Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ude af fase?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Andersen-bagvendt: "Jeg håbede der var nogle som kunne forklare det hele helt fra bunden af, så alle kunne være med. Det var derfor jeg var interesseret i denne tråd"

At forklare det hele fra bunden af er en BOG meget velegnet til - det er meget skrivearbejde at forlange i et forum....

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Prøv i denne tråd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1540&KW =Duelund

Det er alvorligt ment. Denne tråd tager mange emner op, også lukkede kontra åbne systemer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
kan vi ikke blive enige om at man ikke kan lave over/under tryk i et portet kabinet ?

Du tager fejl.. Portens luftmasse virker som en hård prop over portens resonans og så kommer der altså over-/undertryk i kabinettet! Driveren ser med andre ord IKKE en mindre fjeder over port resonansen.

Spørg Knud eller mini-Knud når du alligevel har dem i nærheden..

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

.... jeg indskyder lige en tak til diverse bidrag  Jeg trækker mig bare stille tilbage og må måbe

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

3DX skrev:
kan vi ikke blive enige om at man ikke kan lave over/under tryk i et portet kabinet ?

Du tager fejl.. Portens luftmasse virker som en hård prop over portens resonans og så kommer der altså over-/undertryk i kabinettet! Driveren ser med andre ord IKKE en mindre fjeder over port resonansen.

Spørg Knud eller mini-Knud når du alligevel har dem i nærheden..

det har jeg gjort

hvis vi nu antager porten er uendelig stor i Ø så kan der altså ikke skabes et overtryk i kassen. det er ren fysik. grader her af er så ja, afstemning, osv.

jeg taler ikke om porte tunet til en vis frekvens. for så ja, så proper den. men alle andre steder er der altså så "hul" i kassen.

jeg kan da også blæse gennem en ogel pipe uden for dens afstemning.

men ideen med lukket vs. portet er at et portet kan bringes til at få driveren til at "ånde" / bevæge sig så mere frit end når den sidder i en lukket og skal trykke luft, deformrer cone osv. (antaget at vi bla. ikke er over VAS, osv)

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Selvfølgeligt kan du det. Musik er jo netop over/undertryk.

MVH  

ja, men man kan altså ikke skabe et blivende overtryk i en åben kasse. det kan man i en lukket = mit stempel vil i en lukket kasse blive hemmet i sin bevægelse mere end i den åbne.

prøv at ligge akustikken lidt på hylden og se en driver som et rent mekanisk system

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Ad T-yoke: Det er da bare at regne på Vb=volumen under støvhætte og Portdiameter=boring - det bliver en meget, meget høj portfrekvens, hvilket vil sige, at en alm. bas arbejder under portfrekvensen - og virker den åben, i modsætning til ovenstående!

den udlufter ved ALLE frekvenser, ellers var den til mere skade end gavn.

det er altså noget jeg har bla. talt med en der i den grad ved hvad han taler om  

hvis den kun udluftede ved en frekvens, ville det jo total f**ke den driver op. det er det samme med en hver anden port. den har nogen akustisk egenskaber OG nogen rent mekaniske egenskaber.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
.... jeg indskyder lige en tak til diverse bidrag  Jeg trækker mig bare stille tilbage og må måbe

selv tak.

takker også selv af

der er vist ikke så meget mere at udveksle. -folk har vist bestemt sig

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke bare et spørgsmål om, i fase eller ej, men også hvilke betingelser enheden bydes.

Fabrikanten af enheden, kan give den en blødere centerspider, når han ved at enheden bruges i et kabinet med 'luftfjeder'.

Luftfjederen er lettere at have med at gøre, matematisk, da det pap/stof som en centerspider er lavet af, ikke giver ensartet modstand, og tit heller ikke symmetrisk.

Det kan betyde at enheden har lettere ved at gå den ene vej, end den anden.
Enheder beregnet til basrefleks, er altid stivere i spideren, end hvis de var beregnet til lukket kabinet.

Et eksempel er de gode gamle Cerwin Vega basser, der er så stive i spideren, at de tåler at spille dipol, med næsten fuldt udsving, og endda kan kontrolleres af et rørtrin, med dårlig dæmpningsfaktor.

Jo blødere ophæng, jo mere skal forstærkeren trække, når enheden skal på plads, efter en voldsom transient, såfremt den ikke får hjælp fra luften i et kabinet.

Dali Skyline serien, er lidt af et fysikforsøg i den forbindelse.

EDIT: De JBL studiemonitorer, som har været brugt i mange år, har 180 grader fasevendt diskant, i forhold til bassen. Mikrofoner er også et tilfældigt sammensurium, med forskellig fase.
Den absolutte fase er altså meget tilfældig, på det der udgives.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev

Enheder beregnet til basrefleks, er altid stivere i spideren, end hvis de var beregnet til lukket kabinet.

Det er ikke rigtigt, da en bashøjtaler i et basreflex ikke bevæger sig mere,  når den er uden for portens afstemning, ved afstemningen overtager porten arbejdet, lige som en slavebas der pumper der udaf, mens bassen nærmest står stille, tænk bare på TNT højtalerne som bruger Seas enheder der er så blødt ophængt at du kan puste på dem, så de bevæger sig, eller når en dør bliver lukket.

Prøv at holde hånden over basreflex-porten, så vil du se at enheden bevæger sig meget mere.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

... jeg kan da også blæse gennem en ogel pipe uden for dens afstemning...

Ja det kan du. Men du skal jo bare være opmærksom på, at når du puster, svarer det jo til en ekstrem lav frekvens. Langt under orgel pipens afstemning. Under afstemningsfrekvensen, yder porten ikke nogen nævneværdig modstand.

Se på det på den her måde: Hvis du 'puster' i et halvt sekund og efterfølgende suger i et halvt sekund, svarer det til 1 Hz. Tilsvarende: Jo længere tid du 'puster', des lavere frekvens frembringer du.

Når du begynder at 'suge' igen, skal du bremse den masse af luft, som du har sat i bevægelse, da du 'pustede'. Det er det, der bevirker, at systemet opfatter en basrefleksen som en lukket kasse over afstemningsfrekvensen.

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Andersen-bagvendt: "Jeg håbede der var nogle som kunne forklare det hele helt fra bunden af, så alle kunne være med. Det var derfor jeg var interesseret i denne tråd"

At forklare det hele fra bunden af er en BOG meget velegnet til - det er meget skrivearbejde at forlange i et forum....

Tjaa, du har nok ret.

Jeg har en rimelig ide om hvordan konceptet virker, men jeg håbede og trænkte at inde på så seriøst et forum, burde der være nogen, som lige kunne forklare hovedtrækkende og grundprincippet i en af de mest anvendte konstruktioner indenfor hifi.

Desværre har næsten alle det på tilsyneladende samme måde. De fleste poster herinde starter med "kan vi ikke blive enige om..." eller noget i retning af "jeg er ikke ekspert på området, men jeg tror...".

De eneste der rent faktisk har kunnet forklaret lidt af det har været bjørn og JJAZ.

Det er ret utroligt, at så mange kan begive sig ud i avancerede tekniske hypoteser og redegøre for hvordan de mener en sølv-fin sikring kan forbedrer lyden, men når det kommer til bas-refleks, så er der så få der faktisk ved hvordan dette helt grundlæggende princip hænger sammen..

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Spencer skrev

Det er ikke rigtigt, da en bashøjtaler i et basreflex ikke bevæger sig mere,  når den er uden for portens afstemning, ved afstemningen overtager porten arbejdet, lige som en slavebas der pumper der udaf, mens bassen nærmest står stille, tænk bare på TNT højtalerne som bruger Seas enheder der er så blødt ophængt at du kan puste på dem, så de bevæger sig, eller når en dør bliver lukket.

Prøv at holde hånden over basreflex-porten, så vil du se at enheden bevæger sig meget mere.

Mvh

Torben

Enheden er sværere at bremse, når kabinettet har mindre fjedervirkning.

Husk lige at basreflekskabinetter ikke kan fyldes med dæmpemateriale, til at bremse luften med, men må være sparsomt fyldt, for at virke.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

3DX: "den (polstykkeboringen) udlufter ved ALLE frekvenser, ellers var den til mere skade end gavn. Det er altså noget jeg har bla. talt med en der i den grad ved hvad han taler om"

Jeg ved osse, hvad jeg taler om. Jeg er kun HT-amatør, men jeg bruger teorier om dæmpede oscillatorer i mit arbejde, hvor vi bl.a. har væskefyldte slanger forbundet til trykmålere. Fysikken om resonans i disse målesystemer svarer nøje til teorier om højttalere - så bare rolig.

Og hvis vi lige regner på min Eton 12" bas og GÆTTER på et volumen under støvhætten på 20ml, gennemboring på 2cm´s længde og 2cm´s diameter, så svarer det til et reflekskabinet med en portresonans på 1517Hz! Så der er udluftningen ikke god - men nu siger de ingenting over 350Hz, så see if I care. Hvordan regnede jeg det ud? Her! http://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

(hvis jeg har fornemmelsen af ikke at vide hvad jeg taler om (sjældent) så slår jeg det op!)

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Lars M
Branchemedlem
Branchemedlem

VM Acoustics

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:

Jeg har en rimelig ide om hvordan konceptet virker, men jeg håbede og trænkte at inde på så seriøst et forum, burde der være nogen, som lige kunne forklare hovedtrækkende og grundprincippet i en af de mest anvendte konstruktioner indenfor hifi.

Desværre har næsten alle det på tilsyneladende samme måde. De fleste poster herinde starter med "kan vi ikke blive enige om..." eller noget i retning af "jeg er ikke ekspert på området, men jeg tror...".

De eneste der rent faktisk har kunnet forklaret lidt af det har været bjørn og JJAZ.

Det er ret utroligt, at så mange kan begive sig ud i avancerede tekniske hypoteser og redegøre for hvordan de mener en sølv-fin sikring kan forbedrer lyden, men når det kommer til bas-refleks, så er der så få der faktisk ved hvordan dette helt grundlæggende princip hænger sammen..

Det er nogle af de mest vise ord, der længe er skrevet i dettte forum. Du må dog konstatere, at du er blevet klogere, idet du nu kender til adskillige personer du ikke skal tage alt for alvorligt

Til top Vis Lars M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars M

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det er vel et spørgsmål om interesse eller ikke og om valg.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:

NESREDNA skrev:

Det er nogle af de mest vise ord, der længe er skrevet i dettte forum. Du må dog konstatere, at du er blevet klogere, idet du nu kender til adskillige personer du ikke skal tage alt for alvorligt

I to er i hvert fald i fase.

EDIT: Kunne I ikke lave sådan en kloghedstester, ligesom Babelfish, hvor man kan teste sit indlæg, inden man poster det ?

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Lars M skrev:

NESREDNA skrev:

Du er også temmeligt vis Lars M. Du har fundet ud af man skal tage, hvad der bliver skrevet på et internet forum, med et gran salt.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes