skal kigge efter logoet Winged C. Som småsignal foretrækker jeg også nos rør.

Ok, dvs at winged c er et svetlana rør?? småsignal?? du mener her meine 12ér rør ikk?

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

et spørgsmål mere:

Hva mener i folk her om mærket ming-da??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge skrev:

Hej Don Dario

MVH Steen

Gider du uddybe den lidt mere, altså hvordan jeg stiller bias:-)

Det ville være en stor hjælp

MVH
Don

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum