Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du får smidt AT PU'en over på TD150 kan du jo også sammenligne lidt med Lenco'en (selvom armen er en anden). Jeg er lidt spændt på at høre om Lenco'en er klart bedre eller ej?
ED/2, EJ/2.  (det er vist hip som hap).
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det forresten for nogle fødder du bruger Gorm? Er det ikke de samme som du puttede under Lenco'en?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kunne være spændende at høre om hvordan den gør sig op imod Lenco'en
|
Til top |
|
|
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot arbejde,men det værk fortjener bedre skæbne end den l**tearm..Ortofon Om40 er som skabt til strikkepinden der,og får ikke sme plastiklejerne til at flekse.
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 04 April 2007 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sku kanon ud Gorm
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 09 April 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt opdatering på Thorens projektet.
Jeg har leget og prøvet lidt forskelligt på DIY Thorens pladespilleren, og har fundet frem til følgende forbedringer til denne, dette har gjort den klasser bedre end før, den er blevet en hård konkurent til DIY Lenco'en, og tæver faktisk Lenco'en på et par områder.

Det første der blev eksperimenteret med var dæmpning af pladetallerken og indertallerken, disse er blevet dæmpet med lidt "Plastic-fremit", jeg er blevet inspireret fra det store net. Dog er det meget vigtigt man ikke bare putter en masse dæmpemateriale i tallerknen, da dette påvirker lyden.
Dette trik har gjort lyden mere præcis og fast, og gjort basgengivelsen bedre.

Så er fjedre systemet blevet erstattet af vibrationdæmpere, disse vibrationsdæmpere er dog modificerede. Modifikationen består i at den ene metalskive er fjernet, og der er fræst/boret et 16 mm. hul i gennem dæmpematerialet, således denne er blevet hul inden i. Så har jeg drejet et lille aluminiums rør til at styre dæmperen op imod det ophængte lejekryds. Jeg skal nok lige tage et par billeder af dette også.
Dette har givet en enorm ro i lydbilledet, og har gjort både bas, mellemtone og toppen bedre. Specielt mellemtonen og toppen er blevet bedre.

Så har jeg lavet en MDF armbase til SME armen i sort højglans, og monteret en SME Series II Imp. i stedet for SME III armen, dette har gjort det væsentligt lettere at finde nogle PU'er der passer.

Og hvis man skulle være i tvivl, så har jeg poleret pladetallerknen op i chrom niveau, om det kan høres, nej kun på hustruen, for nu syntes hun den er så flot at den godt må blive i stuen
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang må man jo bare tage hatten af for dit arbejde og bøje sig i støvet.
Skal tallerken-kanten efterbehandles med et eller andet for at bevare sin glans eller vil du polere den op fra tid til anden?
Spændende med de vibrationsdæmpere...
"den er blevet en hård konkurent til DIY Lenco'en, og tæver faktisk Lenco'en på et par områder."
Hvem tæver hvem på hvilke områder?
Hvad vejer din TD150 egentlig nu?
|
Til top |
|
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 09 April 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvel motor som pladetallerken ligner genbrug fra en TD125, men det er det måske også fra fabrikkens side...
__________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 09 April 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tallerkenen på TD150 & TD 125 er den samme: Indertallerken i metal og 10mm kugleleje.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 09 April 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, tallerknen er efter poleret i noget nano et eller andet bilvoks, så det burde kunne holde aluminiumen blank, og let at fjerne fedt fingre fra.
Mellemtonen og toppen er bedre på Thorens'en end på Lenco'en, bedre detaljering og dynamik/microdynamik.
Men bassen er bedst på Lenco'en, til gengæld ser Thorens'en bedst ud 
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 10 April 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super flot det er den...
Gorm skrev:
Ja, tallerknen er efter poleret i noget nano et eller andet bilvoks, så det burde kunne holde aluminiumen blank, og let at fjerne fedt fingre fra. |
|
|
Kunne du ikke lige lade os vide lidt mere om det produkt - og gerne også lige din vurdering af om det holder. Selv har jeg ikke de bedste erfaringer med poleret aluminium - uanset hvad producenterne skriver på bøtten, så synes jeg ikke det holder.... men måske nano teknologien har nye kort i ærmet  __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 10 April 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jatak ! Det ville være rigtig lækkert med en how-to med hensyn til polering af pladetallerkner. Jeg synes altid det er noget der driller. De er som regel lakeret for at forhindre oxydering af metallet og den lak skal selvfølgelig af. Lakfjerner eller ? Fortæl fortæl ! Vi vil jo allesammen gerne have mere bling bling!  /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Har du prøvet det plastic fermit på Lencoen også?
For mig at se ligner det Unigum sanitets mastik.
Iøvrigt er den nydelig.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord 
@ HeJu & Mirland
Det produkt jeg har brugt til det polerede aluminium hedder SONAX Xtreme Polish+Wax 2 sensitive , og er et bilpleje produkt med nano teknologi, og virker umiddelbart OK.
@ Krenzler
Ja jeg har leget med plademåtter, blandt andet kork, læder, filt, tung gummimåtte, skridunderlag og neopren, men jeg venter stadigvæk på måtten fra Funk Firm.
@ Mellemhjulet
Nej, jeg har ikke prøvet det på Lenco'en endnu, da den midlertidigt er sat i vente position, dog ser dens fremtid da lys ud, da jeg er gået i gang med en ny plint til Lenco'en i samme design som Thorens'en, når dette er på plads skal der leges med plastic-fermit og Funk måtte.
Jeg tror Unigum sanitets mastik er det samme som Plastic-Fermit
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du nu har leget med så mange forskellige materialer til måtter kunne det da være spændende at høre lidt mere om dine erfaringer angående klangkarakteren fra de forskellige typer.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et link til de vibrationsdæmpere, Gorm? Jeg har googlet lidt rundt, men har svært ved at finde dem..
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg været så heldig at få lov at købe Krenzlers td150  , og det kan godt være det ender med lidt selvbyggeri på et tidspunkt.. Jeg har dog ingen overfræser, men en stik sav, så det er nok lige svært nok. Kunne man måske undvære de flot udfræste spånplade dele der rager ind i maskinen (hvis i forstår hvad jeg mener) , og så på det punkt i stedet bruge nogle simple lister af pænt dimensioneret fyrretræ, der blev limet fast med trælim - og måske stadig nå frem til et vellydende resultat? Eller betyder det meget for lyden?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Tunghør
Det der betyder noget for dit kabinet er stivheden, vægten og materialet, og her mener jeg personligt at spåndplade og limtræ er det absolut bedste materiale der findes til plinte. Man kan sagtens bruge andet f.eks. Aluminium, men det kræver korrekt dæmpning, da resonanserne for materialet ligger dejligt i det hørbare område.
Så flere spåndplader/limtræsplader limet sammen giver tyngde, stivhed og en resonans der er tilpas lav. Så betyder det mindre om det er fyrretræ, eller et eksotisk træprodukt du laver selve rammen af.
De vibrationsdæmpere jeg bruger, har jeg købt hos RS Components A/S, og de er faktisk ret gode.

De fåes i forskellige størelser og vægt områder.
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm.
Jeg må først rose dig for dit DIY Thorens projekt. Du er godt nok gået til den. Jeg har selv over en længere periode modificeret og udskiftet/opgraderet diverse dele på min TD 160, dog ikke i så stort et omfang som dig.
Jeg er ligesom Tunghør også ret nysgerrig mht. dine vibrationsdæmpere. Jeg har lige være inde og kigge på RS Components A/S, og det var også nemt nok at finde dem (hvis man klikker på linket skulle man gerne ryge direkte ind på siden med deres forskellige vibrationsdæmpere). Men de modifikationer som du har lavet på dem, har jeg slet ikke værktøjet til. Grunden til at du lavede hullet i dem så stort som 16mm, var det for at gøre dem mere fleksible? Jeg kan jo se på specifikationerne, at de oprindeligt er beregnet til at bære 15kg.
Kan subchassiset stadigvæk bevæge sig med dine modificerede vibrationsdæmperne?
|
Til top |
|
|