Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jantzen silver Z-cap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

MC955 / Jensen > Jeg har hørt Emilie med en masse enheder i, og det var tydeligt at det ikke hang sammen. Man kunne MEGET tydeligt høre når instrumenter gik fra de dynamiske enheder over i båndet. De var flotte, men delefilteret har været alt for ringe lavet.

Hej

Jeg kan kun give dig ret. Jeg tror faktisk at båndet i Eben højttalerne er rigtig godt.

Det kan man bare ikke høre i Eben højttalerne. De Eben højttalere jeg har hørt har været RINGE - også før de fik bånd i toppen.
De kunne med fordel læse SÅDAN eller en anden begynderbog om at bygge højttalere og specielt delefiltre.

Kvaliteten af "diskanten" afhænger i meget høj grad af mellemtonen og sammenspillet mellem diskanten og mellemtonen.

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Principielt det samme. Det er knap nok teoretisk det samme. Og aldrig på denne jord i praksis det samme. For det 3 rugbrød koster får du alle stumper til en 3 vejs løsning. Det giver bare ingen mening det olie-papir show. Smid du bare dit signal fra en bredbåndet klasse A effekt gennem store fladspoler og faseliniære rugbrød, og ud gennem en basrefleksport på en boxet ht i en dansk stue - jeg er færdig med det galehus uden proportioner. Godt at B&O har fået deres speakers på benene, så følger andre efter. 

Fordele ved aktivt igen fra Hr. Linkwitz.

1. The power amplifier is directly connected to the voice coil of the driver and exerts maximum control over its motion. In a passive crossover the impedance, when looking back from the driver into the crossover, becomes progressively higher as the stop band frequency is approached. Also any equalization carries with it an increase in impedance and consequently a reduction in control. Usually the first impression of a well executed active crossover/equalizer is one of greater clarity.

2. With a passive crossover any change in voice coil impedance affects the network transfer function's magnitude and phase and causes a change in acoustic frequency and polar response. The driver impedance may change and recover slowly due to heating (+0.4% per degree C) at high signal levels, or change instantaneously due to large cone excursion and non-linear motor behavior. Such changes in impedance have no influence on the filter function of a line level crossover/equalizer and their acoustic effect is reduced.

Det ville hjælpe gevaldigt hvis du på et mere forståeligt sprog end volapyk

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

MC955 / Jensen > Jeg har hørt Emilie med en masse enheder i, og det var tydeligt at det ikke hang sammen. Man kunne MEGET tydeligt høre når instrumenter gik fra de dynamiske enheder over i båndet. De var flotte, men delefilteret har været alt for ringe lavet.

Hej

Jeg kan kun give dig ret. Jeg tror faktisk at båndet i Eben højttalerne er rigtig godt.

Det kan man bare ikke høre i Eben højttalerne. De Eben højttalere jeg har hørt har været RINGE - også før de fik bånd i toppen.
De kunne med fordel læse SÅDAN eller en anden begynderbog om at bygge højttalere og specielt delefiltre.

Kvaliteten af "diskanten" afhænger i meget høj grad af mellemtonen og sammenspillet mellem diskanten og mellemtonen.

mvh

Nørd

Uden en pålidelig måling af det "nøgne" bånd i en fornuftig baffel aner du ikke om båndet dur eller ikke dur.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nørd > Delefilteret er i hvert faldet meget dårligt lavet i både den emilie jeg hørte og også i den eben de har testet her på sitet. Så det er svært at sige om bånden er konstrueret rigtig eller forkert. Mellemtonerne i emilie er fine, det er på basis Vifa XT15 som desværre aldrig er kommet ud på diy markedet. Det er samme basis som gamut bruger i deres phi serie bare med andre membraner, faseplug osv.

Men filter kan de ikke finde ud af at lave. De burde betale sig fra at få nogen til at gøre det for dem istedet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg allerede er prøvet jeg har hørt nogle nævne det hos DCA da Duelund levede. Hvad der efterfølgende er sket har jeg ingen ide om. Måske var det alligevel en mulighed? DCA har ikke selv produktionsmæssig kapacitet til at lave højtalere men især tovejs højtalere finder man næppe nogen som er bedre til at udmåle filtre til. Og jeg ved at også Bjørn her har særdeles gode evner på det område.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Uden en pålidelig måling af det "nøgne" bånd i en fornuftig baffel aner du ikke om båndet dur eller ikke dur.

Hej

Det har du såmen ret i.

Jeg mente egentlig også: Jeg tror ikke der er noget i vejen med båndet

mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

bjørn skrev:

Hej

Det har du såmen ret i.

Jeg mente egentlig også: Jeg tror ikke der er noget i vejen med båndet

mvh

Nørd

Du har vel et eller andet at have din tro i ?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

En trotøjsæske ? :P

Jeg syntes det kunne være sjovt hvis firmaet der nu langer ud efter andre, selv kommer med nogle målinger, eller får nogen til det. Man kan ikke svine andre til uden enten at have beviser for sin påstand. Det får man ikke streetcredit af. Jeg stiller gerne mit Clio til rådighed for eben hvis de vil have lavet nogle målinger. Jeg har en resonant ringradiator vi kan sammenligne med, både frekvens og hamoniske forvrængninger og hvad dertil hører.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
kramer71 skrev:
bjørn skrev:
kramer71 skrev:

Ingen tvivl om delefilterets store betydning for lyden men:

Jeg ser brugen af Olie papir som enden af vejen, og det viser bare at der burde være skiftet til ordentlig aktiv drift for længe siden. Så kan man í øvrigt tale om ordentlige målinger i en faktor 100 bedre end selv det bedste rugbrød - som ganske givet er bedre en små tørre rundstykker :)

Faseliniære kondensatorer??? foran en basrefleksport?? I en almindelig dansk Stue? Hvad er proportionen her?

Du slipper jo ikke for filterkomponenter selv om du går over til aktiv drift, Seriespolen mellem højttalerenhed og effektorstærkeren forsvinder, fint. Stumperne bliver af andre dimensioner (småt og billigt) men filtreringen slipper du ikke af med.

Kan du ikke lige forklare den med målingen ? En aktiv og en passiv udgave af samme højttaler skulle da gerne måle ens

En højtaler bruges til at spille musik på. Den samlede forvrængning - med den lille betydning det alligevel har (:))- er derfor et samspil, hvor den aktive ht slet ikke belaster forstærkeren i samme grad jf. nedenstående citat fra faq fra www.linkwitzlab.com.

Det bestemmer man selv bortset fra den mindre induktion i serie med svingspolen (laspassektioner)

Det er samtidigt fuldstændigt naivt at tro at man med passiv udnytter de muligheder der er i et delefilter på samme måde som med et aktivt. Hvem hulen vil operere med fuld 4 ordens med korrektion for nær perfekt tid/fase i et passivt 3 vejs system? Det er jo ikke i praksis praktis endsige økonomisk muligt, når du vil bruge komponenter af bare acceptabel kvalitet. Taler vi om Steen metoden ville det jo fylde mere end pladsen under et spisebord :)

Q26 - Why use active crossovers when passive crossovers require fewer components and amplifiers?

A26 - Active loudspeakers make very efficient use of amplifier power, allow drivers of vastly different voltage sensitivity to be used together, and give maximum control over the motion of each voice coil. 

A 2-way speaker with passive crossover, for example, may run into amplifier clipping on a big bass note. In this process the high frequency tweeter signal, which is riding on top of the bass waveform, gets chopped off in the amplifier, causing large amounts of very high frequency distortion. This may lead to the unexpected result that the tweeter overheats and is damaged by a 50 W amplifier, yet it would be unharmed if the speaker was driven by a 200 W amplifier. If an equivalent 2-way active system was driven by separate amplifiers with 25 W for the woofer and 25 W for the tweeter, then the woofer may well clip and produce distorted output, but the tweeter with its own 25 W amplifier would never know about it. Often a higher power amplifier is assigned to the woofer to avoid the clipping problem all together. A 100 W + 25 W 2-way active speaker is capable of much higher undistorted output, than a passive speaker driven with 125 W.

The drivers in a passive system should have about the same voltage sensitivity. It is the driver with the lowest sensitivity that determines how much the crossover has to attenuate the signal for the other drivers, in order to obtain a flat combined frequency response. Voltage sensitivity is wasted. Amplifier voltage or current swing need to be larger than in an active system to obtain a desired sound level. 

Finally, in an active system each power amplifier is connected directly to the voice coil of a driver. This provides maximum damping and control of the voice coil motion, without the decoupling of capacitors, resistors and inductors of a passive crossover. The result is lower distortion.
Some people are concerned about the direct connection of a >100 W amplifier to the tweeter voice coil, fearing damage due to low frequency  turn-on and turn-off transients. Such fears are quite unfounded, because the slow transients cause little voice coil displacement below the driver resonance frequency. Of greater concern would be a permanent, large DC voltage at the output of the amplifier, but this can be easily checked with a voltmeter. A 200 mV DC output voltage would cause about 8 mW of constant power dissipation in the tweeter, which is insignificant. The greatest risk for damaging tweeters comes with swept sinewaves or MLS test signals of high power levels. The inaudible low frequency content can overheat the voice coil.

An additional benefit to active crossovers is the easy implementation of a wide range of filter functions using operational amplifiers for crossovers and equalization. An understanding of the transfer functions of drivers and cabinets used for a particular speaker can lead to the design of active networks that precisely compensate for frequency response variations and give the desired overall response in magnitude and phase. Since opamps separate and buffer each filter section the design and fine tuning of the circuit can proceed without interaction. Modern opamps, such as the OPA2134 are sonically transparent, and absolutely no cause for concern.

Det gør jeg da, og indtil flere af mine bekendte. I øjeblikket spiller en aktiv 2 vejs konstruktion lavet efter samme metode. Filterstumperne fylder godt nok meget lidt sammenlignet med den passive version, men til gengæld skal der bruges 2 forstærkertrin, 2 buffertrin plus en reguleret strømforsyning til samme plus 2 effektforstærkere pr. kanal. En 3 vejs er på tegnebrættet men jeg tvivler på at det bliver billigere eller mindre omfattende en en passiv "med det hele" til gengæld skulle det gerne blive bedre. I stedet for store, dyre spoler, kondensatorer osv.  skal der laves print, forstærkermoduler m.v. der er ingen nemme genveje

Mulighederne for at korrigere amplituden er principielt de samme bortset fra at den passive løsning kun tillader dæmpning hvor den aktive tillader både dæmpning og forstærkning ligesom man har kontrol over belastningnen i den aktive version, men, det koster som sagt nogle forstærker-/buffertrin og Hr.Linkwitz forkærlighed for opamps er vi nogle stykker der absolut ikke deler.

Bemærkningerne om forstærkereffekt er noget pjat, effekt har aldrig været billigere så det er kun et spørgsmål om fornuftig dimensionering til opgaven.

De digitale systemer der er på vej overlader jeg gerne til de komputerinteresserede, jeg har ikke engang en i nogenlunde nærhed af mit lytterum

Helt Enig,

En aktiv løsninger er mindst lige så svær som en passiv. Og omvendt

Hvad man har af problmer i et passivt er skiftet ud med printudlæg, stel plan, fler lags print, osv osv.

Men som bjørn siger så har man jo som regl en boost parameter som man mangler i det passive. Men lettere bliver det vist ikke... måske mere fleksibelt. Men det kan jo være svært nok i sig selv at håndtere.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft den sjældne fornøjelse at høre et par ATC Aniversary, topmodellen med 12" som er fuldt activ - og den spillede overraskende godt og meget bedre end forventet, faktisk temmelig godt

Men de koster jo en del, og selvom prisen opvejes en del af at man så ikke skal bygge/købe kostbare effekttrin, så kan jeg stadig opnå tilsvarende lyd passivt med en håndfuld billige og ret ordinære komponenter håber ikke min gode ven læser dette 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har haft den sjældne fornøjelse at høre et par ATC Aniversary, topmodellen med 12" som er fuldt activ - og den spillede overraskende godt og meget bedre end forventet, faktisk temmelig godt

Men de koster jo en del, og selvom prisen opvejes en del af at man så ikke skal bygge/købe kostbare effekttrin, så kan jeg stadig opnå tilsvarende lyd passivt med en håndfuld billige og ret ordinære komponenter håber ikke min gode ven læser dette 

Aktiv filtrering er jo ikke en trylleformular der får alt det grimme til at forsvinde på mirakuløs vis selv om der nok er nogen der vil give det indtryk. Der skal såmænd ikke mere end en håndfuld tvivlsomme opamps til at vælte læsset.

Ordinære komponeneter er da udmærkede, det er et spørgsmål om hvor, til hvad og hvordan de bruges der betyder noget

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

jeg går ud fra at alle kan blive enige om at middelmådige komponenter, i et korrekt filter er meget mere værd end meget fine komponenter i et middelmådigt filter.

desvære er der nogen der tror et filter (passive) kan udregnes til at yde optimalt. DET KAN DET IKKE. der skal trimmes, lyttes, tunes, voices i en uendelighed. derfor skulle man nok hellere købe 5 komponeter til at tweake med, rundt om den udregnede værdi, frem for at købe en til det 5 dobbelte.

så med mindre man hedder Gates, så skal man nok vente med at købe de ultimative stumper, til man 1000% sikker på det er dem man skal bruge.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Lige præcis - nu er det jo så også desværre sådan at har man endelig fået skidtet til at virke tilfredsstilende, så kan den mindste ændring vælte hele læsset, og så skal man til at trimme igen - nuvel, det kan vel altid blive bedre men kan alligevel have en pris, forstået sådan at en forbedring ofte kun omfatter en del af frekvensområdet, så resultatet kan blive at balancen forstyrres - jeg spørger derfor ofte mig selv, "kan det blive bedre end godt", men jeg søger også selv forbedringer regelmæssigt - det er vel vores moderne kulturs åg hele tiden at ville have mere og aldrig være tilfreds, men samtidig den samme "urkraft" og søgen som har skabt den verden vi lever i i dag - det påstås iøvrigt at nordboer skabte den første stat europa - nå nu vrøvler jeg vist for meget

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Lige præcis - nu er det jo så også desværre sådan at har man endelig fået skidtet til at virke tilfredsstilende, så kan den mindste ændring vælte hele læsset, og så skal man til at trimme igen - nuvel, det kan vel altid blive bedre men kan alligevel have en pris, forstået sådan at en forbedring ofte kun omfatter en del af frekvensområdet, så resultatet kan blive at balancen forstyrres - jeg spørger derfor ofte mig selv, "kan det blive bedre end godt", men jeg søger også selv forbedringer regelmæssigt - det er vel vores moderne kulturs åg hele tiden at ville have mere og aldrig være tilfreds, men samtidig den samme "urkraft" og søgen som har skabt den verden vi lever i i dag - det påstås iøvrigt at nordboer skabte den første stat europa - nå nu vrøvler jeg vist for meget

Det er vel 10 år siden jeg har "pillet" ved mine højttalere, og det var alene fordi mellemtoneenhederne skulle skiftes og så var det jo nødvendigt at ændre filteret.

Den lyder som den skal, den måler nær det opnåelige, der er ikke mere i de anvendte enheder og jeg ved af erfaring at den ikke kan blive bedre, kun værre hvis jeg begynder at pille.

Kan det slet ikke blive bedre ? jo da, men så er det om igen fra bunden af. Det største problem er at finde enhederne der gør det muligt

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo ikke nemt der bliver færre og færre anvendelige enheder.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

"færre anvendelige enheder" - det må du gerne uddybe nærmere, jeg synes da der er mange spændende muligheder

Ellers fås Duelunds Monacor favorit fra "køkkenhøjtaleren" da endnu

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Det er vel 10 år siden jeg har "pillet" ved mine højttalere, og det var alene fordi mellemtoneenhederne skulle skiftes og så var det jo nødvendigt at ændre filteret.

Den lyder som den skal, den måler nær det opnåelige, der er ikke mere i de anvendte enheder og jeg ved af erfaring at den ikke kan blive bedre, kun værre hvis jeg begynder at pille.

Kan det slet ikke blive bedre ? jo da, men så er det om igen fra bunden af. Det største problem er at finde enhederne der gør det muligt

Jeg kunne ikke nære mig for at følge op på Bjørns indlæg. Egentlig har jeg ikke ret meget forstand på hvor mange brugbare enheder der findes på markedet. Imidlertid ved jeg at man let kan falde for den misforståelse at dyrt er godt. I mit nuværende system som er et D;Appollito system med Scanspeak ringradiator og Scanspeak slidsede 7" så Steen sig nødsaget til at lægge delefrekvensen så lavt som 1200hz. pågrund af basmellemtonens elendige egenskaber. Den er kun liniær til ca. 2,5 khz. Endvidere måtte den i den grad moddes for blot at blive nogenlunde. Den opslidsede membran gav virkelig problemer og slidserne måtte lukkes. Og tolerencen i svingspolegabet gør at kræfterne fra den ellers kraftige magnet ikke rigtigt bliver overført til svingspolen. Dette er blot et eks. på at enheder som fabrikanten markedsfører som verdens 7 vidunder ikke er særlig anvendelige i virkeligheden.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
bjørn skrev:

Jeg kunne ikke nære mig for at følge op på Bjørns indlæg. Egentlig har jeg ikke ret meget forstand på hvor mange brugbare enheder der findes på markedet. Imidlertid ved jeg at man let kan falde for den misforståelse at dyrt er godt. I mit nuværende system som er et D;Appollito system med Scanspeak ringradiator og Scanspeak slidsede 7" så Steen sig nødsaget til at lægge delefrekvensen så lavt som 1200hz. pågrund af basmellemtonens elendige egenskaber. Den er kun liniær til ca. 2,5 khz. Endvidere måtte den i den grad moddes for blot at blive nogenlunde. Den opslidsede membran gav virkelig problemer og slidserne måtte lukkes. Og tolerencen i svingspolegabet gør at kræfterne fra den ellers kraftige magnet ikke rigtigt bliver overført til svingspolen. Dette er blot et eks. på at enheder som fabrikanten markedsfører som verdens 7 vidunder ikke er særlig anvendelige i virkeligheden.

mildt sagt noget Sten sekt sludder

ved du hvorfor slidserne er der ?

slidserne ER lukket som std. eller ville den jo kortslutte, være blød som smør osv.

dens følsomhed er vist ret normel for en 6.5"... 90dB er vist lidt over standard for størrelsen.

hvordan kan du sige det er linær til 2.5K ?

at sovse den til så den vejer for meget hæver kun Q'er, dræber accelrationen og sænker følsomheden.

magneten er ikke speciel kraftig. en alm . StFe magnet i "alm." størrelse.

hvad er tol. i gabet ?

deler "i" til en XT25 ved 1.2K ???

du skriver selv at den har en følsomhed på 93dB... det er der ok

er det systemet der har et Qt på 0.5 eller basserne ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det er nu pudsigt, for jeg husker at Steen engang sagde til mig at hvis man ændrede på den membran/slidserne, så ødelagde man enheden totalt - men man har jo et standpunkt til man tager et nyt

Men skulle jeg lave et topsystem med store krav til lydkvalitet, kunne jeg næppe finde på at bruge en 6" op til 2.5khz og jeg kunne ej heller finde på at bruge en diskant ned til 1.6khz 

ak ja, den kære Steen var vist ikke altid lige heldig med hvad han blev overtalt til, faktisk er det nok også årsagen til at han desværre aldrig fik lavet sit drømmesystem, alt for mange mennesker som lige skulle have lidt hjælp

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt hvorfor slidserne er der men efter de oplysninger jeg har fået er der blevet lavet fejl ved beregningen af disse så de ikke virker efter hensigten. Når jeg skriver " lukke slidserne" så fremgår det hvist af det billede du selv har indsendt hvad der menes. Basserne begynder at rulle af ved 2.5Khz. hvis du havde været mere vågen ville du bemærket at det er 7" og ikke 6,5"    
                                                                                                                                                                  Der deles ikke til XT 25 ,igen hvis du ikke havde drukket af natpotten så er det Scanspeak ringradiator som har følsomhed på 95db. Pågrund af Waveguiden fungerer det udmærket med delefrekvens på 1200hz.

Qt på 0.5 er samlet system og det er ikke membranen men den syge ombukkede bølge der er årsag til at den ikke ligger lavere. Endvidere er der ekstra magnet og trådophæng der sænker Q. Man bør være mere vågen når man skriver her i forummet. Dette system købte jeg incl. det øverste kabinett som jeg selv har udvidet < enheder + delefilterstumper for 5000kr. da det var opgivet >
                                                                                                                                                                                                                   Det spiler nu bedre end systemer til 100.000 kr. jeg har hørt og det siger også andre.

Mit næste system bliver 3 vejs med baskassen fra den forfærdelige Ascolta som også sees på billedet. Bunden bliver med Coral 12". Mellemtone Vifa 6.5" der når op til ca. 10khz. Diskant har jeg ikke bestemt mig for men ligger inde med XT 25 fra før fabrikanten ødelagde dem.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes