Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ude af fase?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Nu er Frederik Carøe (og dermed Duelund) vel ikke tilhængere af helt lukkede systemer, men af kontrolleret utætte systemer.

Af de lærde, er der to lejre, derfor er det svært for lægmand at sige enten eller.

Jeg har personligt hørt gode systemer af både lukkede og åbne typer.

Cykelpumpeanalogien er naturligvis nærliggende og nem at forstå. Men hvem siger den kan overføres på en højttaler, hvem siger at fjedervirkning er dårligt osv.

Fasen er jo ikke lineær, men har forskellige vinkler, på forskellige tidspunkter, derfor er fasen så svær at forstå. Jeg forstår den ikke, og kommenterede blot hvorfor fasen ikke er identisk fra porten og enheden. Om det så er godt eller skidt, er der andre der må afgøre. Jeg bygger med lukkede systemer, fordi det er nemmere for mig, at få et godt resultat.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

"Jeg har personligt hørt gode systemer af både lukkede og åbne typer."

NEMLIG! Det er da ikke princippet, men udførelsen der tæller! Og må jeg høfligst gøre opmærksom på, at reflekssystemerne i allerhøjeste grad belaster enheden med en luftfjeder!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jo mindre denne belastning er på driveren jo bedre. små porte/utætheder, belaster den mere end store prote/ utætheder. en port holder jo op med at være port når dim. er rigtige/ forkerte.

hvis man vil have driveren til at bevæge sig så frit som muligt, hvilket jeg er tilhænger af, gælder det om at fjerne alle de faktore der forhindre dette. incl. en lukket (mere eller mindre) kasse den sidder i.

ALT tæller i en eller anden grad, det er spørgsmål om at optimere til det ydereste. før kan man ikke forvente at det bliver optimalt. klip en hæl og skær en tå... sko passer bevars, men kønt er det ikke  

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
"Jeg har personligt hørt gode systemer af både lukkede og åbne typer."

NEMLIG! Det er da ikke princippet, men udførelsen der tæller!

nemlig, så stop denne religions argumentation, det ene pricip er ikke = at det er godt.'

jazzman skrev:
"

Og må jeg høfligst gøre opmærksom på, at reflekssystemerne i allerhøjeste grad belaster enheden med en luftfjeder!

enig, men det kan bringes til at belaste mindre end en lukket kasse.

men igen: udførelsen før princip

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg bygger med lukkede systemer, fordi det er nemmere for mig, at få et godt resultat.

hatten af for den erkendelse. det er der sgu en del der kunne lære noget af.

en anden med nosser var en der kun lavede med 1 ordens filtre, fordi han ikke havde noget måle udstyr...

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg super-glad for at se, at der er kommet lidt liv på denne her tråd! Og gode bud og forklaringer. Og endnu bedre at se, at den ikke har udviklet sig til en religionskrig, som det nogle gange er tilfældet her på hifi4all . Lad os nu holde det på dét niveau! 

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til kompression og cykel-pumpe analogier, så holder det altså ikke helt.. Hvis I kører et sweep op igennem frekvenserne, vil I se, at ved den frekvens som basrefleksen er tunet til, bevæger membranen sig mindst! Dét har netop noget med kompression at gøre og er noget grundlæggende i bas-refleks princippet.

Dette skulle blandt andet bevirke, at der er lavere forvrængning omkring tunings-frekvensen, da ophæng mm. med sikkerhed ikke bliver drevet ud over dets liniære område.

Hvordan det helt præcist hænger sammen, tør jeg ikke prøve at forklare, da jeg ikke helt selv forstår det.

Jeg håbede der var nogle som kunne forklare det hele helt fra bunden af, så alle kunne være med. Det var derfor jeg var interesseret i denne tråd

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg bygger med lukkede systemer, fordi det er nemmere for mig, at få et godt resultat.

en anden med nosser var en der kun lavede med 1 ordens filtre, fordi han ikke havde noget måle udstyr...

Så har han jo i praksis arbejdet med noger der ligner 9-12-18 db/okt med mindre enhederne er absolut lineære udover det normalt hørbare område. Undskyldningen er uhyre dårlig men meget almindelig, måleudstyr skal der til.

For nu sammenholde det i et svar

Lukkede kabinetter er nemmere at omgås fordi der ikke er et bidrag fra membranens bagside at tage højde for, kabinettet skal blot være stort nok til det Qt man måtte ønske. 

Alle kabinetformer der udnytter strålingen fra begge membransider, det være sig basrefleks, slavesystemer, bagladehorn eller transmissionslinier har et output fra bagsiden der er faseforskudt i forhold til den direkte lyd. Ydermere er det kun ved afstemningsfrekvensen de to signaler har samme fase (forskudt i tid)  i resten af området i mere eller mindre modfase. Fasen drejer jo fra 0-360 grader hvor 180 er modfase og 0 og 360 er medfase men forskudt i forhold til den direkte stråling.

DCA's højttalere er lukkede systemer, der er intet registrerbart signal fra enhedernes bagside.

Lukkede kabinetter med akustisk ventil eller "stottet back" bør, korrekt afstemt, ikke levere et hørbart output fra ventilen/spalten/spalterne og er i princippet en variant af det lukkede kabinet. Formålet er at sænke Fs og Qt i forhold til det helt lukkede kabinet (trykkammer)

Det lukkede kabinet bør i virkeligheden inddeles i flere grupper. Principielt er det lukkede kabinet stort, så stort at det kan betegnes som en uendelig baffel. Gøres kabinettet mindre så den indespærrede luftmængde indgår som en kapacitiv dæmpning af det samlede system (enhed + kabinet) har vi et trykkammerkabinet. 

mvh fra bjørnegrotten

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

360 grader? Vil det sige at bidraget fra bas-refleksen reelt er forskudt en hel bølgelængde i tid ved tuningsfrekvensen?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
Kjeldsen skrev:

Så har han jo i praksis arbejdet med noger der ligner 9-12-18 db/okt med mindre enhederne er absolut lineære udover det normalt hørbare område. Undskyldningen er uhyre dårlig men meget almindelig, måleudstyr skal der til.

kan vi ikke blive enige om at (det er OT) men kort... at en 2 vejs med 1 ordens er til at ha' med at gøre uden måle udstyr. men så godt som alt andet er rent held, gæt, hoved under armen. lidt firkantet stillet op

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

kan vi ikke blive enige om at enheden ser et hul, ligemeget Q, Fs, VAS osv osv. når det er portet.

ellers ville en gennem boret t-yoke også kun udlufte under DC ved dens frekvens... det er da heldigvis ikke tilfældet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
Kjeldsen skrev:

kan vi ikke blive enige om at (det er OT) men kort... at en 2 vejs med 1 ordens er til at ha' med at gøre uden måle udstyr. men så godt som alt andet er rent held, gæt, hoved under armen. lidt firkantet stillet op

Lidt nikantet sagt så er afrulningen ikke 1.ordens, men 1.ordens plus enhedernes egenafrulning

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
360 grader? Vil det sige at bidraget fra bas-refleksen reelt er forskudt en hel bølgelængde i tid ved tuningsfrekvensen?

Portbidraget skal jo være drejet 180 grader i forhold til bagside strålingen der er drejet 180 grader i forhold til den direkte stråling (forsiden) således at bidraget fra porten + bidraget fra enheden kan adderes (180+180 = 360).  Portbidraget drejer fasemæssigt både over og under afstemningsfrekvensen hvor de to bidrag er i mere eller mindre modfase og dermed svækker det samlede output.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:
bjørn skrev:
3DX skrev:
Kjeldsen skrev:

Lidt nikantet sagt så er afrulningen ikke 1.ordens, men 1.ordens plus enhedernes egenafrulning

så lidt tokantet  sagt så.... vil den jo være der i alle ordens FILTRE... det vi taler om er FILTRETS  og her er alt andet end 2 vejs 1 orden FILTRE mere held end forstand.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

kan vi ikke blive enige om at enheden ser et hul, ligemeget Q, Fs, VAS osv osv. når det er portet.

ellers ville en gennem boret t-yoke også kun udlufte under DC ved dens frekvens... det er da heldigvis ikke tilfældet

Hvis kabinettet er "portet" så står der en svingende luftmasse i porten, ellers er det ikke "portet"

Nu er udluftningen gennem polstykket jo ikke en udluftning af kabinettet men af hulrummet bag støvhætten (som forhåbenlig er tæt)

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
3DX skrev:

Hvis kabinettet er "portet" så står der en svingende luftmasse i porten, ellers er det ikke "portet"

Nu er udluftningen gennem polstykket jo ikke en udluftning af kabinettet men af hulrummet bag støvhætten (som forhåbenlig er tæt)

så uden for dens resonance opfatter driveren kabinettet som lukket ?

nej, men det er udluftning af et kammer/ kabinet med en given resonance. og den udlufter ved alle frekvencer. ligesom en port med en given resonance gør fra et hvert anden kammer/ box.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
så uden for dens resonance opfatter driveren kabinettet som lukket ?

Næsten korrekt.. Over portens resonans frekvens ser driveren kabinettet som lukket.

Under resonansen ser den bare et stort hul, det er jo netop derfor membranudsvinget fra en basrefleks konstruktion (eller slave konstruktion for den sags skyld) går amok under resonansen.

3DX skrev:
nej, men det er udluftning af et kammer/ kabinet med en given resonance. og den udlufter ved alle frekvencer. ligesom en port med en given resonance gør fra et hvert anden kammer/ box.

Nu er hullet i en T-yoke ufattelig stort i diameter og meget kort sammenlignet med det volumen det skal udlufte. Det virker ikke helt som en traditionel port både på grund af det udluftede "kabinet"-volumen og på grund af den korte længde som gør endekorrektionerne noget anderledes. Med andre ord, det kan ikke umiddelbart simuleres nøjagtigt med gængse basrefleks simuleringer medmindre man kender en del til endekorrektioner.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

kan vi ikke blive enige om at man ikke kan lave over/under tryk i et portet kabinet ?

t-yoke boringen (woofere) er da som regel længere end Ø. = en port ! i neo tw. er det ikke en port da Ø er > end l.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Selvfølgeligt kan du det. Musik er jo netop over/undertryk.

MVH  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

3DX : "kan vi ikke blive enige om at man ikke kan lave over/under tryk i et portet kabinet ?"

Rigtigt: Det kan vi ikke blive enige om. Alene det faktum, at portens udstråling er i fase med enheden i portens arbejdsområde, gør jo nødvendigvis, at der må blive overtryk i kabinettet, når enhed og portluftmasse bevæger sig indad.

Ad T-yoke: Det er da bare at regne på Vb=volumen under støvhætte og Portdiameter=boring - det bliver en meget, meget høj portfrekvens, hvilket vil sige, at en alm. bas arbejder under portfrekvensen - og virker den åben, i modsætning til ovenstående!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes