Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Thorens (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har her prøvet at skitsere modificeringen af vibrationsdæmperen

Den første viser dæmperen med metal i begge ender, det er her gevindet sidder.

Nummer to viser dæmperen med den ene metal plade fjernet, denne gummi side skal være op imod lejepladen/subchassiset på Thorensværket. Yderlig er dæmperen fræst ud indvendigt (ø 16mm.), for at opspændingsskruen til subchassiset kan gå frit inden i, når vibrationerne opstår. Samtidigt bliver dæmperen også mere fjedrende ved denne udfræsning på 16mm.

Dette giver stadigvæk mulighed for at udbalancere subchassiset med de 3 opspændingsbolte, og subchassiset kan stadigvæk bevæge sig, dog væsentligt mere kontrolleret.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm - fedt at du har tid og lyst til at svare på et par spørgsmål

Jeg vil også være nødt til at benytte de vibrationsdæmpere som standard, men måske de alliegevel kan gøre lykke. Det må jeg se på en dag .

Plinten vil jeg lave med bundplader i spånplade ligesom dig, Gorm - men det er det' spånplade hvorpå toppladen hviler, jeg nok ikke kan klare - så jeg tænker at man måske kunne lave en enklere version, hvor man limer noget på indersiden af plinten, til at bære toppladen - faktisk ligesom det er lavet i den gamle thorens-plint, bare i en kraftigere udførsel. Ville det kunne blive en okay løsning, tror du?

-tunghør
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Som Krenzler foreslog på et tidspunkt, så har jeg prøvet at montere en gammel SHURE M75MB type 2, med en helt sprit ny nål.

Lyden fra denne er meget charmerende, med en ganske udemærket bund, dog får den anseelige bank af AT440MLa PickUp'en.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm !

Den plov ser da bare fræk ud, men lige et ? til dig, sider armbasen ikke forkert, sådan som jeg husker det skal armbasen vene mod sendter lejet ??? jeg håber du forstår

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Man kan placere armbasen/mounting plate på flere måder uden at det er forkert.

På en Thorens TD 145, 146, 160, 165, 166 f.eks. da kan en SME arm kun monteres på armboardet grundet størrelsen på dette, således at armbasen/mounting plate nærmest vender siden til tallerkenen, ligesom den gør på ovenstående TD 150. Det er der ikke noget forkert ved.  Man har selvfølgelig større spillerum mht. at kunne justere overhang på PU'en ved at montere armbasen sådan at den "peger" ind imod centerlejet på pladespilleren, men det er ikke noget must.

Til top Vis seansmiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seansmiller

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Til seansmiller !

Jeg takker for biled og svar
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Det var så lidt nhj4.

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Så har jeg drejet et lille aluminiums rør til at styre dæmperen op imod det ophængte lejekryds.

Jeg kunne godt tænke mig at give mig i kast med de vibrationsdæmpere på min Thorens, og jeg har lige et par spørgsmål ang. det rør du her nævner Gorm.

Kan du huske hvad dimensionerne er på dette/disse rør, og hvordan er det placeret i forhold til vibrationsdæmperne? Eller er det blot noget du brugte som et værktøj for at placere dæmperne korrekt?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Krenzler spurgte på et tidspunkt om hvordan de forskellige plademåtter lød. Det har jeg her førsøgt at svare på i forhold til DIY Thorens pladespilleren, som jo har en aluminiums pladetallerken. De er sammenlignet med filtmåtten som grundlag.

Her over Thorens pladespilleren med den traditionelle filt måtte, som lyder ganske OK på denne spiller.

Læder plademåtten dæmper godt, og giver en rolig(sort) baggrund. Denne måtte giver en ganske god timing i musikken. Basgengivelsen er ganske god, og mellemtonen er udemærket defineret, dog er mellemtonen lidt bedre med filtmåtten efter min mening. Toppen er med lædermåtten lettere dæmpet, hvilket måske kan klæde et lidt hidsigt setup, men her fortrækker jeg nu igen filtmåtten som er noget mere fri og detaljeret en med lædermåtten.

Kork måtten er en af mine favoritter, for jeg bliver ved med at vende tilbage til denne gang på gang. Her snakker vi musikalsk kontrol (Naturlighed), væsentligt bedre adskillelse og detaljering. En stram og dyb bas, en rigtig god ballance i mellemtone området, og super kontrol i diskant området. God tredimmentionel gengivelse, dog med mest dybde og bredde.

Antiskrid måtte eller skridunderlag er virkelig også en kanon kombination med Thorens pladespilleren, måske min favorit hvis den ikke havde kostet en af mine 180 grams LP'er livet, man skal med denne måtte huske at tage LP'en af når man er færdig med at lytte på denne, da der åbenbart sker en kemisk reaktion mellem vinylen og skridmåtten. Dette sker dog først efter et par dage.

Nå men lyden fra skridmåtten må betegnes sådan her, flydende, blødhed og sammenhæng. Musikken flyder ubesværet nærmest helt naturligt. Bassen er stram og veldefineret, en naturlig og åben mellemtone, med en god og detaljeret diskant. Her er der dynamik og kraft, men stadigvæk en ren gengivelse der har en stor og rolig baggrund. Lyden er meget åben og fint tredimentionel.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Tak for gennemgangen Gorm!

Selv bruger jeg anti-skrid (nederst) -> kork (midten) -> anti-skrid (øverst) på min Lenco. Jeg fandt også ud af (på den hårde måde) at man skal huske ikke at lade LP'en ligge for længe på anti-skrid. Jeg har dog fået at vide at man kan nedsætte gribe-evnen lidt ved at vaske anti-skrid måtten en enkelt gang sammen med ens kulørte vask. Jeg har dog ikke fået det gjort endnu.

Du har mulighed for at bruge en solid pladestrammer nu da du er gået over til støddæmpere kan jeg se.

Mvh.

P.S. Flotte billeder.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

For en god ordens skyld vil jeg lige vise et par billeder fra rewireingen af SME 3009 armen

Først adskilles armen og det originale interne kabel løsnes, så det kan bruges til at trække det nye med. De nye ledninger ses i baggrunden, her har jeg snoet det ene par ledninger Grøn og Rød, det samme gøres med den Blå og Hvide, disse snoes så igen.

Her er de gamle ledninger trukket ud på nær det ene, som jeg vil bruge som træksnor for de nye ledninger, som her er snoet sammen.

Lige et nærbillede inden de nye ledninger dukker op.

Her er de så igennem, den originale stelledning er bibeholdt.

Så er armen næsten klar, der mangler kun clipsene til PU'en.

Her er de så loddet på, så er armen faktisk klar til samling og montering. Havde det så nogen effekt, ja lyden blev væsentligt mere opløst og detalieret, med en fastere bund, en klarere mellemtone og top, og et bedre perspektiv. Men måske bunden var lidt mere levende og dyb med de originale SME ledninger.

Nu da jeg er igang med at skrive, så har jeg opdateret DIY Thorens'en med en ny PU, nemlig en AT150MLX. Om den er god, den er rigtig god endda

Den spiller meget hen af AT44MLa, men bare noget bedre på alle områder. Den har en ekstrem lækker top og mellemtone, samt en bas som AT440MLa, men perspektivet er væsentligt større, både i dybden,højden og bredden, dette er et godt køb i mine øjne(ører).

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Er du det man kunne kalde en MM mand Gorm, eller er det de lette SME arme der har dikteret valget for dig?

Mvh.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 07 Juni 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har en forkærlighed til MM PU'er, jeg ved ikke helt hvorfor i grunden, jeg har da godtnok 3 MC PU'er til at ligge, og der såmend også ret gode, men er lige pt. fanget af MM

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hvem forhandler kork måtter i DK.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Bent L skrev:
Hvem forhandler kork måtter i DK.

Det gør f.eks. Bilka og A-Z

Køb et spiseunderlag og skær det til.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bent J !!!

Men husk det kork du indkøber jo skal være den rå udgave ikke noget med vinylbelagt elle folie, bare rå fliser og dem har de også ved Silvan selvom det ikke er der jeg selv handler, men når det gælder et par kork fliser kan man vel godt lige bruge den butik til nød , hvis det ligger tæt på hvor man bor ??

Hilsen PMoren.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 12 Juni 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Så kom der langt om længe en Acromat fra The Funk Firm hjem, der skal nær lyttes her i aften, så skal jeg nok komme nærmere ind på på lyden senere.

Der skal stilles VTA, da denne måtte er 5mm. høj, og måtten er stiv som hård plastik/vinyl.

Men de første lytte indtryk er da positive.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juni 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

OK. Keep us updated! 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm.

Hvad synes du så? Er den pengene værd eller er man bedre tjent med noget diy kork og/eller antislip?

Mvh.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Der leges også med TD150 DIY i Sydafrika.

Mvh.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum