Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jantzen silver Z-cap (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Har nu undersøgt nærmere og konstanteret at bassen frekvensbegrænsninger er en følge af Steens modifikationer. Dette for at fjerne andre og endnu mere graverende fejl.

DCA har nu målt på umodded enhed kontra mine moddede. Det viser at den umoddede enhed slet ikke overholder fabrikkens specifikationer. Enhedens Q og resonansfrekvens er væsentlig højere end lovet og den "rette" frekvensgang til 10 khz. skyldes udelukkende en voldsom resonans med en peak som topper ved 10k. Den brugbare frekvensgang svarer til mine moddede som dog er fri for resonancen. Er nu ved at få sat nye skumbølger på og nyt trådophæng. Dermed håber jeg på at Q falder da jeg har problemer med bulderbas i kombination med den forstærker jeg ønsker at anvende.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Q'et er jo noget gået op fordi den er blevet så meget tungere. men den skulle det nye Cms jo rode bod på.

hvordan har DCA målt den driver ?

std. måling i kammer osv ?

og var den tilspillet ?

bare for at nævne noget der kunne forklare forskellen.

men det er da fedt at den kan briges til at lyde efter din smag

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Tilspilning skulle gerne sænke egenresonansen. Michael fra Musiclab har tilspillet forskellige SS-enheder med en tonegenerator og sat den mellem den målte egenresonans og til opgivet. Det tager timer, men ændre ifølge ham enhederne voldsomt. Noget som ellers ville tage ubegriblige mange timer. Jeg hørte tre identiske sæt 2-vejs han havde. De var alle spillet til i flere grader. Man kunne faktisk godt høre de tilspillede var afgjort bedre i gengivelsen. Så tilspilning er bestemt ikke uden betydning.

Mvh

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ved så ikke om Scanspeak opgiver data på tilspillede enheder. Det vil nu ikke ændre på det voldsomme peak ved 10khz. Enheden opfører sig som en" wobler" pågrund af slidserne.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Tilspilning skulle gerne sænke egenresonansen. Michael fra Musiclab har tilspillet forskellige SS-enheder med en tonegenerator og sat den mellem den målte egenresonans og til opgivet. Det tager timer, men ændre ifølge ham enhederne voldsomt. Noget som ellers ville tage ubegriblige mange timer. Jeg hørte tre identiske sæt 2-vejs han havde. De var alle spillet til i flere grader. Man kunne faktisk godt høre de tilspillede var afgjort bedre i gengivelsen. Så tilspilning er bestemt ikke uden betydning.

Mvh

Jeg har i mine mange års omgang med Steen Duelund og hans skiftende værksteder aldrig været ude for noget der bare lignede "en betydelig ændring" på basis af længerevarende tonegeneratordrevet membrangymnastik (heller ikke af SS enheder). Det har såmænd også været forsøgt med en diskantenhed (D2008) der fik en hel dags massage med 20 Hz. Faldt egenresonansen ? ja, men en time efter var den tilbage til samme sted som før massagen, heldigvis. Hvis man ønsker at ændre en ny enheds data skal der helt andre og mere kradsbørstige midler i brug.

T/S data, amplitude og impedans måles selvfølgelig før og efter motioneringen så det er reelle ændringer der eventuelt konstateres

Hvis en enhed vitterligt ændrede sig væsenligt under de oplyste betingelser ville prosessen jo fortsætte, det ville jo ikke stoppe når enheden "var god nok" og den færdige højttaler ville relativt hurtigt være kassabel eller renoveringsmoden

Jeg kan da opliste masser af enheder der har ændret sig over tid, men det har hverken været ønskværdigt eller tilsigtet men må henføres til kategorien "reparationsmodning" 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Jeg ved så ikke om Scanspeak opgiver data på tilspillede enheder. Det vil nu ikke ændre på det voldsomme peak ved 10khz. Enheden opfører sig som en" wobler" pågrund af slidserne.

De er tilspillet... men hvad lille ændring det indebære.

mener at denne tilspilning tit overdrives. har hørt om nogen der mener der skulle 1000 timer til

Men specilt peaks kan skyldes at bakkelitten / lakken på en spider ikke er motioneret. Men en enhe ændre altså ikke radikalt karakter fordi den tilspilles.

jeg har Klippel målet en XLS'er før og efter et par timers tortur (5Hz, Fuld SL) og det er altså ikke det helt storer data ændringer.

men det kan da være jeg skulle prøve med en 18W'er for at se hvad der sker

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Diamagnetic skrev:

De er tilspillet... men hvad lille ændring det indebære.

mener at denne tilspilning tit overdrives. har hørt om nogen der mener der skulle 1000 timer til

Men specilt peaks kan skyldes at bakkelitten / lakken på en spider ikke er motioneret. Men en enhe ændre altså ikke radikalt karakter fordi den tilspilles.

jeg har Klippel målet en XLS'er før og efter et par timers tortur (5Hz, Fuld SL) og det er altså ikke det helt storer data ændringer.

men det kan da være jeg skulle prøve med en 18W'er for at se hvad der sker

Sker der mere en meget meget lidt får du den nok byttet som defekt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes