| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er nu pudsigt, for jeg husker at Steen engang sagde til mig at hvis man ændrede på den membran/slidserne, så ødelagde man enheden totalt - men man har jo et standpunkt til man tager et nyt
Men skulle jeg lave et topsystem med store krav til lydkvalitet, kunne jeg næppe finde på at bruge en 6" op til 2.5khz og jeg kunne ej heller finde på at bruge en diskant ned til 1.6khz
ak ja, den kære Steen var vist ikke altid lige heldig med hvad han blev overtalt til, faktisk er det nok også årsagen til at han desværre aldrig fik lavet sit drømmesystem, alt for mange mennesker som lige skulle have lidt hjælp
|
|
|
Det er ikke Steen der har lavet Modmagnetix's højttaler, enhederne lå uanvendt i kælderen da Steen døde.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
musicus skrev:
Det er nu pudsigt, for jeg husker at Steen engang sagde til mig at hvis man ændrede på den membran/slidserne, så ødelagde man enheden totalt - men man har jo et standpunkt til man tager et nyt
Men skulle jeg lave et topsystem med store krav til lydkvalitet, kunne jeg næppe finde på at bruge en 6" op til 2.5khz og jeg kunne ej heller finde på at bruge en diskant ned til 1.6khz
ak ja, den kære Steen var vist ikke altid lige heldig med hvad han blev overtalt til, faktisk er det nok også årsagen til at han desværre aldrig fik lavet sit drømmesystem, alt for mange mennesker som lige skulle have lidt hjælp
|
|
|
Det er ikke Steen der har lavet Modmagnetix's højttaler, enhederne lå uanvendt i kælderen da Steen døde.
|
|
|
Der tager du grueligt fejl da jeg aftalte købet med Steen!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Diamagnetic skrev:
bjørn skrev:
Det er vel 10 år siden jeg har "pillet" ved mine højttalere, og det var alene fordi mellemtoneenhederne skulle skiftes og så var det jo nødvendigt at ændre filteret.
Den lyder som den skal, den måler nær det opnåelige, der er ikke mere i de anvendte enheder og jeg ved af erfaring at den ikke kan blive bedre, kun værre hvis jeg begynder at pille.
Kan det slet ikke blive bedre ? jo da, men så er det om igen fra bunden af. Det største problem er at finde enhederne der gør det muligt
|
|
|
Jeg kunne ikke nære mig for at følge op på Bjørns indlæg. Egentlig har jeg ikke ret meget forstand på hvor mange brugbare enheder der findes på markedet. Imidlertid ved jeg at man let kan falde for den misforståelse at dyrt er godt. I mit nuværende system som er et D;Appollito system med Scanspeak ringradiator og Scanspeak slidsede 7" så Steen sig nødsaget til at lægge delefrekvensen så lavt som 1200hz. pågrund af basmellemtonens elendige egenskaber. Den er kun liniær til ca. 2,5 khz. Endvidere måtte den i den grad moddes for blot at blive nogenlunde. Den opslidsede membran gav virkelig problemer og slidserne måtte lukkes. Og tolerencen i svingspolegabet gør at kræfterne fra den ellers kraftige magnet ikke rigtigt bliver overført til svingspolen. Dette er blot et eks. på at enheder som fabrikanten markedsfører som verdens 7 vidunder ikke er særlig anvendelige i virkeligheden.  |
|
|
mildt sagt noget Sten sekt sludder 
ved du hvorfor slidserne er der ?
slidserne ER lukket som std. eller ville den jo kortslutte, være blød som smør osv.
dens følsomhed er vist ret normel for en 6.5"... 90dB er vist lidt over standard for størrelsen.
hvordan kan du sige det er linær til 2.5K ?
at sovse den til så den vejer for meget hæver kun Q'er, dræber accelrationen og sænker følsomheden.
magneten er ikke speciel kraftig. en alm . StFe magnet i "alm." størrelse.
hvad er tol. i gabet ?

deler "i" til en XT25 ved 1.2K ???
du skriver selv at den har en følsomhed på 93dB... det er der ok 
er det systemet der har et Qt på 0.5 eller basserne ?
|
|
|
Som jeg har skrevet andet steds så er den omhandlede højttaler ikke lavet af Steen. Han havde rigitig nok fået enhederne hjem men den omtalte højttaler er lavet efter Steens død. Om Modmagnetix har købt højttaleren som om Steen selv havde lavet den ved jeg ikke, jeg er sådan set også ligeglad men Steen skal sgu ikke møjes til med fejltagelser begået af andre
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn du er helt gal på den! Steen havde lavet filteret til diskant, impedanskorrektion hertil samt impedanskorrektion til basserne. Det eneste Magnus har lavet er filter til bassen som blot består af en spole. Jeg har fået diagram til alternativt filter til bassen som så bliver 1800hz. Filteret var stort set fastlagt da Steen allerede havde lavet fiteret til diskanten.
Ca. 14 dage inden hans død så jeg højttalerne samlet og aftalte købet. Der var planlagt 3 vejssystem med 2 stk. 10" i bunden.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Jeg ved godt hvorfor slidserne er
så forklar tak:
der men efter de oplysninger jeg har fået er der blevet lavet fejl ved beregningen af disse så de ikke virker efter hensigten.
og hvor har du fået dem fra ? sådan lidt sladder og uunderbygget sludder til at understøtte egne påstande er jo altid rat 
Når jeg skriver " lukke slidserne" så fremgår det hvist af det billede du selv har indsendt hvad der menes.
at de coates og gøres tunger eller ?
Basserne begynder at rulle af ved 2.5Khz. hvis du havde været mere vågen ville du bemærket at det er 7" og ikke 6,5"
hvis du var i branchen ville du vide at der tales om 5.25", 6.5", 8" osv. at der så er nogen...læs alle har nogen der ligger omkring de områder. en 18W er ca. 180 udv. derfra navnet. og 7" er 17.8, er noget ganske andet. men da et sjovt forsøg fra din side på at virke som om du er sjov og ved hvad du taler om Der deles ikke til XT 25 ,igen hvis du ikke havde drukket af natpotten så er det Scanspeak ringradiator som har følsomhed på 95db. (Pågrund af Waveguiden fungerer det udmærket med delefrekvens på 1200hz.
at dele til en R29 (den er ifølge Steen megegt ringere end XT25...specielt modificeret) så hvorfor skulle han/du bruge den i dette system ? -ved 1.2K er endnu mere problematisk end til en XT25. ingen horn / wave guide kan rede at det er ALT for lavt. den vil skrige, være presset og skulle sige noget langt under hvad den skal kunne. nogen vil måske tolke det som dynamisk... men det er blot manglende lytte kompetance der så træder ind Qt på 0.5 er samlet system og det er ikke membranen men den syge ombukkede bølge
hvad er det for en syg ombukket bølge du nu taler om ?
der er årsag til at den ikke ligger lavere. Endvidere er der ekstra magnet og trådophæng der sænker Q. Man bør være mere vågen når man skriver her i forummet. Dette system købte jeg incl. det øverste kabinett som jeg selv har udvidet < enheder + delefilterstumper for 5000kr.
ja ØV, er det derfor du sælger det ?
http://web5687.web04.talkactive.net/homepage/kbhifi/andre_si der/brugtborsen_0207.htm
da det var opgivet > Det spiler nu bedre end systemer til 100.000 kr. jeg har hørt og det siger også andre.
ok... men den slags kan alle nok komme med  Mit næste system bliver 3 vejs med baskassen fra den forfærdelige Ascolta som også sees på billedet. Bunden bliver med Coral 12". Mellemtone Vifa 6.5" der når op til ca. 10khz. Diskant har jeg ikke bestemt mig for men ligger inde med XT 25 fra før fabrikanten ødelagde dem.
den er ikke spor ødelagt... igen noget sludder 
|
|
|
jeg prøver ikke at nedgøre Stens arbejde... det ville være ret dumt, da han var p***e dygtig til nogen ting. men sådan en gang sekt sludder du kommer med. må jeg altså modbevise. specilt hvis det bygger på noget du har hørt... noget du ikke heeelt ved, osv.
og jeg kan da se på de andre indlæg, der ikke er helt koncensus om hvad der er med den ht'er osv 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imens i har været kørt af af sporet
Så er der måske nogen som SELV har testet og hørt disse kondensatorer>??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Bjørn du er helt gal på den! Steen havde lavet filteret til diskant, impedanskorrektion hertil samt impedanskorrektion til basserne. Det eneste Magnus har lavet er filter til bassen som blot består af en spole. Jeg har fået diagram til alternativt filter til bassen som så bliver 1800hz. Filteret var stort set fastlagt da Steen allerede havde lavet fiteret til diskanten.
Ca. 14 dage inden hans død så jeg højttalerne samlet og aftalte købet. Der var planlagt 3 vejssystem med 2 stk. 10" i bunden. |
|
|
Jeg kender hele forløbet, både med hensyn til den oprindelige ejer som bestilte højttaleren, hvad der derefter "ikke skete" hvorfor det ufærdige projekt gik retur, hvem der har lavet hvad osv osv
Jeg vil ikke engang kalde det en DCA højttaler, en MFP højttaler er nok mere korrekt
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
|
Imens i har været kørt af af sporet
Så er der måske nogen som SELV har testet og hørt disse kondensatorer>??
|
|
|
ja den er kørt lidt af ?
nej ikke den pågældene kon. men mine erfaringer er, at hvis man tweaker/ laver sit filter med fornuftige PP cons. så er springet op til disse eksotiske lille, men dog hørbart. men jeg vil langt hellere have et stort udvalg af alm. PP con. til at lave filter med, over laaang tid, end er for lille sølv-i-jeg skal gi dig kvalitet. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Diamagnetic skrev:
| Bjørn du er helt gal på den! Steen havde lavet filteret til diskant, impedanskorrektion hertil samt impedanskorrektion til basserne. Det eneste Magnus har lavet er filter til bassen som blot består af en spole. Jeg har fået diagram til alternativt filter til bassen som så bliver 1800hz. Filteret var stort set fastlagt da Steen allerede havde lavet fiteret til diskanten. Ca. 14 dage inden hans død så jeg højttalerne samlet og aftalte købet. Der var planlagt 3 vejssystem med 2 stk. 10" i bunden. |
|
|
Jeg kender hele forløbet, både med hensyn til den oprindelige ejer som bestilte højttaleren, hvad der derefter "ikke skete" hvorfor det ufærdige projekt gik retur, hvem der har lavet hvad osv osv
Jeg vil ikke engang kalde det en DCA højttaler, en MFP højttaler er nok mere korrekt |
|
|
Det er muligt du ved noget om tilblivelsen af højttalerne som jeg ikke ved.
Men hvis du nu kendte hele forløbet så ville du ikke påstå at det lå usamlet i kælderen.
Men jeg kunne nu tænke mig at vide på hvilke punkter den adskiller sig fra DCA højttalere. Jeg ved godt at den interne opfattelse i DCA er at højttalerne er nogle misfostre i forhold til andre modeller og jeg vil da også erkende At den har sine mangler men det har enhver højttaler. Presset i nedre diskant er nok rigtigt men det kommer ikke til udtryk ved at den skriger på nogen måde.
Ham der fra den Tredje Dimension er simpelt hen for plat til at jeg gider spilde tid på ham.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
18W er altså flot liniær op til 8-10KHz når jeg måler på den herhjemme. Hvorfor måler dine kun liniært til 2.5KHz ? Jeg deler mine alm 18W og R29 ved 3300Hz ca, og det fungere fint.

Se alle målingerne her : http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=6
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja nu er det ikke mig der har målt dem. Men kurverne summerer fint og højttaleren som helhed måler fint. Endvidere er det ikke mig der har valgt delefrekvensen og er også klar over at det er et problem i den lave delefrekvens. Jeg synes nu heller ikke højttaleren lyder nær så godt som mit gamle system med XT 25 og Vifa 6,5". Bassen mangler hurtighed og slagkraft og mellemtonen mangler noget af den gennemsigtighed som Vifaen kunne diske op med. Diskanten er dog noget renere end Vifas der havde noget ringning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu undersøgt nærmere og konstanteret at bassen frekvensbegrænsninger er en følge af Steens modifikationer. Dette for at fjerne andre og endnu mere graverende fejl.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det er altid surt at nogen retter en. og endnu svære at indrømme man tog fejl.
men det er sådan man bliver klogere og kommer videre 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
ja det er altid surt at nogen retter en. og endnu svære at indrømme man tog fejl.
men det er sådan man bliver klogere og kommer videre 
|
|
|
Fejl med hensyn til hvad?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvilke "graverende" fejl blev der rettet op på, som gjore at den midstede sin liniaritet?
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først vil jeg gerne undskylde hvis min stil virker provokerende. Jer "Steen'er" plejer at kunne tage lidt spydigheder, da i jo selv bruger dem.
Fejl er måske nok et groft ord...
men du skriver da selv nu, at deling (er det med 12dB ? er det ikke det syskronfilteret er ?) ved 1.2K til en R29 ikke er uden problemer. og at coating af en 18W medføre andre fejl og mangler end dem den er født med. ellers var det nok også gjort fra starten.
mht. til nyt tweeter ville jeg kikke på: D3004. det er en fremgragende tweeter, som i min verden er meget tæt på at slå R29. bla. fordi den kan deles meget lavere.
god pinse, og sorry hvis jeg provokerede unødigt
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Ja nu er det ikke mig der har målt dem. Men kurverne summerer fint og højttaleren som helhed måler fint. Endvidere er det ikke mig der har valgt delefrekvensen og er også klar over at det er et problem i den lave delefrekvens. Jeg synes nu heller ikke højttaleren lyder nær så godt som mit gamle system med XT 25 og Vifa 6,5". Bassen mangler hurtighed og slagkraft og mellemtonen mangler noget af den gennemsigtighed som Vifaen kunne diske op med. Diskanten er dog noget renere end Vifas der havde noget ringning. |
|
|
Syntes ellers du skrev, at de spillede som højttalere i 100000,-kr's klassen
Kan vi ikke komme tilbage, til det som emnet var, ellers kan i jo lave en ny tråd??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet ingen her, der kan se ud over deres egne næser, og holde sig til emnet, alle er frygteligt kloge, bare ikke om, hvad det drejer sig om??????
Ved godt det heller ikke er min tråd, men det er ligesom at få spammails.....
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
|
Er der slet ingen her, der kan se ud over deres egne næser, og holde sig til emnet, alle er frygteligt kloge, bare ikke om, hvad det drejer sig om??????
Ved godt det heller ikke er min tråd, men det er ligesom at få spammails.....
|
|
|
Nu må du ikke forlange det umulige, gerne et par mirakler, men ikke det
|
| Til top |
|
| |