Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Optoma HD73 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kreagpoeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

AV Precision.... ja helt sikkert også det der er planen men der fines ikke rigtig nogle kanaler ud over canal+ som sender digitalt..... men køber også en hd-optager da man ikke rigtig kan få noget ordenligt til under 2000kr hvilket jo er en halv hd optager... og med hensyn til det med lærred så har jeg fået anvist at man skal købe et hvidt til optoma 72i fra forskellige steder og går også ud fra det gælder 73 :] fik en lang forklaring og læst en lang forklaring som jeg ikke rigtig kan huske

men hvilken hd optager vil du så anbefale hvis du har nogle erfaringer eller hørt noget... jeg har set på en sony eller poineer... den skal som sagt kun bruges til tv da jeg har dvd afspiller. ca den samme som Elite fra denon

Til top Vis kreagpoeth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreagpoeth

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt godt om sonys, så derfor vælger jeg at tro på det og købe sådan en fætter samtidig med jeg køber projektor.

Ja okay, jeg har kun hørt at infocus var anbefalet med et hvidt lærred, men hvad med optoma?Det er jo lidt svært at afprøve det.

Men hvad ville så være bedst: At køre med hdmi fra hx820 eksempelvis eller component fra dvd2200, som har en god progressiv scan??

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

kreagpoeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

det vil stadig være bedre at køre med component fra dem begge.... da stort set alt hvad du skal se på tv eller dvd'er (indtil videre) ikke er rent digitalt... er den forklaring jeghar fået

men jeg vil nok beholde min gamle dvd og køre component på den og så hdmi på min hd-optager....

men de siger også det er bedst med hvidt lærred til optoma... og har også kun set optoma på hvidt lærred... men gad godt vide hvad der er bedst pioneer eller sony om der findes nogle links til forskellige tests...

kan dog bedst lide designet på pioneer

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Alle DVDer er selvfølgelig digitale.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

kreagpoeth skrev:

AV Precision.... ja helt sikkert også det der er planen men der fines ikke rigtig nogle kanaler ud over canal+ som sender digitalt.....

Det afhænger jo af hvordan du modtager dine signaler, så det skal jeg ikke udelukke. DVB-T burde du dog kunne få fat i - f.eks. med en Pioneer DVR 545HX optager.

kreagpoeth skrev:
 men køber også en hd-optager da man ikke rigtig kan få noget ordenligt til under 2000kr hvilket jo er en halv hd optager... og med hensyn til det med lærred så har jeg fået anvist at man skal købe et hvidt til optoma 72i fra forskellige steder og går også ud fra det gælder 73 :] fik en lang forklaring og læst en lang forklaring som jeg ikke rigtig kan huske

Der er ikke noget bestemt man "skal" i den forbindelse, men i sidste ende drejer det sig efter min mening om hvordan du bruger din projektor. Hvis det er til ren bif og/eller der altid er totalt mørklagt, så ja - så er et hvidt lærred nok det bedste. Hvis du skal bruge projektoren som TV, så vil jeg gætte på at du vil have glæde af at der ikke altid behøver være totalt mørklagt, og dér hjælper en grå dug altså meget (forudsat at du har lysstyrke nok i projektoren). Optoma'erne har ikke vanvittigt meget lys når farverne skal gengives korrekt, men der er rig mulighed for at tweake sig til en "TV-indstilling", hvor man ofrer lidt af korrektheden mod at få masser af lys. Derfor ville JEG vælge en grå dug, i DIN situation (ikke i alle situationer).

kreagpoeth skrev:
men hvilken hd optager vil du så anbefale hvis du har nogle erfaringer eller hørt noget... jeg har set på en sony eller poineer... den skal som sagt kun bruges til tv da jeg har dvd afspiller. ca den samme som Elite fra denon

Som sagt Pioneer DVR 545HX, hvis du har lyst til at lege med DVB-T (eller noget andet med DVB-T). Hvis det er den analoge tuners kvalitet der har førsteprioritet, så køb en Panasonic. Jeg er ikke så gode venner med Pana's betjening, og DVD-afspilningen er ikke fantastisk, men der er en god tuner i dem.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

kreagpoeth skrev:
hey perejvind.... bruger du din hd72i til at se tv på.. og i så fald hvad benytter du som tuner?? og har du ellers hørt om noget som du i vil råde en til/fra... ??

Ja, jeg bruger min HD72i som TV. Faktisk ejer jeg slet ikke et "almindeligt" TV længere. Jeg har forlængst indset, at det bedste billede får jeg med en god projektor. Jeg får mine TV-signaler via min HD-receiver tilsluttet parabol. Jeg kan blandt andet modtage Canal Digitals 4 HD-TV kanaler. Jeg kan varmt anbefale sådan en løsning! HD-TV billedkvaliteten er simpelthen fremragende, og kommer iøvrigt kun til sin ret med en projektor. Et almindeligt fladskærms-TV på 42-50 tommer er alt for lille.

Også til SD-TV foretrækker jeg en projektor frem for et TV. Billedet er simpelthen bedre på projektoren - og større. Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og det er sådan jeg kan lide det

Hvad jeg kan fraråde? Kabel-TV og Viasat!

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jeg mener der er visse fordele med et hdmi fremfor component. Fordi der skal konverteres ved et component signal (analog) hvorimod hdmi kan overføre rent digitalt billede. Det kunne være man skulle prøve at låne et lille stykke af begge dele hvis det er muligt.

Jeg har en kammerat som kører med vw50 på et gråt lærred og som har afprøvet det med et hvidt, hvor bedste udfald viste sig at være gråt. Men det afhænger selvfølgelig af projektorens kvalitet og hvilke omgivelser det skal vises i!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Jeg har en kammerat som kører med vw50 på et gråt lærred og som har afprøvet det med et hvidt, hvor bedste udfald viste sig at være gråt. Men det afhænger selvfølgelig af projektorens kvalitet og hvilke omgivelser det skal vises i!

Og til dels hvad man lægger vægt på ved en test. Hvis man fokuserer individuelt på sort-niveau og billedets egenskaber i de mørke områder, så vinder en grå dug hver gang. Men man skal passe på at billedet ikke bliver så mørkt at de lyse ting i billedet mangler liv.

kreagpoeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

altså hele den snak om hvidt eller gråt bunder jo kun i om du har det ordenlige udstyr med gode omgivelser eller ej... for har du en god projekter i et "mørkt" lokale så er der jo ingen tvivl om at man skal have et hvidt lærred... gråt er jo opfundet til at kompencere for alt det andet :]

Prejvind... mit problem er at jeg bor i en lejlighed inde midt i Århus og derfor ikke har mulighed for at have parabol og derfor kun har den mulighed som hedder kabel-tv :/ og derfor skal min receiver være til brug af kabel-tv...

AV-Precision.... Jeg har kigget lidt på den her fra pioneer: http://www.pioneer.dk/eur/products/45/133/501/DVR-545HX-S/in dex.html 

og den her fra sony:   http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=RDR-HX102 0&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=DVD+ Recorder men min problem stilling ligger i at det i bund grund bare skal bruges til reciever til kabel-tv og til at optage på... og så selvf når der kommer hdtv kunne klare det. Da jeg gerne vil have hd-dvd eller bluray alt efter hvad der slår igennem på sigt og indtil da beholde min denon dvd afspiller som foretrukne dvd-afspiller :]

Elite har du været ude og se den hd73 nogen steder eller hørt om et sted man kan se den?`og evt hørt noget om forskellen på den og 72i'eren??

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo det. Tror også det ender med et hvidt.

Nej det har jeg faktisk ik. Men et godt spørgsmål. Men er der overhovedet nogen forskel på dem udover chippen?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Ja det er jo det. Tror også det ender med et hvidt.

Nej det har jeg faktisk ik. Men et godt spørgsmål. Men er der overhovedet nogen forskel på dem udover chippen?

Farvehjulet. HD73 er 5x, HD72i er 4x.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

kreagpoeth skrev:

AV-Precision.... Jeg har kigget lidt på den her fra pioneer: og den her fra sony:  men min problem stilling ligger i at det i bund grund bare skal bruges til reciever til kabel-tv og til at optage på... og så selvf når der kommer hdtv kunne klare det. Da jeg gerne vil have hd-dvd eller bluray alt efter hvad der slår igennem på sigt og indtil da beholde min denon dvd afspiller som foretrukne dvd-afspiller :]

Nu siger du "selvfølgelig kunne klare HDTV"... Det er der som sådan ikke nogen HDD-optagere der kan. De kan godt optage HDTV, men i standard-kvalitet. Du kan ikke købe noget i dag, som du kan være sikker på at kunne bruge som tuner til HDTV.

Men hvis det er til kabel-tv, har du så ikke mulighed for at få Selector eller Det Digitale Spejl? (eller er du ligesom mig så uheldig at være i en antenneforening der er bagud?)

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hvad gør det med farvehjulet?

kreagpoeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

hehe... AV-P... er jeg ikke men hvis man skal have en box til highdefinition tv så koster den næsten 3000kr... hvilket jo er helt hen i vejret :/ pioneer har dog lavet en til 1080p den koster bare 15000   http://www.pioneer.dk/eur/products/45/133/501/DVR-940HX-S/in dex.html

hvad er det digitale spejl? har stofa i øvrigt

Elite... har snakket med dem fra lydbutikken og som jeg skrev højere oppe forventes det at det kun er sort niveauet som bliver forbedret... som man også kan se ud fra ændringen :]

ps: check lige de to hd-optager som jeg har smidt som link oppe ved mit sidste indlæg..

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

kreagpoeth skrev:

hvis man skal have en box til highdefinition tv så koster den næsten 3000kr... hvilket jo er helt hen i været :/

Ja, det har vi så forskellige opfattelser af. Jeg mener det er mere hen i vejret at investere 15k Kr. eller mere i en projektor, når man ikke er villig til at give den et ordentligt signal. At fodre sådan en fin projektor med et analogt kabel-TV signal svarer, efter min mening, til at købe en Ferrari F40 og så montere smalle fælge med 135/80 dæk på den. Tingene skal jo passe sammen.

kreagpoeth skrev:

har snakket med dem fra lydbutikken og som jeg skrev højere oppe forventes det at det kun er sort niveauet som bliver forbedret... som man også kan se ud fra ændringen :]

Fordelen ved Darkchip 3 (HD73) kontra Darkchip-2 (HD72i):

Bedre sortniveau.
Højere kontrast.
Højere fillrate.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

kreagpoeth skrev:

hehe... AV-P... er jeg ikke men hvis man skal have en box til highdefinition tv så koster den næsten 3000kr... hvilket jo er helt hen i vejret :/ pioneer har dog lavet en til 1080p den koster bare 15000   http://www.pioneer.dk/eur/products/45/133/501/DVR-940HX-S/in dex.html

Ja du kan jo ikke få det hele til det halve...  Iøvrigt er Pioneer'en ikke til HDTV, den kan bare opskalere almindelige signaler til HD.

kreagpoeth skrev:
hvad er det digitale spejl? har stofa i øvrigt

Det digitale spejl gør det muligt at se alle de almindelige kanaler digitalt. Det koster lidt håndører om måneden, men det er dét værd. Hvis du har Stofa og bor i Århus, så kan du i hvert fald få det. Det, og specielt med Samsung HD-box'en som Stofa leverer, er absolut anbefalelsesværdigt hvis du interesserer dig i at få maksimal billedkvalitet på din projektor.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 13 Marts 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
Hvad gør det med farvehjulet?

Det giver mindre regnbue-effekt. Single-chip DLP viser en farve ad gangen, hvilket under nogle omstændigheder (hurtige bevægelser, eller hvis du flytter øjnene hen over skærmen) kan anes som R-G-B farvede striber, hvor der burde være hvidt

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg heldigvis ikke problemer med de meget omtalte regnbuer. Ikke noget jeg har set endnu hvert fald, det kan da være det kommer når jeg køber en projektor. Men det håber jeg selvfølgelig ikke.

Men mon 73 er ligeså god som in78?

kreagpoeth
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

ja det er et godt spørgsmål... men for 10.000kr mere så skal den også være en del bedre... og for at være ærlig så tror jeg ikke jeg kan se forskel på de 2 med mindre man hænger dem op ved siden af hinanden.. og for de 10.000kr ekstra tror jeg det bliver nemmere at få et bedre billed ved at forbedre noget af det andet udstyr :] (eller vil hellere have en bluray så :P )

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes