| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
"indskyde activt filter mellem motherboard og externe output moduler"
Nej det kan man selvfølgelig IKKE - du bruger jo motherboardet også på exstern modulerne
Jeg ved godt at LC brugte at koble exstern moduler til bassen og motherboardet til mainspeakerne - om det egentlig virker tvivler jeg nu lidt på og alle udgange bør stadig betragtes som EN enhed
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Guldfarvet modstand med køleribber (danoterm ?) - er det en original Quad |
|
|
Der er mange firmaer der laver guldfarvede modstande med køleribber - de er ret udbredte.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
musicus skrev:
| Guldfarvet modstand med køleribber (danoterm ?) - er det en original Quad |
|
|
Der er mange firmaer der laver guldfarvede modstande med køleribber - de er ret udbredte.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Husk at effektangivelsen kun gælder hvis modstanden er monteret på den af fabrikanten specificerede køleplade
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssmed skrev "modstanden i QUADen er stadig den originale, en underlig en i metalhus med køleribber og guldfarve"
Om det er en Danoterm, som nærmest var en landeplage for år tilbage er fuldstændig uvæsentligt - tvivlen gik på om det er en original modstande i en ældre QUAD
Iøvrigt er det en modstand af værste slags, og måske fordi isolationen mellem tråden og huset er tyk plastic
|
| Til top |
|
| |
jenssmed Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
jenssmed skrev "modstanden i QUADen er stadig den originale, en underlig en i metalhus med køleribber og guldfarve"
Om det er en Danoterm, som nærmest var en landeplage for år tilbage er fuldstændig uvæsentligt - tvivlen gik på om det er en original modstande i en ældre QUAD
Iøvrigt er det en modstand af værste slags, og måske fordi isolationen mellem tråden og huset er tyk plastic
|
|
|
okay ja så må jeg vel hellere skifte den til en bedre type?
Smeden
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke - du kan måske nok finde en bedre, men den skal jo også tåle noget effekt (?)
Men det gør muligvis ikke den helt store forskel
jeg reagerer bare på at mange har troet at disse metalhus modstande skulle være noget ganske specielt, hvad jeg ikke har kunnet konstatere, tværtimod - og specielt morsomt var det da "højtstående audiophiler" i sin tid udråbte dem til at være det absolut ultimative 
Monacor har 20watt "cementmodstande" som garanteret lyder bedre
Der findes vist også modstandstyper udført i stil med transistorer og montering på køleplade, men dem ved jeg ikke noget om
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
De helt klart bedst lydende modstande er Duelund, men om de kan tåle effekten, vil jeg ikke skrive under på??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
| De helt klart bedst lydende modstande er Duelund, men om de kan tåle effekten, vil jeg ikke skrive under på?? |
|
|
Den første "ur-grafit-duelund" modstand var en Viking nr.2 der afisoleret i begge ender blev brugt som testobjekt ved at kortslutte et 12V batteri. Der gik selvfølgelig ild i træet, men heldigvis brændte den ene prøveledning over inden batteriet bumsede af. Selve grafitstiften kan tåle at blive hvidglødende.
Anvendeligheden brgrænses af deres temperaturafhængighed, modstanden falder en hel del ved opvarmning
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grafitstiften kan du ikke brænde af, men derimod kan "termineringen" svigte 
Jeg mener også andre har sagt at duelund modstand kun bør bruges til diskant dæmpning
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Grafitstiften kan du ikke brænde af, men derimod kan "termineringen" svigte 
Jeg mener også andre har sagt at duelund modstand kun bør bruges til diskant dæmpning
|
|
|
Og mellemtonedæmpning, ellers ja. Den oprindelige ide var en spændingsdeler hvor seriemodstanden (grafit) og parallelmodstanden (trådviklet) har modsatrettet temperaturadfærd således at dæmpningen falder ved store effekter (svingspolen opfører sig modsat)
Brug dem ikke til korrektionskredse, her er en stabil værdi det vigtigste
|
| Til top |
|
| |