Emne: Luxman PD 121 erfaringer? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michael B. skrev:
|
Der er en del forskellige S3 arme......
Du skal have den, der hedder Serie 3 og ikke en Serie 3S, da den er mere skrabet.
Samtidig er det bedst med een af de gamle arme. De gamle arme havde et mindre hus end de nyere og var dæmpet med balsatræ indeni.
Hvis du køber en PD121 med en S3 arm, er det rimelig sikkert, at du får den korrekte version, da de er fra nogenlunde samme årgang.
Hej
Ja, du skal da bare tage den Luxman, har selv haft en og det er et virkeligt godt værk, nogen siger det er en SP10 mk1.
Det er desuden en meget smuk pladespiller. Armen er diskutabel efter min mening, prøv evt. 3009.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 06:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvis det er en varm lyd du søger er det nok ikke lige de 2 førnævnte pick-up'er du skal gå efter... Med mindre at resten af setup'et kan kompensere & sørge for den varme du søger.
|
|
|
Ret skal være rimelig, resten af mit setup er ret lunt i lyden, så måske man i virkeligheden bør prøve med en knap så lun PU, må da nok indrømme, at det er lokkende at prøve den fra USA, og så krydse fingre for at Tolden vil over se den. Måske man endda kan få butikken til at nedskrive pakkens værdi - nogle der har erfaringer med dette? __________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
Scrounging for our own share of good luck
Stab your brother in the back
And pick up your pay check
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Michael B. skrev:
|
Der er en del forskellige S3 arme......
Du skal have den, der hedder Serie 3 og ikke en Serie 3S, da den er mere skrabet.
Samtidig er det bedst med een af de gamle arme. De gamle arme havde et mindre hus end de nyere og var dæmpet med balsatræ indeni.
Hvis du køber en PD121 med en S3 arm, er det rimelig sikkert, at du får den korrekte version, da de er fra nogenlunde samme årgang.
Hej
Ja, du skal da bare tage den Luxman, har selv haft en og det er et virkeligt godt værk, nogen siger det er en SP10 mk1.
Det er desuden en meget smuk pladespiller. Armen er diskutabel efter min mening, prøv evt. 3009.
vh
Det viser sig at modellen faktisk hedder PD 131 - men efter hvad jeg lige ummidelbart har kunnet læse mig til, er det akkurat den samme som PD 121 - nogle der kan be/afkræfte dette?
|
|
|
|
|
|
__________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Plissken.
121 og 131 er IKKE den samme pladespiller. I HF nr 7/8 1976 er 131 opgivet til at koste 3690Kr. uden arm ( Det er Ca. det samme som Thorens TD126II med TP16 arm, det var deres topmodel). 121 kostede derimod 5400Kr. uden arm. 121 har en bedre motor og en tallerken på 2,4 kg ( 1,9kg på 131). Bortset fra motor og tallerken er den eneste forskel at der er en blanksleben kant nederst på 121, hvor den ikke er blank på 131. Forskellen på de to modeller er derfor beskeden. Jeg har haft 131, og har blandt andet en 121 for tiden.
Jeg elsker Luxman og er derfor ikke neutral, men jeg kan da sige at jeg har haft mange Thorens modeller, 166, 160, 160 Super, 321, 124, 124/II, 125, 125/II, 126/II og 126/III (Mange af dem i mere end eet eksemplar), og jeg savner ikke en eneste af dem. Efter min mening er Luxman ganske enkelt bedre pladespillere.
Jeg husker 131 som den mindste Luxman som kan tages seriøst, den er ganske vellydende, og den er ekstremt vellavet. Det hævdes tilmed at 121 kan forbedres noget med dæmpning af bundpladen. Jeg har ikke prøvet det på min 121 endnu, men hvis det er rigtigt, så er den bestemt ikke ringe. Eftersom bundpladen er den samme på 121 og 131, mener jeg at det er rimeligt at forvente en tilsvarende forbedring på 131.
SME 3009/II er bestemt ikke min foretrukne SME arm, men den er efter min mening klasser bedre end Thorens TP16, så hvis det er Thorens egen arm du har på din 160 Super, så er jeg ikke i tvivl om at 131/SME er klasser bedre. Jeg vil dog anbefale at sælge den arm (Det er vigtigt at alle lodderne til kontravægten er der!), og montere en anden arm. Den gamle 3009/II (Ikke "improved") er ganske glimrende til mc pickups, men jeg mener dog at 3009R er et bedre valg. Jeg vil derfor sige at hvis den Luxman er i orden og pæn, så skal du købe den hvis prisen er rimelig, det er en rigtig udemærket spille som den er, og med en ordentlig arm kan den blive til en pladespiller som man skal bruge en del penge for at slå.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Highmass skrev:
Hej Plissken.
121 og 131 er IKKE den samme pladespiller. I HF nr 7/8 1976 er 131 opgivet til at koste 3690Kr. uden arm ( Det er Ca. det samme som Thorens TD126II med TP16 arm, det var deres topmodel). 121 kostede derimod 5400Kr. uden arm. 121 har en bedre motor og en tallerken på 2,4 kg ( 1,9kg på 131). Bortset fra motor og tallerken er den eneste forskel at der er en blanksleben kant nederst på 121, hvor den ikke er blank på 131. Forskellen på de to modeller er derfor beskeden. Jeg har haft 131, og har blandt andet en 121 for tiden. Er 131'eren så mere modtagelig for støj, nu hvor tallerkenen er det lettere? Det der bekymrer mig mest, er nok motoren. Har læst meget omkring netop motoren i 121'en, denne skulle være helt kanon, men da den ikke går igen i 131'en, kunne det lyder som lidt et problem for den model?
Jeg elsker Luxman og er derfor ikke neutral, men jeg kan da sige at jeg har haft mange Thorens modeller, 166, 160, 160 Super, 321, 124, 124/II, 125, 125/II, 126/II og 126/III (Mange af dem i mere end eet eksemplar), og jeg savner ikke en eneste af dem. Efter min mening er Luxman ganske enkelt bedre pladespillere. Er det noget eksakt du kan sætte en finger på, eller er det en overordnet konklusion du har måttet drage?
Jeg husker 131 som den mindste Luxman som kan tages seriøst, den er ganske vellydende, og den er ekstremt vellavet. Det hævdes tilmed at 121 kan forbedres noget med dæmpning af bundpladen. Jeg har ikke prøvet det på min 121 endnu, men hvis det er rigtigt, så er den bestemt ikke ringe. Eftersom bundpladen er den samme på 121 og 131, mener jeg at det er rimeligt at forvente en tilsvarende forbedring på 131.
SME 3009/II er bestemt ikke min foretrukne SME arm, men den er efter min mening klasser bedre end Thorens TP16, så hvis det er Thorens egen arm du har på din 160 Super, så er jeg ikke i tvivl om at 131/SME er klasser bedre. Jeg vil dog anbefale at sælge den arm (Det er vigtigt at alle lodderne til kontravægten er der!), og montere en anden arm. Den gamle 3009/II (Ikke "improved") er ganske glimrende til mc pickups, men jeg mener dog at 3009R er et bedre valg. Jeg vil derfor sige at hvis den Luxman er i orden og pæn, så skal du købe den hvis prisen er rimelig, det er en rigtig udemærket spille som den er, og med en ordentlig arm kan den blive til en pladespiller som man skal bruge en del penge for at slå. Hvis der kommer en 131'er i hus, vil den være monteret med en SME III arm, har du haft erfaringer med denne, kontra dem fra serie II du nævner?
Mvh. Lars. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plissken skrev:
Highmass skrev:
|
Hej Plissken.
121 og 131 er IKKE den samme pladespiller. I HF nr 7/8 1976 er 131 opgivet til at koste 3690Kr. uden arm ( Det er Ca. det samme som Thorens TD126II med TP16 arm, det var deres topmodel). 121 kostede derimod 5400Kr. uden arm. 121 har en bedre motor og en tallerken på 2,4 kg ( 1,9kg på 131). Bortset fra motor og tallerken er den eneste forskel at der er en blanksleben kant nederst på 121, hvor den ikke er blank på 131. Forskellen på de to modeller er derfor beskeden. Jeg har haft 131, og har blandt andet en 121 for tiden. Er 131'eren så mere modtagelig for støj, nu hvor tallerkenen er det lettere? Det der bekymrer mig mest, er nok motoren. Har læst meget omkring netop motoren i 121'en, denne skulle være helt kanon, men da den ikke går igen i 131'en, kunne det lyder som lidt et problem for den model? Jeg har ikke haft 121 og 131 samtidig, så jeg har ikke lavet en direkte sammenligning. Jeg kan kun sige at jeg husker 131 som et ganske vellydende værk.
Jeg elsker Luxman og er derfor ikke neutral, men jeg kan da sige at jeg har haft mange Thorens modeller, 166, 160, 160 Super, 321, 124, 124/II, 125, 125/II, 126/II og 126/III (Mange af dem i mere end eet eksemplar), og jeg savner ikke en eneste af dem. Efter min mening er Luxman ganske enkelt bedre pladespillere. Er det noget eksakt du kan sætte en finger på, eller er det en overordnet konklusion du har måttet drage? Ja hvad skal jeg sige. Den eneste Thorens (Af de modeller jeg har omtalt, jeg kender ikke 2001, 3001, reference osv.) jeg mener kan følge med Luxman på lyd er 125/126 serien. Jeg vil dog hævde at Luxman er bedre bygget, og der er ALDRIG problemer med dem. Sæt en Luxman i vater og monter en god arm, og den kører forever.
SME 3009/II er bestemt ikke min foretrukne SME arm, men den er efter min mening klasser bedre end Thorens TP16, så hvis det er Thorens egen arm du har på din 160 Super, så er jeg ikke i tvivl om at 131/SME er klasser bedre. Jeg vil dog anbefale at sælge den arm (Det er vigtigt at alle lodderne til kontravægten er der!), og montere en anden arm. Den gamle 3009/II (Ikke "improved") er ganske glimrende til mc pickups, men jeg mener dog at 3009R er et bedre valg. Jeg vil derfor sige at hvis den Luxman er i orden og pæn, så skal du købe den hvis prisen er rimelig, det er en rigtig udemærket spille som den er, og med en ordentlig arm kan den blive til en pladespiller som man skal bruge en del penge for at slå. Hvis der kommer en 131'er i hus, vil den være monteret med en SME III arm, har du haft erfaringer med denne, kontra dem fra serie II du nævner? Ups, det var en slåfejl. Der skulle have stået 3009/III. Det er derfor jeg foreslår at skifte den med en 3009/II eller 3009R. Jeg har haft alle 3009 varianter, så jeg kander dem alle sammen ganske godt.
Mvh. Lars. |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Plissken Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for de yderst fyldestgørende svar Lars  Jeg er mere eller mindre overbevist om at den Luxman vil kunne gøre sig godt i det lille hjem. Ved du evt. om Luxman'en har godt af en tung plademåtte? For det kunne jo evt. kompensere for den lidt lettere pladetallerken. Men så kunne man måske frygte lidt for motoren, som måske en en smule mindre stærk, end den i 121 - men er det noget du har leget med?
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et enkelt lille pip. Efter mange år med en Thorens 125 har jeg nu i nogle år haft en Luxman PD191, som jeg ikke kan huske hvad kostede... Men den store forskel er er, at man slipper for alt muligt og umuligt vrøvl med en rem. Samtidig løfter Luxman'en armen, når pick-up er nået ind i udløbsrillen, og det er fint i forhold til det storm-p grej jeg havde på Thorens'en med en kontravægt, som armen skubbede til. Man kan gøre en del ved arme for at få dem til at lyde bedre, jeg har tidligere skrevet om tricket med at sætte isoleringsbånd på det rigtige sted (find det selv), men det handler jo også om at finde den rigtige pick-up til armen. Faktisk skulle man vælge den først.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|